داروی گیاهی چربی کبد
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبد است که به دلیل تجمع چربی در آن ایجاد می‌شود. تشخیص به موقع این بیماری از طریق نشانه‌ها و علائم آن می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به فرایند درمان شود. اگر دچار چربی کبد هستید، یا علائم آن را تجربه کرده‌اید، با مطالعه این متن می‌توانید پاسخ سوالات خود را بیابید. در این مقاله سعی داریم بیماری کبد چرب را بررسی کرده و چند داروی گیاهی چربی کبد از جمله انواع کپسول و قرص کبد چرب را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کبد چرب چیست؟

کبد انسان به عنوان یکی از پرکاربردترین و حساس‌ترین اندام‌های حیاتی بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر کبد در دفع سموم بدن عملکرد خوبی نداشته باشد، علائم مختلفی از آن ظاهر می‌شود. متاسفانه بیماری‌های مربوط به کبد انواع مختلفی دارند که هر یک به نوعی موجب آسیب کبد می‌شوند. از جمله انواع بیماری‌های کبدی می‌توان به کبد چرب، سیروز یا تنبلی کبد، سرطان کبد، فیبروز کبدی، هپاتوما و اتوایمیون کبد اشاره کرد.

بیماری کبد چرب شایع‌ترین نوع بیماری‌های کبد است که انواع و درجات مختلفی دارد. قبل از آشنایی با انواع آن بهتر است ببینیم این بیماری چگونه ایجاد می‌شود.

در حالت طبیعی کبد مقدار اندکی چربی دارد. اما زمانی که این چربی بیشتر از حد نرمال شود، فرد دچار کبد چرب شده است. این افزایش چربی موجب التهاب سلول‌های کبدی و درنهایت از کار افتادن کبد خواهد شد. شناخت عوامل مضر و تشدیدکننده چربی کبد و دوری از آن‌ها بهترین راه حل برای مبتلا نشدن به این بیماری است.

چاقی و اختلالات چربی خون، مصرف مشروبات الکلی، سوءتغذیه و تغذیه نامناسب، دیابت، مصرف داروهای حاوی کورتون مثل پردنیزولون و افراط در مصرف هورمون‌ها از جمله علل اصلی ایجاد بیماری کبد چرب هستند.

انواع کبد چرب

به طور کلی کبد چرب را می‌توان به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم کرد. علت ایجاد هر یک از این دو نوع متفاوت است.

کبد چرب الکلی (AFLD):

نوعی از بیماری که به علت مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شود و به آن استئاتوهپاتیت الکلی نیز گفته می‌شود. کبد، الکل ورودی به بدن را طی فرایندی می‌شکند و دفع می‌کند. ترکیبات حاصل از فرایند شکستن الکل، باعث التهاب و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اعتیاد و مصرف بی‌رویه الکل باعث ابتلا به سیروز کبدی و نهایتا سرطان کبد خواهد شد.

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD):

این نوع بیماری کبد ربطی به نوشیدن الکل ندارد و بر اثر عواملی مثل ژنتیک، چاقی، دارو و… ایجاد می‌شود. کبد چرب غیر الکلی به دو نوع “کبد چرب ساده” و “استئاتوهپاتیت غیر الکلی” تقسیم می‌شود.

در بیماری کبد چرب ساده، خبری از التهاب جدی یا آسیب‌دیدگی سلول‌های کبدی نیست. فقط کبد کمی چربی تولید می‌کند، اما آن‌قدر پیشرفت نمی‌کند که خطرناک شود.

اما استئاتوهپاتیت غیرالکلی به بافت کبدی آسیب می‌رساند. نتیجه التهاب و آسیب‌دیدگی سلول‌های کبد هم فیبروز یا اسکار کبدی خواهد بود. در صورت عدم درمان مناسب، آسیب‌دیدگی پیشرفت کرده و به سیروز کبدی یا سرطان کبدی ختم می‌گردد.

درجات کبد چرب

این بیماری از نظر مراحل پیشرفت به ۴ گرید دسته بندی می‌شود که آن‌ها را به طورمختصر معرفی می‌کنیم:

کبد چرب از نظر مراحل پیشرفت به چهار درجه یا گرید دسته بندی می‌شود.

کبد چرب گرید ۱: ساده‌ترین نوع کبد چرب است و ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و حاوی قند است. این مرحله اختلالی در کبد ایجاد نمی‌کند و در صورتی که پیشرفت نکند بی‌ضرر است.

کبد چرب گرید ۲: این مرحله کمی حادتر از گرید ۱ است و از مصرف بیش از اندازه چربی، قند و الکل ایجاد می‌شود. در این گرید علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز در کبد وجود دارد و احتمال سکته مغزی یا قلبی بیشتر می‌شود.

کبد چرب گرید ۳: عدم درمان بیماری کبد چرب در گریدهای ۱ و ۲ می‌تواند به کبد چرب گرید ۳ منجر شود. در این مرحله التهاب موجود در کبد موجب ایجاد زخم (فیبروز کبدی) می‌شود. این بیماری مشکلات زیادی برای صفرا ایجاد کرده و باعث ناراحتی قلبی و هپاتیت خود ایمنی می‌شود.

کبد چرب گرید ۴: در این مرحله زخم کبد به طور گسترده گسترش می‌یابد (سیروز کبدی). سیروز یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث نارسایی کبدی شود و معمولا غیرقابل برگشت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

علائم کبد چرب

بیماری کبد چرب علائم و نشانه‌های مختلفی دارد، اما این علائم معمولا به گونه‌ای نیستند که شما به راحتی متوجه بیماری شوید. علائم کبد چرب عبارتند از:

  • خستگی و ضعف شدید
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • درد در مرکز یا سمت راست و بالای شکم

تا اینجا با انواع و درجات بیماری کبد چرب آشنا شدیم و علائم معمول آن را شناختیم. در این قسمت می‌خواهیم عوارضی که کبد چرب در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌کند را بیان کنیم و در ادامه روش‌های درمان و چند داروی گیاهی چربی کبد را بررسی کنیم.

عوارض کبد چرب

همانطور که گفتیم علاوه بر چربی اضافی، فرد مبتلا در مراحل بالاتر بیماری کبد چرب دچار التهاب و زخم کبدی می‌شود. اگر این روند کنترل نشود، عوارض زیر ایجاد می‌شوند:

  • تجمع مایع در شکم
  • تورم وریدهای مری که احتمال دارد، پاره شود و خونریزی کند
  • گیجی و خواب‌آلودگی
  • سرطان کبد
  • در نهایت نارسایی کبد و ازکارافتادن این اندام

کنترل کبد چرب و درمان آن بسیار مهم است. در صورتی که این عضو حیاتی در بدن عملکرد خوبی نداشته باشد و یا دچار نارسایی شود، عواقب ناگواری متوجه شخص بیمار خواهد بود. پیشگیری از بیماری کبد چرب، تشخیص به موقع و اقدام به درمان، می‌تواند ما را از این عواقب ناگوار در امان نگه دارد.

درمان کبد چرب

از آنجایی که علائم نشان‌دهنده بیماری کبد چرب، علائم خیلی مشخصی نیستند، معمولا شناسایی این بیماری آسان نیست. در اغلب موارد پزشکان با بررسی سابقه پزشکی فرد، آزمایش خون، تصویربرداری و سونوگرافی می‌تواند به تشخیص درستی از وضعیت کبد شما برسد.

حفظ وزن ایده‌آل و کنترل قند و چربی خون جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری جزئی از توصیه‌های همیشگی پزشکان است. افرادی که مستعد کبد چرب هستند، بهتر است آزمایش خون را به صورت دوره‌ای انجام دهند.

کاهش وزن بهترین درمان کبد چرب
مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری و درمان کبد چرب، کاهش وزن و چربی بدن است.

تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین درمان کبد چرب، کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است. کاهش وزن می‌تواند در کاهش چربی در کبد، التهاب و فیبروز موثر عمل کند. مصرف غذاهای سالم و بدون چربی مهم‌ترین اقدامی است که می‌توانید در جهت کاهش چربی کبد انجام دهید. همچنین در مورد بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی نیز قطع مصرف الکل، اصلی‌ترین بخش درمان است.

درمان دارویی کبد چرب

هیچ نوع دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد و پزشک بیشتر روی تغییر سبک زندگی تمرکز می‌کند. اما ممکن است برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید داروهایی تجویز شود. در برخی مواقع نیز پزشک قرص ویتامین E تجویز می‌کند. داروی ضد دیابت متفورمین در افرادی که همراه دیابت دچار نوع غیرالکلی این بیماری هستند، تاثیر بسیار خوبی دارد. متفورمین مقاومت به انسولین را بهبود می‌دهد.

افرادی که به نارسایی کبدی دچار می‌شوند، ممکن است برای درمان، به پیوند کبد نیاز داشته باشند.

درمان گیاهی کبد چرب

بهترین راه برای رهایی از مشکلات کبدی، اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب است. در کنار این مسئله، گیاهانی وجود دارند که به خوبی می‌توانند به بازسازی کبد و کاهش التهابات آن کمک کنند. در ادامه با چند داروی گیاهی چربی کبد آشنا می‌شویم:

زردچوبه

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن یعنی کورکومین فواید زیادی برای سلامتی دارند. شواهد نشان می‌دهد زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است. این خواص، این گیاه را به انتخابی محبوب برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی تبدیل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که درمان با کورکومین به طور قابل توجهی شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود می‌بخشد.

گیاه خار مریم

بیش از ۲۰۰۰ سال است که از خار مریم برای درمان مشکلات کبد و مجرای صفراوی استفاده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند دارای خواص حفاظت کنندگی کبد باشد.

سیلی مارین که به مقدار بالایی در خار مریم وجود دارد، دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و می‌تواند به بازسازی سلول‌های کبد و کاهش التهاب کمک کند و برای افراد مبتلا به بیماری کبدی مفید باشد.

درمان گیاهی کبد چرب
برخی از گیاهان مانند خار مریم، زردچوبه، جینسینگ، کنگر فرنگی، سکنجبین و… در کاهش عوارض بیماری کبد چرب موثر شناخته شده‌اند.

جینسینگ

جینسینگ (Ginseng) یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود. تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند جینسینگ اثرات آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند به محافظت در برابر آسیب‌های کبدی ناشی از ویروس‌ها، سموم و الکل کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به بازسازی سلول‌های کبدی بعد از عمل جراحی نیز کمک نماید.

همچنین برخی از مطالعات انسانی نشان داده‌اند که درمان با جینسینگ می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد.

آرتیشو یا کنگر فرنگی

کنگر فرنگی که با نام آرتیشو نیز شناخته شده است، سرشار از فیبر، ویتامین‌های A، C و K و عناصری مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فلاونوئیدها است. اما در کنار همه این‌ها، سینارین موجود در این گیاه بیشترین تأثیر را روی ترشح و دفع صفرا و رفع التهاب دارد.

کنگر فرنگی تأثیر سیلی مارین را برای محافظت از کبد چند برابر کرده و از میزان سمیت کبد نیز می‌کاهد. این گیاه آنتی اکسیدان‌هایی دارد که باعث کاهش ذخایر چربی کبد شده و التهاب کبد را نیز کاهش می‌دهند.

قاصدک

عصاره این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و K بوده و به عملکرد بهتر کبد در تجزیه چربی‌ها، حفظ جریان صفرا و تنظیم گوارش کمک می‌کند. قاصدک که چربی اطراف کبد را آب کرده و احساس بهتری در فرد ایجاد می‌کند، در کبد چرب غیر مرتبط با الکل بسیار موثر است.

داروی گیاهی چربی کبد

همانطور که گفتیم داروی مشخصی که بتواند به طور کامل اثرات و عوارض کبد چرب را درمان کند، وجود ندارد. اما برخی از داروهای گیاهی که حاوی گیاهان موثر در کاهش التهاب کبد هستند، می‌توانند به بازسازی کبد و رهایی از مشکلات کبدی کمک کنند. باز هم تاکید می‌کنیم که مهم‌ترین راه درمان این بیماری، کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است و مصرف داروی گیاهی چربی کبد به عنوان کمک‌کننده این راه تلقی می‌شود.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر لیستی از بهترین داروهای گیاهی کبد چرب را مشاهده کنید که حاوی گیاهانی مثل خار مریم، زردچوبه، آرتیشو، قاصدک و… هستند. در بخش قبل با خواص موثر این گیاهان در بهبود مشکلات کبدی آشنا شدیم.

خرید قرص کبد چرب

این داروهای گیاهی شامل کپسول، شربت، پودر و قرص کبد چرب هستند و حاوی ترکیبی از گیاهان ذکر شده بالا می‌باشند. جهت انتخاب راحت‌تر شما توضیحات مربوط به ترکیبات و مکانیسم اثر هر محصول به طور کامل بیان شده است. همچنین نحوه مصرف و احتیاطات لازم مطابق با بروشور محصول را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

معمولا داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض خاصی ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت‌تری از آن‌ها استفاده کنید. هرچند در مورد بیماری‌های مربوط به کبد، قبل از هر اقدامی مشورت با پزشک ضروری است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی بیماری کبد چرب، علائم و انواع مختلف آن پرداختیم. همچنین شما را با چند داروی گیاهی چربی کبد آشنا کردیم که می‌توانند به کاهش عوارض ناشی از بیماری کبد چرب کمک کنند. مطالعه این متن می‌تواند افرادی که در معرض کبد چرب هستند را راهنمایی کند.

هر سوال دیگری در مورد انواع قرص کبد چرب و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه آن محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین قرص پاکسازی کبد چیست؟

قرص همولاکس محصولی از شرکت سینا فرآور است که از بین داروهای گیاهی پاکسازی کبد، تاکنون بیشترین تأثیر را در بهبود اختلالات کبدی داشته و افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند. به همین دلیل هم از بین محصولات ایرانی پاکسازی کبد، این قرص به عنوان یکی از بهترین قرص‌ها برای سم زدایی کبد معرفی شده است.

بهترین قرص خارجی برای کبد چرب را معرفی کنید.

به عنوان مثال می‌توانیم قرص لیورکر هلث اید را به شما معرفی کنیم که حاوی خار مریم، کنگر فرنگی، زردچوبه و قاصدک است و در پاکسازی و سلامت کبد موثر شناخته شده است.

برای درمان فوری کبد چرب چه باید بکنیم؟

مهم‌ترین اصل برای درمان هر چه سریع‌تر کبد چرب کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است به طوری که چربی‌های جمع شده در کبد کاهش پیدا کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع