آیا شربت نئوزینک چاق کننده است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

‌شربت زینک گلوکونات نئوزینک یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های زینک برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان است. این مکمل زینک با طعم خوبی تولید شده و به همین دلیل به خصوص برای کودکان مناسب است. معمولا در رابطه با مکمل‌های زینک، از جمله شربت نئوزینک، برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که آیا این محصول چاق میکند؟ در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا شربت نئوزینک چاق کننده است یا خیر. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شربت نئوزینک چیست؟

شربت نئوزینک الحاوی یکی از بهترین شربت های زینک برای کودکان است. البته بزرگسالان نیز می‌توانند از این شربت استفاده کنند. نئوزینک حاوی ترکیب زینک گلوکونات (Zinc Gluconate) می‌باشد که که نسبت به املاح دیگر زینک عارضه گوارشی کمتری برای آن ذکر شده است.

مصرف شربت نئوزینک برای افزایش اشتها و رشد قد کودکان و تقویت سیستم ایمنی نوزادان مؤثر است. شربت زینک گلوکونات نئوزینک در درمان اسهال نوزادان و کودکان هم کاربرد دارد.

داروسازی الحاوی شربت نئوزینک را با بو و طعم خوبی تولید کرده است. کنترل بو و طعم فلز روی در این فرآورده و همچنین کنترل pH محصول سعی شده به شکلی طراحی شود که در مصرف‌کننده به خصوص نوزادان و کودکان هیچ‌گونه احساس ناخوشایند ایجاد نکند.

در هر پیمانه شربت نئوزینک، ۳۴.۸ میلی گرم زینک گلوکونات وجود دارد که با توجه به این که تنها درصدی از این ملح، عنصر زینک است، هر پیمانه شربت در نهایت حاوی ۵ میلی‌گرم زینک می‌باشد.

پس از این که در بخش بعدی به‌طور دقیق‌تر با فواید زینک و شربت نئوزینک آشنا شدید، به سوال اصلی مقاله یعنی آیا شربت نئوزینک چاق کننده است یا خیر؟ می‌پردازیم.

فواید زینک برای کودکان چیست؟

زینک در روند رشد جسمی و ذهنی نوزادان و کودکان نقش اساسی ایفا می‌کند. این عنصر مهم در بیش از ۷۰ واکنش حیاتی در بدن از جمله رونویسی RNA و DNA دخالت دارد و از ابتدای جنینی برای تکمیل رشد مغز، قلب، شش‌ها و سیستم گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود زینک در نوزادان مشکلات زیادی را در بر خواهد داشت. اسهال‌های مزمن، کاهش سرعت رشد، ضعف سیستم ایمنی و بیمار شدن مکرر نوزاد، از جمله نشانه‌های بارز کمبود زینک در نوزادان است. نه فقط نوزادان و کودکان، بلکه بزرگسالان هم به زینک کافی نیاز دارند.

از جمله نقش‌های زینک در کودکان عبارتند از:

  • عملکرد سالم دستگاه ایمنی بدن
  • نمو استخوان و غضروف
  • متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین
  • ترمیم زخم های کوچک
  • سلامت اشتهای کودک
  • ساختار پروتئین و غشای سلولی
  • اثرات آنتی اکسیدانی

خواص شربت نئوزینک

در واقع باید گفت هر فرد از زمان تولد تا سنین بالا، برای سالم بودن به زینک احتیاج دارد و باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست آورد. از آنجا که این روزها داشتن یک رژیم سالم و مقید بودن به آن کار سختی است، استفاده از مکمل زینک شربت نئوزینک توصیه می‌شود. خواص شربت نئوزینک شامل این موارد است:

  • افزایش سرعت رشد کودکان
  • کمک به افزایش قد کودکان
  • تقویت حافظه و هوش کودکان
  • افزایش اشتهای کودکان و بزرگسالان
  • تقویت سیستم ایمنی در کودکان و بزرگسالان
  • کمک به درمان اسهال نوزادان و کودکان

استفاده از انواع مکمل زینک مانند شربت زینک برای کودکان به خصوص برای دسته‌ای از آن‌ها که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود زینک هستند (مثلا کودکانی که زینک را به مقدار کافی از طریق غذا دریافت نمی‌کنند یا به هر دلیلی جذب پایینی از این عنصر را دارند)، توصیه می‌شود. گرچه در صورت استفاده از شربت زینک نیز توصیه می‌شود همچنان تلاش کنید که تا حد امکان رژیم غذایی متنوع و سالمی را برای کودک خود در نظر بگیرید.

خرید شربت نئوزینک

شربت نئوزینک چاق کننده است؟

پس از آشنایی با این محصول شرکت الحاوی، به این سوال می‌رسیم که آیا شربت نئوزینک چاق کننده است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که شربت نئوزینک تنها یک مکمل غذایی حاوی زینک است و به خودیِ خود خاصیت چاق کنندگی ندارد. اما این محصول مانند دیگر مکمل‌های زینک دار، به تقویت اشتها و بالا بردن آن کمک می‌کند، به خصوص اگر به خاطر کمبود زینک بی اشتهایی به وجود آمده باشد. حال اگر با افزایش اشتها، غذای بیشتری مصرف شود و کالری اضافه سوزانده نشود، به صورت نرمال، افزایش وزن اتفاق می‌افتد.

در صورتی که افزایش وزن مطلوب شماست، می‌توانید از بازگشت اشتها و بهبود آن استفاده کنید و غذای بیشتری مصرف کنید. اما اگر نمی‌خواهید این ویژگی شربت نئوزینک روی وزن شما یا کودکتان تاثیر بگذارد، لازم است با مصرف سبزیجات بیشتر و تکنیک‌های دیگر کاهش اشتها و پرخوری، این اشتهای بالا رفته را کنترل نمایید.

نحوه مصرف شربت نئوزینک

شربت نئوزینک برای کودکان به عنوان مکمل تغذیه‌ای توصیه می‌شود روزانه یک پیمانه (۵ میلی‌گرم) مصرف شود؛ اما اگر پزشک دستور دیگری ذکر کرده باشد، تجویز او ارجحیت دارد. توجه کنید که اگر پزشک شربت نئوزینک را برای درمان اسهال تجویز کرده باشد، دوز بالاتری دارد.

جهت جذب بیشتر زینک، بهتر است شربت نئوزینک یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا (معده خالی) مصرف شود. اما در صورت تحریک گوارشی که معمولا در افراد رخ می‌دهد، می‌توان آن را همراه غذا مصرف نمود.

از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسیم مانند شیر و لبنیات و کافئین و فسفر و همچنین فرآورده‌های سبوس‌دار با این مکمل خودداری کنید.

در زمان شیردهی به دلیل افت میزان زینک، مصرف ۷ میلی‌گرم در روز برای ۶ ماهه اول شیردهی و ۴ میلی‌گرم در روز برای ۶ ماهه دوم توصیه می‌گردد.

عوارض شربت نئوزینک

مصرف مقادیر زیاد زینک و طبیعتا شربت نئوزینک، ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی به ویژه اشکال در هضم و درد اپی‌گاستر، تهوع و مشکلات هماتولوژیک شود.

در صورتی که بر اثر مصرف شربت نئوزینک، تهوع، اسهال، بثورات پوستی، استفراغ شدید، از دست رفتن آب بدن و بی‌قراری، اتفاق افتاد، مقدار مصرف این شربت را باید کاهش دهید و یا تا هنگام کنترل علائم، قطع کنید.

جمع بندی

در این مقاله مکمل زینک محبوب شرکت الحاوی را معرفی کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا شربت نئوزینک چاق کننده است یا خیر. همچنین درباره نحوه مصرف این شربت زینک گلوکونات و نکات مهم مربوط به آن صحبت کردیم. برای تهیه انواع شربت و قرص روی می‌توانید صفحه دسته بندی مربوطه را مشاهده نموده و در صورت نیاز از طریق ثبت آنلاین سفارش، محصول مدنظرتان را خریداری نمایید.

مشاهده و خرید انواع مکمل زینک (روی)

سوالات متداول

شربت نئوزینک برای اسهال خوب است؟

شربت نئوزینک مانند مکمل‌های زینک دیگر، به کاهش شدت اسهال در نوزادان و کودکان کمک می‌‌کند؛ پس این شربت می‌تواند برای رفع این مشکل مصرف شود.

شربت نئوزینک برای چه سنی مناسب است؟

شربت نئوزینک (زینک گلوکونات) الحاوی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان مناسب است. توصیه می‌شود جهت تشخیص نیاز به زینک، به خصوص در نوزادان، به پزشک مراجعه نمایید.

ترکیبات نئوزینک چیست؟

در هر پیمانه شربت نئو زینک، ۳۴.۸ میلی گرم زینک گلوکونات وجود دارد که با توجه به این که تنها درصدی از این ملح، عنصر زینک است، هر پیمانه شربت در نهایت حاوی ۵ میلی‌گرم زینک می‌باشد.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا شربت نئوزینک چاق کننده است؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام نئوزینک برای کودک ۱۰ ماهه قابل استفاده است. میزان مصرف این شربت در این سن، روازنه ۳ سی سی می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط