آیا قرص روهمورین برای یبوست موثر است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

بواسیر یا هموروئید نام یک بیماری مربوط به انتهای دستگاه گوارش است. عوارض این بیماری بسته به محل ایجاد و میزان پیشرفته بودن بیماری متغیر است و طیفی از درد خفیف تا درد شدید و خونریزی هنگام دفع که زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند شامل می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی سلامت مفید طب، به بررسی بیشتر این بیماری می‌پردازیم و نقش داروهای گیاهی، به ویژه قرص روهمورین در درمان بواسیر را بررسی می‌کنیم. همچنین به این سوال که آیا قرص روهمورین برای یبوست موثر است نیز پاسخ خواهیم داد.

بواسیر چیست؟

در کانال مقعدی مجموعه‌ای از وریدها وجود دارد که در ساختارهای بالشتک‌مانندی قرار گرفته و به کنترل دفع مدفوع کمک می‌کند. در صورت وارد شدن فشار زیاد، این رگ‌ها متورم شده و ممکن است به صورت یک زائده‌ی پوستی بیرون بزند که باعث به وجود آمدن بواسیر و مشکلات ناشی از آن می‌شود.

علائم بواسیر چیست؟

علائم بواسیر شامل درد، خونریزی و سوزش است که در هنگام دفع شدیدتر می‌شود. احساس دفع ناکامل و احساس وجود توده در مقعد نیز از علائم بواسیر است.

با توجه به محل ایجاد، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و در مواردی هم ممکن است فرد همزمان به هر دوی آن‌ها مبتلا شود. بواسیر داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می‌شود. بواسیر خارجی در ناحیه‌ی بیرونی دهانه‌ی مقعد ایجاد می‌شود.

بواسیر داخلی چهار درجه یا اصطلاحاً “گرید” دارد:

  • بواسیر گرید ۱: در این حالت بواسیر در داخل کانال مقعدی وجود دارد ولی از مقعد بیرون نمی‌زند.
  • بواسیر گرید ۲: در این حالت بواسیر در هنگام زور زدن و دفع مدفوع، از مقعد خارج می‌شود اما بعد خود به‌خود به داخل مقعد باز می‌گردد.
  • بواسیر گرید ۳: در این حالت بواسیر هنگام زور زدن بیرون می‌آید و بعد خود به‌خود به داخل بازنمی‌گردد و باید با دست آن را به داخل راند.
  • بواسیر گرید ۴: در این حالت بواسیر حتی با دست هم به داخل برنمی‌گردد.

علت ایجاد بواسیر چیست؟

به طور کلی هر عملی که باعث وارد آمدن فشار بیش از اندازه معمول به ناحیه‌ی شکم و مقعد شود می‌تواند عامل بواسیر باشد؛ عواملی مانند یبوست مزمن، اسهال مزمن، رابطه‌ی جنسی مقعدی، بارداری، زایمان، نشستن طولانی مدت، اضافه وزن و چاقی، سرفه‌های مزمن و شدید، برداشتن اجسام سنگین، انجام مکرر کارهای سنگین و… که در این بین یبوست مزمن عامل مهم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

در بین عوامل ایجادکننده‌ی بواسیر، یبوست مزمن نقش مهم‌تری دارد.

برای درمان بواسیر چه باید کرد؟

همان طور که اشاره شد بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که بواسیر داخلی در داخل کانال مقعدی و بواسیر خارجی در ناحیه‌ی بیرونی دهانه‌ی مقعد ایجاد می‌شود.

با توجه به نوع و گرید بواسیر درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد. تغییر سبک زندگی، فعالیت فیزیکی مناسب و اصلاح رژیم غذایی به منظور مصرف فیبر بیشتر مواردی هستند که علاوه بر تسریع روند بهبودی، در پیشگیری از بواسیر هم مؤثر هستند.

در صورت نیاز به درمان دارویی انواع متنوعی از داروها در اشکال مختلف مثل قرص، کپسول، پماد، کرم، پودر، شیاف و … وجود دارد که بنا به توصیه‌ی پزشک یا داروساز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در صورتی که فرد مبتلا به مراحل پیشرفته‌ای از بیماری باشد ممکن است برای درمان به جراحی هم نیاز پیدا کند. همچنین امکان استفاده از لیزر برای درمان هم وجود دارد که بار تهاجمی کم‌تری نسبت به جراحی دارد.

نقش داروهای گیاهی در درمان بواسیر

با توجه به عوارض کم‌تر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی و همچنین اثربخشی مطلوب این داروها، درمان گیاهی به عنوان یک روش مطمئن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در مورد بواسیر، داروهای گیاهی موجود سهم عمده‌ای در درمان دارند تا جایی که می‌توان گفت داروی غیرگیاهی برای این بیماری تقریباً وجود ندارد.

داروهای خوراکی به طور کلی برای ترمیم عروق و کمک به از بین رفتن زائده‌ی ایجادشده استفاده می‌شوند و داروهای موضعی نیز معمولاً برای تسکین موضعی و کمک به رفع علائم و نشانه‌های بواسیر به کار می‌رود.

داروهای گیاهی نقش عمده‌ای در درمان بواسیر دارند.

قرص روهمورین برای درمان بواسیر

همان طور که گفته شد داروهای گیاهی نقش مهمی در درمان بواسیر دارند. یکی از این داروهای گیاهی که نقش مؤثری در درمان بواسیر دارد قرص روهمورین است. این دارو به منظور درمان بواسیر و شقاق مقعد ارائه شده و از خون‌ریزی ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

کپسول روهمورین از پودر خشک ریشه‌ی گیاه باتچرز بروم تهیه شده که سرشار از ترکیبات استروئیدی است. این دارو با تحریک گیرنده‌های آلفا آدرنرژیک در ماهیچه‌های صاف دیواره‌ی عروق به منقبض شدن رگ‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود زائده‌ی بواسیری کم‌کم از بین رفته و خشک شود. همچنین درد و تورم و سایر علائم ناشی از بواسیر را کاهش می‌دهد.

قرص روهمورین

قرص روهمورین برای یبوست

در مورد تاثیر روهمورین بر یبوست سوالات زیادی پرسیده می‌شود. حال می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرص روهمورین برای یبوست نیز موثر است یا خیر؟

همان طور که گفته شد یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد بواسیر است و برطرف کردن یبوست از مهم‌ترین موارد پیشگیری و در نتیجه درمان بواسیر به شمار می‌رود. برای درمان یبوست نیز می‌توان از داروهای گیاهی استفاده کرد.

اما قرص روهمورین برای درمان یبوست کاربردی ندارد و همان طور که اشاره شد اثر درمانی این دارو در بهبود زائده بواسیر کمک‌کننده است.

برای تهیه محصولات موثر در درمان یبوست و قرص ملین گیاهی می‌توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب و لینک زیر اقدام کنید:

قرص و شربت ملین

کپسول روهمورین در درمان بواسیر و بهبود شقاق مقعد موثر شناخته شده است.

نحوه‌ی مصرف قرص روهمورین

برای مصرف قرص روهمورین باید روزانه دو بار، یک ساعت قبل از نهار و یک ساعت قبل از شام با معده‌ی خالی، ۲ عدد کپسول را میل نمایید. توصیه می‌شود استفاده از کپسول روهمورین را تا رفع ناراحتی ادامه دهید.

عوارض قرص روهمورین و موارد منع مصرف

قرص روهمورین در موارد نادر ممکن است باعث ناراحتی معده، تهوع، اسهال و یا استفراغ شود. برای این محصول تداخل دارویی خاصی گزارش نشده است. مصرف قرص روهمورین در دوران بارداری و شیردهی و همچنین برای کودکان ممنوع است.

جمع‌بندی

همانطور که در طول متن اشاره کردیم، قرص روهمورین یکی از محصولات موثر در درمان بواسیر و شقاق مقعد به شمار می‌رود. اما قرص روهمورین برای یبوست تاثیری ندارد و نمی‌توان به این محصول به عنوان یک درمان‌کننده یبوست اتکا کرد. اما لازم به ذکر است درمان یبوست از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بواسیر و درمان آن محسوب می‌شود.

برای مشاهده انواع محصولات گیاهی و خرید داروی بواسیر در داروخانه‌ی آنلاین مفید طب لیست زیر را مشاهده کنید:

خرید داروی بواسیر

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع