همه چیز درباره هورمون ملاتونین و مصرف آن

هورمون ملاتونین و تاثیر آن بر بیماری‌های مختلف
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ملاتونین ترکیب و هورمونی است که در بدن ما تولید می‌شود. بیشتر توسط غده پینه آل و در بعضی جاهای دیگر بدن هم تولید می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، با خانم دکتر ضحا مرتضوی همراه بودیم و گفتگوی کوتاهی در خصوص هورمون ملاتونین، اثرات آن و نحوه مصرف آن داشتیم. با ما همراه باشید.

ملاتونین برای چیست؟

بیشترین اثرش در تنظیم ریتم سیرکادین و ریتم شبانه روز است. هورمون ملاتونین به خودی خود در مواد غذایی وجود ندارد؛ اما برخی از مواد پیش‌ساخت آن مانند کلسیم، منیزیم یا اسید آمینه تریپتوفان در بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌جات و مواد غذایی دیگر وجود دارند.

درمان بیخوابی با قرص گیاهی ملاتونین
هورمون ملاتونین در بهبود و تنظیم ریتم شبانه‌روز موثر شناخته شده است.

ملاتونین چه اشکال دارویی دارد؟

به طور معمول به فرم قرص یا کپسول (به تنهایی یا همراه ترکیبات گیاهی و املاح دیگر)، اسپری و محلول در بازار وجود دارد. در تمام این فرم‌ها محدوده دوز تنظیم شده‌ای وجود دارد که در آن بازه دوزهای تمامی این محصولات تعریف می‌شود. این محدوده دوزها ایمن هستند و طبق مطالعات مشکل خاصی ایجاد نکرده‌اند.

یکی از محصولاتی که حاوی هورمون ملاتونین بوده و به رفع اختلالات خواب و بی خوابی کمک می‌کند، قرص ملاتونین ۳ میلی‌گرم سیمرغ است. شما می‌توانید برای خرید این محصول و مشاهده بروشور آن از طریق لینک زیر از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب عمل کنید:

ملاتونین ۳

قرص ملاتونین ۳ میلی گرم سیمرغ، حاوی مقدار کافی هورمون خواب است که مصرف آن باعث می‌شود مغز دوباره فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرد و الگوی خواب شما به حالت عادی خود بازگردد.

ملاتونین برای کودکان

در اطفال برخی از دوزها و مقادیر ملاتونین برای استفاده‌های خاص امتحان شده و تقریبا شش ماه ایمن بوده ولی به هیچ عنوان مصرف خودسرانه ملاتونین برای اطفال توصیه نمی‌شود.

مصرف ملاتونین در بارداری و شیردهی

در بارداری مصرف ملاتونین با دوزهای بالا ممنوع است و بهتر است مصرف نشود و در دوزهای پایین هم مطالعات خیلی ایمن با داده‌های کافی انجام نگرفته است. بنابرین باید از مصرف آن در دوران بارداری پرهیز شود. در دوران شیردهی نیز همینطور است و اطلاعات ما ناکافی است.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله بهترین راهکارها برای درمان بی خوابی در بارداری را بخوانید.

مصرف هورمون ملاتونین چه عوارضی دارد؟

معمولا ملاتونین خیلی خوب تحمل شده و عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال برخی از عوارض احتمالی آن سردرد و سرگیجه بوده و ممکن است بعضی عوارض گوارشی مثل تهوع ایجاد کند. اما نکته خوب آن اینجاست که مصرف شبانه ملاتونین باعث می‌شود تا صبح هنگ اوور نداشته باشید و دچار خواب‌آلودگی نخواهید بود.

نکته خوب دیگر آن است که برخلاف بسیاری از داروهای خواب شیمیایی، ایجاد وابستگی نمی‌کند. اما باید دقت شود که ۴ یا ۵ ساعت بعد از مصرف ملاتونین رانندگی یا کارهایی که نیاز به دقت بالا دارند صورت نگیرند، چون به هر حال در آن بازه خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از محصولات حاوی هورمون ملاتونین، قرص سیمو اسلیپ است که علاوه بر ملاتونین حاوی سنبل الطیب، گل رازک، گل بابونه و… بوده که برای تنظیم خواب و رفع بی خوابی بسیار مؤثر است. شما می‌توانید برای خرید این محصول و مشاهده بروشور آن از طریق لینک زیر از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب عمل کنید:

قرص سیمو اسلیپ

ملاتونین چه تداخلاتی دارد؟

ملاتونین با داروهای ضد انعقاد یا برخی از داروهای اعصاب، داروهای صرع و داروهایی که آستانه تشنج را کم می‌کنند، ممکن است ایجاد تداخل کند و بایستی در مصرف همزمان این داروها با ملاتونین احتیاط شود.

مصرف هورمون ملاتونین در بهبود خواب
مصرف مناسب هورمون ملاتونین می‌تواند به تنظیم خواب و ریتم شبانه‌روز کمک کند.

تعدادی از داروها ممکن است به صورت تئوری با ملاتونین ایجاد تداخل کنند، البته فقط تداخل بالینی که شاید موضوع بسیار مهمی نباشد. از جمله این داروها کافئین، گیاه اکیناسه (گیاه سرخارگل) و یا گیاه بیتس آموس تاسکو است، این داروها به طرق مختلف برخی از آثار ملاتونین را تشدید می‌کنند. به هر حال در صورت استفاده مزمن از این موارد، احتیاط اولیه می‌تواند کمک‌کننده باشد. درصورتی که دوز بالایی از کافئین یا موارد دیگر استفاده می‌کنید بهتر است با پزشک داروساز خود مشورت کنید.

احتیاطات مصرف ملاتونین چه مواردی است؟

افراد زیر بهتر است که قبل از مصرف ملاتونین با پزشک داروساز خود مشورت کنند:

  • افرادی که به بیماری‌های خونریزی دهنده مبتلا هستند
  • افرادی که پیوند اعضا داشته‌اند
  • افرادی که افسردگی دارند
  • افرادی که سابقه تشنج دارند

ویدئو معرفی ملاتونین

در ویدئوی زیر می‌توانید توضیحات دکتر مرتضوی درباره هورمون ملاتونین را مشاهده نمایید:

سخن پایانی

در این مقاله دکتر ضحا مرتضوی در رابطه با هورمون ملاتونین، اثرات آن، نحوه مصرف و احتیاطات مصرف این هورمون صحبت کردند که متن این گفتگو به صورت مختصر و ویدئو آن ارائه شد.

قسمت دوم گفتگو و سوالات – پاسخ به سوالات رایج درباره ملاتونین

برای تهیه انواع قرص خواب آور گیاهی که حاوی هورمون ملاتونین و سایر ترکیبات گیاهی موثر در بهبود خواب هستند، می‌توانید از طریق لینک زیر به این محصولات و اطلاعات هریک دسترسی پیدا کنید:

قرص خواب آور گیاهی

شما می‌توانید هر سوال دیگری که در مورد ملاتونین دارید، در صفحه محصولات ملاتونین در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت کنید، متخصصین ما به آن‌­ها پاسخ خواهند داد. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت پایین همین مقاله کامنت کنید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره