همه چیز درباره‌ی مزاج بلغمی و علائم آن

مزاج بلغمی چیست؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بلغم یک مزاج سرد و تر است. برای آن که بتوان این مزاج را به درستی تشخیص دهید بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید. پزشکانی که تخصص طب سنتی دریافت کرده‌اند می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. از آنجایی که برخی از افراد اطلاعات چندانی در مورد مزاج بلغمی ندارند، قصد داریم در این مقاله علائم بلغم و روش های درمان این مزاج را به اطلاعتان برسانیم. پس با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید.

آیا مزاج سرد و تر به خودی خود در بدن مشکلی ایجاد می‌کند؟

اگر این مزاج سرد و تر در فرد در حالت تعادل خود باشد، هیج مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر مزاج بلغم بر فرد غلبه کرده و علائم آن بروز پیدا کند و یا فردی که مزاج دیگری دارد اما در یکی از اندام‌های خود دچار غلبه بلغم شده باشد، بایستی تحت درمان قرار گیرد.

علائم بلغم

مزاج بلغمی در بسیاری از افراد معمولا با علائم زیر نمایان می گردد:
  • این افراد معمولا پوست سفید و سردی دارند، به عبارت دیگر پوست آن‌ها هنگام لمس توسط افراد دارای مزاج معتدل سرد احساس می‌شود.
  • موهای آن‌ها اغلب کم پشت و نازک است و قلت کلام داشته و افرادی آرام، صبور و کم انرژی هستند.
  • این افراد خواب زیادی دارند و معمولا دهان آن‌ها مرطوب بوده و کمتر احساس تشنگی می‌کنند.
  • عرق و استفراغ این گونه افراد بدون بو بوده، اما ممکن است حجم بالایی داشته باشند.
  • این افراد همچنین در اغلب اوقات دارای اضافه وزن هستند.
  • اگر مزاج بلغم در هریک از اندام‌های ما غلبه کند سبب پدیدار شدن علائمی در  بدن ما می‌شود. یکی از آزاردهنده‌ترین و شایع‌ترین اثرات و علائم بلغم و غلبه آن در دستگاه گوارش است.
  • اگر معده سرد شود، قوت خود را از دست داده و توانایی آن در هضم تضعیف شده و سبب افزایش اشتها در مقایسه با هضم می‌شود. این اتفاق می‌تواند سبب بروز انواع عوارض مانند نفخ و آروغ ترش در فرد شود و دهان بوی نامتبوعی بگیرد و بر روی زبان بار سفیدی دیده شود.
  • تر بودن معده همچنین می‌تواند سبب ایجاد تهوع در فرد شود و یا ممکن است فرد تشنگی را احساس نکند و آب کمی به بدنش برسد.
چاقی شکمی یکی از علائم مزاج بلغمی

مزاج بلغمی علت عمده چاقی و اضافه وزن

یکی از علایمی که بسیاری از افراد دارای مزاج بلغم از آن شاکی هستند، چاقی و اضافه وزن است. در تعارف طب سنتی اصولا چاقی به تر بودن بدن مرتبط است و می‌تواند جزو علائم بلغم محسوب شود. اگر تر بودن با حرارت همراه باشد سبب چاقی گوشتی در فرد می‌شود. اما اگر تر بودن در کنار سردی قرار گیرد، سبب چاقی پرچربی و به اصطلاح چاقی شهمی شود که می‌تواند در مرکز بدن در واقع دور شکم تجمع یابد و آزاردهنده باشد، به طوری که فرد نسبت به ظاهر بدن خود احساس خوبی نداشته باشد. بر اساس تعاریف طب رایج و طب مدرن در خانم‌ها افرادی که دور کمر آن‌ها بالای ۸۸ سانتی‌متر و در آقایان بالای ۱۰۲ سانتی‌متر باشد، این گونه افراد را مبتلا به چاقی دور کمر تلقی می‌کنیم.

اهمیت درمان چاقی دور کمر

چاقی دور کمر در طولانی مدت سبب افزایش ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون، کبد چرب، انواع سندروم متابولیک و انواع بیماری‌های قلبی شود. بنابراین برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن بایستی چاقی دور کمر کم شود و سایز آن کاهش یابد.

روش‌های درمان غلبه بلغم

روش‌های مختلفی برای درمان غلبه مزاج بلغمی در طب سنتی پیشنهاد شده است که در مقاله «بهترین راه های رفع بلغم در طب سنتی» به آن‌ها پرداخته‌ایم. برای مطالعه این مطلب، روی عنوان مقاله کلیک کنید.

ویدئو معرفی مزاج بلغمی

در این ویدئو می‌توانید توضیحات دکتر مرتضوی را درباره مزاج و علائم بلغم مشاهده کنید.

سخن پایانی

غلبه بلغم در اندام‌های مختلف با علائم دیگری همچون سفید شدن مو، ریزش مو، درد، تورم و التهاب مفاصل، ضعف حافظه و اختلال در قاعدگی ظاهر می‌شود. شما می‌توانید سوالات خود را در مورد مزاج بلغمی، در صفحه محصولات مخصوص درمان آن مانند دوای بلغم و اطریفل صغیر در داروخانه آنلاین مفیدطب با ما در میان بگذارید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

خرید قرص بلغم نیاک

خرید قرص اطریفل صغیر

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره