قرص فمی لاکت برای لاغری؛ تاثیرگذار یا بدون فایده؟!

قرص فمی لاکت برای لاغری
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

فمی لاکت یک مکمل پروبیوتیک است که خواص متنوع و فوق‌العاده‌ای در جهت حفظ سلامت کلی بدن دارد. این کپسول سین بیوتیک از ترکیب پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها تشکیل شده و می‌تواند برای پیشگیری و درمان انواع اسهال، سندروم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی و بهبود هضم استفاده شود. سوالی که ممکن است در مورد این محصول برای برخی افراد پیش بیاید، این است که آیا قرص فمی لاکت برای لاغری نیز تاثیر دارد؟ با توجه به اینکه شواهد علمی در این زمینه متفاوت است، در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

همانطور که گفتیم کپسول فمی لاکت زیست تخمیر که آن را با نام قرص فمی لاکت نیز می‌شناسند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین پروبیوتیک روزانه است. احتمالا با پروبیوتیک‌ها و فواید آن‌ها آشنا هستید. با این حال برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد پروبیوتیک‌ها ندارند، بهتر است مقاله را با تعریف کوتاهی از این مکمل‌ها آغاز کنیم.

پروبیوتیک و پری بیوتیک چیست؟

پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش هستند. منظور از فلور میکروبی دستگاه گوارش، مجموعه‌ای از میکروب‌ها از جمله باکتری‌ها، آرکی‌ها و قارچ‌ها است که در لوله گوارش انسان زندگی می‌کنند. زمانی که جمعیت پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های سودمند فلور میکروبی دستگاه گوارش کاهش پیدا کند، مشکلاتی بر بدن به ویژه مشکلات گوارشی و آلرژی‌ها ایجاد خواهد شد.

مصرف پروبیوتیک‌ها چه از طریق مواد غذایی و چه مکمل‌های حاوی آن در حفظ و بهبود سلامت کلی بدن تاثیر بسزایی خواهد داشت. به همین دلیل امروزه استفاده از پروبیوتیک‌ها مخصوصا به صورت مکمل رواج زیادی پیدا کرده است. رایج‌ترین نمونه‌های پروبیوتیکی از دو جنس لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند.

از پری بیوتیک‌ها به عنوان غذای پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های سودمند یاد می‌شود. در واقع پری بیوتیک‌ها ترکیبات مکملی هستند که در روده کوچک، هیدرولیز و جذب نمی‌شوند و به عنوان ماده غذایی در دسترس باکتری‌های فلور روده بزرگ قرار می‌گیرند. رایج‌ترین پری بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌هایی با سایزهای متفاوت هستند و از انواع آن می‌توان به فروکتوالیگوساکارید و اینولین اشاره نمود.

جهت خرید انواع قرص پروبیوتیک از بهترین و معتبرترین برندها به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید انواع قرص پروبیوتیک

قرص فمی لاکت چیست؟

فمی لاکت در دو نوع “کپسول فمی لاکت” و “کپسول فمی لاکت توپلاس” توسط شرکت زیست تخمیر تولید می‌شود. کپسول پروبیوتیک فمی لاکت فواید زیادی از جمله پیشگیری و کاهش دوره اسهال، بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده و عدم تحمل لاکتوز دارند. کپسول های فمی لاکت همچنین با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری و بهبود عفونت‌های مختلف کمک می‌کند.

کپسول فمی لاکت زیست تخمیر حاوی پروبیوتیک‌های زیر بوده و محتوی فروکتوالیگوساکارید (FOS) به عنوان پری بیوتیک می‌باشد:

  • لاکتوباسیلوس رامنوسوس Lactobacillus rhamnosus
  • لاکتوباسیلوس کازئی Lactobacillus casei
  • لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس Lactobacillus acidophilus
  • لاکتوباسیلوس پلانتاروم Lactobacillus plantarum
  • بیفیدوباکتریوم لاکتیس Bifidobacterium lactis
  • بیفیدوباکتریوم بروه Bifidobacterium breve
  • بیفیدوباکتریوم لانگوم Bifidobacterium longum
  • بیفیدوباکتریوم بیفیدوم Bifidobacterium bifidum
  • استرپتوکوکوس ترموفیلوس Streptococcus thermophilus

خرید قرص فمی لاکت

کپسول فمی لاکت زیست تخمیر
کپسول فمی لاکت زیست تخمیر یک مکمل پروبیوتیک یخچالی

تفاوت فمی لاکت و فمی لاکت تو پلاس

تفاوت اصلی این دو فرآورده تولید شده توسط شرکت زیست تخمیر در این است که کپسول فمی لاکت توپلاس، مقاوم به اسید معده می‌باشد. در نتیجه فمی لاکت توپلاس می‌تواند درصد بیشتری از ترکیبات خود را به روده برساند و از همین رو اثرگذاری بهتری دارد.

همچنین قرص فمی لاکت توپلاس، بر خلاف فمی لاکت، یک محصول یخچالی نیست؛ یعنی نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. (کپسول فمی لاکت یک محصول یخچالی است، یعنی می‌بایست در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. اما طبق تحقیقات پایداری شرکت تولیدکننده این محصول، نگهداری آن در دمای اتاق یا ۲۵ درجه سانتی‌گراد برای ۲ هفته، در کیفیت و اثربخشی محصول تغییری ایجاد نمی‌کند.)

قرص فمی لاکت توپلاس ترکیبات زیر را داراست (که با ترکیبات فمی لاکت که در بخش قبل گفته شد، در چندین مورد مشترک است):

  • لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس Lactobacillus acidophilus
  • لاکتوباسیلوس کازئی Lactobacillus casei
  • لاکتوباسیلوس رامنوسوس Lactobacillus rhamnosus
  • لاکتوباسیلوس سالیواریوس Lactobacillus salivarius
  • لاکتوباسیلوس روتری Lactobacillus reuteri
  • بیفیدوباکتریوم لاکتیس Bifidobacterium lactis
  • بیفیدوباکتریوم لانگوم Bifidobacterium longum
  • بیفیدوباکتریوم بیفیدوم Bifidobacterium bifidum

خرید قرص فمی لاکت توپلاس

کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر
کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر ، یک مکمل پروبیوتیک بدون نیاز به نگهداری در یخچال

*****

تا این بخش از مقاله کپسول‌های فمی لاکت و فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر را به همراه ترکیبات آن‌ها معرفی کردیم. همچنین در مورد تفاوت آن‌ها صحبت کردیم. اما مبحث اصلی ما در این مقاله بررسی تاثیر قرص فمی لاکت برای لاغری است. در ادامه مطلب از نام “قرص فمی لاکت” استفاده می‌کنیم که منظورمان هر دو محصول “کپسول فمی لاکت” و “کپسول فمی لاکت توپلاس” می‌باشد.

قرص فمی لاکت برای چیست؟

قرص فمی لاکت توپلاس و قرص فمی لاکت با فرمولاسیون جدید و بهره‌گیری از مقادیر مناسبی از پروبیوتیک‌های گفته شده فوق به همراه پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید، در تامین پروبیوتیک روزانه برای اعضای خانواده به خوبی عمل می‌کند. این فرآورده با بازسازی فلور نرمال گوارشی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تعدیل سیستم ایمنی می‌گردد.

کپسول سین بیوتیک فمی لاکت در پیشگیری و کاهش دوره اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، اسهال مسافرتی و اسهال‌های ویروسی، بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر، کنترل بیماری‌های التهابی روده و رفع عدم تحمل لاکتوز موثر است.

از دیگر موارد مصرف قرص فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر بهبود بیماری‌های قلبی-عروقی مانند کلسترول بالا و پرفشاری خون است. این محصول همچنین با کاهش قند خون ناشتا و کم کردن مقاومت به انسولین، در پیشگیری و کنترل افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک‌کننده خواهد بود. همچنین موجب افزایش سنتر اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B می‌شود.

خواص کپسول فمی لاکت چیست؟

خواص کپسول فمی لاکت بسیار متنوع است و در زمینه‌های مختلف تاثیرگذار می‌باشند. برای اینکه بهتر درک کنیم که آیا قرص فمی لاکت برای لاغری نیز تاثیرگذار است یا خیر، بهتر است کاربردهای این مکمل پروبیوتیکی را بشناسیم. به طور کلی موارد مصرف قرص فمی لاکت زیست تخمیر را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • پیشگیری و یا کاهش طول دوره و شدت انواع اسهال شامل اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسل، اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از روتاویروس
  • بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) مانند کاهش دردهای شکمی، نفخ، یبوست، دفعات اجابت مزاج و بهبود قوام مدفوع
  • کاهش علائم بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو، جلوگیری از عود بیماری و کمک به درمان التهاب مزمن رکتوم مصنوعی  (Chronic Pouchitis)
  • افزایش سنتز اسید فولیک و ویتامین‌های B6 ،B3 ،B2 و B12
  • بهبود هضم و جذب مواد مغذی مانند پروتئین‌ها و چربی‌ها
  • بهبود بیماری‌های قلبی- عروقی شامل بالا بودن کلسترول خون و پرفشاری خون
  • کمک به هضم لاکتوز (قند شیر) و تامین کلسیم در افراد مبتلا به عارضه عدم تحمل لاکتوز
  • پیشگیری و کنترل افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت (کمک به کاهش قند خون ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین)
  • کمک به کاهش آنزیم‌های آمینوترانسفراز کبدی، کلسترول تام و مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

آیا قرص فمی لاکت برای لاغری موثر است؟

در این بخش قصد داریم تاثیر قرص فمی لاکت برای لاغری را مورد بررسی قرار بدهیم. فمی لاکت یک مکمل سین بیوتیک است که بسیاری از پروبیوتیک‌های معروف را در خود جای دارد. از جمله تاثیرات مثبت ترکیبات سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) می‌­توان به کمک آن‌ها در فرآیند بهبود بیماری‌های روده‌ای و دردهای شکمی اشاره کرد. قرص فمی لاکت نیز در این زمینه موثر عمل می‌کند.

هم چنین در کنار این ویژگی، کپسول فمی لاکت توانسته در رابطه با کنترل و تنظیم قندخون و بهبود کارایی دستگاه گوارش تاثیری مثبت و تنظیم‌گر داشته باشد که این مسئله در میان مدت و بلندمدت به طور حتم بر فرآیند لاغری و کاهش وزن اثرگذار بوده و تسهیل‌گر این فرآیند خواهد بود. با این وجود شواهد علمی مبنی بر اثربخشی قطعی قرص فمی لاکت برای لاغری وجود ندارد. برای اینکه این موضوع را بهتر توضیح بدهیم، اجازه دهید ابتدا در مورد تاثیر پروبیوتیک‌ها در لاغری و کاهش وزن صحبت کنیم.

رابطه پروبیوتیک و لاغری چیست؟

هنوز به طور مشخص رابطه مستقیم پروبیوتیک و لاغری به اثبات نرسیده است، اما در برخی تحقیقات انجام‌شده، مصرف پروبیوتیک با کاهش وزن مرتبط بوده است. برخی نظریه‌ها بر این باورند که شاید پروبیوتیک‌ها قادر باشند از جذب چربی ممانعت کنند و دفع چربی از مدفوع را افزایش دهند. و یا شاید این باکتری‌های مفید بتوانند ترشح هورمونی به نام GLP-1 را که باعث افزایش سیری شده و متابولیسم و چربی‌سوزی را زیاد می‌کنند، افزایش دهند.

علاوه بر این مطالعات نشان داده که گونه‌های خاص پروبیوتیک‌ها می‌توانند از طریق مکانیزم‌های مختلف باعث کاهش وزن شود. به طور کلی تعادل باکتری‌های مفید و حضور منظم آن‌ها در دستگاه گوارش به تثبیت وزن و حتی کاهش آن کمک می‌کند. در واقع افرادی که دچار اضافه وزن و افزایش توده چربی در بدن هستند، فلور میکروبی در دستگاه گوارش آن‌ها دستخوش تغییرات نامطلوبی شده است. اثر سویه‌های پروبیوتیکی زیر در کاهش وزن به طور علمی به اثبات رسیده است:

  • Lactobacillus gasseri
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Bifidobacterium lactis
  • Lactobacillus casei
  • Bifidobacteria strains/species in general
رابطه پروبیوتیک و لاغری
برخی از پروبیوتیک‌ها دارای تاثیر اثبات شده در کاهش وزن هستند. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

نتیجه بررسی تاثیر قرص فمی لاکت برای لاغری

اگر به ترکیبات کپسول فمی لاکت و فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر را نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این دو کپسول، برخی از پروبیوتیک‌های گفته‌شده در بخش قبل که تاثیر آن‌ها در کاهش وزن به طور علمی به اثبات رسیده است، را دارا می‌باشند. پس به طور کلی این مکمل پروبیوتیکی می‌تواند در روند کاهش وزن کمک‌کننده باشد.

اما در مورد اینکه آیا می‌توان از قرص فمی لاکت برای لاغری به طور تخصصی استفاده کرد، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. تحقیقات در مورد اثربخشی پروبیوتیک‌ها برای کاهش وزن mixed بوده است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند به کاهش وزن جزئی، به خصوص در افراد چاق کمک کنند. با این حال، مطالعات دیگر هیچ فایده‌ای پیدا نکرده‌اند. لذا بهتر است قبل از مصرف این محصول در جهت کاهش وزن با پزشک مشورت داشته باشید.

شما می‌توانید برای کمک به کاهش وزن اصولی، علاوه بر ورزش‌های روزانه و رعایت رژیم غذایی سالم و کم‌کالری، از مکمل‌های تخصصی در این زمینه استفاده کنید. داروخانه آنلاین مفیدطب یکی از بهترین مراکز جهت خرید انواع قرص لاغری گیاهی و بدون عوارض است که توانسته‌اند رضایت حداکثری مصرف‌کنندگان خود را کسب کنند. برای مشاهده لیست انواع مکمل‌های کاهش وزن به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید انواع قرص لاغری

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط