خوراکی‌های چاق کننده و مفید برای افزایش وزن

خوراکی‌های چاق کننده و مفید برای افزایش وزن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پزشکان معمولا به افرادی که وزن بسیار کمی دارند، افزایش وزن را توصیه می‌کنند زیرا وزن خیلی کم می‌‎تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد نماید. برخی از بدنسازان و ورزشکاران نیز تمایل دارند با عضله سازی وزن خود را افزایش دهند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی خوراکی‌های چاق کننده می‌پردازیم تا با مصرف آن‌ها بتوانید وزن خود را افزایش دهید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

غذاهای چاق کننده برای افزایش وزن

اگر شما هم وزن خیلی کمی دارید، احتمالا مایل هستید با خوراکی‌های چاق کننده آشنا شوید تا بتوانید با کمک آن‌ها وزن خود را افزایش دهید. افرادی که وزن بسیار کمی دارند ممکن است مشکلاتی از جمله موارد زیر را تجربه کنند:

  • ناباروری
  • تاخیر در رشد
  • سیستم ایمنی ضعیف 
  • پوکی استخوان
  • ریسک بیشتر ابتلا به عوارض حین عمل جراحی
  • سوء تغذیه

با وجود این‌که ممکن است افزایش وزن دشوار باشد، خوراکی‌های چاق کننده زیر می‌توانند برای کمک به این مسئله مفید باشند. این خوراکی‌ها می‌توانند عضلات را افزایش دهند و سلامت عمومی فرد را بهبود بخشند.

می‌توانید برای آشنایی با روش‌های افزایش اشتها مقاله «افزایش اشتها به کمک روش‌هایی کاربردی و موثر» را مطالعه نمایید.

شیر برای افزایش وزن

ممکن است شنیده باشید که شیر برای افزایش وزن مفید است. این ماده مغذی ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین را در اختیار بدن قرار می‌دهد. همچنین منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم است.

شیر به دلیل دارا بودن پروتئین، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال عضله سازی هستند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن شیر بدون چربی بعد از تمرین مقاومتی نسبت به محصولات سویا کمک موثرتری به عضله سازی می‌کند.

یک مطالعه مشابه بر روی زنانی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دادند، در آن‌هایی که بعد از تمرین شیر می‌نوشیدند، بهبود نتایج را نشان داد.

بنابراین افرادی که می‌خواهند وزن اضافه کنند می‌توانند شیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص اشتها آور از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک نمایید:

خرید قرص اشتها آور

شیر برای افزایش وزن
شیر به دلیل دارا بودن پروتئین، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال عضله سازی هستند.

برنج چاق کننده است

یک پیمانه برنج حاوی حدود ۲۰۰ کالری است. همچنین برنج منبع خوبی از کربوهیدرات‌هاست که به افزایش وزن کمک می‌کنند. برای بسیاری از افراد افزودن برنج به وعده‌های غذایی حاوی پروتئین و سبزیجات آسان است و می‌تواند یک خوراکی چاق کننده مؤثر باشد.

گوشت قرمز برای چاقی

نشان داده شده که مصرف گوشت قرمز به ساخت عضله و افزایش وزن کمک می‌کند. استیک (قسمتی از گوشت گاو) حاوی لوسین و کراتین است. این دو ماده مغذی نقش قابل توجهی در افزایش توده ماهیچه‌ای دارند. استیک و بقیه گوشت‌های قرمز حاوی پروتئین و چربی نیز هستند که باعث افزایش وزن می‌شوند.

با این حال به افراد توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز خود را محدود نمایند. همچنین برای قلب گوشت قرمز کم چرب‌تر از گوشت چرب بهتر است.

مطالعه‌ای نشان داد که افزودن گوشت قرمز بدون چربی به رژیم غذایی ۱۰۰ زن ۶۰ تا ۹۰ ساله به آن‌ها برای افزایش وزن کمک نموده و قدرت آن‌ها را در تمرینات مقاومتی تا ۱۸ درصد افزایش داد.

مغزها و کره آن‌ها

مصرف منظم مغزها (آجیل) می‌تواند به افزایش وزن ایمن افراد کمک کند. مغزها میان وعده‌های سالمی هستند که می‌توان آن‌ها را به تنهایی یا همراه با غذاهایی مانند سالادها مصرف نمود.

آجیل خام و یا تفت داده دارای فواید بسیاری برای سلامتی می‌باشد. کره‌های مغزها که فاقد شکر یا روغن‌های هیدروژنه هستند نیز می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند. تنها ماده تشکیل دهنده این کره‌ها باید خود مغزها باشند.

کره بادام زمینی
کره‌های مغزها که فاقد شکر یا روغن‌های هیدروژنه هستند نیز می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند.

شما می‌توانید برای آشنایی با راه‌های افزایش اشتها در کودکان مقاله «۵ ترفند شگفت انگیز برای افزایش اشتهای کودکان» را مطالعه نمایید.

نان‌های کامل برای افزایش وزن

نان‌های کامل (سبوس دار) برای افزایش وزن مفید بوده و یکی از بهترین خوراکی‌های چاق کننده می‌باشند. این نان‌ها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند. در برخی از این نان‌ها از دانه‌ها هم استفاده شده که آن‌ها نیز دارای فوایدی برای سلامتی هستند.

شما می‌توانید برای تهیه پودر جنرال تونیک دینه (اشتها آور و تقویت کننده عمومی بدن) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک نمایید:

خرید پودر جنرال تونیک دینه

پودر جنرال تونیک دینه حاوی ویتامین‌های گروه B بوده و یک مکمل اشتها آور و تقویت کننده برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران محسوب می‌شود.

نشاسته‌ها

مواد غذایی حاوی نشاسته خوراکی‌های چاق کننده محسوب می‌شوند. تا اینجا به برخی از این خوراکی‌های دارای نشاسته که به رشد عضله و افزایش وزن کمک می‌کنند، اشاره کردیم. 

نشاسته‌ها حجم وعده غذایی و تعداد کالری مصرفی را افزایش می‌دهند. سایر غذاهای غنی از نشاسته عبارتند از:

  • سیب زمینی
  • ذرت
  • کینوا
  • گندم سیاه
  • لوبیا
  • کدو حلوایی
  • جو دو سر
  • حبوبات
  • سیب زمینی شیرین
  • پاستا
  • غلات سبوس‌دار

نشاسته علاوه بر افزودن کالری به رژیم غذایی، انرژی را به شکل گلوکز تامین می‌کند. گلوکز به صورت گلیکوژن در بدن ذخیره می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد گلیکوژن می‌تواند عملکرد و انرژی را در حین ورزش بهبود بخشد.

شما می‌توانید برای آشنایی با فواید قرص شیکوریدین مقاله «با تاثیر قرص شیکوریدین برای چاقی آشنا شوید» را مطالعه نمایید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون و ماهی‌های چرب یا روغنی نیز مانند گوشت قرمز منابع فوق‌العاده‌ای از پروتئین و چربی‌های سالم و مهم می‌باشند. از بین همه مواد مغذی موجود در ماهی سالمون و ماهی‌های چرب، اسیدهای چرب امگا ۳ از مهم‌ترین و معروف‌ترین مواد آن‌ها هستند. این اسیدهای چرب فواید زیادی برای سلامتی دارند و به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند.

۱۷۰ گرم ماهی سالمون حاوی حدود ۲۴۰ کالری است و می‌تواند یکی از خوراکی های چاق کننده و مفید برای افزایش وزن باشد.

مکمل پروتئین برای چاقی

شاید برایتان سوال باشد که آیا مکمل پروتئین برای چاقی مفید است یا خیر. ورزشکارانی که به دنبال افزایش وزن هستند اغلب در کنار تمرینات مقاومتی از مکمل‌های پروتئین برای تقویت توده عضلانی خود استفاده می‌کنند.

مکمل‌های پروتئین می‌توانند روشی ارزان برای مصرف کالری بیشتر و افزایش وزن باشند.

شما می‌توانید برای تهیه پودر چاقی گیاهی مسمن نیاک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید پودر چاقی گیاهی

پودر مسمن نیاک یک مکمل چاق کننده موثر حاوی بادام درختی، پودر نارگیل، کتیرا، نشاسته و شکر است که به عنوان معجون چاقی شناخته می‌شود.

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی و کالری هستند. برای مثال یک چهارم پیمانه کرن بری خشک حدود ۱۳۰ کالری دارد. میوه‌های خشک را می‌توانید به صورت آماده تهیه نمایید یا آن‌ها را به راحتی در خانه درست کنید.

میوه‌های خشک
میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی و کالری هستند.

آووکادو برای چاقی

می‌توانید از آووکادو برای چاقی و افزایش وزن استفاده کنید. آووکادو سرشار از کالری و چربی و حاوی برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

شکلات تلخ برای افزایش وزن

شکلات تلخ یکی از خوراکی‌های چاق کننده با چربی و کالری بالا و همچنین حاوی آنتی اکسیدان است. افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند می‌توانند از شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو استفاده کنند.

پنیر 

پنیر منبع خوبی از چربی، پروتئین، کلسیم و کالری است. افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند می‌توانند از پنیرهای پرچرب استفاده کنند.

با این حال از آن‌جایی که بسیاری از پنیرها حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و کلسترول هستند بهتر است از آن‌ها به میزان متعادل استفاده شود.

شما می‌توانید برای تهیه پودر آب پنیر ساده گیاه اسانس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک نمایید:

خرید پودر آب پنیر

پودر ماء الجبن گیاه اسانس باعث افزایش قوای عضلانی شده و از طریق ساخت پروتئین به ساخت توده عضلانی بدنسازان کمک می‌کند.

غلات کامل 

بسیاری از غلات صبحانه با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌شوند. با این حال برخی از آن‌ها حاوی قند زیاد و کربوهیدرات‌های پیچیده کمی هستند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

به جای آن‌ها، سریال‌های صبحانه حاوی غلات کامل و مغزها را انتخاب کنید. زیرا حاوی سطح سالم و مناسبی از کربوهیدرات و کالری و همچنین مواد مغذی‌ای مانند فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند. 

تخم مرغ کامل

تخم مرغ کامل یکی از سالم‌ترین خوراکی های عضله ساز است. این غذای مفید ترکیبی عالی از پروتئین‌های باکیفیت و چربی‌های سالم را برای بدن فراهم می‌کند.

مهم است که تخم مرغ را کامل مصرف کنید. در واقع تقریبا تمام مواد مغذی مفید تخم مرغ در زرده آن است.

ماست پرچرب برای چاقی

ماست پرچرب نیز می‌تواند پروتئین و برخی از مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهد. از مصرف ماست‌های طعم‌دار پرهیز کنید. شما می‌توانید خودتان ماست را با افزودن آجیل یا میوه‌ها طعم‌دار کنید.

ماست پرچرب برای چاقی
ماست پر چرب نیز می‌تواند پروتئین و برخی از مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهد.

پاستا

یکی دیگر از خوراکی های چاق کننده پاستا است که سرشار از کربوهیدرات و کالری می‌باشد. به خاطر داشته باشید که از مصرف پاستاهای سفید خودداری کنید و از آن‌هایی که با استفاده از غلات کامل تهیه شده‌اند، استفاده نمایید.

چربی‌ها و روغن‌های سالم

چربی‌ها و روغن‌های سالم از پرکالری‌ترین خوراکی‌ها هستند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سس‌ها، سالادها و غذا می‌تواند ۱۲۰ کالری به آن‌ها بیافزاید.

برخی از روغن‌های سالم عبارتند از:

  • روغن زیتون فرابکر
  • روغن آووکادو
  • روغن نارگیل

یکی از راه‌های استفاده از چربی‌های سالم افزودن آن به قهوه صبحانه یا میان وعده است. برای این کار می‌توانید یک فنجان قهوه دم کرده را با روغن نارگیل و کره بدون نمک خوب مخلوط کنید تا شبیه یک لاته فوم‌دار شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به معرفی خوراکی‌های چاق کننده و مفید برای افزایش وزن از جمله شیر، نان کامل، روغن‌های سالم و تخم مرغ پرداختیم. این خوراکی‌های مفید می‌توانند کالری دریافتی را افزایش دهند و به چاق شدن کمک نمایند.

شما می‌توانید برای تهیه انواع پودرهای چاقی و مکمل‌های افزایش وزن از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک نمایید:

خرید پودر چاقی

منابع: سایت‌های MedicalNewsToday و healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «خوراکی‌های چاق کننده و مفید برای افزایش وزن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره