برای درمان میگرن چه بخوریم؟ غذاهای مفید برای میگرن

برای درمان میگرن چه بخوریم
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

اگر میگرن داشته باشید، احتمالا می‌دانید که برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند محرکی برای حمله میگرنی باشند و بهتر است از آن‌ها پرهیز کنید. اما شاید مایل باشید با خوراکی های مفید برای میگرن نیز آشنا شوید و برایتان سوال باشد که «برای درمان میگرن چه بخوریم؟». اگر چه مهم است بدانید که باید از چه خوراکی‌هایی پرهیز کنید، آشنایی با خوراکی‌هایی که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید نیز مهم است. این غذاها می‌توانند به کاهش تعداد یا شدت حملات میگرنی یا سایر انواع سردرد کمک کنند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به پاسخ سوال “برای درمان میگرن چه بخوریم؟” می‌پردازیم و غذاهای مفید برای میگرن را معرفی می‌کنیم. همچنین در آخر، با دو تا از بهترین داروهای گیاهی میگرن آشنا می‌شوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خوراکی مفید برای سردرد میگرنی

در این مطلب با چند خوراکی مفید برای سردرد میگرنی آشنا خواهیم شد. به گفته دکتر وین براون (Wynne Brownغذا اولین دارو محسوب می‌شود. هنگامی که در تلاش برای کنترل میگرن هستید، خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید و همچنین زمانی که غذا می‌خورید می‌تواند اهمیت داشته باشد.

دکتر براون می‌گوید: «ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند شروع خوبی باشد. اغلب اوقات ممکن است در یک سیکل قرار بگیریم و دائما چیزهای مشابهی بخوریم. با افزودن میوه‌ها و سبزیجات تازه به رژیم غذایی خود می‌توانیم از فواید آب موجود در آن‌ها و همچنین ویتامین‌‌ها و مواد معدنی‌شان بهره‌مند شویم.»

بنابراین اگر می‌پرسید که برای درمان میگرن چه بخوریم، باید توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی شامل خوراکی‌های خوب و متنوع، برای کنترل میگرن و سلامت عمومی مفید است و می‌تواند عدم تعادلی را که به ایجاد سردرد منجر می‌شود، بهبود بخشد.

با ادامه مطلب همراه باشید تا با خوراکی‌ها و غذاهای مفید برای میگرن آشنا شوید.

نوشیدن آب و میگرن

بسیاری از افراد آب کافی مصرف نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند منجر به کم آبی خفیف شود. کم‌آبی یکی از محرک های رایج میگرن است.

با وجود اینکه یک میزان حداقل معین برای مصرف آب که برای همه مناسب باشد، وجود ندارد، می‌توانید با نوشیدن ۸ لیوان آب در روز شروع کنید. اگر فعالیت دارید یا در دوره ریکاوری بعد از یک حمله میگرن هستید، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

هنگامی که مصرف آب خود را افزایش می‌دهید، میزان مصرف نمک‌ها و الکترولیت‌ها را نیز افزایش دهید. زیرا با مصرف آب زیاد، منیزیم، پتاسیم، کلرید و سدیم بدن دفع می‌شود.

افزودن خوراکی‌های غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی، حملات میگرن را از بین نمی‌برد، اما برخی از این غذاها می‌توانند به تقویت بدن و مغز و همچنین کاهش التهاب کمک کنند. فشار کمتر بر بدن، به کنترل حملات میگرنی و بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

نوشیدن آب و میگرن
کم آبی یکی از محرک های رایج میگرن است.

موز و میگرن

به گفته دکتر براون اگر به دنبال یک خوراکی سریع و در دسترس برای جلوگیری از حمله میگرن یا افت قند خون (که می‌تواند منجر به سردرد شود) هستید، می‌توانید موز مصرف کنید. موز یک خوراکی عالی برای بازیابی سریع انرژی است و سرشار از منیزیم می‌باشد که می‌تواند برای سردرد مفید باشد.

همچنین حدود ۷۴ درصد موز آب است که می‌تواند به آب‌رسانی بدن هم کمک کند.

هندوانه و میگرن

همان‌طور که می‌دانید هندوانه حاوی آب فراوان است. در واقع حدود ۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. مصرف آب فراوان چه از طریق نوشیدن آن و چه با مصرف مواد غذایی حاوی آن می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند.

به گفته دکتر براون، دریافت مایعات کافی برای همه جنبه‌های سلامتی از جمله میگرن اهمیت دارد. بر اساس بنیاد میگرن آمریکا، از هر ۳ فرد مبتلا به میگرن، ۱ نفر می‌گوید که کم آبی بدن برای او محرکی برای میگرن است.

بنابراین اگر می‌پرسید «برای درمان میگرن چه بخوریم؟»، بهتر است استفاده از میوه‌ها و سبزیجات آب رسان مانند هندوانه را در نظر داشته باشید. هر چه این میوه‌ها و سبزیجات تازه‌تر باشند محتوای آب آن‌ها بیشتر است.

هندوانه و میگرن
هندوانه حاوی آب فراوان است و می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند.

انجیر برای میگرن

پتاسیم در ترکیب با سایر الکترولیت‌ها می‌تواند به مقابله بدن با التهاب کمک کند. همچنین الکترولیت‌ها برای مبارزه با کم آبی بدن ضروری هستند. همان‌طور که گفته شد کم‌آبی برای افراد مبتلا به میگرن مشکل‌ساز است. 

ممکن است دریافت پتاسیم مورد نیاز بدن از طریق غذا آسان نباشد، اما انجیر یکی از خوراکی‌های حاوی پتاسیم بالاست و یکی از غذاهای مفید برای میگرن محسوب می‌شود. افزودن این میوه مفید به رژیم غذایی می‌تواند به دریافت مقدار کافی از پتاسیم کمک کند. 

در صورتی که به غذاهای حاوی تیرامین حساسیت دارید، از انجیر تازه استفاده کنید، زیرا انجیر خشک دارای تیرامین است.

دانه‌ها و مغزها سرشار از فیبر و منیزیم

به گفته دکتر سارا تامسن، متخصص تغذیه، کمبود منیزیم یکی از متداول‌ترین دلایل تغذیه‌ای سردردهای مداوم یا خوشه‌ای است. دریافت مقدار کافی از غذاهای سرشار از منیزیم، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این نوع سردردهاست.

تخم کتان، تخم جوانه زده کدو و دانه چیا منابع خوبی از منیزیم هستند. همچنین تخم کدو سرشار از فیبر است و از یبوستی که گاهی با میگرن همراه است، جلوگیری می‌کند. بادام هندی نیز غنی از منیزیم است.

کپسول مگنیفورت یکی از بهترین مکمل‌های منیزیم است که برای جذب بهتر منیزیم از ویتامین D و B6 نیز کمک گرفته است. مصرف قرص مگنیفورت تأثیر فوق‌العاده‌ای در رشد مغز و سلامت اعصاب، حفظ سلامت قلب و عروق، انقباض ماهیچه‌ها و استحکام استخوان‌ها، تنظیم قند و چربی خون و بهبود اختلالات خواب دارد. شما می‌توانید برای تهیه قرص مگنیفورت هولیستیکا از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص مگنیفورت

تخم کتان سرشار از منیزیم
تخم کتان، تخم جوانه زده کدو و دانه چیا منابع خوبی از منیزیم هستند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یا آزاد به چند دلیل یکی از بهترین غذاها برای بهبود میگرن است. بنابراین به عنوان پاسخی دیگر به سوال برای درمان میگرن چه بخوریم، می‌توانیم بگوییم: ماهی!

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. امگا ۳ برای برخی از فواید سلامتی‌اش از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش التهاب، کاهش فشار خون و بهبود سلامت عروق شناخته شده است.

ماهی سالمون حاوی ترکیب متعادلی از اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است که باعث می‌شود یک خوراکی ضد التهاب خوب باشد. این ماهی علاوه بر اسیدهای چرب، غنی از مواد معدنی نیز می‌باشد که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند.

ماهی سالمون مقدار زیادی ویتامین B از جمله ریبوفلاوین (ویتامین B2) دارد. به صورت بالینی نشان داده شده که ریبوفلاوین برای حملات مکرر میگرن مفید است. برای بهره‌مندی از فواید ماهی سالمون، هفته‌ای دو تا سه وعده از آن استفاده کنید.

قارچ و میگرن

گاهی افراد به دلیل وجود مشکلات جذب در روده تحتانی و یا روده نشت کننده که به آن افزایش نفوذپذیری روده هم می‌گویند، دچار سردرد می‌شوند. افزودن خوراکی‌های سرشار از ریبوفلاوین (ویتامین B2) از جمله قارچ، کینوا، مغزها و تخم مرغ به رژیم غذایی می‌تواند برای این مشکلات مفید باشد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است ریبوفلاوین به پیشگیری از میگرن کمک کند.  

دمنوش‌ برای سردرد میگرنی

برخی از دمنوش‌ها برای سردرد میگرنی مفید هستند. دمنوش به آب‌رسانی کلی بدن کمک می‌کند که خود این مسئله می‌تواند به پیشگیری از سردرد یا رفع آن کمک نماید. دمنوش‌ها همچنین بسته به نوعشان، می‌توانند فواید دیگری نیز داشته باشند. 

به گفته دکتر براون، نعناع فلفلی می‌تواند در رفع فشار سینوس موثر باشد. بر اساس گفته بنیاد میگرن آمریکا، فشار و احتقان سینوس، علائم شایع سردردهای سینوسی هستند که در اثر التهاب و تورم سینوس‌ها ایجاد می‌شوند.

از اسانس روغنی نعناع فلفلی برای میگرن یا سردرد استفاده می‌شود. شما می‌توانید نعناع فلفلی تازه یا اسانس آن را در یک لیوان آب داغ بریزید و بخار آن را استنشاق کنید.

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۹، نشان داد که چکاندن یک قطره روغن نعناع فلفلی رقیق شده در بینی، در کاهش شدت سردردهای میگرنی در حدود ۴۲ درصد از شرکت کنندگان موثر است.

همچنین به گفته دکتر براون، شواهدی وجود دارد که دمنوش زنجبیل می‌تواند به رفع سردردهای تنشی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن مخلوط آب گرم و نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل به کاهش شدت میگرن کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل برای میگرن
شواهدی وجود دارد که دمنوش زنجبیل می‌تواند به سردردهای تنشی کمک کند.

آیا قهوه برای سردرد مفید است؟

قهوه حاوی کافئین است که به برخی از داروهای سردرد اضافه می‌شود؛ اما ممکن است مصرف بیش از حد یک چیز خوب هم مضر باشد.

عادت به قهوه ممکن است منجر به سردرد ناشی از ترک کافئین (caffeine withdrawal headache) شود. به گفته دکتر براون، یک فنجان قهوه یک راه حل سریع برای این نوع سردرد است.

کافئین می‌تواند تا ۵ ساعت در بدن بماند. ممکن است برخی از افراد بعد از این‌که اثر قهوه در آن‌ها از بین می‌رود، دچار سردرد شوند.

اگر مصرف کافئین باعث سردردهای ناشی از ترک یا از بین رفتن اثر آن در شما می‌شود، سعی کنید از قهوه‌های دکافئینه (decaf) استفاده کنید و به این ترتیب مصرف کافئین خود را کاهش دهید. البته حتی این قهوه‌ها نیز مقداری کافئین دارند.

شکلات برای میگرن

شکلات حاوی مقدار زیادی منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی آرام‌بخش و یکی از رایج‌ترین مواد معدنی برای کنترل میگرن است. این ماده معدنی در همه بافت‌های بدن از جمله مغز یافت می‌شود و برای آرامش و خواب مناسب، ضروری است. 

استرس، منیزیم بدن را تخلیه می‌کند. یکی از غنی‌ترین منابع غذایی منیزیم شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو می‌باشد. اما باید در مصرف آن محتاط باشید، زیرا شکلات برای برخی از افراد یکی از محرک‌های بالقوه میگرن است. البته با وجود این‌که شکلات می‌تواند به‌صورت بالقوه برای برخی از افراد مشکل‌ساز باشد، اما ممکن است آن قدر که در ابتدا تصور می‌شد محرک بزرگی محسوب نشود. 

شکلات برای میگرن
شکلات حاوی مقدار زیادی منیزیم است.

توت‌ها برای فشار سینوسی

به گفته دکتر براون، مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند در طول زمان به تسکین فشار سینوسی کمک کند. توت فرنگی، توت سیاه، تمشک و بلوبری منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

میوه‌های کوچک بیشتر در معرض آفت کش‌ها قرار دارند، بنابراین در صورت امکان از انواع ارگانیک توت‌ها استفاده کنید.

ماست برای سلامت روده و آب‌رسانی

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، علائم گوارشی مانند یبوست را تجربه می‌کنند. به گفته دکتر براون، کم آبی می‌تواند باعث سردرد و یبوست شود. ماست ساده یک ماده غذایی پروبیوتیک است که با کمک به سلامت روده و آب‌رسانی بدن می‌تواند به رفع هر دوی این مشکلات کمک کند.

لازم به ذکر است که برای برخی از افراد، لبنیات می‌تواند فشار سینوسی و سردرد را تشدید کند.

بروکلی برای جلوگیری از میگرن قاعدگی

تغییرات سطح هورمون‌ها مخصوصا در زنانی که دچار سردرد یا میگرن قاعدگی هستند، می‌تواند منجر به ایجاد سردرد شود.

بر اساس گفته بنیاد تحقیقات میگرن، افت سطح استروژن که درست قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد، می‌تواند محرکی برای حمله میگرنی باشد.

به گفته دکتر براون، افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی (به دلیل تاثیرشان بر روی استروژن) برای زنانی که دچار این نوع میگرن هستند، می‌تواند مفید باشد.

سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات فعال هورمونی به نام فیتواستروژن هستند که می‌تواند اثرات استروژنی یا شبه استروژنی (و یا برعکس، اثرات ضد استروژنی) در انسان داشته باشد. 

تصور می‌شود اثرات ضد استروژنی برخی از فیتواستروژن‌ها ممکن است خطر ابتلای زنان به بعضی از سرطان‌ها را (با کاهش قرارگیری در معرض استروژن)، کاهش دهد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد فیتواستروژن‌ها، تراکم مواد معدنی استخوان و مارکرهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در زنان یائسه بهبود می‌بخشد؛ اثراتی که انتظار می‌رود استروژن در دوران پیش از یائسگی در زنان داشته باشد. 

همچنین شواهدی وجود دارد که فیتواستروژن‌ها به پیشگیری از حملات میگرن قاعدگی در زنان در دوران پیش از یائسگی کمک می‌کند. 

افزودن کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم برگ چینی به رژیم غذایی می‌تواند برای این زنان مفید باشد.

بروکلی برای میگرن قاعدگی
افزودن بروکلی، کلم بروکسل و کلم برگ چینی به رژیم غذایی می‌تواند برای پیشگیری از میگرن قاعدگی مفید باشد.

اسفناج و برگ چغندر، سرشار از منیزیم

به گفته دکتر براون، اسفناج، برگ چغندر و سایر سبزیجات برگی سبز منابع عالی منیزیم هستند که می‌تواند در برخی از موارد، میگرن را کاهش دهد یا حتی از آن پیشگیری کند. 

بر اساس گفته انجمن اختلالات میگرن، چندین مطالعه نشان داده‌اند که در بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، سطح منیزیم مغز پایین است. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به میگرن علاوه بر داروهای میگرن، از مکمل منیزیم نیز استفاده می‌کنند.

به گفته دکتر Belinda Savage (نورولوژیست)، مکمل‌ها باید تکمیل کننده غذایی که مصرف می‌کنید (نه جایگزینی برای آن‌ها) باشند. مصرف طیف وسیعی از غذاهای سالم هم می تواند منیزیم کافی را در اختیار بدن قرار دهد.

به خاطر داشته باشید قبل از مصرف هر مکملی برای میگرن یا سایر مشکلات خود، با پزشک مشورت نمایید.

داروهای گیاهی برای میگرن

پس از این که دانستید چه غذاهایی برای میگرن خوب است، در این قسمت با سه تا از بهترین داروهای گیاهی میگرن آشنا می‌شوید.

کپسول میگرافار نوتک فار

کپسول میگرافار نوتک فار یک داروی گیاهی برای تسکین و پیشگیری از سردردهای میگرنی، حملات حاد میگرن و تهوع و استفراغ ناشی از آن است. این کپسول برای سردردهای قبل و حین دوران قاعدگی نیز مفید است. ترکیبات میگرافار شامل گیاه تاناستوم یا بابونه ی گاو چشم است.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول میگرافار نوتک فار (ضد میگرن) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول میگرافار

قرص اطریفل افتیمونی نیاک

قرص اطریفل افتیمونی نیاک، یک داروی گیاهی ضد سودا و ضد درد است که به بهبود سردردهای شدید، درد مفاصل و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. افتیمون، گل گاوزبان و گل سرخ سه گیاه مؤثر این قرص گیاهی هستند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص اطریفل افتیمونی نیاک (ضد میگرن و سردرد) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص اطریفل افتیمونی نیاک

قطره آنتی میگرن گل دارو

قطره آنتی میگرن گل دارو با داشتن ترکیبات عصاره هیدروالکلی والریان، رازیانه، پوست بید و برگ بادرنجبویه تأثیر بسیار خوبی در پیشگیری و درمان حملات میگرنی و سردردهای با ریشه عصبی دارد. بسته آنتی میگرن یک قطره خوراکی ۳۰ میلی لیتری است.

برای خرید قطره آنتی میگرن گل دارو از مفیدطب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قطره آنتی میگرن

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به این پرداختیم که بهتر است برای درمان میگرن چه بخوریم و با غذاها و خوراکی‌های مفیدی که می‌توانند به کنترل سردردهای میگرنی کمک کنند، آشنا شدیم.

برخی از این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که می‌توانند با خواص ضد التهابی خود به مدیریت بهتر میگرن کمک کنند. برخی نیز با تامین آب مورد نیاز بدن، از کم‌آبی جلوگیری می‌کنند. همان‌طور که گفته شد کم‌آبی بدن یکی از متداول‌ترین محرک‌های میگرن است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص میگرن گیاهی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص گیاهی برای میگرن

سوالات متداول

چه غذاهایی برای میگرن خوب است؟

برخی از غذاها می‌توانند به تسکین سردرد میگرنی یا جلوگیری از آن کمک کنند. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به هندوانه به دلیل دارا بودن آب فراوان، موز به دلیل دارا بودن منیزیم، انجیر به‌خاطر داشتن پتاسیم، آجیل‌ها و ماهی سالمون اشاره کرد.

آیا موز برای میگرن مضر است؟

موز یک خوراکی سریع و در دسترس برای جلوگیری از حمله میگرن یا افت قند خون (که می‌تواند منجر به سردرد شود) است. این میوه یک خوراکی عالی برای بازیابی سریع انرژی است و سرشار از منیزیم می‌باشد که می‌تواند برای سردرد مفید باشد.

شکلات تلخ برای میگرن خوب است؟

شکلات حاوی مقدار زیادی منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی آرام‌بخش و یکی از رایج‌ترین مواد معدنی برای کنترل میگرن است. یکی از غنی‌ترین منابع غذایی منیزیم شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو می‌باشد. اما باید در مصرف آن محتاط باشید، زیرا شکلات برای برخی از افراد یکی از محرک‌های بالقوه میگرن است.

آیا قهوه برای سردرد میگرنی خوب است؟

قهوه حاوی کافئین است که به برخی از داروهای سردرد اضافه می‌شود؛ اما ممکن است مصرف بیش از حد یک چیز خوب نیز مضر باشد. عادت به قهوه ممکن است منجر به سردرد ناشی از ترک کافئین (caffeine withdrawal headache) شود.

منابع: سایت‌های everydayhealth و migraineagain


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع