درمان میگرن قاعدگی با طب سنتی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

میگرن یک بیماری نسبتا رایج است که احتمالا حداقل یک بار در اطرافیانمان دیده یا خودمان تجربه کرده‌ایم. همانطور که احتمالا می‌دانید، آمار ابتلا به میگرن در خانم‌ها حدود سه برابر بیشتر است و هنگامی که حملات میگرنی بسیار آزاردهنده می‌شوند، فرد مبتلابا تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی دست به بهبود آن می‌زند. یکی از مواقعی که احتمال این حمله‌ها در خانم‌ها بیشتر می‌شود، در هنگام قاعدگی است که به اصطلاح به آن میگرن قاعدگی می‌گویند. در طب سنتی روش‌های مختلفی برای بهبود و درمان این مشکل پیشنهاد شده و از بین گیاهان دارویی نیز استفاده از موارد زیادی توصیه می‌شود. در این مقاله مجله سلامت مفید طب با میگرن، علائم آن، روش‌های پیشگیری و راه‌هایی برای درمان میگرن قاعدگی با طب سنتی آشنا خواهید. پس با ما همراه باشید.

معرفی میگرن و محرک‌های آن

انواع متعددی از سردردها با بالا و پایین شدن سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون ارتباط دارند. میگرن، نوعی سردرد شدید و ضربان‌دار است که معمولا علائم همراهی از جمله اختلال دید، تهوع و… دارد و شیوع آن در خانم‌ها سه برابر بیشتر است. هرچیزی که باعث تغییر سطح هورمون‌های زنانه مخصوصا استروژن بشود، می‌تواند محرک شروع یک حمله‌ی میگرن باشد، ازجمله مصرف قرص‌های ضدبارداری، رژیم‌های درمانی هورمونی برای درمان فیبروم رحمی یا شرایط مشابه، بارداری، پیش یائسگی، یائسگی و قاعدگی.

حملات میگرنی در قاعدگی

اگر شما از جمله خانم‌های مبتلا به میگرن باشید احتمالا تا به حال متوجه شده اید که حملات میگرنی در قبل یا حین قاعدگی، بیشتر اتفاق می‌افتند. میگرن قاعدگی در خانم‌ها معمولا در بازه‌ی زمانی حدود دو روز قبل از شروع قاعدگی تا سه روز بعد از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. معمولا حدود ۶۰ درصد از خانم‌های مبتلا به میگرن، حمله‌ی میگرنی را در این بازه‌ی زمانی تجربه می‌کنند.

علائم میگرن قاعدگی

میگرن قاعدگی علائم مشابه میگرن‌های معمولی دارد. شما ممکن است سردرد ضربان‌دار معمولا یک طرفه‌ای را تجربه کنید که همراه حساسیت به نور و صدا و تهوع و حتی استفراغ است.
البته همه‌ی سردردهای قبل از قاعدگی، میگرنی نیستند. اگر سردرد شما همراه خستگی، درد مفاصل، آکنه، یبوست و.. است، به احتمال زیاد سردرد ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. ناگفته نماند که برخی علائم سندروم پیش از قاعدگی مثل نفخ، حساسیت پستان‌ها یا تغییرات خلقی ممکن است همزمان با میگرن‌های قاعدگی اتفاق بیفتند.

میگرن قاعدگی و PMS
اگر سردرد شما همراه خستگی، درد مفاصل، آکنه، یبوست و.. است، به احتمال زیاد سردرد ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است.

پیشگیری از میگرن قاعدگی

برخی از داروهای شیمیایی در رژیم‌های درمانی مختلفی قادر به کاهش دفعات حملات میگرنی از جمله میگرن قاعدگی، کاهش شدت و طول زمانی آن‌ها هستند.

یوگا، ورزش‌های مناسب، بیوفیدبک، کاهش استرس، محدودیت مصرف نمک، آروماتراپی و طب سوزنی از مواردی هستند که در مطالعات توانسته‌اند باعث کاهش رخداد حملات میگرن و شدت آن شوند.

پیشگیری و درمان میگرن قاعدگی

میگرن به طور کلی درمان قطعی ندارد. برخی از داروهای مسکن درصورتی که در ابتدای سردرد میگرنی استفاده شوند، می‌توانند تا حدودی درد و علائم میگرن را برطرف کنند.

درمان‌های شیمیایی را پزشک برای شما تجویز می‌کند. در بین داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی و توصیه‌های طب سنتی چه انتخاب‌هایی برای کنترل میگرن قاعدگی داریم؟

مطالعات بسیار زیادی روی انواع ترکیبات انجام شده است تا اثر آن‌ها روی پیشگیری یا درمان میگرن بررسی شود. بر اساس نتایج مطالعات بالینی، برخی ترکیبات از جمله ملاتونین، روغن ماهی، کوهوش سیاه، ریبوفلاوین و کوآنزیم کیو ۱۰ در مطالعات بیشتر اثر پیشگیری کننده داشته‌اند. برخی ترکیبات دیگر از جمله عصاره فلفل، انیس، زنجبیل، اسطوخودوس و… در اشکال موضعی (مالیدن روی شقیقه‌ها)، مصرف‌های داخل بینی یا خوراکی، توانسته‌اند درد حملات میگرنی را کاهش دهند.
برخی از ترکیبات دیگر از جمله سویا، اختصاصا در کاهش رخداد میگرن قاعدگی موثر بوده‌اند.

شاید علاقه مند باشید بدانید که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ (روی لینک مقاله بزنید)

محصولات گیاهی موجود

یکی از انتخاب‌های موجود، استفاده از ترکیبات گیاهی برای کنترل میگرن به طور کلی، از جمله میگرن قاعدگی است. یکی از گیاهان بسیار پرکاربرد برای میگرن، گیاه بابونه کبیر است که در محصولاتی مثل قطره تاناستوم زردبند، پارتنوکپس، میگراکپس و میگرافار وجود دارد.

درمان میگرن با بابونه کبیر
یکی از گیاهان بسیار پرکاربرد برای میگرن، گیاه بابونه کبیر است که در محصولاتی مثل میگراکپس و میگرافار وجود دارد.

خرید میگرافار از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی

اشکال اسپری بینی شامل ترکیباتی است که بعضا از طب هومیوپاتی بهره می‌برند و حاوی ترکیباتی مثل فلفل و اکالیپتوس هستند از جمله اسپری میگرن کات، اسپری سینول و سینول ام.

قطره آنتی میگرن و قرص میگراگل نیز با داشتن ترکیبات گیاهی آرامبخش، توانسته‌اند در مطالعات به کنترل و پیشگیری میگرن کمک کنند.

از طرفی دیگر، برخی ترکیبات موثر در تعدیل سطح هورمون‌های زنانه و کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی، از جمله ترکیبات حاوی ایزوفلاوون‌های سویا، ممکن است بتوانند در کنترل میگرن یه به طور کلی سردرد قاعدگی، موثر باشند.

میگرن در طب سنتی

سردرد به طور کلی در طب سنتی با واژه‌ی صداع توضیح داده می‌شود که به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • اول: سردردی که همیشگی باشد و با شدتی یک نواخت که کل سر را درگیر می‌کند
  • دوم: سردردی که کل سر را درگیر می‌کند اما درد آن همیشگی نیست
  • سوم: سردردی که بخشی از سر را درگیر می‌کند.

میگرن از آنجایی که معمولا یکطرفه است، می‌تواند در دسته‌ی سوم جای بگیرد.

سردردهای طب سنتی ۲۸ نوع هستند که میگرن امروزی، به نوعی ترکیبی از چند نوع از آنها از جمله سردرد رحمی، سردرد معدی، روده ای و کبدی است.

درمان میگرن قاعدگی با طب سنتی

طب سنتی علت میگرن را اغلب سردی مزاج یا تجمع اخلاط زائد در بدن می‌داند. همچنین شرایطی مانند موارد زیر نیز می‌توانند از منظر طب سنتی، باعث میگرن شوند:

  • مشکلات و بی‌نظمی‌های قاعدگی
  • خرابی دندان‌ها
  • مشکلات کبد
  • کار زیاد و استرس و عواطف منفی

بنابراین طب سنتی برای هر فرد مبتلا به میگرن از جمله میگرن قاعدگی، با توجه به شرایط مزاجی فرد، نسخه‌ای متفاوت در نظر می‌گیرد تا اخلاط در فرد مبتلا به تعادل برسد.

پرهیز از استرس و کار زیاد
شرایطی مانند کار زیاد و استرس نیز می‌توانند از منظر طب سنتی، باعث میگرن شوند.

البته بعضی تدابیر به طور کلی برای کاهش سردرد توصیه می‌شوند ازجمله:

  • پرهیز از پرخوری
  • پرهیز از کم‌خوابی
  • دوری از محیط‌های پر سر و صدا و عصبانیت
  • پرهیز از مقاربت مکرر
  • روغن‌مالی با ترکیبات روغن‌های خاص یا بوییدن مواد خوشبو مثل ریحان در سرد مزاجان و خیار در گرم مزاجان.

برخی از ترکیبات در طب سنتی موثر برای درمان میگرن قلمداد می‌شوند از جمله ترکیبات حاوی هلیله کابلی، تربد، گل گاو زبان. ترکیب عرق اسطوخودوس و سنبل‌الطیب، دم‌کرده به لیمو، آویشن یا ریحان و… نیز از برخی درمان‌های طب سنتی برای سردرد میگرنی هستند.

برخی محصولات موجود در بازار برای کنترل سردرد میگرنی براساس آموزه‌های طب سنتی از جمله قرص اطریفل افتیمونی، ایارج یا راوند می‌باشند.

خرید اطریفل افتیمونی از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی

جمع بندی

در این مقاله مجله سلامت مفید طب درباره میگرن، علائم و برخی روش‌های پیشگیری از آن و نیز بهبود و درمان میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی آشنا شدیم. اگر در هنگام قاعدگی دچار حملات میگرنی می‌شوید، در صورتی که بتوانید از شرایطی که باعث میگرن می‌شوند دوری کنید و از گیاهان دارویی مناسب برای پیشگیری میگرن استفاده کنید، احتمالا به خوبی می‌توانید علائم میگرن خود را کنترل نمایید.

شما می‌توانید محصولات گیاهی مورد نظر خود را از داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) سفارش دهید؛ همچنین در صورتی که درباره هر کدام از محصولات سوال یا نظری داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات ثبت کنید تا متخصصین ما به شما پاسخ دهند.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره