با فواید قرص امگا ۳ برای زنان آشنا شوید

فواید قرص امگا 3 برای زنان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

امگا ۳ جزو آن دسته از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که مصرف مکمل‌های آن می‌تواند در موارد متعددی از جمله بهبود بیماری‌ها و حفظ سلامت عمومی کمک‌کننده باشد. از همین رو کپسول یا قرص امگا ۳ از جمله مکمل‌هایی هستند که توسط پزشکان برای بسیاری از افراد خصوصا خانم‌ها تجویز می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با اهمیت تامین این اسید چرب ضروری آشنا کرده و فواید قرص امگا ۳ برای زنان را بیان می‌کنیم.

امگا ۳ چیست؟

مطمئناً نام امگا ۳ را بارها شنیده‌اید و حتی ممکن است از مکمل‌های آن استفاده کرده باشید، اما هنوز ندانید که امگا ۳ دقیقا چیست و چه اهمیتی برای بدن دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم امگا ۳ در واقع شامل سه اسید چرب ضروری است که بدن قادر به تولید آن نمی‌باشد. از همین رو امگا ۳ به دلیل اهمیت زیادی که برای بدن دارد، باید از طریق غذا یا مکمل تامین گردد.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA) سه اسید چرب ضروری امگا ۳ هستند که از آن‌ها یاد کردیم. امگا ۳ به تسکین و بهبود بسیاری از بیماری‌ها خصوصا مشکلات قلبی کمک می‌کند. در ادامه خواص بی‌نظیر امگا۳ را به صورت تیتروار بیان می‌کنیم تا وسعت کاربردهای این ماده ارزشمند را بهتر درک کنید:

  • تنظیم ریتم قلب و کاهش ریسک ریتم غیرطبیعی قلب
  • کاهش احتمال حمله و سکته قلبی
  • بهبود بیماری‌های قلب و عروق
  • کاهش فشار خون و تری گلیسیرید
  • بهبود سلامت چشم
  • مقابله با افسردگی و اضطراب
  • کاهش علائم بیش فعالی یا اختلال کم توجهی
  • کمک به پیشگیری از سرطان
  • بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل
  • کاهش درد قاعدگی
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش آسم در کودکان
  • کمک به سلامت پوست
  • بهبود اختلالات روانی
  • مقابله با زوال ذهنی و بهبود آلزایمر
  • کاهش چربی کبد و ضد التهاب

قرص امگا ۳ برای چیست؟

منابع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی‌ها، جلبک‌ها، روغن برخی از گیاهان، فرآورده‌های حیوانی و مغزیجات هستند. از آنجا که بسیاری از افراد در کشور ما از غذاهای دریایی به حد کافی استفاده نمی‌کنند، مصرف مکمل‌های آن مانند کپسول یا فرص امگا۳ روز به روز در حال افزایش است.

قرص‌های امگا۳ معمولا حاوی روغن ماهی و در برخی موارد حاوی روغن‌های گیاهی مانند تخم کتان به عنوان منبع سرشاری از امگا۳ می‌باشند. امروزه بسیاری از شرکت‌های داروسازی، مکمل‌های امگا ۳ را در برندهای مختلف به بازار عرضه می‌کنند که با توجه به نظر پزشک و شرایط هر شخص می‌توان محصول مناسب را انتخاب کرد. اصل و معتبر بودن برند قرص امگا ۳ نیز یک فاکتور مهم در انتخاب است که حتما باید در نظر داشته باشید.

چه کسانی باید قرص امگا ۳ بخورند؟

به طور کلی می‌توان گفت، اگر حداقل ۲ الی ۳ بار در هفته ماهی نمی‌خورید، به احتمال زیاد با کمبود امگا ۳ مواجه هستید. مصرف مکمل‌های omega3 برای بسیاری از گروه‌ها بی‌خطر است و تقریبا همه افراد می‌توانند از قرص امگا۳ استفاده کنند و از فواید آن بهره ببرند. اما این سوال پیش می‌آید که چه کسانی باید قرص امگا ۳ بخورند و مصرف این مکمل‌ها برایشان ضروری می‌باشد.

بهتر است برای پاسخ به این سوال علائم کمبود امگا ۳ را بیان کنیم. کسانی که دچار فقدان اسیدهای چرب امگا۳ باشند، برخی از علائم زیر را تجربه خواهند کرد که با مراجعه به پزشک، مصرف قرص امگا ۳ برای آن‌ها تجویز می‌شود:

  • خشکی پوست و مو
  • ریزش موی شدید
  • احساس خستگی مفرط
  • افسردگی و اضطراب
  • اختلال در خواب
  • کمبود توجه و تمرکز
  • خشکی چشم
  • درد مفاصل و گرفتگی عضلات
  • درد قاعدگی شدید
چه کسانی باید قرص امگا 3 بخورند
اگر به طور میانگین هفته‌ای ۲ الی ۳ بار ماهی نمی‌خورید، احتمال کمبود امگا ۳ در شما افزایش یافته و باید قرص امگا ۳ مصرف کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، خانم‌ها جزو گروه‌های اصلی مصرف‌کنندگان قرص امگا ۳ هستند. چرا که فواید قرص امگا ۳ برای زنان آنقدر متنوع است که در بسیاری از موارد، این مکمل‌ها جهت حفظ سلامت عمومی خانم‌ها تجویز می‌شود.

فواید قرص امگا ۳ برای زنان

همانطور که در بخش‌های قبل بیان شد، اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی برای ما دارند و برای بسیاری از سیستم‌های حیاتی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. کمک به سلامت قلب، مقابله با افسردگی و اضطراب، بهبود بینایی، حفظ سلامت مفاصل، کاهش چربی خون و فشارخون، جلوگیری از ریزش مو و خشکی پوست، مبارزه با زوال عقل و جلوگیری از سرطان از جمله خواص بی‌شمار امگا ۳ هستند. اما مکمل‌های امگا۳ و منابع طبیعی آن، مزیت‌هایی به طور خاص برای خانم‌ها دارند. در ادامه به مهم‌ترین فواید قرص امگا ۳ برای زنان اشاره خواهیم کرد:

خواص امگا ۳ برای رحم

مصرف امگا ۳ به عنوان یک اسید چرب طبیعی از طریق منابع غذایی یا مکمل‌های آن می‌تواند به افزایش گردش خون در رحم کمک کند. این امر سبب می‌شود تا فرایند تخمک‌گذاری به بارداری خانم‌ها تسهیل گردد. همچنین در هنگام بارداری نیز مصرف قرص‌های امگا ۳ می‌تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند. اسیدهای چرب Omega3 می‌تواند خونریزی و انقباضات رحم و همچنین دردهای رحم و تخمدان را خصوصا در دوران قاعدگی کاهش دهد.

امگا ۳ و قاعدگی

یکی از شاخص‌ترین فواید قرص امگا ۳ برای زنان، کاهش دردهای قاعدگی است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که عدم وجود مقدار کافی امگا۳ در بدن خانم‌ها باعث می‌شود که درد و خونریزی پریودی شدید شود. زیرا مقادیر کافی این اسید چرب در بدن موجب تولید مواد شیمیایی می‌شود که با التهابات و سندروم پیش از قاعدگی مقابله می‌کند و دردهای پریودی را به مقدار بسیار زیادی کنترل می‌نماید. اگر امگا ۳ با ویتامین B همراه شود، تاثیر بسیار بهتری بر دردهای قاعدگی داشته و می‌تواند از داروهای مسکن نیز موثرتر عمل کند.

امگا ۳ برای تقویت تخمدان

نتیجه برخی از مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که در کنار ویتامین‌های باروری از امگا۳ نیز استفاده می‌کنند، شانس باردار شدن آن‌ها دو برابر می‌شود. این تفاوت از نقش تعیین‌کننده امگا ۳ برای تقویت تخمدان و افزایش قدرت باروری زنان خبر می‌دهد. تنظیم هورمون‌های مهم برای تخمک‌گذاری، افزایش گردش خون در رحم، کاهش التهاب بدن و بهبود قدرت رویان برای لانه‌گزینی در دیواره رحم از جمله فواید اسیدهای چرب امگا ۳ برای زنان در این زمینه هستند.

فواید قرص امگا ۳ برای زنان باردار

مصرف مکمل‌ها یا قرص امگا ۳ در بارداری به تکامل جنین کمک می‌کند، البته بهترین زمان برای شروع مصرف آن از هفته ۱۲ یا ماه سوم بارداری است. زیرا در این زمان جنین با سرعت بیشتری وارد شکل‌گیری و رشد می‌شود. امگا ۳ از مواد لازم و حیاتی برای رشد و تکامل مغز جنین است. مصرف این مکمل در حین بارداری به بینایی بهتر، هوش بالاتر، مهارت اجتماعی بهتر، کاهش احتمال ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی نوزاد کمک بسزایی می‌کند.

امگا ۳ و ریزش مو

یکی دیگر از فواید امگا ۳ برای زنان و مردان کاهش ریزش مو است. این خاصیت خصوصا در خانم‌ها توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. این اسیدهای چرب برای تقویت موهای سالم بسیار مفید هستند. محققان اطلاعات جمع‌آوری شده از ۳۰ زن ۳۸ تا ۶۷ ساله را که دچار ریزش مو شده بودند را تجزیه‌ و تحلیل کردند. مشخص شد که مصرف میزان کافی از امگا ۳ باعث کاهش قابل توجه ریزش مو در زنان و کاهش دلایل خشکی مو می‌شود. این ماده ارزشمند در برخی مطالعات تاثیرات کاهش شوره و خارش سر را نیز از خود نشان داده که به روان شدن فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

فواید قرص امگا ۳ برای پوست

DHA یکی از اسیدهای چرب امگا۳ است که جزئی از ساختار پوست به شمار می‌رود. این ماده مسئول سلامت غشای سلولی پوست است و تاثیر زیادی بر کیفیت آن دارد. علاوه بر این EPA اسید چرب دیگر امگا ۳ نیز می‌تواند از هایپرکراتینه شدن فولیکول‌های مو که به صورت برجستگی‌های قرمز کوچکی در بازوها دیده می‌شوند، جلوگیری کند. این اسید چرب پیری زودرس را کاهش داده، احتمال آکنه را کم می‌کند، جوش‌ها و لک‌های صورت را بهبود می‌بخشد، پوست را آبرسانی می‌کند و برای دور چشم مفید است. این خواص نیز از جمله فواید محبوب قرص امگا ۳ برای زنان محسوب می‌شوند.

امگا ۳ و کاهش درد مفاصل زنان

برخی از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان، روماتیسم مفصلب، گرفتگی و درد مفاصل بیشتر در زنان شایع است. از فواید اسیدهای چرب امگا ۳ این است که می‌تواند سطح مناسبی از کلسیم را در بدن حفظ کند. این مسئله منجر به بهبود ناراحتی‌های مفصلی و جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد مکمل‌های امگا۳ می‌توانند همراه با داروهای ضدالتهاب تجویز شوند و اثر آن‌ها را بهبود ببخشند.

بهترین مارک کپسول امگا ۳

تا این بخش از مقاله به خوبی با فواید قرص امگا ۳ برای زنان آشنا شدیم. اما اگر بخواهیم یک مکمل خوب و اصل امگا۳ را تهیه کنیم، انتخاب بین گزینه‌های فراوان موجود در بازار کمی دشوار خواهد بود. در ادامه شما را با سه نمونه از بهترین مارک کپسول امگا ۳ که می‌توانید از داروخانه معتبر دکتر اصیلی تهیه کنید، آشنا می‌کنیم.

کپسول امگا ۳ ویواتیون

کپسول نرم ژلاتینی امگا ۳ ویواتیون یکی از بهترین انواع قرص‌های امگا ۳ است که در ایران تحت لیسانس شرکت ویتا فارمد سوئیس Vita Pharmed تولید می‌شود. این کپسول حاوی روغن ماهی ۱۰۰۰ میلی‌گرم می‌باشد و اسیدهای چرب امگا۳ در آن شامل دو مورد زیر است:

  • EPA ایکوزا پنتانوئیک اسید ۱۸۰ میلی‌گرم
  • DHA دوکوزاهگزائنوئیک اسید ۱۲۰ میلی‌گرم

خرید کپسول امگا 3 ویواتیون

کپسول امگا ۳ باریویتال

کپسول امگا ۳ باریویتال ۱۰۰۰ میلی‌گرم حاوی روغن ماهی بوده و خواص این ماده، از جمله کمک به کاهش کلسترول، کمک به سلامت قلب و عروق و کمک به کاهش التهاب را به همراه می‌آورد. این محصول یک مکمل امگا ۳ بدون جیوه است و حاوی هیچ‌گونه شیرین کننده نیست؛ بنابراین برای زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به دیابت مناسب می‌باشد.

کپسول امگا ۳ آپوویتال

هر کپسول امگا ۳ آپوویتال حاوی ۱۱۸۰ میلی‌گرم روغن ماهی است که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا۳ را تامین می‌کند. بنابراین این کپسول خواص روغن ماهی را به همراه دارد، از جمله این که به بهبود عملکرد مغز و بینایی کمک می‌کند. امگا ۳ آپوویتال یکی از مطرح‌ترین برندهای مکمل است که حاوی امگا۳، ژلاتین، گلیسیرین و ویتامین E می‌باشد.

خرید کپسول امگا3 آپوویتال

عوارض قرص امگا ۳ برای زنان

قرص امگا ۳ نیز همانند سایر داروها در صورتی که مطابق با میزان تعیین شده پزشک یا بروشور محصول، مصرف نشود، می‌تواند برخی عوارض جانبی احتمالی را به دنبال داشته باشد. به طور کلی مصرف بیش از ۳ گرم روغن ماهی در روز که ترکیب اصلی قرص‌‌های امگا۳ است، می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد. از همین رو اگر بخواهید از دوزهای بالاتر مکمل‌های امگا۳ استفاده کنید، حتما باید با پزشک مشورت داشته باشید.

مصرف قرص امگا ۳ حاوی روغن ماهی در برخی موارد با عوارض جانبی مانند احساس طعم ماهی در دهان، ایجاد بوی ماهی در نفس، ناراحتی معده، مدفوع شل و تهوع گزارش شده است.

جمع بندی

این مقاله به واسطه اطلاعات کاملی که درمورد فواید قرص امگا ۳ برای زنان در اختیار شما می‌گذارد، می‌تواند شما را از اهمیت مصرف این مکمل آگاه کند. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند در خانم‌ها فواید بیشتری داشته باشند که در این مطلب به بررسی کامل آن‌ها پرداخته شد.

شما می‌توانید انواع قرص امگا ۳ و همچنین شربت امگا ۳ را از طریق صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

خرید انواع قرص و شربت امگا ۳

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص امگا ۳ را چگونه مصرف کنیم؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که برخی از شواهد نشان می‌دهند که جذب اسیدهای چرب امگا ۳ وقتی همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی غذایی مصرف شوند، موثرتر است.

روزی چند عدد قرص امگا ۳ بخوریم؟

پاسخ به این سوال به جنسیت و سن شخص بستگی دارد و باید مطابق با دستور پزشک و جدول میزان مصرف امگا ۳ انجام بگیرد. مقدار مصرف روزانه امگا ۳ برای زنان ۱.۱ گرم، زنان باردار ۱.۳ گرم، کودکان ۰.۹ گرم و مردان ۱.۶ گرم توسط سازمان غذا و دارو توصیه شده است.

قرص امگا ۳ و چاقی چه ارتباطی دارند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند مصرف اسیدهای چرب ضروری ممکن است باعث چاقی آن‌ها شود. در صورتی که شواهد علمی مبنی بر تاثیر مصرف مکمل‌های امگا۳ بر افزایش وزن و چاقی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «با فواید قرص امگا ۳ برای زنان آشنا شوید»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهیتون، خوشحالیم مطالب براتون مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما🌺

  1. سلام، چون این دارو بنوعی ضد افسردگی تعریف شد، و داروهای ضدافسردگی اجمالاً با ضعف قوای جنسی‌ همراه است آیا امگا باعث ضعف قوای جنسی‌ می‌شود. سپاس ❤️

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام امگا ۳ تاثیرات مثبتی در رفع افسردگی و اضطراب دارد اما یک دارو یا ترکیب ضد افسردگی نیست. به جرات می توان گفت مصرف امگا ۳ در دوز معمول هیچ آسیب و ضرر و خطری برای بدن به همراه ندارد.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط