رفع عرق سوز
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

برای درمان عرق سوز روش‌های ساده‌ای وجود دارند که در اغلب موارد، مشکل را حل می‌کنند. با اینکه عرق سوز مخصوصا در فصل گرما، برای بسیاری افراد اتفاق می‌افتد، ممکن است این مشکل در نوزادان و افراد چاق شایع‌تر باشد. مقدمه‌ای که می‌خوانید، بخشی از مقاله درمان عرق سوز از مجله سلامت مفید طب است. می‌خواهیم در ادامه مطالب، روش‌های رفع عرق سوز را بررسی کنیم، پیشگیری از آن را یاد بگیریم و اطلاعات کامل‌تری در این زمینه داشته باشیم.

عرق سوز چیست؟

عرق سوز (Heat rush)، شامل دانه‌های ریز قرمز رنگ روی پوست است که معمولا در فصل گرما و در ناحیه‌های خاصی از بدن بروز پیدا می‌کند. اغلب در عرق سوز، جوش های کوچک به همراه لکه‌های متراکم و قرمز رنگ شبیه به سوختگی، مشاهده می‌شود. عرق سوز وقتی رخ می‌دهد که غدد تعریق، عرق ترشح کرده باشند ولی به دلیل مسدود بودن منافذ پوست، امکان خروج و تبخیر آن وجود نذاشته باشد.

وقتی قطرات عرق در لایه‌های زیرین پوست باقی بمانند، التهاب، سطح پوست را در آن ناحیه فرا می‌گیرد. در نتیجه تمام این فرآیند‌ها، بثورات گرمایی یا اصطلاحا عرق سوز رخ می‌دهد. عرق سوز شدن پوست، مشکلی بسیار رایج است و معمولا جای نگرانی نیست. می‌توان با روش‌های ساده و درمان خانگی، عرق سوز را رفع کرد.

توجه داشته باشید که عرق سوز شدن پوست، در برخی افراد نیاز به مراقبت و درمان سریع‌تری دارد. برای مثال نوزادان، بیماران دارای محدودیت حرکتی که به طور مداوم در بستر هستند، افراد دچار بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و… . بنابراین چنانچه این دسته اشخاص دچار عرق سوز شدن، بهترین روش را برای بهبود عرق سوز به کار ببرید. چنانچه علائم بعد از ۱ یا ۲ روز بهبود نیافت، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

چه عواملی باعث عرق سوز می‌شوند؟

گفتیم عرق سوز، ناشی از بسته شدن منافذ پوست و عدم خروج عرق است. حال می‌خواهیم بدانیم، کدام عوامل باعث به وجود آمدن شرایط منجر به عرق سوز می‌گردد. عوامل اولیه‌ای که باعث عرق سوز می‌شوند، عبارتند از:

  • هوای گرم
  • تعریق زیاد
  • اصطکاک پوست با لباس، سطوح یا بخش‌های دیگر پوست

رایج‌ترین حالت عرق سوز در فصل گرما و در ناحیه‌های از بدن مانند زیر بغل، کشاله‌های ران، بخش‌های خارجی آلت تناسلی و باسن مشاهده می‌شود. با این حال ممکن است برخی افراد عرق سوز بین سینه، گردن و… را نیز تجربه کنند. با توجه به این موارد، مهم‌ترین عواملی که احتمال ایجاد عرق سوز را افزایش می‌دهند در ادامه شرح داده می‌شوند.

هوای گرم و مرطوب

همچنان به این نکته تاکید می‌کنیم که مهم‌ترین عامل عرق سوز، هوای گرم است. هوای گرم و شرجی تاثیرات شدیدتری در این زمینه دارد. به عبارتی وقتی منافذ پوست به واسطه تعریق و یا هوای شدیدا مرطوب، بسته شده باشند، امکان خروج قطرات عرق کاهش یافته و نشانه‌های عرق سوز مشاهده می‌شوند.

هوای گرم مهم‌ترین عامل عرق سوز است اما این فاکتور، محدود به تابستان نیست. برای مثال ممکن است هوای گرم محیط خانه حتی در فصل سرما، برای نوزادان یا افرادی که مدت طولانی در بستر هستند، احتمال عرق سوز شدن را افزایش دهد.

پوشیدن لباس چسبان یا دارای الیاف پلاستیک

پوشیدن لباس‌های چسبان یا دارای الیاف پلاستیک، مخصوصا در فصل گرما باعث افزایش تعریق و نهایتا مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند. این مساله در رابطه با لباس‌های زیر، حساسیت بیشتری ایجاد خواهد کرد. تصور کنید با لباس‌های چسبان یا دارای الیاف پلاستیک، به ورزش کردن مشغول شوید یا در هوای گرم، فعالیت‌هایی انجام دهید. در چنین مواقعی عرق سوز شدن پوست، دور از انتظار نیست.

پوشک در نوزادان یا بزرگسالان نیز مانند لباس چسبان عمل کرده و در بسیاری موارد، به عرق سوز شدن پوست منجر می‌گردد. در چنین مواقعی مصرف پماد کالاندولا به عنوان بهترین درمان عرق سوز به کار می‌رود.

خرید پماد کالاندولا

فعالیت‌های فیزیکی در شرایط نامطلوب

انجام فعالیت های فیزیکی برای ساعات متوالی در شرایط نامطلوب، احتمال عرق سوز شدن را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر هوا گرم باشد، لباس‌هایی که پوشیده‌اید چسبان یا دارای الیاف نامناسب باشند، فعالیت فیزیکی برای طولانی مدت ادامه یابد و… ممکن است دچار عرق سوز شوید.

بی‌تحرکی

عرق سوز شدن پوست یکی از مشکلاتی شایعی است که برای بیماران در بستر رخ می‌دهد. سالمندان، کم توانان جسمی و به طور کلی اشخاصی که برای مدت طولانی در بستر می‌مانند، به دلیل تعریق زیاد (مخصوصا ناحیه کمر) ممکن است دچار عرق سوز شوند.

چنانچه الیاف تشک یا لباس نامناسب باشد، هوای محیط گرم یا بدون تهویه باشد، بیمار به طور متناوب جا به جا نشود و… احتمالا عرق سوز شدن افزایش می‌یابد.

اضافه وزن شدید

در بخش مقدمه، به این نکته اشاره کردیم که افراد دارای اضافه وزن شدید، بیش از سایرین دچار عرق سوز می‌شوند. ایجاد اصطکاک بین اعضای پر چربی بدن، عامل مهمی است که این مشکل را به وجود می‌آورد. همچنین معمولا دمای بدن افراد چاق بالاتر است. برای مثال انجام فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده روی یا استفاده از پلکان، معمولا سبب تعریق بالا در این اشخاص می‌گردد. تمام عوامل دست به دست هم می‌دهند تا احتمال عرق سوز شدن پوست افزایش یابد.

عدم تکامل بدن در خردسالی

نا بالغ بودن غدد تعریق، حساسیت پوست و تکامل نیافتن سیستم ایمنی بدن در سنین خردسالی از جمله دلایلی هستند که احتمال عرق سوز را افزایش می‌دهند. لازم است سرپرست نوزاد، در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و با درمان‌های خانگی ایمن برای درمان عرق سوز نوزاد آشنایی داشته باشد. تهیه بهترین محصولات عرق سوز از جمله اقداماتی است که می‌توانید برای درمان به موقع، انجام دهید.

انواع عرق سوز

همان طور که برای سوختگی پوست، درجه‌های مختلفی بر اساس صدمات لایه پوست در نظر می‌گیریم، عرق سوز شدن هم انواع مختلفی دارد که معمولا بر اساس شدت صدمات دسته بندی و نام گذاری می‌گردد. انواع عرق سوز را در ادامه بخوانید.

عرق سوز کریستالی

عرق سوز کریستالی، خفیف‌ترین شکل بثورات گرمایی است. اگر قطرات عرق در بالاترین لایه‌های پوست، دچار احتباس شوند تاول‌ها یا برجستگی‌های آبدار شکل می‌گیرند که عرق سوز کریستالی نام دارد. این نوع عرق سوز، بسیار شایع بوده و علی رغم علایم آزاردهنده معمولا با روش‌های ساده درمان عرق سوز بهبود می‌یابد.

عرق سوز خاردار

عرق سوز خاردار، به واسطه احتباس قطرات عرق در لایه های زیرین پوست ایجاد می‌شود. قطرات احتباس شده با علایمی همچون سوختگی درجه ۲ بروز می‌کنند (به همین دلیل اصطلاح خاردار برای آن به کار می‌رود). این علایم شامل لکه‌های قرمز رنگ، به همراه خارش و سوزش است. خوشبختانه در اغلب موارد، عرق سوز خاردار را نیز می‌توان با درمان‌های ساده خانگی رفع کرد.

عرق سوز عفونی

اگر پوست دچار عرق سوز گردد و علایمی مانند جوش، لکه‌های ملتهب، تاول و… به وجود بیایند و به موقع درمان نشوند، احتمال چرکی شدن ضایعه‌ها وجود دارد. در واقع باکتری‌ها و عوامل بیماری زایی که روی سطح پوست وجود دارند، به واسطه التهاب و ضعف پوست، عفونت را ایجاد می‌کنند.

برای درمان عرق سوز عفونی باید به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای آنتی بیوتیک موضعی و خوراکی برای درمان این عارضه لازم است.

عرق سوز عمیق

عرق سوز عمیق، در طی فرآیندی بر عکس سایر انواع عرق سوز اتفاق میفتد. در واقع وقتی تعریق زیاد باشد و برای مدت طولانی از روی پوست شسته نشود، این ترکیبات به داخل پوست بازگشته و در لایه‌های عمیق، ضایعات سفت و محکم گوشتی ایجاد می نمایند. برای رفع عرق سوز عمیق نیز باید به پزشک مراجعه نمایید.

آیا عرق سوز بدن، عوارض جانبی ثانویه دارد؟

همان طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، عرق سوز در اغلب موارد با درمان به روش‌های کم خرج و آسان ممکن است. در صورت درمان به موقع، عوارض جانبی ثانویه‌ای در رابطه با این عارضه وجود ندارد.

روش‌های درمان عرق سوز

حال که اطلاعات کافی درباره عوامل عرق سوز و انواع آن ارائه کردیم، می‌خواهیم روش‌های رفع عرق سوز را نیز شرح دهیم. درمان عرق سوز با مواد ارگانیکی که معمولا در خانه وجود دارد یا به کمک محصولات مناسب بهداشتی و درمانی، انجام می‌شود. تعدادی از بهترین روش‌ها و محصولات را برای بهبود عرق سوز ملاحظه کنید.

کمپرس یخ یا آب سرد

اگر احساس کردید دچار عرق سوز شده‌اید اما ضایعات شدید نیستند، ابتدا دوش آب سرد بگیرید و محل عرق سوز را با آب سرد و به آرامی بشویید و خشک کنید. سپس کمپرس یخ را روی محل عرق سوز قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه آن را بردارید. این کار را چند بار انجام دهید تا التهاب پوست کاهش یابد.

استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهاب و خنک کننده است. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی ناحیه عرق سوز شده به مدت ۲۰ دقیقه، قرار دهید سپس با آب سرد بشویید. ممکن است برخی افراد به ژل آلوئه ورا ارگانیک حساسیت داشته باشند، انتخاب ایمن‌تر استفاده از صابون آلوئه ورا و آووکادو است که به درمان عرق سوز کمک می‌کند. درباره این محصول در بخش‌های بعدی توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم. با این حال اگر قصد خرید صابون آلوئه ورا و آووکادو را دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید صابون آلوئه ورا و آووکادو

استفاده از ماست برای درمان عرق سوز

برای بهبود عرق سوز می‌توانید مقدار ماست را روی ناحیه مورد نظر بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد پوست را بشویید. ماست دارای خاصیت خنک کننده و ضد میکروب است. مصرف ماست خانگی یا پروبیوتیک به سایر انواع ماست ارجحیت دارد. ممکن است مصرف سایر انواع ماست به واسطه مواد نگهدارنده، التهاب و حساسیت پوست را افزایش دهد.

مصرف پماد کالاندولا

پماد کالاندولا از جمله محصولات پرکاربرد برای درمان عرق سوز است. تقریبا همه والدین برای رفع عرق سوز نوزاد با پماد کالاندولا آشنایی داشته، نتایج مثبت این محصول را مشاهده کرده‌اند. این محصول برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد و می‌تواند به بهبود عرق سوز کمک کند. این پماد برای عرق سوز شدن گردن بزرگسالان یا درمان عرق سوز شدن زیر بغل نیز گزینه مناسبی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید پماد کالاندولا

مصرف پودر بچه

محصول دیگری که برای رفع و بهبود عرق سوز پیشنهاد می‌کنیم، پودر بچه است. پودر بچه حاوی پودر تالک استریل بوده که در مدت کوتاهی قادر به رفع عرق سوز خواهد بود. مصرف این محصول برای بزرگسالان نیز مجاز بوده، مخصوصا برای درمان عرق سوز لای پا توصیه می‌شود. پودر بچه فیروز را با کلیک روی دکمه زیر، تهیه نمایید.

خرید پودر بچه

صابون آلوئه ورا و آووکادو

صابون آلوئه ورا و آووکادو پرولایف حاوی روغن پالم، روغن نارگیل، روغن شترمرغ، عصاره گیاهی آلوئه ورا، عصاره گیاهی آووکادو، عصاره گیاهی سدر، عصاره گیاهی بابونه بوده و برای درمان سوختگی‌های سطحی مانند عرق سوز مناسب است. این محصول پوست را التیام می‌بخشد، نرم و مرطوب می‌کند و برای بهبود عرق سوز و جلوگیری از عفونت ضایعه‌ها پیشنهاد می‌شود.

خرید صابون آلوئه ورا و آووکادو

مصرف پماد ولی برای درمان عرق سوز

پماد ولی برای سوختگی‌های درجه ۱ تا ۳ کاربرد دارد. این پماد حاوی ﺣﺎﻭﻯ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕ ﻛﺎﻣﻔﺮ، ﺭﻭﻏﻦ ﺑﺎﺩﺍﻡ ﺷﻴﺮﻳﻦ، ﺭﻭﻏﻦ ﻛﻨﺠﺪ، ﺭﻭﻏﻦ ﺯﻳﺘﻮﻥ، ﺭﻭﻏﻦ ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﻣﻮﻡ ﺯﻧﺒﻮﺭﻋﺴﻞ بوده و به خوبی عرق سوز را درمان می‌کند. برای درمان عرق سوز زیر سینه یا درمان عرق سوز شدن انگشت پا مصرف پماد ولی را پیشنهاد می‌کنیم.

خرید پماد ولی

نکاتی برای بهبود عرق سوز

علاوه بر مواردی که برای درمان عرق سوز نام بردیم، بهتر است شرایط مساعدی به وجود بیاورید تا به بهبود عرق سوز کمک کنید. با توجه به ناحیه‌ای که دچار عرق سوز شده، موارد زیر را رعایت کنید.

  • لباس‌های نخی بپوشید. به طور کلی از پوشیدن لباس‌ها با الیاف غیر عرقگیر یا بی کیفیت بپرهیزید.
  • اگر دچار عرق سوز شده‌اید، حتی الامکان چند روز استراحت کنید تا به واسطه فعالیت، وضعیت ضایعه‌ها بدتر نشود.
  • حتما در فصل گرما، هر روز دوش آب سرد بگیرید.
  • آب بنوشید تا بدن هیدراته شود و ضایعه‌ها با سرعت بیشتری بهبود یابند.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید. اما در استفاده از محصولات ضد عرق مانند دئودورانت‌ها زیاده روی نکنید.
  • در محیط خنک و دارای تهویه هوا استراحت کنید.
  • پوشک خردسالان یا بزرگسالان را با دقت اننتخاب کنید. الیاف نامناسب، احتمال عرق سوز را افزایش می‌دهند.
  • پوشک خردسالان یا بزرگسالان را به موفع تعویض کنید. چند ساعتی در شبانه روز از مصرف پوشک بپرهیزید.
  • برای درمان عرق سوز شدن واژن از محصولات تخصصی کمک بگیرید. ممکن است پمادهای موضعی معمولی، برای این ناحیه مناسب نباشند.

سخن پایانی

مقاله‌ای که درباره درمان عرق سوز حاضر کرده بودیم، خواندید. امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی ساده، از عرق سوز پیشگیری کنید. گذراندن فصل گرما، برای برخی افراد می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. عارضه‌های مانند آفتاب سوختگی، عرق سوز، گرما زدگی و… در کمین هستند. بنابراین لازم است در این زمینه آگاهی کسب کرده و راه‌های پیشگیری و درمان را بیاموزیم.

شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید. داروسازان داروخانه آنلاین مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

درمان قطعی عرق سوز چیست؟

اگر عرق سوز خفیف باشد، دوش آب سرد، نوشیدن آب، مصرف پماد کالاندولا یا پودر بچه تاثیر گذار خواهند بود.

اسم پماد عرق سوز چیست؟

محصولات مختلفی برای درمان عرق سوز به کار می‌روند. معمولا پماد کالاندولا بیش از سایر محصولات در این زمینه شناخته شده است.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره