درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی به خانم‌ها در کاهش علایم آزاردهنده پریود کمک می‌کند. طیف گسترده‌ای از علایم قاعدگی شناخته شده‌اند که معمولا چند روز پیش از خونریزی آغاز شده و تا روز سوم یا چهارم دوره، ادامه پیدا می‌کنند. نوع و شدت علایم در افراد مختلف، متفاوت است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به واسطه علایم آزاردهنده پریود، درگیر کاهش بازدهی کاری، نوسانات خلقی و… می‌شوید، می‌توانید با کمک انواع روش‌های درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی، این نشانه های آزاردهنده را کنترل کنید. مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا راهکارهای موثر در بهبود نشانه‌های پیش از قاعدگی را به شما معرفی کنیم.

علایم پیش از قاعدگی

علایم پیش از قاعدگی (Premenstrual Syndrome) که به اختصار PMS نامیده می‌شوند، طیف گسترده‌ای از نشانه‌ها را در برمی‌گیرند. ممکن است نوع و شدت علایم در هر خانم متفاوت باشد اما عموما نشانه‌های زیر گزارش شده‌اند:

  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری احساسات
  • خشم
  • تمایل به گوشه گیری
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • درد و تحریک پذیری سینه‌ها
  • بی‌خوابی
  • اضطراب
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • درد مفاصل و عضلات
  • نفخ شکم
  • اسهال یا یبوست
  • و…

غالباً هر خانم با مشاهده علایم تکرار شونده پیش از شروع قاعدگی، می‌تواند تشخیص دهد نشانه‌ها به قاعدگی مرتبط هستند. با این حال اگر درد‌های شدید یا علایم جدید و آزاردهنده‌ای را تجربه کردید بهتر است برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

شاید علاقه‌مند باشید مقاله «درمان میگرن قاعدگی با طب سنتی» را بخوانید.

علایم تکرار شونده پریود
غالبا هر خانم با مشاهده علایم تکرار شونده پیش از شروع قاعدگی، می‌تواند تشخیص دهد نشانه‌ها به قاعدگی مرتبط هستند.

گاهی اختلالات هورمونی، بیماری‌های تخمدان و رحم و… می‌توانند تغییراتی در علایم قبل از پریود ایجاد کنند. اگر به یکی از این بیماری‌ها مبتلا شده باشید، استفاده از روش‌های درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی، فقط علایم را پنهان کرده و ممکن است بیماری در غفلت شما به پیشرفت ادامه دهد.

در صورتی که نشانه‌های پیش از قاعدگی را به خوبی تشخیص می‌دهید و تغییر خاصی در آن‌ها احساس نکرده‌اید، از روش‌های مطمئن درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی برای بهبود علایم کمک بگیرید.

چرا علایم پیش از قاعدگی رخ می‌دهند؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که دلیل علایم پیش از قاعدگی چیست؟ همان طور که می‌دانید به واسطه تغییرات هورمونی دوره‌ای، در هر ماه پریود به وجود می‌آید. عامل اصلی که باعث این فرآیند می‌گردد، هورمون‌های زنانه هستند. با این وجود عوامل دیگری می‌توانند در نوع و شدت نشانه‌های پیش از قاعدگی، نقشی بر عهده داشته باشند.

مهم‌ترین دلایل علایم پیش از قاعدگی عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی در بدن زنان
  • تغییرات شیمیایی در مغز
  • افسردگی

نکته: در بسیاری از موارد، افرادی که دچار افسردگی هستند، علایم پیش از قاعدگی شدیدتری تجربه می‌کنند. البته علایم شدید و آزاردهنده پیش از پریود، همیشه نشانه افسردگی نیست.

روش‌های موثر درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، بعضی روش‌های موثر درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی می‌توانند در بهبود نشانه‌ها به شما کمک کنند؛ مخصوصا اگر جزو آن دسته خانم‌هایی هستید که به خاطر نشانه‌های آزاردهنده پریود، عملا چند روز در ماه رنج می‌کشید. روش‌های درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی که به شما معرفی می‌کنیم، در دسترس و موثر هستند. همچنین عوارض جانبی خاصی ندارند.

قرص گیاهی ویتاگنوس

قرص ویتاگنوس داروی کاملا گیاهی و طبیعی حاوی عصاره میوه گیاه ویتکس است. گیاه ویتکس که در ایران آن را به نام پنج انگشت می‌شناسیم، فواید بسیاری برای سلامت خانم‌ها داشته و به همین دلیل با عنوان گیاه زنان نیز از آن یاد می‌کنند. قرص ویتاگنوس برای درمان اختلالات قاعدگی، یائسگی و تنبلی تخمدان موثر است. اختلالات هورمونی که می‌توانند باعث ایجاد علایم آزاردهنده پیش از قاعدگی شوند، با مصرف قرص ویتاگنوس بهبود می‌یابند.

شما می‌توانید برای تهیه این محصول و درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین اطلاعات جامع‌تری درباره قرص ویتاگنوس به دست بیاورید.

خرید قرص ویتاگنوس

کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی

کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی حاوی روغن این گیاه است. اسیدهای چرب موجود در عصاره گل مغربی، برای درمان اختلالات هورمونی به خوبی عمل می‌کنند. به همین دلیل مصرف کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی به عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد می‌شود.

همچنین مصرف این کپسول برای تنظیم قاعدگی موثر بوده و فواید متعددی دارد. جهت خرید محصول یا کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی

فرآورده‌های رازیانه

از جمله علایم آزاردهنده پیش از قاعدگی که بسیاری از خانم‌ها تجربه می‌کنند، نفخ شکم و احتباس مایعات در بدن است. هر دو مورد می‌توانند باعث دردهای عضلانی و احساس گرفتگی باشند. مصرف گیاه رازیانه به عنوان روش دیگری از انواع درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی توصیه می‌گردد.

رازیانه ضد نفخ و ادرارآور است و به این ترتیب برای درمان نفخ شکم و احتباس مایعات در بدن (پیش از قاعدگی یا حین آن) موثر واقع می‌شود. دم نوش رازیانه، پودر رازیانه، عصاره رازیانه و سایر فرآورده‌های این گیاه، برای رفع موارد مذکور موثر هستند.

نشانه‌های پریود
رازیانه ضد نفخ و ادرارآور است و به این ترتیب برای درمان نفخ شکم و احتباس مایعات در بدن (پیش از قاعدگی یا حین آن) موثر واقع می‌شود.

غذاها و مکمل‌های مناسب

با مصرف غذاهای مناسب پیش از شروع پریود، می‌توانید از بسیاری علایم آزاردهنده پیش از قاعدگی جلوگیری کنید. مصرف سبزی‌های برگ دار، سویا، تخم مرغ، ماهی، جوانه گندم، نان جو، آجیل‌ها و… در این دوران پیشنهاد می‌شوند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین‌های گروه ب و ویتامین د باعث شدید شدن علایم پیش از قاعدگی هستند. مینرال‌های کلسیم و منیزیم نیز چنین نقشی دارند.

گاهی مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین د، منیزیم و کلسیم در بهبود علایم پیش از قاعدگی مفید هستند. در ترکیبات برخی انواع مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی نیز این مواد مغذی وجود دارند.

ماساژ شکم با روغن‌های گیاهی

بسیاری خانم‌ها پس از ماساژ آرام شکم، با روغن‌های گیاهی کاهش سریع درد پریود را تجربه می‌کنند. روغن اسطوخودوس، روغن عصاره بابونه و عصاره گل سرخ (یا گلاب) از جمله موادی هستند که در طب سنتی ایرانی به فواید بی شمار آن ها اشاره شده است. شما هم می‌توانید برای درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی این روغن‌ها را برای ماساژ شکم به کار ببرید.

نکاتی برای پیشگیری از علایم پیش از قاعدگی

علاوه بر انواع روش‌هایی که برای درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی نام بردیم، می‌توانید با در نظر گرفتن چند نکته، از بروز نشانه‌های آزاردهنده پریود پیشگیری نمایید. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کاهش مصرف قهوه چند روز پیش از پریود (این مورد از حساسیت سینه‌ها پیش از پریود می‌کاهد)
  • ترک مصرف سیگار
  • کاهش مصرف غذاهای نفخ دار
  • نوشیدن آب به میزان کافی
  • کاهش مصرف نمک
  • انجام ورزش‌های سبک و هوازی
  • انجام یوگا، مدیتیشن یا تمرینات تایچی برای بهبود خلق و خواب

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دو محصول مفید و چند روش برای کنترل و درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی پرداختیم. توجه داشته باشید که انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند در ارتقا سلامت زنان موثر باشد و علاوه بر آن از علایم آزاردهنده پیش از پریود جلوگیری کند. با این حال انتخاب سبک زندگی نباید خود باعث افکار و رفتار وسواس گونه گردد. به عبارتی آرامش روحی و حفظ تعادل در زندگی باید در اولویت قرار بگیرند. همچنین اگر علایم پیش از قاعدگی بسیار آزاردهنده هستند و فعالیت‌های روزانه شما را به طور ملموسی مختل می‌کنند، برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

جهت تهیه انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی و سایر محصولات مرتبط با سلامت زنان به داروخانه اینترنتی مفید طب پیشنهاد می‌شود. تجربیات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره