قاعدگی دردناک چیست؟ معرفی روش‌های موثر برای کاهش سریع درد پریود

قاعدگی دردناک چیست؟ معرفی روش‌های موثر برای کاهش سریع درد پریود
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی یا پریود خود دردها و گرفتگی‌هایی را تجربه می‌کنند که می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. اغلب برای درمان این دردها از مسکن‌ها یا روش‌های خانگی استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی چگونگی ایجاد پریود و انواع دیسمنوره می‌پردازیم و همچنین روش‌هایی کاربردی را برای کاهش سریع درد پریود معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

چرخه قاعدگی چیست؟

چرخه یا دوره قاعدگی تغییرات دوره‌ای است که هر ماه در بدن زنان اتفاق می‌افتد. در طول چرخه قاعدگی، سطح هورمون‌های تولید مثل تغییر می‌کند. تخمک از تخمدان آزاد و رحم برای بارداری آماده می‌شود. معمولا چرخه قاعدگی زنان ۲۸ تا ۳۰ روزه است. ممکن است برخی از زنان دوره‌ای کوتاه‌تر (حدود ۲۰ روزه) یا طولانی‌تر (حدود ۳۵ روزه) داشته باشند.

اولین روز چرخه یا دوره قاعدگی روز شروع خون‌ریزی عادت ماهانه است. در بیشتر زنان، عادت ماهانه یا پریود معمولا ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد.

تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک توسط تخمدان) بین روز ۱۱ تا ۱۵ از شروع چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد؛ اما اغلب در روز چهاردهم رخ می‌دهد. معمولا در طول تخمک گذاری فقط یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود.

وقتی اسپرم به تخمک می‌رسد (اگر لقاح انجام شود) بارداری اتفاق می‌افتد. اگر لقاح صورت نگیرد، پوشش رحم می‌ریزد و به صورت خون‌ریزی نمایان می‌شود که نشانه شروع عادت ماهانه یا پریود است.

درد پریود چیست؟

شدت گرفتگی‌ها و درد پریود که به آن دیسمنوره (قاعدگی دردناک) هم می‌گویند، متفاوت است. دو نوع دیسمنوره وجود دارد؛ دیسمنوره اولیه و دیسمنوره ثانویه.

دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه بلافاصله پس از اولین قاعدگی در زنان شروع می‌شود. برای برخی از زنان، گرفتگی‌ها و درد پریود با افزایش سن یا پس از زایمان کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که برای برخی دیگر، شدت درد ثابت می‌ماند. گرفتگی‌ها و دردهای پریود در روزهای اول تا سوم پریود شدیدتر است.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره ثانویه معمولا ناشی از اختلالات سیستم تولید مثل است. در این مورد، معمولا درد و گرفتگی در مقایسه با دیسمنوره اولیه بیشتر است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.  

ممکن است دیسمنوره چند روز قبل از شروع پریود آغاز شده و می‌تواند بدتر شود یا ممکن است حتی بعد از پایان پریود از بین نرود. برخی از مشکلاتی که می‌توانند منجر به دیسمنوره ثانویه شوند، آندومتریوز، آدنومیوز و فیبروم رحم هستند. دیسمنوره ثانویه می‌تواند با خون‌ریزی شدید و لخته خون همراه باشد.

دیسمنوره ثانویه
دیسمنوره ثانویه معمولا ناشی از اختلالات سیستم تولید مثل است.

اگر گرفتگی‌ها و درد پریود شما شدید است، بدتر می‌شود و باعث ناراحتی شدید و قابل توجهی می‌شود، با پزشک مشورت نمایید. 

درمان درد پریود

درمان گرفتگی‌ها و درد پریود شامل درمان‌های پزشکی، تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی است. در ادامه به این روش‌های درمانی می‌پردازیم.

درمان‌های پزشکی برای درد پریود

درمان‌های پزشکی برای درد و گرفتگی‌های پریود شامل داروهای ضد درد، قرص‌های ضد بارداری خوراکی و عمل جراحی می‌باشد.

داروهای ضد درد

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و غیره می‌توانند به کاهش سریع درد پریود کمک کنند. ممکن است داروهای تجویزی ضد التهاب غیر استروئیدی به زنانی که درد شدیدی دارند توصیه شود.

قرص‌های ضد بارداری خوراکی

قرص‌های ضد بارداری خوراکی حاوی هورمون‌هایی هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند و دردهای پریود را کاهش می‌دهند. همچنین ممکن است این هورمون‌ها در اشکال دیگری مانند تزریقی، پچ‌های (برچسب) پوستی و یا دستگاه IUD تجویز شوند. 

عمل جراحی

ممکن است برای درمان فیبروم رحم یا آندومتریوز و کاهش علائم مرتبط با آن‌ها نیاز به عمل جراحی باشد.

تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای کاهش درد پریود

گرفتگی‌ها و دردهای پریود می‌توانند بسیار آزار دهنده باشند و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند. در ادامه چند روش و درمان خانگی را برای کاهش درد پریود بررسی می‌کنیم.

خوراکی‌های ضد التهاب

مصرف خوراکی‌هایی که خواص ضد التهابی دارند می‌تواند درد پریود را کاهش دهد. این خوراکی‌ها شامل بلوبری، کدو حلوایی، گیلاس، فلفل (دلمه‌ای)، گوجه فرنگی، ماهی‌های سرد آبی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، لوبیاها، سبزیجات برگ‌دار سبز و بادام هستند. 

توصیه می‌شود به جای اینکه این خوراکی‌ها را فقط در دوران پریود مصرف کنید، آن‌ها را در طول سال در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهای شیرین (حاوی شکر)، غذاهای سرخ شده و چرب، نان سفید، پاستا با آرد سفید، الکل، سیگار، کافئین و تنباکو می‌توانند دردهای پریود را افزایش دهند.

شما می‌توانید برای تهیه قرص فمودین از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص فمودین دینه

قرص فمودین دینه یک مکمل گیاهی برای رفع اختلالات قاعدگی، کاهش دردهای پریودیک و بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی است. این محصول حاوی عصاره گیاه پنج انگشت بوده و برای تنظیم هورمون‌های زنانه بسیار مؤثر است.

گیاهان دارویی برای کاهش سریع درد پریود

 از جمله گیاهانی که اثرات ضد التهابی دارند و می‌توانند درد پریود را کاهش دهند، رازیانه، دمنوش بابونه، دارچین، زنجبیل، ریشه زردچوبه، شنبلیله و شوید هستند.

شروع به نوشیدن دو فنجان دمنوش بابونه در روز، یک هفته قبل از آغاز پریود، می‌تواند باعث کاهش درد پریود شود. اگر هر ماه از این دمنوش استفاده کنید می‌تواند برایتان مفیدتر باشد.

گیاهان دارویی برای کاهش سریع درد پریود
شروع به نوشیدن دو فنجان دمنوش بابونه در روز، یک هفته قبل از آغاز پریود، می‌تواند باعث کاهش درد پریود شود.

مکمل‌های غذایی برای بهبود درد قاعدگی

مصرف مکمل‌های روغن ماهی، ویتامین B1، ویتامین B، و کلسیم در طول سال، می‌تواند به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش دهد و سلامت عمومی بدن را بهبود بخشد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص B6 سیمرغ از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتامین B6

شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار، برای درمان و پیشگیری کم‌خونی، سندرم پیش از قاعدگی، تهوع دوران بارداری و پارکینسون، قرص ویتامین B6 سیمرغ را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید کرده است.

گرما درمانی برای کاهش سریع درد قاعدگی

استفاده از پد گرمکن، کیسه آب گرم و حوله داغ در ناحیه شکم و کمر، به آرام شدن ماهیچه‌های اطراف رحم کمک می‌کند و درد و گرفتگی‌های پریود را تسکین می‌دهد. دمای ایده آل برای این کار ۴۰ درجه سانتیگراد است. حمام یا دوش آب گرم نیز می‌تواند به کاهش سریع درد پریود کمک کند.

گرما درمانی برای کاهش سریع درد پریود
استفاده از پد گرمکن، کیسه آب گرم و حوله داغ در ناحیه شکم و کمر، به آرام شدن ماهیچه‌های اطراف رحم کمک می‌کند.

ورزش کردن

تمرینات ورزشی منظم می‌تواند به کاهش درد پریود و سلامت عمومی بدن کمک کند. این تمرینات می‌تواند شامل ورزش‌های مختلف، پیاده روی، دویدن، شنا، رقص، پیلاتس و یوگا باشد. خانم‌ها می‌توانند در طول پریود نیز بر اساس سطح راحتی خود ورزش کنند. 

ماساژ برای کاهش درد پریود

ماساژ دادن شکم با اسانس‌های روغنی (به آن‌ها روغن‌های ضروری هم می‌گویند)، روزانه به مدت پنج دقیقه تا هر زمانی که راحت باشید، می‌تواند دردهای پریود را تسکین دهد. ماساژ باعث بهبود جریان خون و آرام شدن و شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتاگنوس پورسینا (رفع اختلالات قاعدگی و عوارض یائسگی) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتاگنوس

طب سوزنی و طب فشاری

در این روش، طب سوزنی و طب فشاری توسط یک متخصص انجام می‌شوند تا با تحریک نقاط خاصی از بدن، باعث کاهش درد پریود شوند.

همچنین روش درمان با تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)، از جریان‌های الکتریکی ملایم برای تحریک اعصاب به منظور تسکین درد استفاده می‌کند.

خواب خوب برای کاهش درد پریود

کیفیت خواب می‌تواند بر علائم قاعدگی تاثیر بگذارد. بی‌خوابی ریسک دیسمنوره یا قاعدگی دردناک را افزایش می‌دهد. استراحت کافی و ۶ تا ۸ ساعت خواب در هر شبانه روز، می‌تواند باعث کاهش درد پریود و گرفتگی‌های آن شود.

خواب خوب برای کاهش درد پریود
کیفیت خواب می‌تواند بر علائم قاعدگی تاثیر بگذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، به بررسی چگونگی ایجاد قاعدگی یا پریود پرداختیم، با انواع دیسمنوره آشنا شدیم و راه‌هایی را معرفی کردیم که با اعمال آن‌ها در سبک زندگی خود می‌توانید دوره‌های قاعدگی راحت‌تری را سپری کنید. همچنین چند روش را برای کاهش سریع درد پریود معرفی نمودیم.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل قاعدگی از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع مکمل قاعدگی

منبع: سایت MedicineNet


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره