معرفی چند مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی و بهبود علائم جسمی و عاطفی آن

معرفی چند مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی و بهبود علائم جسمی و عاطفی آن
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

زنان بسیاری سندرم پیش از قاعدگی، Premenstrual Syndrome یا به اختصار PMS (پی ام اس) را هر ماه تجربه می‌کنند. افراد مختلف می‌توانند علائم PMS را با شدت های متفاوتی داشته باشند اما در هر صورت ممکن است در انجام امور روزمره اختلال ایجاد کند و گذراندن آن با ناراحتی همراه باشد. بسته به شدت علائم، خانم ها معمولا به دنبال بهترین داروی pms مناسب برای خود هستند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفید طب به بررسی چند مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی می‌پردازیم که می‌توانید با کمک آن‌ها این دوران را راحت‌تر سپری کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

قبل از پرداختن به مکمل های سندروم پیش از قاعدگی خوب است به طور دقیق‌تر این سندرم را معرفی کنیم. سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یک الگوی ماهانه از علائمی است که حدود یک هفته قبل از قاعدگی یا پریود شروع می‌شوند. این علائم طی چهار روز پس از شروع پریود از بین می‌روند.  

برای بسیاری از افراد، سندرم پیش از قاعدگی باعث علائم جسمی و روانی می‌شود. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • نفخ
  • مشکلات گوارشی
  • سردرد
  • حساس شدن پستان‌ها
  • نوسانات خلقی
  • تحریک‌پذیری
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • گیجی
  • خلق افسرده

شدت این علائم در افراد متفاوت است. برخی از افراد فرم شدیدتری از PMS را تجربه می‌کنند که به آن اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا PMDD گفته می‌شود. افرادی که دچار PMDD می‌شوند، حداقل پنج مورد از علائم بالا را تجربه می‌کنند. این علائم اغلب فوق‌العاده شدید هستند و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شوند.

متخصصان درباره دلایل دقیق PMS یا PMDD مطمئن نیستند. با این حال، احتمالا این علائم مربوط به تغییرات سطح استروژن و پروژسترون در بدن می‌باشند. استروژن و پروژسترون دو هورمون هستند که نقش بزرگی در چرخه قاعدگی دارند. همچنین ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند.

داروهای ضد بارداری خوراکی و ضد افسردگی‌ها، درمان‌های رایج برای سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی هستند. همچنین مکمل های سندروم پیش از قاعدگی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تسکین علائم خود استفاده کنید. این مکمل‌ها اغلب عوارض جانبی کمتری نسبت به درمان‌های رایج دارند.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟
برای بسیاری از افراد، سندرم پیش از قاعدگی باعث علائم جسمی و روانی می‌شود.

در ادامه به چند مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی می‌پردازیم و نحوه تاثیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

گیاه پنج انگشت برای درمان سندرم پیش از قاعدگی

پنج انگشت یکی از متداول‌ترین مکمل‌ها برای سلامت باروری زنان است. در سال ۲۰۱۳، یک بررسی بر فواید گیاه پنج انگشت برای سلامت دستگاه تولید مثل زنان نشان داد که این گیاه برای سندرم پیش از قاعدگی فواید زیادی دارد.

نشان داده شد که این گیاه مخصوصا برای علائم فیزیکی شامل نفخ، درد پستان و سردرد مفید است. حتی این‌طور به نظر می‌رسید که این مکمل، بهتر از فلوکستین (یک داروی ضد افسردگی) برای این علائم عمل می‌کند. با این وجود، این مکمل برای درمان علائم روان‌شناختی مانند نوسانات خلقی در افراد مبتلا به PMDD از فلوکستین تاثیر کمتری داشت.

در صورت ابتلا به بیماری‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت (ER-positive breast cancer)، قبل از مصرف پنج انگشت با پزشک مشورت کنید.

همچنین پنج انگشت می‌تواند با داروهای ضد بارداری خوراکی و داروهای ضد روان‌پریشی تداخل داشته باشد. بنابراین در صورتی که از هر کدام از این داروها استفاده می‌کنید، قبل از مصرف پنج انگشت با پزشک خود مشورت نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص ویتاگنوس پورسینا (کمک به اختلالات قاعدگی و عوارض یائسگی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص ویتاگنوس

قرص ویتاگنوس (Vitagnus) یک داروی کاملا گیاهی و طبیعی است که حاوی عصاره تام میوه گیاه ویتکس بوده و به خوبی هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند. این قرص در درمان اختلالات قاعدگی، یائسگی و تنبلی تخمدان موثر است. بر این اساس می‌توان قرص ویتاگنوس را یکی از انواع بهترین داروی pms دانست.

تاثیر کلسیم بر کاهش عوارض سندرم پیش از قاعدگی

یکی دیگر از مکمل های سندرم پیش از قاعدگی، کلسیم است. افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، اغلب کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. همچنین ممکن است سطح کلسیم در طی چرخه قاعدگی تغییر کند.

یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۷، نشان داد که مکمل‌ کلسیم به کاهش برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند نفخ و خستگی کمک می‌کند. 

علاوه بر این، از این آزمایش نتیجه گیری نمودند که استفاده از مکمل کلسیم برای کاهش علائم روان‌شناختی از جمله ناراحتی، نوسانات خلقی و اضطراب موثر است.

اگر به دنبال افزایش سطح کلسیم در بدن خود هستید، لازم نیست حتما با قرص شروع کنید. شما می‌توانید برای شروع، غذاهای غنی از کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر نتوانستید به کمک این غذاها سطح کلسیم را بالا ببرید، می‌توانید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.

برای استفاده از مکمل کلسیم، با مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم در روز شروع کنید. به خاطر داشته باشید که مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای بزرگسالان، بسته به سن و جنسیت بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم است.

مکمل‌های کلسیم برای بیشتر افراد بی‌خطر هستند. اما ممکن است در دوزهای بالاتر باعث یبوست شوند. در صورتی که از داروی دیگری از جمله هورمون‌های تیروئید یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنید، قبل از مصرف مکمل کلسیم با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا ممکن است نیاز باشد در زمان‌های متفاوتی از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین در صورتی که سنگ کلیه داشته‌اید یا دچار دیگر مشکلات سلامتی هستید نباید از این مکمل‌ها استفاده کنید. در صورتی که در مورد این موضوع مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر کلسیم بر عوارض سندرم پیش از قاعدگی
افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، اغلب کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

تاثیر ویتامین B6 بر کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

ویتامین B6 در تولید ناقل‌های عصبی یا نوروترانسمیترها دخیل است که نقش بزرگی در در خلق و خو ایفا می‌کنند. ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از غذاها از جمله موارد زیر یافت می‌شود:

  • نخود
  • ماهی‌های تن، سالمون و سایر ماهی‌ها
  • سیب زمینی و دیگر صیفی‌جات نشاسته‌ای
  • جگر گاو و گوشت اندام‌ها یا فرآورده‌های فرعی گوشت (مانند جگر، سیرابی و…)

بسیاری از غلات صبحانه نیز با این ویتامین غنی شده‌اند.

چندین مطالعه کوچک نشان داده‌اند که مصرف روزانه مکمل ویتامین B6 می‌تواند به بسیاری از علائم روان‌شناختی سندرم پیش از قاعدگی از جمله تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری و اضطراب کمک کند. با این حال، هنوز به دلیل کیفیت ضعیف مطالعه کنونی، نتیجه گیری‌ها محدود هستند.

مصرف روزانه ویتامین‌های محلول در آب لازم است؛ زیرا بدن این ویتامین‌ها را ذخیره نمی‌کند. اگر نمی‌توانید ویتامین B6 کافی را از غذای خود دریافت کنید، روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل ویتامین B6 مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه از دستورالعمل داخل جعبه مکمل برای تعیین دوز مصرفی استفاده کنید.

اگر سیکلوسرین، تئوفیلین یا داروهای ضد تشنج مصرف می‌نمایید، از مکمل ویتامین B6 استفاده نکنید.

منیزیم برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

ممکن است سطح منیزیم در برخی از زنان دچار سندرم پیش از قاعدگی پایین باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰، دریافت که مصرف ترکیبی از مکمل‌های منیزیم و ویتامین B6 به شرکت کنندگان برای تسکین علائم PMS شامل افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، احتباس آب و حساسیت پستان کمک نمود.

خوراکی‌های غنی از منیزیم شامل موارد زیر هستند:

  • بادام
  • سبزیجات برگ‌دار سبز
  • بادام زمینی

اگر می‌خواهید از ترکیب به کار رفته در این مطالعه استفاده کنید، می‌توانید مکمل‌هایی که حاوی منیزیم و ویتامین B6 هستند را تهیه نمایید.

روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که متوسط میزان توصیه شده روزانه برای بزرگسالان بسته به سن و جنسیت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم است.

اگر از مهارکنندگان پمپ پروتونی، ادرارآورها، آنتی بیوتیک‌ها یا بیس فسفونات استفاده می‌کنید، قبل از مصرف مکمل منیزیم با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است با وجود مصرف این داروها نیز بتوانید از مکمل منیزیم استفاده کنید؛ اما شاید لازم باشد در زمان‌های متفاوتی آن‌ها را مصرف نمایید.

منیزیم برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی
بادام زمینی یکی از منابع غذایی حاوی منیزیم است.

کپسول مگنیفورت یکی از بهترین مکمل‌های منیزیم است که برای جذب بهتر منیزیم از ویتامین D و B6 نیز کمک گرفته است. مصرف قرص مگنیفورت تأثیر فوق‌العاده‌ای در رشد مغز و سلامت اعصاب، حفظ سلامت قلب و عروق، انقباض ماهیچه‌ها و استحکام استخوان‌ها، تنظیم قند و چربی خون و بهبود اختلالات خواب دارد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص مگنیفورت هولیستیکا از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول مگنیفورت

اسیدهای چرب ضروری برای سندرم پیش از قاعدگی

برخی از اسیدهای چرب مانند گاما لینولئیک اسید و آلفا لینولئیک اسید دارای اثرات ضد التهابی هستند که می‌توانند به بهبود علائم PMS کمک کنند. روغن گل مغربی که استفاده از آن برای تسکین سندرم پیش از قاعدگی سابقه‌ای طولانی دارد، حاوی گاما لینولئیک اسید است. با این وجود، برای تایید کاربرد آن برای علائم سندرم پیش از قاعدگی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، نشان داد که ترکیبی از اسیدهای چرب ضروری شامل گاما لینولئیک اسید، اولئیک اسید و لینولئیک اسید، علائم PMS را در افرادی که روزانه ۱ تا ۲ گرم از آن را مصرف کردند، کاهش داد. این بهبود علائم بعد از شش ماه مصرف این ترکیب روغن، نسبت به نتایج حاصل از سه ماه مصرف این ترکیب، قوی‌تر بود.

شما می‌توانید از مکمل‌های حاوی این ترکیب طبق دستور شرکت سازنده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از هر گونه دارو و مکمل‌های گیاهی (مخصوصا داروهای ضد روان‌پریشی و ضد انعقاد) باید قبل از مصرف مکمل اسیدهای چرب ضروری با پزشک مشورت کنید. 

جینکوبیلوبا و سندرم پیش از قاعدگی

جینکوبیلوبا به عنوان یک داروی گیاهی تقویت حافظه شناخته شده است؛ اما می‌تواند برای علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز مفید باشد. 

یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۹، استفاده از جینکوبیلوبا را برای درمان علائم PMS ارزیابی کرد. محققان دریافتند که مصرف قرص ۴۰ میلی‌گرمی ۳ بار در روز، شدت علائم جسمی و روان‌شناختی را در افراد مورد مطالعه کاهش داد.

برای مصرف مکمل جینکوبیلوبا از دستورالعمل سازنده دارو استفاده کنید. مصرف خود را با کم‌ترین دوز توصیه شده شروع کنید و از نیمه سیکل قاعدگی به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز تا یک یا دو روز پس از شروع پریود از آن استفاده نمایید.

این گیاه می‌تواند با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل جدی داشته باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی درباره مصرف جینکوبیلوبا یا مکمل‌های آن با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تا به حال تشنج کرده‌اید از جینکوبیلوبا استفاده نکنید. همچنین در صورتی که از داروهای ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌کنید و یا دیابت دارید قبل از مصرف مکمل‌های جینکوبیلوبا با پزشک خود مشورت نمایید.

جینکوبیلوبا و سندرم پیش از قاعدگی
جینکوبیلوبا به عنوان یک داروی گیاهی تقویت حافظه شناخته شده است؛ اما می‌تواند برای علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز مفید باشد.

قرص جینکوگل گل دارو حاوی عصاره خشک استاندارد شده برگ جینکوبیلوبا است و در درمان و بهبود هرگونه اختلال و علائم مربوط به محدودیت گردش خون مغزی مثل کاهش قدرت حافظه، سرگیجه، سردرد، افسردگی، خستگی، اضطراب، وزوز گوش و همچنین اختلالات عروقی محیطی و بیماری آلزایمر اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

شما می‌توانید برای تهیه قرص جینکوگل گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص جینکوگل

تاثیر گل راعی در درمان سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از افراد گل راعی یا علف چای را جایگزینی گیاهی برای داروهای ضد افسردگی می‌دانند. این گیاه هم بر سروتونین و هم بر نوراپینفرین اثر می‌گذارد. این دو ناقل‌های عصبی هستند که بر خلق و خو تاثیرگذار بوده و معمولا هدف داروهای ضد افسردگی هستند.

اگرچه این گیاه بیشتر برای درمان افسردگی شناخته شده است، اما یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که بیشترین مطالعه روی آن‌ها صورت گرفته است. و چندین مورد از این مطالعات درباره تاثیر آن در درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی بوده است.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که گل راعی هم علائم فیزیکی و هم علائم عاطفی مخصوصا افسردگی و اضطراب را بهبود می‌‌بخشد.

دوز مصرفی مکمل این گیاه بسته به شرکت تولید کننده آن متفاوت است. بنابراین باید طبق دستورالعمل محصول از آن استفاده کنید. اما توصیه می‌شود بیش از ۶ هفته مصرف آن را ادامه ندهید.

گل راعی یک گیاه دارویی قوی است که می‌تواند با بسیاری از انواع داروها از جمله آن‌هایی که برای PMS استفاده می‌شوند تداخل داشته باشد. همچنین این گیاه می‌تواند با داروهای ضد بارداری و داروهای قلب و فشار خون تداخل داشته باشد.

اگر از داروها یا مکمل‌های دیگر استفاده می‌کنید قبل از مصرف گل راعی یا هر مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی حاوی این گیاه با پزشک خود مشورت کنید. همچنین این مکمل می‌تواند باعث حساسیت پوست به نور خورشید شود. بنابراین هنگامی که از آن استفاده می‌کنید، قبل از بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب بزنید.

تاثیر گل راعی در درمان سندرم پیش از قاعدگی
بسیاری از افراد گل راعی یا علف چای را جایگزینی گیاهی برای داروهای ضد افسردگی تجویزی می‌دانند.

شما می‌توانید برای تهیه قطره هایپیران پورسینا (رفع سردرد، افسردگی و بدخوابی) که در ترکیبات آن از گل راعی نیز استفاده شده است، از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قطره هایپیران

جمع‌بندی

برای بسیاری از افراد سندرم پیش از قاعدگی یک مشکل ماهانه خسته کننده و طاقت فرساست. با این حال همان‌طور که در این مقاله به آن پرداختیم، چند مکمل برای سندرم پیش از قاعدگی وجود دارند که می‌توانند به بهبود علائم فیزیکی و عاطفی در این دوران کمک کنند. 

تاثیر بسیاری از مکمل‌ها در طی زمان بیشتری ایجاد می‌شود. بنابراین اگر از مصرف آن‌ها نتیجه فوری نگرفتید ناامید نشوید. ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا برخی از این مکمل‌ها نتیجه بخش باشند.

به خاطر داشته باشید درمان‌های طبیعی لزوما بی‌ضرر نیستند؛ بنابراین در صورت مصرف هر گونه دارو یا مکمل و یا داشتن مشکلات یا بیماری‌های زمینه‌ای قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص کلسیم از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص کلسیم

سوالات متداول

برای سندرم پیش از قاعدگی چه بخوریم؟

استفاده از مواد غذایی مختلف مانند آجیل، میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر و ماست کم چرب، شکلات تلخ و دمنوش های گیاهی مثل نعناع فلفلی و زنجبیل برای دوران پی ام اس می‌تواند مفید باشد. همچنین مکمل ها و داروهای گیاهی مختلفی نیز می‌توانند به سندرم پیش از قاعدگی کمک کنند، از جمله مکمل های حاوی گیاه پنج انگشت، جینکوبیلوبا، گل راعی، ریزمغذی‌های منیزیم، کلسیم، ویتامین B6 و اسیدهای چرب ضروری.

قرص برای افسردگی قبل از پریودی چه گزینه‌ای خوب است؟

قرص نروکسین یک داروی گیاهی برای بهبود اختلالات روحی پیش از قاعدگی است که حاوی عصاره علف چای (هایپریکوم پرفوراتوم) یا همان گل راعی میباشد. این محصول شرکت دینه، یکی از بهترین قرص ها برای افسردگی قبل از پریودی محسوب می‌‌شود.

 منبع: سایت healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط