با راه های درمان خانگی امیکرون آشنا شوید

درمان خانگی امیکرون
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

در حال حاضر شاهد اوج گیری ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به علت شیوع واریانت امیکرون ویروس SARS-COV-2 هستیم. این نوع از ویروس کرونا بسیار مسری است. در این شرایط احتمال ابتلای هر کدام از ما به واریانت امیکرون بسیار بالاست. اما اگر به امیکرون مبتلا شدیم، چگونه می توانیم این بیماری را در خانه درمان کنیم؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب ابتدا علائم ابتلا به کرونا امیکرون را مرور می‌کنیم و سپس در ادامه با درمان خانگی امیکرون آشنا می شویم.

علائم امیکرون چیست؟

علائم اومیکرون مشابه انواع دیگر کووید است و شامل موارد زیر می باشد:

  • سرفه و تنگی نفس
  • آبریزش و احتقان بینی
  • گلودرد
  • سردرد
  • خستگی و بدن درد
  • تب و لرز
  • تهوع و اسهال

شدت علائم امیکرون در افراد مختلف از بسیار خفیف تا شدید متغیر است، اما به طور کلی احتمال درگیری ریه‌ها با امیکرون کمتر از واریانت‌های قبلی کرونا ویروس است. علت این امر احتمالا افزایش سطح ایمنی افراد جامعه به دنبال واکسیناسیون یا ابتلای قبلی است.

چه کسانی باید به پزشک مراجعه کنند؟

اگر چاقی شدید، بیماری زمینه‌ای شدید یا خاص، دیابت، مشکل سیستم ایمنی یا بیماری ذهنی جدی دارید، لازم است برای درمان امیکرون با پزشک مشورت کنید. همچنین افراد بالای ۶۵ سال بهتر است در صورت ابتلا به امیکرون به پزشک مراجعه کنند.

سایر افراد اگر دچار تنگی نفس، بی اشتهایی، گیجی، درد پایدار قفسه سینه، تب شدید یا کاهش هوشیاری شوند، باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر علائم امیکرون بیش از ۴ هفته طول بکشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

اگر موارد فوق شامل شما نمی‌شود، بهتر است در خانه بمانید و در کنار استراحت و خواب کافی، از درمان های علامتی خانگی استفاده کنید. درمان علامتی امیکرون مشابه درمان علامتی سرماخوردگی است.

با توجه به اینکه وقتی علائم بروز کند دیگر امکان رفتن به سوپرمارکت و داروخانه را نداریم، بهتر است اقلام لازم برای درمان خانگی امیکرون را از قبل در خانه داشته باشیم.

چه کسانی باید به دکتر مراجعه کنند
اگر دچار تنگی نفس، بی اشتهایی، گیجی، درد پایدار قفسه سینه، تب شدید یا کاهش هوشیاری شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی سرفه خشک

دمنوش‌ها و جوشانده‌های خانگی مثلا دمکرده آویشن یا پونه به تسکین سرفه خشک کمک می‌کنند. اما راه حل ساده‌تر و مطمئن‌تر برای درمان خانگی سرفه خشک امیکرون، استفاده از شربت‌های گیاهی متنوع موجود در بازار است.

از میان انواع مختلف شربت‌های گیاهی ضد سرفه، شربت زوفا عسلی رازک تاثیر خوبی روی سرفه‌های ناشی از کرونا دارد. البته افرادی که دیابت دارند باید از شربت‌های فاقد عسل، مانند شربت زوفا نیاک استفاده کنند.

درمان خانگی سرفه خلط دار

در درمان خانگی امیکرون، ممکن است به روش‌های درمان سرفه خلط دار احتیاج پیدا کنید. یکی از موثرترین درمان‌های خانگی خلط مجاری تنفسی، بخور است که می‌تواند به روان شدن خلط و خروج آن کمک کند. رایج ترین روش بخور، استفاده از یک ظرف پر از آب داغ و تنفس بخار آن در زیر پتو است. از آنجا که این روش با خطر سوختگی همراه است، بهتر است از دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه بخور چه بخور سرد باشد و چه بخور گرم، با تامین رطوبت اتاق به سهولت تنفس و دفع خلط کمک می‌کند. البته رطوبت دستگاه بخور سرد ذرات ریزتر و کیفیت بالاتری دارد. می‌توانید با چکاندن چند قطره محلول بخور اکالیپتوس در دستگاه بخور، از تاثیر ضد التهاب، خلط آور و ضد باکتری اکالیپتوس نیز استفاده کنید. البته پیش از این کار، دفترچه دستگاه را مطالعه کنید تا مطمئن شوید مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.

شربت‌های گیاهی خلط آور نیز گزینه مناسبی برای درمان خلط مجاری تنفسی هستند. شربت آیورا فید با داشتن عصاره پاپیتال به دفع خلط و کاهش شدت سرفه کمک می‌کند.

بخور برای درمان خانگی سرفه خلط دار
یکی از موثرترین درمان‌های خانگی خلط مجاری تنفسی، بخور است که می‌تواند به روان شدن خلط و خروج آن کمک کند.

اگر احساس می کنید خلط مجاری تنفسی شما به حدی غلیظ است که تنفس را برایتان مشکل می‌کند و حتی با سرفه هم کنده نمی‌شود، می‌توانید از قرص جوشان ان استیل سیستئین استفاده کنید. این دارو که به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، خلط را تجزیه کرده و به دفع آن کمک می‌کند.

برای اینکه به جریان راحت‌تر خلط کمک کنید، سعی کنید به پشت نخوابید بلکه به پهلو دراز بکشید.

مصرف مایعات گرم نیز علاوه بر تسکین موضعی گلو، با هیدراته نگه داشتن بدن به شل شدن خلط کمک می‌کند.

شاید علاقه‌مند باشید بیشتر بخوانید: ۷ راهکار برای درمان خلط گلو

درمان خانگی گلودرد و گرفتگی صدا

بهترین درمان خانگی برای درمان گلودرد و گرفتگی صدا استفاده از دمنوش ها و جوشانده هاست. همه ما نام “چهار تخمه” را شنیده‌ایم. چهار تخمه ترکیبی از دانه گیاه قدومه، بارهنگ، به دانه و میوه سپستان است که دمکرده آن از دیر باز برای تسکین گلودرد استفاده می شده است.

اگر به علت مسائل بهداشتی تمایلی به تهیه گیاهان دارویی از عطاری ها ندارید، می‌توانید از پودر روتارین استفاده کنید. این پودر که در شرکت داروسازی قائم دارو مطابق اصول داروسازی تهیه و بسته‌بندی شده است، تاثیر مناسبی در تسکین گلودرد و باز شدن صدا دارد.

خرید پودر روتارین

قرص‌های مکیدنی از جمله قرص مکیدنی آلتادین و قرص مکیدنی لیکوفار نیز تاثیر خوبی برای درمان گلودرد و التهاب گلو دارند. این قرص ها با داشتن عصاره های گیاهی به کاهش التهاب ناحیه گلو کمک می کنند و گلودرد را تسکین می دهند.

خرید قرص مکیدنی آلتادین

خرید قرص مکیدنی لیکوفار

درمان خانگی آبریزش و احتقان بینی

بهترین درمان غیر دارویی آبریزش و احتقان بینی، شستشوی مکرر بینی با آب نمک است. یک سرم شستشو و یک سرنگ از داروخانه تهیه کنید و حداقل روزی ۳ بار شستشوی بینی را به روش صحیح انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با فواید شستشوی بینی با آب نمک و آگاهی از روش صحیح شستشوی بینی این مقاله را بخوانید: شستشوی بینی با آب نمک برای کرونا

برای جلوگیری از خشکی مخاط بینی می‌توان از اسپری آلوسالین استفاده کرد. این اسپری با داشتن ژل آلوئه ورا مخاط بینی را مرطوب نگه می‌دارد و به درمان آبریزش و احتقان بینی کمک می‌کند.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان نیز با داشتن فنیل افرین به کاهش آبریزش و احتقان بینی کمک می‌کند. بزرگسالان می‌توانند با مصرف سه بار در روز قرص سرماخوردگی بزرگسالان، از این تاثیر آن استفاده کنند.

درمان خانگی تب، سردرد و بدن درد

برای درمان خانگی تب، سردرد و بدن درد از قرص استامینوفن استفاده کنید. بزرگسالان می‌توانند هر ۶ ساعت یک بار یک قرص استامینوفن ۵۰۰ میلی گرمی استفاده کنند. راه حل دیگر استفاده از قرص یا کپسول ایبوپروفن است. دوز ایبوپروفن برای استفاده بدون نسخه بزرگسالان، ۴۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت است. ایبوپروفن باید با معده پر استفاده شود.

استفاده از دستمال مرطوب بر روی پیشانی می‌تواند به کنترل تب کمک کند. البته دقت داشته باشید نباید دستمال را با آب سرد مرطوب کنید، بلکه باید از آب با دمای اتاق استفاده کنید.

درمان خانگی تب و سردرد کرونا امیکرون
استفاده از دستمال مرطوب بر روی پیشانی می‌تواند به کنترل تب کمک کند.

درمان خانگی تهوع

برای درمان تهوع می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل علاوه بر خاصیت ضدتهوع، خاصیت ضد ویروس نیز دارد و به عنوان یکی از درمان‌های بالقوه ضد کرونا مطرح است. کپسول زینتوما گل دارو که از پودر ریزوم زنجبیل تهیه شده است، انتخاب مناسبی برای درمان تهوع ناشی از امیکرون است.

خرید زینتوما برای تهوع

در این باره بیشتر بخوانید در مقاله: درمان حالت تهوع کرونا

درمان خانگی اسهال

بدن در هنگام اسهال آب زیادی از دست می‌دهد. مخصوصا اگر بیمار همزمان تب داشته باشد، امکان دهیدراته شدن بالاتر می‌رود. بر همین اساس، مهم‌ترین اصل درمان خانگی اسهال امیکرون تامین آب و املاح از دست رفته بدن است. برای تامین آب و الکترولیت بیمار کرونا باید مقدار زیادی مایعات میل کند. مایعاتی مانند چای، انواع دمنوش، شیر گرم، دوغ و آبمیوه می‌توانند به هیدراته شدن بدن کمک کنند.

راه حل دیگر استفاده از او آر اس است. در او آر اس نسبت املاح کاملا منطبق با نیاز بدن است. ساده‌ترین راه برای تهیه محلول او آر اس، استفاده از قرص جوشان او آر اس است.

 درمان خانگی امیکرون در کودکان

بطور کلی شیوع کووید ۱۹ در کودکان پایین است. همچنین کودکان مبتلا به کووید ۱۹ معمولا علائم خفیفی دارند و احتمال بدحال شدن آن‌ها کم است. مرگ ناشی از کووید نیز در میان کودکان نادر است.

علائم کودکان مبتلا به کرونا امیکرون هم مانند سایر انواع کرونا شامل سرفه، تب، آبریزش بینی و اسهال است. کودک مبتلا به کرونا باید در خانه استراحت کند و نباید به مدرسه برود.

در صورتی که علائم کودک خفیف باشد می‌توانید از درمان‌های علامتی خانگی مانند قطره یا شربت استامینوفن، اسپری بینی آلوسالین، قرص جوشان او آر اس، شربت آیورا فید کودکان و… استفاده کنید. اما اگر علائم کودک شدیدتر شد یا تب او ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر کودک بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی دارد حتما قبل از این که بخواهید روش‌های درمان خانگی امیکرون را برای کودک خود به کار بگیرید، در خصوص درمان بیماری با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره درمان خانگی امیکرون که درمان های علامتی خانگی را شامل می‌شود، صحبت کردیم. توجه داشته باشید که با داشتن شرایط خاصی که در بخش اول به آن اشاره شد، از خوددرمانی بپرهیزید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید انواع شربت تقویت سیستم ایمنی بدن را از داروخانه آنلاین مفیدطب به راحتی و در زمانی کوتاه به صورت اینترنتی خریداری کنید. همچنین در صورتی که درباره محصولات نظر یا سوالی داشتید، در قسمت نظرات کامنت بگذارید تا متخصصین مفیدطب به آن‌ها پاسخ دهند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «با راه های درمان خانگی امیکرون آشنا شوید»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام، مصرف مایعات از جمله آب و دوغ برای هر فرد دچار اسهال بسیار اهمیت دارد، چه این اسهال ناشی از کرونا باشد چه ناشی از مشکل دیگر باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع