۳ روش ساخت پروتئین وی خانگی برای بدنسازی

سه روش ساخت پروتئین وی خانگی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

پروتئین وی محصولی از فرایند پنیرسازی است. بدین صورت که بعد از درست شدن پنیر، مایع یا آبی که روی پنیر قرار می‌گیرد، آب پنیر یا همان WHEY می‌باشد که سرشار از پروتئین است. شما می‌توانید این آب پنیر را به صورت پودر درآورده و همراه با شیک‌ها، اسموتی‌ها و یا مخلوط با آب مصرف کنید. مکمل‌های پروتئین وی موجود در بازار تنوع بسیار بالایی داشته و در اکثر مواقع قیمت زیادی دارند. به طوری که ممکن است برای برخی افراد، خرید این مکمل‌ها ایجاد مشکل کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم سه روش ساخت پروتئین خانگی را به شما معرفی کنیم.

این روش‌ها خیلی هم سخت و پیچیده نیستند و با کمی حوصله و دقت می‌توانید یک پودر پروتئین وی دست ساز برای خود تهیه کنید. پروتئین وی یک مکمل بسیار موثر و با فواید فوق‌العاده برای تغذیه و ورزش است. اگر برای شما هم جالب است که چطور می‌توان با روش‌های خانگی یک بطری پروتئین وی ساخت، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع روش‌های ساخت پروتئین وی دست ساز

برای ساخت پروتئین وی خانگی چندین روش پیشنهاد می‌شود. به طور مثال می‌توانید این پروتئین را به طور مستقیم از شیر تازه و به روش گرفتن آب پنیر تهیه کنید. همچنین می‌توانید از ماست نیز برای تهیه پروتئین وی دست ساز استفاده کنید. ساخت پروتئین وی با شیر خشک نیز یکی از روش‌های فوری است، چرا که خود شیر خشک حاوی آب پنیر بوده و کافی است آن را با بادام و جو مخلوط کنید. روش دیگر ساخت پروتئین وی با پودر سفیده تخم مرغ است که آن را با شیر خشک و برخی طعم‌دهنده‌ها مخلوط می‌کنند.

برای خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی

در ادامه مقاله شما را با سه روش رایج و راحت ساخت پروتئین وی خانگی آشنا می‌کنیم. ابتدا مواد لازم برای هر روش و سپس مراحل آن را به صورت گام به گام بیان خواهیم کرد.

مواد لازم پروتئین وی خانگی با آب پنیر

برای این روش به یک گالن شیر (معادل ۳.۵ لیتر) به همراه پنج قاشق غذاخوری لیمو (معادل ۷۵ میلی‌لیتر) آب لیمو یا سرکه سفید نیاز دارید. به جای یک گالن شیر می‌توانید از ۴ فنجان (۹۵۰ میلی‌لیتر) شیر به اضافه ۲ فنجان (۴۷۵ میلی‌لیتر) خامه نیز استفاده کنید.

در فرایند ساخت پروتئین خانگی اگر دستگاه دهیدراتور یا آب‌گیر داشته باشید، می‌تواند به شما کمک کند. اما اگر این دستگاه در دسترس شما نیست، مشکلی وجود ندارد و روش جایگزین آن نیز در ادامه بیان می‌شود.

روش ساخت پروتئین وی خانگی با آب پنیر

۱. شیر را در یک قابلمه بزرگ بریزید. برای بهترین نتیجه، بهتر است از شیر محلی که از تغذیه با علف، تهیه شده استفاده کنید. این نوع شیر از نظر وجود پروتئین کامل‌تر است. همچنین می‌توانید از مخلوط شیر و خامه نیز استفاده کنید.

۲. شیر را تا ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتی‌گراد) گرم کنید. می‌توانید دما را با چسباندن دماسنج پخت و پز به داخل قابلمه اندازه‌گیری کنید. اگر دماسنج ندارید، فقط صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند. ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۳ درجه سانتیگراد) دمایی است که در آن شیر می‌جوشد.

۳. آب لیمو را درون شیر ریخته و مخلوط کنید. اگر آب لیمو ندارید، می‌توانید به جای آن از سرکه سفید استفاده کنید. طعم محصول نهایی تقریباً یکسان خواهد بود. اگر از شیر و خامه استفاده می‌کنید، نصف قاشق غذاخوری نمک و ۳ قاشق غذاخوری (۴۵ میلی‌لیتر) آب لیمو یا سرکه سفید اضافه کنید.

۴. اجازه دهید محلول به مدت ۲۰ دقیقه از حرارت خارج شود. برای اینکار روی قابلمه را با یک درب محکم بپوشانید. آن را از روی شعله بردارید و در جای امنی قرار دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه آنجا بماند و از حرارت خارج شود.

۵. کشک و آب پنیر را داخل کاسه ای که روی آن صافی آستر شده است، بریزید. یک صافی بزرگ را روی یک کاسه قرار دهید. صافی را با یک تکه پارچه پنیر بپوشانید. کشک‌ها را با قاشق یا ملاقه داخل صافی بریزید. بقیه مایع را در یک پارچ یا شیشه بزرگ بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

ساخت پروتئین وی دست ساز
آب پنیر را به آرامی و توسط یک صافی از کشک یا پنیر جدا کنید.

۶. اجازه دهید آب پنیر کاملا از کشک ها خارج شود. برای این مرحله بهتر است کاسه را در یخچال قرار دهید. ممکن است حداقل دو ساعت طول بکشد تا آب پنیر تخلیه شود.

۷. اگر دستگاه دهیدراتور یا آب‌گیری دارید، برای پردازش آب پنیر استفاده کنید. آب پنیر (هم از پارچ و هم از کاسه) را در سینی‌هایی که همراه دستگاه آب‌گیری است بریزید. آب پنیر را مطابق دستورالعمل روی دستگاه آب‌گیری خود پردازش کنید. این دستور برای هر برند متفاوت خواهد بود، اما برای اکثر دستگاه‌های آب‌گیری، ۱۲ ساعت در دمای ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۸ درجه سانتی‌گراد) می‌باشد.

۸. اگر دستگاه آب‌گیری ندارید، آب پنیر را با دست پردازش کنید. تمام آب پنیر را در یک قابلمه بریزید. آن را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید تا به جوش آید. بگذارید بپزد تا غلیظ و یکدست شود. آن را روی سینی پوشانده شده با کاغذ روغنی یا کاغذ مومی پهن کنید و بگذارید خنک شود. بعد آن را به قطعات ریز خرد کنید، سپس بگذارید حدود ۲۴ ساعت خشک شود.

۹. آب پنیر خشک شده را به صورت پودر دربیاورید. می‌توانید این کار را با مخلوط کن یا غذاساز انجام دهید. حتی می‌توانید از آسیاب قهوه تمیز استفاده کنید. اگر پودر وی شما که به صورت دستی فرآوری شده است، همچنان مرطوب است، باید دوباره آن را پخش کنید، بگذارید ۲۴ ساعت دیگر خشک شود و سپس یک بار دیگر آن را مخلوط کنید.

۱۰. پودر پروتئین وی شما آماده است. آن را در یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید. یک بطری شیشه‌ای برای این کار عالی است. از پودر پروتئین وی در تهیه شیک‌ها، اسموتی، آب میوه، کاپ کیک، نان و غیره استفاده کنید.

مواد لازم پروتئین وی خانگی با ماست

برای این روش به ۲ فنجان (معادل ۵۰۰ گرم) ماست یا کفیر نیاز دارید. مطمئن شوید که از ماست ساده یا کفیر استفاده می‌کنید. از نوع طعم دار استفاده نکنید. همچنین به یک صافی و مقداری پارچه پنیر احتیاج دارید. در صورتی که پارچه پنیر نداشتید، می‌توانید از یک حوله تمیز استفاده کنید. در این روش نیز وجود یک دستگاه دهیدراتور یا آب‌گیر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ساخت پروتئین وی خانگی با ماست

روش ساخت پروتئین وی خانگی با ماست

۱. صافی را با پارچه پنیر بپوشانید و آن را در یک کاسه قرار دهید. اطمینان حاصل نمایید که کاسه به اندازه کافی عمیق باشد تا صافی و ۱ فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) مایع در آن جای بگیرد.

۲. ماست یا کفیر را داخل صافی آستر شده بریزید. می‌توانید از ماست خانگی یا فروشگاهی استفاده کنید. اگر از ماست فروشگاهی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که حاوی ژلاتین یا پکتین نباشد.

۳. کاسه را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید مایع از ماست خارج شود. این مرحله می‌تواند تا ۲۴ ساعت طول بکشد. اگر از ماست استفاده کردید، خامه ترش در صافی باقی می‌ماند. همچنین می‌توانید ظرف را مدت بیشتری در یخچال بگذارید. این روش به شما آب پنیر بیشتری می‌دهد و ماست را به پنیر خامه‌ای تبدیل می‌کند.

۴. آب پنیر جمع آوری شده را در پارچ بریزید. مواد جامد را در پارچه پنیر ذخیره کنید. بسته به مدت زمانی که ماست/کفیر را صاف کرده‌اید، ماست یونانی، خامه ترش یا پنیر خامه‌ای باقی می‌ماند! در این مرحله، آب پنیر شما کامل شده است. این ماده به خودی خود پروتئین زیادی دارد، اما اگر می‌خواهید پروتئین بیشتری دریافت کنید، باید آن را کم آب کنید. با حذف آب از آن، آب پنیر غلیظ‌تر می‌شود.

۵. اگر دستگاه دهیدراتور یا آب‌گیری دارید، از آن استفاده کنید. سینی‌هایی را که همراه دستگاه آب‌گیری وجود دارند، با ۱ فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب پنیر مایع پر کنید. آب پنیر را طبق دستورالعمل روی دستگاه آب‌گیری کنید. برای اکثر این دستگاه‌ها، دمای لازم ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۸ درجه سانتیگراد) خواهد بود. حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا آب‌گیری کامل شود.

۶. اگر دستگاه آب‌گیری ندارید، آب پنیر را به صورت دستی پردازش کنید. تمام آب پنیر جمع‌آوری‌شده را در یک قابلمه بزرگ بریزید. آب پنیر را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا به جوش بیاورید، سپس حرارت را کم کنید تا به جوش آید. اجازه دهید تا بپزد و به حالت غلیظ و کلوخه دربیاید. سپس آن را به سینی پوشانده شده با کاغذ روغنی یا کاغذ مومی منتقل کنید، سپس بگذارید خنک شود. بعد آن را به قطعات کوچکتر خرد کنید و بگذارید حدود ۲۴ ساعت خشک شود.

۷. آب پنیر خشک شده را با هم مخلوط کنید و به پودر تبدیل کنید. می‌توانید این کار را با مخلوط کن، آسیاب قهوه یا غذاساز انجام دهید. آب پنیر فرآوری شده با دست ممکن است در این مرحله هنوز مرطوب به نظر برسد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، این روند را تکرار کنید: آب پنیر را دوباره در سینی پخش کنید، ۲۴ ساعت صبر کنید، سپس یک بار دیگر آن را آسیاب کنید.

۸. آب پنیر پودر شده (یا پودر پروتئین وی خانگی دست ساز) را نگهداری و استفاده کنید. آب پنیر را به یک ظرف درب‌دار مانند بطری شیشه‌ای منتقل کنید. می‌توانید این پودر پروتئین وی را با شیک‌ها یا اسموتی مخلوط کنید. همچنین می‌توانید آن را به دستور‌العمل پخت کلوچه، کیک و… اضافه کنید.

مواد لازم پروتئین وی خانگی با شیر خشک

در این روش به ۳ فنجان (معادل ۲۴۰ گرم) شیر خشک نیاز دارید. این شیر خشک باید بدون چربی باشد. همچنین ۱ فنجان جو دوسر (معادل ۸۰ گرم) و ۱ فنجان بادام (معادل ۱۴۲ گرم) احتیاج است.

ساخت پروتئین وی خانگی با شیر خشک

روش ساخت سریع پروتئین وی خانگی با شیر خشک

۱. مقدار مساوی شیر خشک، جو و بادام را با هم مخلوط کنید. ۱ فنجان (۸۰ گرم) شیر خشک فوری و بدون چربی را در مخلوط کن بریزید. ۱ فنجان جو دوسر خشک و ۱ فنجان بادام را اضافه کنید. همه چیز را با هم مخلوط کنید تا به پودر ریز تبدیل شود. به شیر آب اضافه نکنید. (شیر خشک حاوی آب پنیر یا پروتئین وی است)

۲. بقیه شیر خشک را اضافه کنید. دو فنجان باقیمانده (۱۶۰ گرم) شیر خشک فوری و بدون چربی را در مخلوط کن بریزید. یک بار دیگر مخلوط کن را بزنید تا همه چیز یکدست شود.

۳. پودر پروتئین را در یک ظرف بزرگ نگهداری کنید. از ظرفی با درب محکم مانند بطری شیشه‌ای استفاده کنید. آن را در دمای اتاق خنک نگه دارید و ظرف ۲ هفته از آن استفاده کنید. اگر نمی‌توانید در این مدت آن را مصرف کنید، در یخچال نگهداری کنید. این مسئله از گندیدگی بادام جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف پروتئین وی خانگی

پروتئین وی را می‌توانید با آب، اسموتی و مواد غذایی دلخواه خود مخلوط کرده و مصرف کنید. به طور مثال بسیاری از افراد پروتئین وی را به همراه شیک میوه مخلوط می‌کنند. برای این کار می‌توانید نصف فنجان (۴۶ گرم) از پودر پروتئین دست ساز خود را در مخلوط کن بریزید. ۱ و نیم فنجان (۳۵۰ میلی لیتر) شیر (یا هر مایع دیگری) را اضافه کنید. بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه مخلوط شود، سپس عصاره‌ها، میوه‌ها یا ماست دلخواه را اضافه کنید. مخلوط کنید تا یکدست شود سپس آن را بنوشید.

سخن پایانی

استفاده از پودر پروتئین وی برای ورزشکاران و بدنسازان نه تنها باعث بهبود عملکرد عضلات و افزایش عضله‌سازی می‌شود، بلکه فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد. این پروتئین به بدنسازان این امکان را می‌دهد که ریکاوری سریع‌تری داشته و از سلامت بافت‌های بدن خود مراقبت کنند. همچنین در زمینه کاهش وزن، مدیریت چربی خون، کنترل دیابت و… نیز بسیار مفید است. اگر تمایل دارید که در منزل خود و از طریق راهکارهای خانگی، پروتئین وی را تهیه کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ساخت پروتئین وی خانگی نه تنها راحت است، بلکه این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت مستقیم تاثیرگذاری را در ارتقای عضلات خود احساس کنید. همچنین پودر دست ساز خود را می‌توانید به مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید.

شما می‌توانید انواع مکمل بدنسازی از بهترین برندها و با کیفیت بالا را از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. در لیست زیر انواع مکمل‌های بدنسازی از جمله انواع پروتئین وی ایزوله و کنسانتره، کراتین بدنسازی، پودر گینر و… را می‌توانید مشاهده کنید و با تخفیفات ویژه و به صورت اقساطی خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

منبع:

سایت wikihow.com


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط