قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم؟

قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نوروبیون برندی نام آشنا در بین مکمل‌های ویتامین‌های گروه B است. احتمالا شما این محصول را در فرم آمپول نوروبیون می‌شناسید. اما نوروبیون خوراکی به صورت قرص نیز در بازار وجود دارد که ترکیبات و اثری کاملا مشابه با نوع تزریقی آن دارد. برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند از آمپول نوروبیون استفاده کنند و یا تمایل به مصرف طولانی‌مدت این مکمل ویتامین ب را دارند، قرص نوروبیون تجویز می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با این مکمل بیشتر آشنا کرده و درمورد اینکه قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم صحبت خواهیم کرد.

نوروبیون چیست و چه ترکیباتی دارد؟

همانطور که می‌دانید نوروبیون یک مکمل است که حاوی ویتامین‌های گروه B می‌باشد. اکثر ما این محصول را از طریق آمپول نوروبیون که در هنگام گرفتگی عضلات، خستگی و ضعف تجویز می‌شود، می‌شناسیم. به طور کلی آمپول و قرص نوروبیون در جهت جبران کمبودهای تغذیه‌ای استفاده می‌شوند. این کمبود مواد مغذی می‌تواند به بسیاری از مشکلات سلامتی مانند سیستم ایمنی ضعیف، سوء هاضمه، مشکلات پوستی، مشکلات قلبی، مشکلات چشمی و رشد ناقص استخوان منجر شود. از همین رو مصرف مکمل‌هایی مانند نوروبیون در بسیاری از موارد ضروری خواهد بود.

نوروبیون هم به فرم خوراکی و هم به صورت تزریقی وجود دارد که در هر دو نوع دارای ترکیبات یکسانی است. این دارو در موارد کمبود ویتامین B، کم خونی، ضعف، خستگی، سرگیجه، بی‌حسی دست و پاها و… تجویز می‌گردد. ترکیبات اصلی قرص و آمپول نوروبیون ویتامین‌های B1 (تیامین)، B6 (پیریدوکسین) و B12 (کوبالامین) هستند. نامگذاری این محصول به کلمه نورو (neuro) و سیستم عصبی اشاره دارد که کاربرد اصلی نوروبیون نیز در جهت بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی می‌باشد. در ادامه این مقاله شما را با این سه ویتامین مهم آشنا می‌کنیم و به پرسش قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم، پاسخ خواهیم داد.

ویتامین B1

نقش این ویتامین که با نام تیامین نیز شناخته می‌شود، فراهم کردن انرژی برای سلول‌های عصبی جهت عملکرد سالم است. علاوه بر این ویتامین ب۱ در سوخت و ساز چربی‌، پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذا موثر می‌باشد.

ویتامین B1 به پیشگیری از عوارض در سیستم عصبی، مغز، قلب، ماهیچه، معده و روده کمک می‌کند. همچنین این ویتامین باعث حفظ سلامت گلبول‌های قرمز و خون رسانی بهتر به قلب و افزایش اکسیژن رسانی به آن می‌شود. کمبود ویتامین ب۱ باعث بروز مشکلات گوارشی مثل بی اشتهایی، پرخوری عصبی، مشکل در هضم مواد غذایی می‌شود. ویتامین B1 در کنار رژیم غذایی و ورزش به کنترل اشتها و تبدیل چربی‌های بدن به انرژی کمک می‌کنند.

ویتامین B6

این ویتامین از گروه ویتامین‌های B با نام پیریدوکسین شناخته می‌شود که در تسهیل انتقال تکانه‌های عصبی نقش دارد. ویتامین B6 به مغز اکسیژن کافی می‌رساند. این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی و رشد مغز جنین در دوران بارداری موثر است. کمبود ویتامین B6 باعث تورم بدن، ریختن موها و خونریزی می‌شود. فقدان ویتامین ب۶ همچنین باعث ضعف اعصاب، دشواری در راه رفتن و درد شکم می‌شود. ویتامین B6 از تنش عضلات ممانعت کرده و زخم‌های عضلانی و دردهای عضله را بهبود می‌بخشد.

ویتامین B12

ویتامین ب۱۲ که آن را با نام کوبالامین می‌شناسند، نقشی حیاتی در داشتن سیستم عصبی سالم دارد. این ویتامین در تولید گلبول‌های قرمز و DNA، تاثیرگذار است. یکی از عوارض جانبی جدی کمبود B12 در طولانی مدت آسیب عصبی است. این امر می‌تواند در طول زمان رخ دهد، زیرا ویتامین ب۱۲ نقش مهمی در مسیر متابولیسم دارد که ماده چربی میلین را تولید می‌کند. میلین از اعصاب مانند یک نوع حفاظ و عایق مراقبت می‌کند. بدون B12، میلین نیز تولید نمی‌شود و سیستم عصبی قادر به انجام کار درست نخواهد بود.

تا اینجا با ترکیبات آمپول و قرص نوروبیون به خوبی آشنا شدیم. حال ببینیم فرم خوراکی این دارو یعنی قرص نوروبیون چه خواصی دارد و در چه مواردی مصرف می‌شود. لازم به ذکر است که نوروبیون در نوع خوراکی، با نام‌های تجاری مختلفی در بازار وجود دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها قرص نورودینون است که توسط شرکت مهبان دارو تولید می‌شود. این شرکت برای اولین بار در ایران فرم خوراکی نوروبیون را ارائه کرده است. شما می‌توانید جهت خرید قرص نورودینون از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید قرص نورودینون

قرص نوروبیون برای چیست؟

اصلی‌ترین فایده نوروبیون یا محصولات مشابه که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های ب هستند، جلوگیری یا درمان کمبود ویتامین‌های B با شدت متوسط است. همانطور که گفته شد، ویتامین‌های ب نقش بسیار مهمی در بسیاری از فعالیت‌های داخل بدن ایفا می‌کنند. کمبود این ویتامین‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که به اندازه کافی آن‌ها را دریافت نکنید و یا بدن شما برای جذب آن‌ها مشکل داشته باشد.

مثلا برای افراد بالای ۵۰ سال که معمولا جذب برخی از ویتامین‌ها در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، مصرف مکمل نوروبیون می‌تواند مفید باشد. همچنین در افراد گیاهخوار یا وگان نیز احتمال بروز کمبود ویتامین‌های ب، به خصوص ویتامین ب۱۲ وجود دارد. به علاوه، بیماران مبتلا به کم خونی شدید، ضعف، خستگی شدید و یا دوران نقاهت پس از عمل جراحی نیز ممکن است طبق صلاحدید پزشک توصیه شود از این مکمل‌ها (خصوصا به صورت آمپول) استفاده کنند.

خرید قرص نورودینون ویتاول
جهت خرید قرص نورودینون ویتاول برای تامین ویتامین‌های گروه B و کنترل ریزش مو کلیک کنید.

به طور کلی مهم‌ترین فواید قرص نوروبیون را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی
  • بهبود متابولیسم، رشد و عملکرد سلول‌ها
  • تقویت سیستم گوارش
  • کمک به کنترل ریزش مو
  • تامین کمبود ویتامین B1 ، B6 و B12 در بدن

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

قبل از اینکه به سراغ نحوه مصرف این محصول برویم و به این پرسش که قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم، پاسخ دهیم، لازم است یک ابهام را برطرف کنیم. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان داروی نوروبیون این سوال پیش می‌آید که قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول و این دو فرم چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در پاسخ باید بگوییم قرص و آمپول نوروبیون دارای ترکیبات مشابهی هستند و تاثیر یکسانی ایجاد می‌کنند.

با این حال در شرایطی که نیاز به جذب سریعتر این ویتامین‌ها در بدن وجود داشته باشد، آمپول نوروبیون این کار را بهتر انجام می‌دهد و به علت این که در عضله تزریق می‌شود، سرعت جذب بالاتری نسبت به قرص دارد. همچنین در افرادی که این ویتامین‌ها را از طریق گوارش به خوبی جذب نمی‌کنند، احتمالا مصرف آمپول ارجحیت دارد.

از طرفی در صورتی که می‌خواهید به صورت بلند مدت از نوروبیون استفاده کنید، احتمالا بهتر است فرم خوراکی یعنی قرص آن را مصرف کنید تا از عوارض جانبی آمپول جلوگیری کنید.

  • اثرگذاری و جذب آمپول نوروبیون سریع‌تر از فرم خوراکی آن است.
  • افرادی که جذب گوارشی ضعیفی دارند، بهتر است از آمپول استفاده کنند.
  • اما قرص نوروبیون استفاده راحت‌تری نسبت به آمپول دارد.
  • در قرص نوروبیون احتمال ورود مواد مضر در آمپول‌ها (مانند آلومینیوم و جیوه) به بدن وجود ندارد.
  • افرادی که ترس شدید از سوزن دارند، نیز می‌توانند از قرص نوروبیون به جای آمپول استفاده کنند.

قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم؟

در مورد طریقه مصرف قرص نوروبیون بهتر است مطابق با دستور پزشک عمل کنید. در پاسخ به این سوال که قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم بهتر است، باید بگوییم از آنجایی که نوروبیون یک مکمل غذایی روزانه است، می‌توانید با خیال راحت هر روز از این قرص مصرف کنید. مقدار دوز توصیه شده در هر روز یک عدد قرص نوروبیون است، با این حال بسته به شدت کمبود و شرایط شما، ممکن است پزشک این دوز را حتی تا سه عدد در روز نیز افزایش دهد.

ویتامین‌های B محلول در آب هستند، به این معنی که اگر ویتامین اضافی وارد بدن شود، بدن می‌تواند آن را دفع کند. از همین رو مصرف مکمل‌های ویتامین B در اغلب موارد عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال تاکید می‌کنیم در صورت تمایل به مصرف طولانی‌مدت مکمل نوروبیون و محصولات مشابه آن، حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

سخن پایانی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی قرص نوروبیون که فرم خوراکی آمپول نوروبیون است، اختصاص یافت. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درمورد این مکمل تغذیه‌ای و نکات مصرف آن به دست بیاورید. همچنین به یکی از سوالات پرتکرار شما پاسخ دادیم که قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم. شما می‌توانید تحت نظر پزشک به صورت هر روز، یک عدد از این قرص مصرف کنید.

در لینک زیر لیستی از انواع مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، آورده شده است. شما می‌توانید برای خرید انواع قرص ویتامین از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید انواع قرص ویتامین

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون همراه با غذا یا بعد از آن است. قرص را به همراه مقدار کافی آب ببلعید.

قرص نوروبیون برای چاقی موثر است؟

قرص نوروبیون یک مکمل چاقی یا افزایش وزن نیست. ولی مصرف این قرص می‌تواند در افرادی که به دلیل کمبود ویتامین‌های B دچار کم اشتهایی شده‌اند، باعث برگشت اشتهای طبیعی آن‌ها شود. و از این طریق مصرف این قرص در برخی افراد ممکن است باعث کمی افزایش وزن شود.

قیمت قرص نوروبیون خارجی چقدر است؟

قرص نوروبیون در برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. یکی از انواع آن، قرص نورودینون ویتال است که نسخه ایرانی نوروبیون بوده و فروش بالایی دارد. این محصول قیمت مناسبی نسبت به نمونه‌های خارجی آن دارد که جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید آن می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط