قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

نوروبیون نام برند مکمل‌های ویتامین‌های گروه ب است که نیاز بدن به این دسته از ویتامین‌ها را برطرف می‌کنند. گرچه مکمل‌هایی با ترکیبات مشابه اما با برند متفاوت نیز وجود دارند که با نام نوروبیون شناخته می‌شوند. این مکمل‌ها در فرم قرص و آمپول در دسترس هستند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب بررسی می‌کنیم که قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن؟ با ما همراه باشید تا ضمن توضیح درباره ترکیبات نوروبیون، به فواید و عوارض قرص نوروبیون و آمپول آن اشاره کنیم.

ترکیبات نوروبیون و خواص آن‌ها

قرص و آمپول نوروبیون در اصل حاوی ویتامین های B1 (تیامین)، B6 (پیریدوکسین) و B12 (کوبالامین) است. این سه ویتامین برای سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی لازم هستند. در واقع دلیل نام‌گذاری این محصول هم به همین خاطر است؛ نورو (neuro) از کلمه نوروتروپیک برگرفته شده است. نوروتروپیک به ویتامین‌هایی گفته می‌شود که برای سلامت سیستم عصبی ضروری‌اند.

این سه عضو از خانواده ویتامین‌های B، نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کنند از جمله حمایت از متابولیسم یا سوخت و ساز چربی‌ها در بدن و تقویت و بازسازی سیستم عصبی.

در جدول زیر مهم‌ترین نقش‌های هر کدام از این ویتامین‌ها را مشاهده می‌کنید:

ویتامین نقش در سلامت اعصاب نقش های دیگر در بدن
ویتامین B1 فراهم کردن انرژی برای سلول‌های عصبی جهت عملکرد سالم کمک به بدن برای تامین انرژی از غذا
ویتامین B6 تسهیل انتقال تکانه‌های عصبی کمک به سوخت و ساز هوموسیستئین. (سطوح بالای هوموسیستئین در بدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات شناختی را افرایش می‌دهد.)
ویتامین B12 دارای نقش حیاتی در سلامت سیستم عصبی (در واقع این ویتامین در تشکیل میلین حیاتی است. غلاف میلین از فیبر عصب محافظت می‌کند و در سرعت انتقال سیگنال‌ها تاثیرگذار است.) کمک به ساخت هموگلوبین و دی‌ان‌ای

اصلی‌ترین فایده نوروبیون یا محصولات مشابه که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های ب هستند، جلوگیری یا درمان کمبود ویتامین‌های ب با شدت متوسط است. همانطور که گفتیم، ویتامین‌های ب نقش بسیار مهمی در بسیاری از فعالیت‌های داخل بدن ایفا می‌کنند. کمبود ویتامین‌های ب زمانی اتفاق می‌افتد که این ویتامین‌ها را به اندازه کافی مصرف نکنید و یا بدن شما برای جذب آن‌ها مشکل داشته باشد.

مثلا افراد بالای ۵۰ سال که معمولا جذب برخی از ویتامین‌ها در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، مصرف مکمل نوروبیون می‌تواند مفید باشد. همچنین در افراد گیاهخوار یا وگان نیز احتمال بروز کمبود ویتامین‌های ب، به خصوص ویتامین ب۱۲ وجود دارد. به علاوه، بیماران مبتلا به کم خونی شدید، ضعف، خستگی شدید و یا دوران نقاهت پس از عمل جراحی نیز ممکن است طبق صلاحدید پزشک توصیه شود از این مکمل‌ها (خصوصا به صورت آمپول) استفاده کنند.

ویتامین‌های ب محلول در آب هستند، پس اگر ویتامین اضافی وارد بدن شود، بدن می‌تواند آن را دفع کند. به همین دلیل است که ممکن است پس از تزریق آمپول نوروبیون، رنگ ادرار شما تیره‌تر از معمول باشد که عارضه جانبی جدی‌ای محسوب نمی‌شود.

به صورت کلی نیز اغلب عوارض خاصی برای مصرف مکمل این ویتامین‌ها وجود ندارد، اما در برخی از افراد، خارش پوست و آلرژی‌های پوستی بروز پیدا می‌کند.

خرید قرص نورودینون ویتاول

قرص نورودینون
شرکت مهبان دارو برای اولین بار در ایران فرم خوراکی نوروبیون را با نام تجاری نورودینون (Neurodinon) ویتاول تولید و وارد بازار مکمل‌های تغذیه‌ای کرده است.

قبل از آن که به سوال اصلی مقاله یعنی «قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول» بپردازیم خوب است به طور دقیق‌تر این سه ویتامین موجود در محصولات نوروبیون و خواص آن‌ها را بررسی کنیم.

ویتامین ب ۱

ویتامین ب ۱ به سوخت‌و‌ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذا کمک می‌کند. همچنین این ویتامین نقش حمایت کنندۀ سیستم ایمنی بدن و عملکرد عصبی بدن را دارد.

نیاز روزانه به این ویتامین در مردان ۱.۲ میلی‌گرم و در زنان ۱.۱ میلی‌گرم است.

چند غذا که به طور طبیعی غنی از ویتامین ب۱ هستند شامل غلات کامل مثل نان گندم کامل و برنج قهوه ای، انواع لوبیا، نخود فرنگی و عدس است.

در صورت کمبود ویتامین ب ۱ چه اتفاقی می‌افتد؟ باید بگوییم که کمبود این ویتامین نادر است، گرچه این کمبود می‌تواند در افراد معتاد به الکل، افرادی که دیالیز کلیه انجام می‌دهند و مبتلایان به بیماری‌های کرون و انورکسیا اتفاق بیفتد.

علائم کمبود ویتامین ب۱ شامل خستگی مفرط، تحریک پذیری، افسردگی و ناراحتی‌های شکمی است.

لازم به ذکر است که در صورت نیاز به مصرف این ویتامین در قالب تزریق آمپول (مثل آمپول نوروبیون که حاوی این ویتامین هم می‌باشد)، توصیه می‌شود برای ماه اول به صورت هفته‌ای یک بار مصرف شود و سپس به صورت ماهانه تزریق شود.

ویتامین ب ۶

ویتامین ب۶ برای تولید انرژی بسیار مهم است. همچنین در تنظیم فعالیت هورمون‌ها، سطح گلوکز خون و تشکیل هموگلوبین نقش دارد.

بزرگسالان به صورت روزانه حداقل ۱.۳ میلی‌گرم از این ویتامین را نیاز دارند.

منابع طبیعی حاوی ویتامین ب۶ شامل موز، اسفناج، ماهی سالمون، مرغ و سیب زمینی است.

علائم کمبود ویتامین ب ۶ شامل ضعف عضلانی، اضطراب، تحریک پذیری، افسردگی، دشواری در تمرکز کردن و از دست دادن حافظه است.

در صورت نیاز، توصیه می‌شود تزریق آمپول این ویتامین به صورت ماهانه باشد و نیز با ویتامین‌های دیگر گروه ب ترکیب شود تا جذب بهتری اتفاق بیفتد.

ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ به عملکرد سالم اعصاب و تولید گلبول‌های خون کمک می‌کند. این اثر ویتامین ب۱۲، شفاف عمل کردنِ مغز و خلق‌وخو را بهبود می‌دهد. همچنین خستگی، علائم آلرژی و افسردگی را بهبود می‌دهد.

بزرگسالان ۲.۴ میکروگرم در روز به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارند.

منابع غنی از ویتامین ب ۱۲، منابع حیوانی مثل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات موجود است.

مصرف ویتامین ب ۱۲ به صورت آمپول می‌تواند هر ۳ تا ۴ هفته یک بار انجام شود و در افرادی که کمبود شدید این ویتامین را دارند یا در معرض خطر آن هستند (مثل گیاهخواران و وگان‌ها)، می‌توانند در بازه‌های زمانی نزدیک‌تری آن را مصرف کنند.

علائم کمبود ویتامین ب۱۲ شامل احساس خستگی و کندی، بی‌حالی یا افسردگی است. همچنین بروز مشکلات بینایی، کاهش تعداد اسپرم در مردان و از دست دادن حافظه ممکن است.

گلبول قرمز
ویتامین ب ۱۲ در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی دارد.

فواید قرص نوروبیون و عوارض آن

فواید قرص نوروبیون شامل درمان یا جلوگیری از کمبود ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است؛ به عبارتی دیگر این قرص به سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی، بهبود متابولیسم، رشد و عملکرد سلول‌ها، تقویت سیستم گوارش و حتی کنترل ریزش مو کمک می‌کند. به علاوه این موارد، مصرف قرص نوروبیون در کنترل و کاهش دردهای بیماری‌های نوروپاتیک مانند بیماران مبتلا به دیابت، سالمندان، افراد سیگاری و افراد با صدمات فیزیکی ناشی از ورزش یا تصادفات تاثیرگذار است.

توصیه می‌کنیم در صورت ابتلا به هرگونه بیماری، قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

شرکت مهبان دارو برای اولین بار در ایران فرم خوراکی نوروبیون را با نام تجاری نورودینون تولید و وارد بازار مکمل‌های تغذیه‌ای کرده است. این قرص نوروبیون برای افرادی مناسب است که به هر دلیلی آمپول نوروبیون را مصرف نمی‌کنند.

خرید قرص نورودینون ویتاول

مزایای قرص نوروبیون شامل این موارد است:

  • استفاده راحت تر و سریعتر قرص نسبت به آمپول
  • عدم ورود مواد احتمالا مضر که در آمپول‌ها وجود دارد (مثل آلومینیوم و جیوه) به بدن
  • برای افرادی که از مصرف آمپول نوروبیون خصوصا به دلیل ترس شدید از سوزن (Needle phobia) پرهیز می‌کنند، جایگزین خوبی است.

قرص نوروبیون به صورت معمول عوارض جانبی به همراه ندارد و عوارض معمولا نادر است. با این حال نوروپاتی محیطی بی‌خوابی، بی‌قراری، خارش پوست و مشکل در بلع از عوارض احتمالی مصرف قرص نوروبیون است. در صورتی که هرگونه عارضه‌ای با مصرف قرص نوروبیون تجربه کردید، مصرف محصول را قطع کرده و در صورت ادامه‌دار شدنِ عوارض، حتما به پزشک مراجعه کنید.

فواید و عوارض آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون یک آمپول عضلانی است که باید به صورت عمیق تزریق شود. فرم آمپول این ترکیب نیز مانند قرص نوروبیون حاوی ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است و همه خواصی را که برای قرص ذکر شد داراست، از جمله: بهبود عملکرد و سلامت سیستم عصبی و عضلانی، بهبود سوخت‌وساز بدن، تقویت سیستم گوارش و… .

مزایای آمپول نوروبیون شامل این موارد است:

  • جذب سریع‌تر آمپول نسبت به قرص نوروبیون و اثرگذاری سریع
  • مناسب برای افرادی که جذب گوارشی ضعیفی از ویتامین‌های ب دارند یا جذب از طریق گوارش مختل شده است

لازم به ذکر است که این آمپول را نباید به صورت مرتب و به مدت طولانی استفاده کنید. همچنین آمپول نوروبیون معمولا برای کسانی که بیماری کلیوی و یا کبدی دارند توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از استفاده از این آمپول لازم است با داروساز مشورت کنید تا از تداخلات دارویی آن با داروهایی که مصرف می‌کنید، جلوگیری شود.

از عوارض آمپول نوروبیون می‌توان به موارد گفته‌شده درباره قرص آن اشاره کرد، مانند راش یا خارش پوستی و بی‌حالی و بی‌قراری. به علاوه آمپول‌ها معمولا حاوی مواد نگهدارنده مانند آلومینیوم و جیوه هستند که وارد شدن مقدار زیاد آن به بدن می‌تواند مضر باشد. بنابراین لازم است از مصرف بیش از حد و طولانی مدت آمپول نوروبیون پرهیز کنید. گرچه اگر بدن شما نیاز داشته باشد و تزریق آمپول نوروبیون توسط پزشک تجویز شده باشد، بهتر است طبق نظر او عمل کنید. اما برای مصرف طولانی مدت آن احتیاطات لازم را رعایت کنید.

در نهایت قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن؟

پس از بررسی جداگانه قرص و آمپول نوروبیون، می‌توانیم به سوال قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن؟ پاسخ دهیم. می‌توان گفت که هم قرص نوروبیون و هم آمپول آن راه‌های موثری در تقویت میزان ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است. در شرایط عادی، هیچ کدام از این فرم‌ها از لحاظ تاثیرگذاری بر دیگری برتری ندارد و قرص و آمپول نوروبیون تاثیرات مشابهی برای بدن به همراه دارند.

با این حال در شرایطی که نیاز به جذب سریعتر این ویتامین‌ها در بدن وجود داشته باشد، آمپول نوروبیون این کار را بهتر انجام می‌دهد و به علت این که در عضله تزریق می‌شود، سرعت جذب بالاتری نسبت به قرص دارد. همچنین در افرادی که این ویتامین‌ها را از طریق گوارش به خوبی جذب نمی‌کنند، احتمالا مصرف آمپول ارجحیت دارد.

از طرفی در صورتی که می‌خواهید به صورت بلند مدت از نوروبیون استفاده کنید، احتمالا بهتر است فرم خوراکی یعنی قرص آن را مصرف کنید تا از عوارض جانبی آمپول جلوگیری کنید.

در نهایت بهتر است به شرایط فرد دقت شود و بر اساس شرایطی مثل شدت کمبود و میزان نیاز به این ویتامین‌ها و میزان جذب از طریق گوارش تصمیم‌گیری شود که برای فرد قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن.

به عنوان مثال در دوره نقاهت از بیماری که بدن ضعیف و بی‌حال می‌شود، معمولا آمپول نوروبیون تجویز می‌کنند تا با سرعت بیشتری بهبودی حاصل شود. توصیه می‌کنیم برای تشخیص این که از قرص نوروبیون استفاده کنید یا آمپول آن، با پزشک مشورت کنید. اگرچه قرص نوروبیون به طور کلی برای اکثر افراد مکمل ایمنی محسوب می‌شود.

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن
هم قرص نوروبیون و هم آمپول آن راه‌های موثری در تقویت میزان ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است.

جمع بندی

قرص و آمپول نوروبیون ترکیبی از سه ویتامین B1، B6 و B12 است. این محصولات می‌توانند در پیشگیری از کمبود این ویتامین‌ها به خصوص در افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود قرار دارند، کمک کنند. در این مقاله ضمن معرفی فواید ویتامین‌های موجود در قرص نوروبیون و آمپول نوروبیون، این دو فرم از ترکیب ویتامین‌های ب را بررسی کردیم و در نهایت به این سوال پاسخ دادیم که قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول آن.

لازم است بدانید که محصولات نوروبیون برای همه مناسب نیستند، بنابراین قبل از مصرف مرتب و روزانه نوروبیون بهتر است با پزشک مشورت کنید. گرچه نوروبیون به طور کلی مکمل ایمنی بوده و راه مناسب و خوبی برای دریافت ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است.

شما می‌توانید برای خرید قرص نورودینون، می‌توانید به لینک زیر در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید قرص نورودینون ویتاول

سوالات متداول

چرا مصرف ترکیبی از ویتامین‌های B از مصرف تنها یک ویتامین B مثل B12 بهتر است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که کنار هم بودنِ ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ منجر به تاثیرگذاری بیشتر آن‌ها نسبت به زمانی که فقط یکی از این ویتامین‌ها مصرف شود، می‌گردد.

چقدر طول میکشد آمپول نوروبیون اثر کند؟

معمولا آمپول نوروبیون معمولا حدود ۲ ساعت پس از تزریق اثر می‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون همراه با غذا یا بعد از آن است. قرص را به همراه مقدار کافی آب ببلعید.

آیا میتوانم قرص نوروبیون را هر روز مصرف کنم؟

بله، شما می‌توانید قرص نورودینون ویتاول را روزی ۱ عدد بعد از غذا همراه با آب فراوان مصرف کنید.

آیا قرص نورودینون همان نوروبیون است؟

بله ترکیبات این قرص، همان ترکیبات نوروبیون است (ویتامین‌های گروه ب) که البته در مقدار و فرم تجویز با هم متفاوت هستند؛ به همین دلیل به نورودینون در اصطلاح عامیانه نوروبیون نیز می‌گویند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره