بدن نوجوان‌ها روزانه چه مقدار از هر ویتامین نیاز دارد؟

اهمیت ویتامین برای نوجوانان
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

دریافت ویتامین کافی در طول روز برای هر فرد خصوصا نوجوانانی که در سن رشد هستند بسیار مهم است. برای اینکه بدن ما بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، باید به میزان کافی از وجود ویتامین‌ها بهره‌مند شود. ویتامین‌ها در تنظیم متابولیسم و تبدیل چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به انرژی نقش به سزایی دارند.

سلامت سلول‌ها و اندام‌های بدن به طور چشمگیری به وجود ویتامین‌ها وابسته است. کمبود هر یک از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بیماری شود. این موضوع اهمیت نقش ویتامین‌ها را در بدن مشخص می‌کند. 

بهترین راه دریافت این ریزمغذی های ارزشمند رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه‌های مواد غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات است. کمبود ویتامین‌ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیر قابل جبران است.

نشانه‌های کمبود، با توجه به نوع هر ویتامین در نقاط خاصی از بدن ظاهر می‌شوند.  کسب اطلاع در مورد عملکرد خاص هر ویتامین، مقادیر مورد نیاز و منابع غذایی آن می‌تواند به در پیش گرفتن تغذیه سالم در طول زندگی کمک کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب با ما همراه شوید تا با خواص و انواع یک به یک این عناصر حیاتی و اهمیت ویتامین برای نوجوانان آشنا شویم.

ویتامین A برای نوجوانان

ویتامین A

وجود ویتامین A برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل، حمایت و نگهداری از ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و سایر اندام‌ها ضروری است. ویتامین A به‌طور عمده به دو شکل ویتامین A فعال و بتاکاروتن یافت می‌شود. لبنیات، ماهی و گوشت منبع ویتامین A فعال هستند. این شکل از ویتامین آ می‌تواند در بدن به‌طور مستقیم مورد استفاده قرار گیرد. شکل دیگر ویتامین A، عمدتا از سبزیجات حاصل می‌شود و «بتاکاروتن» نام دارد که پس از هضم، بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

طبق توصیه پزشکان پسران نوجوان ۱۴ تا ۱۹ ساله، ۹۰۰ میکروگرم و دختران ۱۴ تا ۱۹ ساله، ۷۰۰ میکروگرم در روز باید ویتامین A مصرف کنند. غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، طالبی، کلم بروکلی، تخم مرغ، ماست کم چرب و ماهی تن باید در رژیم غذایی نوجوانان گنجانده شود تا از دریافت مقدار کافی ویتامین A اطمینان حاصل شود.

ویتامین B در چه غذاهایی یافت میشود؟

ویتامین‌های گروه B

خانواده ویتامین ب از هشت عضو تشکیل شده است. این ویتامین‌ها به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند و برای حفظ سلامت پوست و سلول‌های خونی و عملکرد مغز و سیستم عصبی ضروری هستند. طبق توصیه پزشکان میزان دریافت روزانه ویتامین‌های گروه B برای دختران و پسران نوجوان بین ۱۴ تا ۱۹ ساله به صورت زیر می‌باشد:

  • تیامین برای پسران یک میلی گرم و برای دختران ۰.۹ میلی گرم
  • ریبوفلاوین برای پسران ۱.۱ میلی گرم و برای دختران ۰.۹ میلی گرم
  • نیاسین برای پسران ۱۲ میلی گرم و برای دختران ۱۱ میلی گرم
  • ویتامین B6 برای پسران ۱.۱ و برای دختران ۱ میلی گرم
  • فولات برای دختران و پسران ۳۳۰ میکروگرم
  • ویتامین B12 برای هر دو گروه دو میکروگرم

غلات، ماهی، میوه و سبزیجات منابع غنی از ویتامین‌های گروه B هستند.

اهمیت ویتامین ث برای نوجوانان

ویتامین C

از آنجا که بدن قادر به ساخت ویتامین C نیست، لازم است این ویتامین از رژیم غذایی دریافت شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن آسیب می زنند مبارزه می کند.

ویتامین C نقشی اساسی در تولید کلاژن  ترمیم و ساخت بافت های همبند بدن، دارد. طبق توصیه پزشکان میزان مصرف روزانه این ویتامین برای نوجوانان پسر بین ۱۴ تا ۱۹ سال، ۷۵ میلی گرم و برای دختران ۶۵ میلی گرم می‌باشد. مرکبات، کلم بروکلی، توت فرنگی و فلفل قرمز منابعی سرشار از ویتامین C هستند.

نقش ویتامین دی برای نوجوانان

ویتامین D

ویتامینD برای جذب گوارشی کلسیم لازم است و موجب رشد و تقویت استخوان‌ها می‌شود. اگر ویتامین دی کافی در بدن وجود نداشته باشد، استخوان­‌ها لاغر، شکننده و بدشکل می­‌شود. میزان کافی ویتامین دی مانع از بروز نرمی استخوان در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می­‌شود.

ویتامین دی در کنار کلسیم به جلوگیری از بروز پوکی استخوان در افراد مسن نیز کمک می­‌کند. میزان مصرف روزانه این ویتامین برای دختران و پسران نوجوان ۱۴ تا ۱۹ ساله ۱۵ میکروگرم می باشد. ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی مکرل منابع طبیعی سرشار از ویتامینD هستند.

بسیاری از غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتقال، ماست و غلات صبحانه که با ویتامین دی غنی شده باشند نیز از منابع خوب ویتامین D به شمار می روند. این ویتامین همچنین زمانی­‌که اشعه‌­ ماورای بنفش خورشید به پوست می­‌تابد، در درون بدن تولید می­‌شود.

چه غذاهایی ویتامین E دارند؟

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن دارد. این ویتامین همچنین ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر و محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند. میزان مصرف توصیه شده این ویتامین برای نوجوانان سن ۱۴ سال و بالاتر،‌ ۱۵ میلی گرم در روز می‌باشد. روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه ها، سبزیجات دارای برگ سبز و غلات غنی شده به تامین مقدار کافی ویتامین E مورد نیاز بدن کمک می کنند.

ویتامین کی برای نوجوانان

ویتامین K

بدن نوجوانان به طور روزانه به دریافت ویتامین K نیاز دارد. این ویتامین نقشی اساسی در لخته شدن خون ایفا می‌کند و هنگامی که دچار صدمه‌ای میشویم از خونریزی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین K برای رشد استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است، که این امر به ویژه در نوجوانانی که در سن رشد هستند بسیار مهم است. پسران و دختران ۱۴ تا ۱۸ ساله روزانه به ۷۵ میلی‌گرم ویتامین K احتیاج دارند که می‌توانند آن را با قرار دادن مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار در رژیم غذایی خود به دست آورند.

جمع بندی

در این مقاله با انواع ویتامین های مورد نیاز نوجوانان آشنا شدید و درباره خواص و نقش آن‌ها در بدن خواندید. شما میتوانید انواعی از بهترین مولتی ویتامین برای نوجوانان را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی تهیه کنید. پس از ثبت سفارش، در کوتاه ترین زمان ممکن بسته سفارشیتان در در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

مشاهده و خرید بهترین مولتی ویتامین ها برای نوجوانان

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: healthyeating

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «بدن نوجوان‌ها روزانه چه مقدار از هر ویتامین نیاز دارد؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، متوجه سوال شما نشدم میزان چه موردی در بدن شما ۶بوده است؟
      لطفا سوال خود را مجددا مطرح نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف ویتامین ب کمپلکس، ویتامین دی و ویتامین سی برای شما بلامانع است. برای رفع ریزش مو همچنین می توانید از محصولات کاملتری مانند قرص یونی زینک استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام همانطور که از عنوان این مقاله مشخص است، این مقاله به میزان ویتامین مورد نیاز بدن نوجوانان پرداخته است. شما ۱۴ سال دارید پس نوجوان هستید پس میزانی از ویتامین ها که در این متن نوشته شده برای بدن شما کافیست.
      میزان ویتامین مورد نیاز بدن ارتباطی با سطح فعالیت فرد ندارد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام ویتامین ئی مورد نیاز تینیجر ها هفته ای صد گرم می باشد. شما میتوانید ویتامین ئی ۲۰۰ را هر دو هفته یک عدد به فرزند نوجوان خود بدهید. دوزهای بالاتر با تجویز پزشک مجاز می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره