قرص ویتاگنوس در پریودی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ویتاگنوس یک داروی گیاهی حاوی گیاه ویتکس آگنوس کاکتوس یا گیاه پنج انگشت است که برای خانم‌ها فواید زیادی به همراه دارد. گیاه تشکیل‌دهنده قرص ویتاگنوس، حتی با نام گیاه زنان نیز شناخته می‌شود. با توجه به خواص زیاد این قرص برای اختلالات هورمونی، برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که قرص ویتاگنوس در پریودی چه اثری دارد و آیا در دوران قاعدگی هم باید به مصرف این قرص ادامه داد یا خیر. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن معرفی قرص ویتاگنوس و خواص آن برای زنان، به این سوالات نیز پاسخ می‌دهیم.

قرص ویتاگنوس چیست؟

اختلالات هورمونی از رایج‌ترین مشکلات در بین زنان است که می‌تواند باعث بروز علائم و عوارض مختلفی در قاعدگی گردد. از جمله این موارد می‌توان به نفخ، احساس خستگی، سردرد، تغییرات خلق و خو، حساسیت سینه ها، لکه بینی، درد و پریودهای سنگین اشاره کرد.

از طرفی، عوارض دوران یائسگی از جمله گرگرفتگی، مشکلات روحی، تعریق، پوکی استخوان و… می‌تواند بر اثر اختلالات هورمونی اتفاق افتد.

آکنه، جوش، کیست، پُرمویی و فیبروم تخمدان و رحم از دیگر عوارض اختلال هورمونی در بانوان می‌باشند.

قرص ویتاگنوس (Vitagnus) یک داروی گیاهی و طبیعی است که حاوی عصاره تام میوه گیاه ویتکس آگنوس کاکتوس یا به اختصار ویتکس می‌باشد. این محصول برای تنظیم هورمون‌های زنانه بسیار تاثیرگذار است و بر همین اساس قرص ویتاگنوس در درمان اختلالات مربوط به پریودی یا قاعدگی، یائسگی و تخمدان‌ها موثر است.

هر قرص ویتاگنوس حاوی ۳ میلی گرم عصاره تام میوه گیاه زنان (ویتکس) است که همه خواص خود را از همین ترکیب می‌گیرد.

ویتاگنوس چه خواصی دارد؟

علاوه بر این که قرص ویتاگنوس در پریودی و عوارض مربوط به آن تاثیرات مثبتی دارد، یکی دیگر از موارد مصرف قرص ویتاگنوس، تسکین علائم ناشی از یائسگی است. طبق مطالعات بالینی انجام شده در مورد گیاه پنج انگشت، این گیاه دارویی می‌تواند اختلالات خواب ناشی از یائسگی را به میزان قابل توجهی رفع نماید و به رفع گرگرفتگی و بهبود خلق کمک کند. در نهایت می‌توان خواص قرص ویتاگنوس را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • رفع اختلالات پیش از قاعدگی
  • رفع اختلالات قاعدگی و درد پستان
  • رفع عوارض یائسگی
  • تنظیم کننده اختلالات هورمونی
  • رفع تنبلی تخمدان
  • کاهش یا توقف کیست های فیبروئیدی

تاثیر قرص ویتاگنوس در پریودی چگونه است؟

پس از آشنایی با خواص قرص ویتاگنوس و گیاه پنج انگشت، حال به این می‌پردازیم که قرص ویتاگنوس در پریودی چگونه تاثیر می‌گذارد. در رابطه با مکانیسم اثر گیاه پنج انگشت موجود در قرص ویتاگنوس، می‌توان گفت که این گیاه با داشتن ترکیبات اسانسی، فلاونوئیدی و ایروئیدی از طریق تاثیر بر غده هیپوفیز، ترشح هورمون ها را تنظیم می‌کند. خصوصا می‌توانیم به تاثیر پنج انگشت در تولید و ترشح هورمون لوتئینی یا همان LH اشاره کرد. این هورمون به صورت غیر مستقیم به افزایش ترشح هورمون پروژسترون کمک کرده و همین موضوع در تنظیم پریودی و سیکل قاعدگی موثر است. گیاه ویتکس همچنین برای برقراری تعادل در هورمون پرولاکتین نقش دارد.

در مجموع، قرص ویتاگنوس با تنظیم هورمون‌‌های زنان، برای رفع اختلالات مربوط به پریودی، PMS (سندرم پیش از قاعدگی)، درد و حساسیت سینه، نفخ شکم در زمان پریودی و نامنظم بودن قاعدگی در بسیاری از افراد موثر و مفید است.

لازم به ذکر است که با همه خواصی که قرص ویتاگنوس دارد، در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف، این دارو ممکن است باعث تشدید خونریزی ماهیانه گردد که در این صورت می توان آنرا قطع نموده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف دارو را ادامه داد. چنانچه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف دارو باید قطع شود.

نحوه مصرف قرص ویتاگنوس

خانم‌ها از سنین پایین پس از شروع قاعدگی تا سنین بالاتر و پس از یائسگی می‌توانند از خواص قرص ویتاگنوس در رفع اختلالات هورمونی خود بهره‌مند شوند. نحوه مصرف این داروی گیاهی به صورت روزی ۲ بار (صبح و شب) هر بار یک قرص قبل از غذا به همراه کمی آب می‌باشد. در صورت لزوم و ترجیحاً با تجویر پزشک، مقدار مصرف ویتاگنوس می‌تواند تا دو برابر در روز افزایش یابد.

توجه داشته باشید که قرص ویتاگنوس بر خلاف داروهای شیمیایی، برای نشان دادن اثرات خود در منظم شدن پریودی و یا دیگر خواصش، احتیاج به زمان دارد و اثرات آن عموماً حداقل پس از یک تا سه ماه مصرف ظاهر می‌شود.

طبق بروشور محصول، قرص ویتاگنوس باید در زمان عادت ماهیانه نیز مصرف شود و شروع دارو احتیاج به زمان معینی ندارد. با این حال در بخش بعدی درباره مصرف قرص ویتاگنوس در دوران پریودی به صورت جزئی‌تر توضیح می‌دهیم.

آیا باید قرص ویتاگنوس را در دوران پریودی قطع کنم؟

شرکت پورسینا در بروشور محصول ذکر کرده است که قرص ویتاگنوس باید در دوران پریودی نیز مصرف شود و شروع دارو احتیاج به زمان معینی ندارد. با این حال در رابطه با مصرف قرص ویتاگنوس در پریودی نظرات مختلفی وجود دارد. اگر پزشک نظری در این رابطه نداده است، می‌توانید طبق بروشور عمل کنید.

بهتر است بدانید که از طرف دیگر، عده‌ای از متخصصین و منابع علمی توصیه می‌کنند که اگر قاعدگی منظمی دارید، مصرف مکمل حاوی گیاه پنج انگشت (مانند قرص ویتاگنوس) را با شروع قاعدگی قطع کنید و پس از ۵ تا ۷ روز، به مصرف ادامه دهید. این موضوع را به این دلیل می‌گویند که از تضعیف شدن تاثیر دارو در بدن جلوگیری شود و بدن مدتی استراحت کند. همچنین در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که کسانی که در دوران پریود مکمل گیاه ویتکس آگنوس را مصرف نمی‌کنند، نتایج بهتری می‌گیرند. بر همین اساس، پیشنهاد می‌شود اگر پزشک دستور دیگری نداده است و پریود منظمی دارید، در دوران پریودی مصرف این قرص را قطع نمایید.

خرید قرص ویتاگنوس

موارد منع مصرف ویتاگنوس

اگر شرایط زیر را دارید، از مصرف قرص ویتاگنوس پرهیز کنید:

  • خانم های باردار و شیرده
  • بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز و سرطان سینه
  • در صورتی که شرایط تداخلات دارویی قرص ویتاگنوس را دارید (توضیح در بخش بعدی).

تداخلات دارویی قرص ویتاگنوس

قرص ویتاگنوس نباید همراه با داروهای پروژسترونی مثل مدروکسی پروژسترون استفاده شود، به این دلیل که گیاه پنج انگشت خود اثرات پروژستینی دارد و در مصرف همزمان ممکن است میزان پروژسترون بالا برود.

مصرف همزمان این فرآورده با هالوپریدول توصیه نمی‌شود؛ زیرا اثرات گیاه پنج انگشت را تضعیف می‌کند.

همچنین کسانی که داروهای ضد بارداری مصرف می‌کنند، نباید از این محصول استفاده نمایند.

عوارض قرص ویتاگنوس

داروی ویتاگنوس در صورتی که در دوز درمانی توصیه شده مصرف شود به احتمال زیاد عوارض جانبی نخواهد داشت.

تنها می‌توان گفت که مصرف این دارو در ۳-۱ درصد افراد ممکن است ایجاد اکنه، خارش بدن، تهوع و اسهال نماید؛ در صورت بروز این عوارض و طولانی شدن آن‌ها مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه نمائید.

همچنین همانطور که در بخش تاثیر قرص ویتاگنوس در پریودی ذکر شد، در افراد معدودی در ماه اول یا دوم مصرف، قرص ویتاگنوس ممکن است باعث شدت خونریزی ماهیانه گردد که در این صورت می‌توان آن را قطع نموده و پس از دو هفته با مقدار کمتری مصرف دارو را ادامه داد. چنانچه خونریزی شدید ادامه یافت مصرف دارو باید قطع گردد.

جمع بندی

در این مقاله درباره تاثیرات و مکانیسم اثر قرص ویتاگنوس در پریودی و نیز خواص دیگر این داروی گیاهی تنظیم کننده هورمون‌های بانوان صحبت کردیم. در صورتی که برایتان سوال است که «قرص ویتاگنوس از کجا تهیه کنیم؟» به شما خرید این محصول از داروخانه آنلاین مفیدطب را توصیه می‌کنیم. مفیدطب یکی از مراجع معتبر فروش آنلاین دارو است که می‌توانید با ثبت سفارش اینترنتی محصولات مورد نظر خود، آن‌ها را در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

خرید قرص ویتاگنوس

سوالات متداول

آیا قرص ویتاگنوس بعد از یائسگی باعث پریودی می‌شود؟

اگر یائسه شده باشید ویتاگنوس نمی‌تواند به پریود شدن شما کمک کند.

قرص ویتاگنوس از چه گیاهی است؟

قرص ویتاگنوس از گیاه ویتکس آگنوس کاکتوس یا به اختصار ویتکس تهیه شده است. گیاه تشکیل دهنده ویتاگنوس به علت خواص زیادی که برای خانم ها دارد، به گیاه زنان نیز معروف است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط