طریقه مصرف قرص سی لاکس برای یبوست

طریقه مصرف قرص سی لاکس برای یبوست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص سی لاکس یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی یبوست است که از قدیم به عنوان یک مسهل و ملین کاملا موثر استفاده می‌شود. با گذشت سال‌ها و به بازار آمدن انواع محصولات درمان‌کننده یبوست، هنوز هم قرص سی لاکس از نظر اکثر افراد مبتلا به این بیماری بهترین راه حل است و توسط پزشکان تجویز می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل این قرص ملین می‌پردازیم و با طریقه مصرف قرص سی لاکس برای یبوست آشنا خواهیم شد. مطمئنا مطالعه این مقاله برای افرادی که از این بیماری رنج می‌برند و یا قصد استفاده از محصولات سی لاکس را دارند، سودمند خواهد بود.

بیماری یبوست

یبوست ممکن است به علت تغییر رژیم غذایی، حساسیت به برخی ترکیبات، استرس، عدم انجام فعالیت ورزشی و کم تحرکی، نگه داشتن مدفوع و تاخیر در تخلیه، مصرف برخی داروها یا مکمل‌ها مانند آهن، یا برخی شرایط زمینه‌ای گوارشی ایجاد شود. این بیماری به خودی خود آزاردهنده است اما می‌تواند باعث مشکلات عدیده‌ جانبی دیگر از جمله شقاق مقعدی، کمردرد، سردرد و حتی در برخی موارد تشنج شود. بنابراین شناسایی و درمان یبوست چه حاد چه مزمن، از طریق اصلاح سبک زندگی و دارودرمانی، ضروری است.

از مهم‌ترین نشانه‌های یبوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نفخ و گاز، تهوع، زخم دهان، از دست دادن اشتها، احساس پُر بودن شکم، مشکل دفع مدفوع، سوزش سردل، زور زدن برای دفع مدفوع و…

درمان یبوست

اولین قدم برای درمان یبوست اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی به یک رژیم سالم و سرشار از فیبر است. انجام فعالیت‌های ورزشی و داشتن تحرک در طول روز می‌تواند به عنوان یک راهکار ساده به شما در درمان این بیماری کمک موثری بکند.

نوشیدن آب کافی و استفاده از غذاهای منبع فیبر مانند حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن به حفظ آب در روده کمک می‌کند. همچنین دوری از استرس و اضطراب نیز می‌تواند به افرادی که مشکل یبوست آن‌ها منشاء عصبی دارد بسیار کمک کند.

همه ما می‌دانیم که غذاهای آماده و فست فودها، نوشیدنی‌های گازدار، تنقلاتی مانند چیپس، پفک و کیک و بیسکوییت حاوی چربی و نمک بالایی هستند و مصرف مداوم آن‌ها موجب یبوست می‌شود. پس استفاده از این موارد را به حداقل برسانید.

اما درمان یبوست علاوه بر راهکارهای فوق در مواردی که شدید باشد، به دارو نیز احتیاج دارد. یکی از بهترین راه‌ها برای درمان یبوست و عوارض ناشی از آن استفاده از فرآورده‌های گیاهی است. داروهای گیاهی به دلیل عوارض جانبی کمی که دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای رفع یبوست‌های گاه و بی‌گاه ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ باشند.

گیاه سنا از جمله مشهورترین گیاهان ملین است که به تحریک و افزایش انقباضات روده کمک می‌کند و یبوست را از بین می‌برد. بهتر است قبل از معرفی قرص سی لاکس که از مشهورترین داروهای ملین حاوی گیاه سنا است، با مکانیسم اثر این گیاه بیشتر آشنا شویم.

درمان یبوست با سنا

سنا با اسامی Cassia senna، tinnevelly senna، سنای هندی، سنای اسکندری و سنای خارتوم معروف است. برگ سنا در طب سنتی و طب نوین مصارف زیادی دارد، از جمله برای برطرف کردن یبوست، درمان بواسیر (همورویید)، درمان سندروم روده تحریک پذیر، مراقبت از پوست، ضد انگل بودن، درمان بیماری‌های التهابی و سرطان روده

علاوه بر این گیاه سنا دارای خاصیت مهم تخلیه روده است که از داروهای حاوی آن برای قبل از جراحی و انجام کولونوسکوپی استفاده می‌شود تا مسیر روده به کلی تخلیه شود.

برگ گیاه سنا برای یبوست
گیاه سنا موجب تحریک و افزایش انقباضات روده شده و به تخلیه روده و در نتیجه درمان یبوست کمک می‌کند.

سنا در واقع می‌تواند به تحریک و افزایش انقباضات روده کمک کند و یبوست را از بین ببرد. ماده موثره موجود در سنا گلیکوزیدهای انتراکویینون است که به این مواد سنوسید گفته می‌شود و این مواد موجود در سنا وقتی به‌عنوان ملین موثر واقع می‌شوند که به رایناترونز تبدیل شوند و این تبدیل هم کار باکتری‌های مفید روده بزرگ است. بنابراین با انجام این تبدیل در روده بزرگ، تحرک روده افزایش پیدا کرده و درنتیجه عمل دفع راحت‌تر صورت می‌گیرد و یبوست برطرف می‌شود.

لازم است ذکر کنیم که استفاده از خود برگ سنا به عنوان یک درمان توسط پزشک برای شما تجویز نمی‌شود. چرا که تمامی انواع گیاه سنا مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند. سنا غالبا به صورت مکمل گیاهی و به عنوان یکی از ترکیبات موجود در داروهای ملین در بازار ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که فقط از داروهایی استفاده کنید که مجوزهای لازم را دارا باشند.

قرص سی لاکس چیست؟

همانطور که می‌دانید ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده محصولات سی لاکس، برگ گیاه سنا است که با خواص و نحوه تاثیرگذاری آن بر یبوست در بخش قبل آشنا شدیم. محصولات سی لاکس شامل شربت و قرص است که قرص آن به دو صورت ورقه‌ای و قوطی در بازار وجود دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و موارد مصرف قرص سی لاکس شامل موارد زیر است:

  • مسهل و ملین
  • درمان یبوست‌های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ
  • پیشگیری از تنبلی روده
  • کمک به تخلیه روده‌ها

قرص سی لاکس دارای اثرات قاطع مسهل و ملین است و یبوست‌های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ را رفع کرده و با کمک به تخلیه روده، مانع از تنبلی آن می‌شود. مصرف قرص سیلاکس دینه همچنین به بهبود حرکات گوارشی کمک کرده و موجب تخلیه آسان و به موقع روده‌ها می‌شود.

قیمت قرص سی لاکس

بسیاری از افراد از قرص سی لاکس برای بواسیر و بهبود آن استفاده می‌کنند. این محصول یک درمان مختص برای بواسیر نیست اما از آنجایی که در اغلب موارد مشکل بواسیر به علت فشار زیاد هنگام دفع مدفوع و یبوست ایجاد می‌شود، در صورت برطرف کردن یبوست، بواسیر نیز درمان خواهد شد. در کنار قرص سی لاکس اگر از پمادها و کپسول‌های هموروئید نیز استفاده کنید، می‌توانید در بهبود بواسیر نتیجه بهتری بگیرید.

طریقه مصرف قرص سی لاکس برای یبوست

برای استفاده از قرص سی لاکس به عنوان ملین به صورت زیر عمل کنید:

  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا: روزانه یک تا دو قرص
  • سالمندان: ابتدا با نصف دوز معمول درمان را آغاز نمایند.
  • کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال: نصف دوز بزرگسالان
  • کودکان ۲ تا ۱۰ سال: توصیه می‌شود در این سن از شربت سی لاکس و طبق مشورت با پزشک استفاده کنید.

و برای استفاده از قرص سی لاکس به عنوان مسهل طبق دستور زیر عمل کنید:

۲ تا ۳ قرص با هم، قبل از خواب به همراه یک لیوان آب

مصرف فرآورده‌های حاوی سنا به طور مداوم، بیش از ۲ هفته توصیه نمی‌شود زیرا مصرف طولانی‌مدت، پاسخ روده بزرگ را به سینوزیدها کاهش می‌دهد و باعث تضعیف عضلات کولون و افزایش دوز اثربخشی دارو و عوارض مربوط به آن می‌گردد. در صورت نیاز روزمره به ملین‌ها باید علت یبوست بررسی گردد، زیرا مصرف طولانی‌مدت ملین‌ها عموماً منجر به کمبود الکترولیت‌ها (به خصوص پتاسیم) می‌گردد.

قرص سی لاکس دینه برای یبوست
قرص سی لاکس دینه در قوطی‌های ۲۵ عددی برای درمان یبوست

بهتر است دارو را قبل از خواب و با ۱ تا ۲ لیوان آب مصرف کنید. مدت زمان لازم برای ایجاد اثر ملینی قرص سی لاکس بین ۸ تا ۱۲ ساعت است تا مواد موثره دارو به روده بزرگ رسیده و به ترکیبات فعال تبدیل شوند.

در هنگام استفاده از قرص سی لاکس به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • این قرص در کودکان زیر ۲ سال و در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.
  • همچنین قرص سی لاکس مانند سایر ملین‌ها در موارد دردهای شکمی با منشاء ناشناخته، انسداد روده، بیماری‌های التهابی حاد روده و آپاندیسیت منع مصرف دارد.

عوارض قرص سی لاکس

مصرف قرص گیاهی سی­ لاکس ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز، قهوه‌ای و یا زرد شود که عارضه خاصی نیست و از لحاظ بالینی اهمیتی ندارد. سی ­لاکس همانند بسیاری از ملین‌های دیگر ممکن است مقداری احساس نفخ یا تیر کشیدن شکم ایجاد کند، که توصیه می‌­شود اگر دچار عوارض شدیدی شدید، برای کنترل این علائم از شربت گریپ واتر استفاده کنید.

همانطور که گفتیم مصرف سی لاکس به صورت طولانی توصیه نمی‌­­شود. یعنی اگر این محصول را به صورت مداوم و هر روز استفاده می‌کنید، باید دقت کنید حداکثر میزان استفاده سی لاکس و دیگر محصولات حاوی سنا، تا دو هفته است. ولی در مصرف‌های به صورت هر چند روز یک بار، برای مدت طولانی قابل استفاده است و ایرادی ندارد.

جمع بندی

در این مقاله طریقه مصرف قرص سی لاکس برای یبوست را بیان کردیم و شما را با این قرص ملین آشنا کردیم. این داروی گیاهی یکی از قدیمی‌ترین فرآورده‌های حاوی گیاه سنا است که هنوز هم جزو پرفروش‌ترین محصولات ملین به شمار می‌رود. این قرص دارای اثرات قاطع ملین و مسهل است و برای رفع یبوست‌های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ به کار می‌رود.

برای خرید انواع قرص و شربت ملین و سایر محصولات گیاهی درمان یبوست می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید شربت ملین

هر سوال دیگری در مورد پودر روتارین و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص سی لاکس قبل یا بعد از غذا بخوریم؟

بهتر است قرص سی لاکس بعد از غذا و هنگام قبل از خواب میل شود.

قرص سی لاکس چند ساعت بعد اثر می‌کند؟

به طور معمول بین ۸ تا ۱۲ ساعت زمان لازم است تا سی لاکس اثر ملینی خود را نشان دهد.

نحوه مصرف قرص سی لاکس برای لاغری چگونه است؟

اغلب پزشکان معتقدند که داروهای ملین برای لاغری و کاهش وزن موثر نیستند. باید توجه داشته باشید که مصرف مداوم این نوع داروها می‌تواند برای بدن خطرات جدی ایجاد کند، زیرا ملین‌ها تمامی مواد مغذی را سریعا از بدن خارج می‌کنند و مصرف طولانی مدت آن‌ها در روند سوخت و ساز بدن مشکل ایجاد می‌کند. بهتر است از قرص‌های چربی سوز گیاهی که مختص کاهش وزن فرآوری شده‌اند استفاده کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره