مدت زمان اثر قرص رولاکس برای یبوست

مدت زمان اثر قرص رولاکس برای یبوست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کپسول رولاکس که معمولا آن را با نام قرص رولاکس می‌شناسیم، یکی از موثرترین محصولات ملین گیاهی است که بیماران مبتلا به یبوست از آن استفاده می‌کنند. به طور معمول محصولاتی که برای درمان یبوست به کار می‌روند، با تحریک روده و افزایش حرکات آن موجب دفع راحت‌تر و بهبود این بیماری می‌شوند. اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک فرآورده ملین اثر کند و بیمار از شرایط سختش رهایی یابد، یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب این محصولات است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب باهم بررسی خواهیم کرد که مدت زمان اثر قرص رولاکس چقدر است و آیا این قرص می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

قبل از هر چیز بهتر است با کپسول ضد یبوست رولاکس، مواد تشکیل‌دهنده این کپسول و نحوه اثرگذاری آن آشنا شویم.

یبوست و درمان آن

یبوست نوعی اختلال گوارشی است که موجب مختل شدن برنامه معمول زندگی فرد مبتلا به این بیماری می‌شود. از جمله دلایل اصلی یبوست می‌توان به مصرف ناکافی مایعات، سبک زندگی کم‌تحرک، رژیم غذایی با فیبر پایین، استرس، چاقی، اختلالات سوخت و ساز، سندرم روده تحریک پذیر، عدم انجام فعایت و ورزش کافی، به تعویق انداختن زمان اجابت مزاج و غیره اشاره کرد.

هر شخص در طول زندگی خود حداقل یک یا دو بار این مشکل آزاردهنده را تجربه خواهد کرد، اما زمانی که یبوست ماه‌ها در یک بازه زمانی مشخص ادامه پیدا کند، مزمن و شدید تلقی می‌شود.

نشانه‌های یبوست عبارتند از: نفخ و گاز، تهوع، زخم دهان، از دست دادن اشتها، احساس پُر بودن شکم، مشکل دفع مدفوع، سوزش سردل، زور زدن برای دفع مدفوع و غیره.

برای درمان یبوست و رفع آن، روش‌ها و راهکارهای گوناگونی توصیه می‌شود، اما قبل از هر چیز باید بدانید مهم‌ترین نکته در بهبود بیماری یبوست، تغییر سبک زندگی و دوری از عادات بد روزمره است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین راهکارهای درمان و پیشگیری از یبوست آشنا خواهیم شد:

  • سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می‌کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است.
  • در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی‌توان نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمئن شوید در طول روز آب کافی دریافت می‌کنید، به رنگ ادرار خود دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده‌اید.
  • از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشاء عصبی دارد. برای رفع استرس می‌توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
  • مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی‌های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می‌شود.
اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی
برای درمان یبوست مهم‌ترین راهکار اصلاح رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم و فیبردار به جای فست فود و شیرینی جات ناسالم است.
  • در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده‌های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین و همچنین سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید.
  • هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل نمایید.
  • بصورت منظم ورزش کنید، چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می‌تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها مسئله مهم این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شود.
  • توجه داشته باشید استفاده مداوم از فرآورده‌های ضد یبوست معمولا توصیه نمی‌شود و به همین دلیل بهتر است مشکل را ریشه‌ای حل کنید یعنی با اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی، از آن پیشگیری کنید.

رولاکس چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان یبوست و عوارض ناشی از آن استفاده از فرآورده‌های گیاهی است. گیاه سنا از جمله مشهورترین گیاهان ملین است که به تحریک و افزایش انقباضات روده کمک می‌کند و یبوست را از بین می‌برد.

کپسول رولاکس حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم پودر برگ گیاه سنا بوده و مسهل و درمان‌کننده تنبلی روده است. ترکیبات موجود در قرص رولاکس بر اندام گوارشی تاثیر گذاشته و اثرات ضد اسپاسمی و ضد نفخی دارند. این فرآورده همچنین با ایجاد تحریکات و انقباض در ماهیچه‌های صاف دیواره روده، موجب دفع مواد زائد از بدن می‌شود. سنوزیدهای موجود در کپسول رولاکس به دلیل اثرات ملینی که دارند به درمان تنبلی روده کمک کرده و یبوست ناشی از آن را بر طرف می‌کنند.

هر بسته رولاکس حاوی ۳۰ عدد کپسول است که توسط شرکت داروسازی قائم دارو فرآوری و تولید می‌شود. این شرکت محصول رولاکس را به دو فرم کپسول و پودر در بازار ارائه کرده است. پودر رولاکس نیز حاوی گیاه سنا بوده و به عنوان یک ملین و مسهل کاربرد دارد. همچنین فرآورده دیگری به نام قرص رولاکس مکس نیز جزو محصولات شرکت قائم دارو است که علاوه بر گیاه سنا حاوی آلوئه ورا نیز می‌باشد. قرص رولاکس مکس نیز در درمان یبوست و تنبلی روده به کار برده می‌شود.

خرید قرص رولاکس

تاثیر قرص رولاکس برای یبوست

همانطور که گفتیم قرص رولاکس یکی از محصولات موثر در درمان یبوست است که حاوی گیاه سنا با نام علمی کاسیا آنگستیفولیا (Cassia angustifolia) می‌باشد. اما برای اینکه بدانیم این قرص چگونه در رفع یبوست تاثیر می‌گذارد و مدت زمان اثر قرص رولاکس چقدر است، لازم است با گیاه سنا بیشتر آشنا شویم.

سال‌های زیادی است که گیاه سنا در طب سنتی ایران و طب هندی برای رفع یبوست به کار می‌رود. تحقیقات و مطالعاتی که امروزه بر روی این گیاه انجام شده است نیز تاثیرات مصرف آن در درمان یبوست را تایید می‌کند.

کاسیا آنگستیفولیا یا سنا گیاهی است که به طور بومی در مناطق گرمسیری چون آفریقا و هند رشد می‌کند. برطرف کردن یبوست از جمله مهم‌ترین خواص درمانی برگ‌های این گیاه است. کمیسیون آلمانی E که یکی از معتبرترین مراجع در بررسی خواص درمانی گیاهان دارویی است، تاثیرات مصرف فرآورده‌های حاوی سنا در بهبود یبوست را تایید کرده است.

گیاه سنا حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک روده و افزایش حرکات آن شده و به این ترتیب یبوست را رفع می‌کنند. این ترکیبات همچنین میزان ترشح مایعات در روده بزرگ را بعد از مصرف غذا افزایش داده و از این طریق نیز اثرات ملین و مسهل ایجاد می‌کنند.

نحوه مصرف قرص رولاکس

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند از کپسول رولاکس استفاده کنند. میزان مصرف این کپسول برای رفع یبوست، به شدت این عارضه در هر فرد بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم:

  • افراد مبتلا به تنبلی روده و یبوست مزمن شدید: روزی ۳ بار، هر بار ۲ عدد قرص (قبل از صبحانه، نهار و شام)
  • افرادی که با مصرف ملین دچار اسهال می‌شوند: روزی ۲ بار، هر بار ۱ عدد قرص (قبل از نهار و شام)
  • افراد عادی: روزی ۲ بار هر بار ۲ عدد قرص (قبل از نهار و شام)

مدت زمان اثر قرص رولاکس

برای اثرگذاری کپسول رولاکس و ایجاد تاثیر ملین آن، لازم است این قرص را نیم ساعت قبل از وعده‌های اصلی غذا مصرف کنید.  در مورد مدت زمانی که طول می‌کشد تا قرص رولاکس اثر خود را نشان دهد، باید بگوییم که برای اثرگذاری این قرص باید کمی صبور باشید. زیرا اثر ترکیبات فعال موجود در گیاه سنا حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن در بدن پدیدار می‌شود. پس بهتر است زمان مصرف این قرص را طوری تنظیم کنید که در زمان اثرگذاری دارو، امکان رفتن به سرویس بهداشتی را داشته باشید.

کپسول رولاکس قائم دارو
مدت زمان اثر قرص رولاکس حداقل بین ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف است.

نکته مهمی که در هنگام مصرف کپسول رولاکس و هرگونه فرآورده ملین دیگر که حاوی سنا باشد، وجود دارد این است که نباید بیش از دو هفته از این محصولات استفاده کنید. مصرف طولانی مدت یا بیش از دوز تجویزی می‌تواند سبب اسهال همراه با از دست دادن آب و الکترولیت‌ها به ویژه پتاسیم شود.

در صورتی که طبق دستور تعیین شده عمل کنید، به طور معمول یبوست شما در دو هفته برطرف خواهد شد و می‌توانید مصرف رولاکس را قطع کنید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از یبوست مجدد، اصلاح سبک زندگی و دوری از عادات بد غذایی است.

نکات احتیاط در مصرف کپسول رولاکس

در هنگام استفاده از قرص گیاهی ضد یبوست رولاکس لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت حساسیت به دارو، تهوع، استفراغ یا دیگر علائم آپاندیسیت، جراحی حاد شکمی، انسداد روده‌ای ناشی از سفت شدن مدفوع و سایر موارد انسدادی و درد غیر مشخص شکمی، این دارو منع مصرف دارد.
  • در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود. سنا جز دسته C می باشد و در دوران بارداری نباید مصرف شود. در ضمن به دلیل ترشح مشتقات آنتراکینونی در شیر، در دوران شیردهی نیز مصرف نشود.
  • مصرف سنا در کودکان زیر ۳ سال ممنوع است.
  • کودکان زیر ۱۲ سال باید از دستور پزشک پیروی کنند.
  • در افراد سالمند میزان فرآورده تجویز شده نصف دوز معمول است.

عوارض قرص رولاکس

در صورتی که بیشتر از میزان تعیین شده از قرص رولاکس استفاده نکنید و دستورالعمل مصرف آن را رعایت کنید، عارضه جانبی خاصی نخواهید داشت. اما در صورت مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت (به مدت یک سال یا بیشتر) گزارشات معدودی از آریتمی قلبی، نفروپاتی، ادم، پوکی استخوان، کولون اسهال، هیپوگاماگلوبولینا، هماچوری و ضعف عضلانی، پیگمانتاسیون، ملانینی مخاط روده و آسیب بافتی وجود دارد.

همچنین در مواردی ممکن است مصرف گیاه سنا موجب ناراحتی‌های شکمی خفیفی مثل قولنج یا کرامپ گردد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله می‌توانید با کپسول رولاکس و ترکیبات موثر آن در درمان یبوست آشنا شوید. در این مقاله سعی کردیم شما را با مکانیسم این قرص گیاهی آشنا کنیم و مدت زمان اثر قرص رولاکس که یکی از سوالات پرتکرار شما بود را بررسی کنیم. فرآورده رولاکس حاوی گیاه سنا بوده که در دو فرم کپسول و پودر توسط شرکت قائم دارو به بازار ارائه شده است. جهت تهیه رولاکس و سایر محصولات موثر در درمان یبوست مانند شربت و قرص ملین می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید انواع قرص و شربت ملین گیاهی

هر سوال دیگری در مورد نحوه مصرف قرص رولاکس و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

نحوه مصرف قرص رولاکس برای لاغری چگونه است؟

یکی از فواید قرص رولاکس تاثیر آن در کاهش وزن و لاغری است. به همین دلیل بسیاری از متخصصین تغذیه مصرف این کپسول را به کسانی که رژیم لاغری دارند، توصیه می‌کنند. اثرات لاغرکننده کپسول رولاکس مربوط به خواص ملین آن است، به این صورت که مصرف این قرص باعث می‌شود تا پس از صرف غذا حرکات دودی روده تحریک شده و غذا با سرعت بیشتری از بدن خارج شود. بدین صورت کالری و چربی‌های موجود در غذا قبل از آنکه فرصت جذب پیدا کنند، از بدن خارج می‌شوند.

قرص رولاکس ۵۰۰ برای چیست؟

قرص رولاکس ۵۰۰ نامی است که برای کپسول رولاکس به کار برده می‌شود و همانطور که در طول مقاله به طور مفصل توضیح دادیم، این قرص برای درمان یبوست و درمان تنبلی روده استفاده می‌شود.

مصرف قرص رولاکس برای کودکان مجاز است؟

طبق بروشور محصول، مصرف این قرص برای کودکان زیر ۳ سال منع مصرف دارد. همچنین نحوه مصرف کپسول رولاکس برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز باید توسط پزشک تعیین شود. با این حال توصیه می‌کنیم برای یبوست کودکان از شربت‌های مخصوص سنین آن‌ها استفاده کنید.

مصرف کپسول رولاکس در بارداری و شیردهی ضرر ندارد؟

به طور کلی استفاده از هرگونه دارویی در دوران بارداری و شیردهی نیازمند احتیاط زیادی است. درباره این دارو باید گفت مصرف رولاکس در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است ترکیبات موجود در آن از طریق جفت به جنین منتقل شده و مشکلاتی ایجاد کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «مدت زمان اثر قرص رولاکس برای یبوست»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، اثر ترکیبات فعال موجود در گیاه سنا حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن در بدن پدیدار می‌شود. پس بهتر است زمان مصرف این قرص را طوری تنظیم کنید که در زمان اثرگذاری دارو، امکان رفتن به سرویس بهداشتی را داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره