طریقه مصرف کپسول فیفول
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کپسول فیفول از جمله مکمل‌های غذایی پرطرفداری است که برای رفع کم خونی ناشی از فقر آهن کاربرد دارد. این قرص حاوی اسید فولیک و فروس سولفات است و برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال قابل استفاده می‌باشد. درمورد طریقه مصرف کپسول فیفول و سایر نکات لازم در هنگام استفاده از این محصول سوالات زیادی پرسیده می‌شود. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم، به تمامی پرسش‌هایی که ممکن است مصرف‌کنندگان این قرص آهن با آن روبرو شوند پاسخ دهیم.

همانطور که گفتیم مورد مصرف اصلی قرص فیفول کمک به رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن و اسید فولیک در بدن است. بهتر است قبل از آشنایی با نکات لازم درمورد طریقه مصرف کپسول فیفول، با هم مرور کنیم که منظور از کم خونی ناشی از فقر آهن و اسید فولیک چیست.

کم خونی ناشی از فقر آهن

اگر بدن شما به اندازه کافی آهن دریافت نکند، قادر به تولید هموگلوبین لازم برای حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز نخواهد بود. به همین دلیل است که خستگی بیش از حد و تنگی نفس از شایع‌ترین علائم ناشی از کمبود آهن هستند.

کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی اتفاق می‌افتد که فرد آهن کافی مصرف نکند و یا به دلایلی مقدار زیادی از آن را از دست بدهد. این اتفاق به علت‌های مختلفی ممکن است برای فرد رخ بدهد.

از جمله شایع‌ترین دلایل ایجاد فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن خون (در مواقعی مانند دوران قاعدگی، زخم معده، پولیپ روده بزرگ، سرطان کولورکتال بیشتر مشاهده می‌شود.)
  • ناتوانی در جذب آهن (به طور مثال به علت بیماری سلیاک یا بر اثر عمل جراحی بای پس)
  • دوران بارداری (یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد فقر آهن)
  • تغذیه نادرست و دریافت ناکافی آهن
  • گیاه‌خواری (به دلیل مصرف نکردن فرآورده‌های حیوانی و عدم جذب آهن هِم)
  • ژنتیک (برخی بیماری‌های ارثی مانند فون ویلبراند، هموفیلی و سلیاک)

علائم کمبود آهن در بدن

فقر آهن در مراحل اولیه ممکن است حتی در آزمایش خون نیز مورد توجه قرار نگیرد. اما با تشدید کم خونی، علائم و نشانه‌های آن نیز شدت پیدا می‌کنند. درمان کم خونی مسئله مهمی است که نیاز به مشورت با پزشک دارد و مصرف خودسرانه مکمل‌های آن ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض در بدن شما شود.

بنابراین شناسایی علائم کم خونی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی از مهم‌ترین علائم کمبود آهن عبارتند از:

  • ضعف و خستگی بیش از حد
  • پوست رنگ پریده و دست و پاهای سرد
  • درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس
  • سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  • ریزش مو و داشتن ناخن‌های شکننده
  • هوس غیر معمولی برای موادی مانند یخ، خاک یا نشاسته
  • کم اشتهایی به خصوص در نوزادان و کودکان
علائم کم خونی ناشی از فقر آهن
بی حالی غیرمعمول و خستگی بیش از حد از شایع‌ترین علائم نشان‌دهنده کم خونی است.

کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک

اسید فولیک نیز همانند آهن در صورتی که به اندازه کافی در بدن تولید و یا دریافت نشود، موجب کم خونی فرد خواهد شد. فولیک اسید یک ماده مغذی است که مستقیما در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد و کمبود آن بر روی تعداد و حتی شکل ظاهری گلبول‌ها تاثیر می‌گذارد.

از جمله شایع‌ترین دلایل ایجاد این نوع کم خونی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رژیم غذایی نامناسب و فاقد اسید فولیک، مصرف مداوم الکل، بارداری، ابتلا به بیماری سلیاک، مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های مشابه صرع و مصرف داروهایی مانند فنی توئین، دیلانتین، متوتروکسات یا سولفاسالازین

علائم کمبود اسید فولیک در بدن

تشخیص این نوع کمبود به معاینه پزشک و انجام آزمایش نیاز دارد. اما علائم و نشانه‌های زیر تقریبا درمورد این اختلال شایع هستند:

  • رنگ‌پریدگی، خستگی و بی‌حالی
  • اسهال و اختلالات غیر عادی گوارشی
  • کاهش اشتها و حس چشایی
  • ضعف عضلات بدن در حین فعالیت روزانه یا ورزش
  • احساس سوزن سوزن شدن دست و پا
  • احساس افسردگی

توجه داشته باشید کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید شاید مستقیما منجر به بیماری حادی نشود، ولی در طولانی مدت باعث خستگی، افسردگی، ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی فرد می‌شود. به همین دلیل بهتر است همانند کم خونی ناشی از فقر آهن، این بیماری را نیز جدی بگیرید و برای درمان آن به کمک منابع غذایی یا مکمل‌ها اقدام نمایید.


تا اینجا با علت‌های اصلی ایجاد کمبود آهن و کمبود اسید فولیک و کم خونی ناشی از آن‌ها آشنا شدیم و با بررسی علائم شایع این دو نوع کم خونی متوجه شدیم که چه کسانی باید با مراجعه به پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

با توجه به این اطلاعات قصد داریم در ادامه شما را با کپسول فیفول که یک مکمل برای بهبود هر دو نوع کم خونی ناشی از فقر آهن و فولیک اسید است بیشتر آشنا کنیم. درمورد فواید و عوارض و طریقه مصرف کپسول فیفول نیز صحبت خواهیم کرد.

قرص ففول برای چیست

کپسول ففول که آن را با نام‌های قرص یا کپسول فیفول نیز می‌شناسند، توسط شرکت داروسازی البرز دارو و تحت لیسانس شرکت اینترافارم انگلستان تولید می‌شود. این شرکت نمونه‌های مشابه دیگری از قرص ففول را نیز به نام‌های کپسول ففول دئودونال (حاوی آهن و ویتامین‌های B6 و B12)، کپسول ففول گاین (حاوی آهن، فولیک اسید، ویتامین B و ویتامین C) و کپسول ففول پرگننسی (مکمل آهن دوران بارداری) به بازار ارائه کرده است.

به طور کلی محصولات ففول یک قرص آهن هستند که بنا به نوع مصرف ویتامین‌های دیگری نیز با آن ترکیب شده است. محصولی که در این مقاله درمورد آن صحبت می‌کنیم، کپسول ففول با بسته‌بندی زیر است.

خرید کپسول فیفول اینترافارم
خرید کپسول فیفول اینترافارم برای تامین آهن و فولیک اسید مورد نیاز بدن کلیک کنید.

این قرص حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم فروس سولفات (Dried Ferrous Sulphate) و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک (Folic Acid) می‌باشد. در این مکمل مقدار آهن المنتال ۴۵ میلی‌گرم است که میزان آهن قابل جذب در این محصول را نشان می‌دهد.

فروس سولفات

فروس سولفات با فرمول (FeSO4) موجب جبران کمبود احتمالی آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون می‌شود. همانطور که گفتیم بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین وظیفه مهم انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن را دارد و در صورتی که به اندازه کافی در بدن تولید نگردد، در کار سایر اعضای بدن اختلال ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی مکمل‌های آهن مانند فروس سولفات به کمک ما می‌آیند.
فروس سولفات را به صورت ترکیبی با موادی مانند ویتامین سی، فولیک اسید، مولتی ویتامین و … نیز تولید می‌کنند.

فولیک اسید

فولیک اسید یا اسید فولیک که به نام ویتامین B9 نیز نامیده می‌شود، برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان حفظ می‌کند.

یکی از مزیت‌های کپسول فیفول این است که به صورت اسپانسول تهیه شده است. به این معنی که هر کپسول از دو قسمت سبز و شفاف تشکیل شده که حاوی گرانول‌های رنگی می‌باشد. منظور از اسپانسول کپسولی است که گرانول‌های کوچک داخل آن در فواصل معین جذب بدن می‌شوند. در واقع آهن موجود در ففول به تدریج و در طی چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد می‌شود.

کپسول ففول با جبران کمبود این دو ماده در بدن به بهبود و درمان کم خونی ایجاد شده کمک می‌کند. ترکیبات قرص ففول به گونه‌ای است که به خوبی می‌تواند فقر آهن و عوارض ناشی از آن را بهبود ببخشد.

خرید قرص فیفول

طریقه مصرف کپسول فیفول

جهت استفاده از کپسول فیفول مطابق با دستور تجویزی پزشک خود عمل کنید. میزان مصرف پیشنهادی شرکت سازنده به صورت روزی یک عدد کپسول است. توجه داشته باشید که قرص فیفول برای کودکان کمتر از ۶ سال و افراد مسن منع مصرف دارد. برای سایر کودکان نیز دوز مصرفی حتما باید توسط پزشک تعیین شود، چرا که مصرف بیش از حد این محصول برای کودکان خطرناک خواهد بود.

اگر از داروی دیگری نیز استفاده می‌کنید و یا مبتلا به کم‌خونی‌های مستقل از آهن (آنمی همولتیک) هستید، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف قرص فیفول برای مردان

قرص فیفول برای مردان ،خانم‌ها و همچنین کودکان بالای ۶ سال قابل استفاده است. درست است که به دلیل شرایط قاعدگی و بارداری، درصد بروز کم خونی در زنان بیشتر است اما کم خونی در مردان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند موجب عوارض جانبی حادی شود. به همین دلیل استفاده از قرص فیفول برای مردان نیز توصیه می‌شود. همچنین آقایانی که به ریزش موی ناشی از فقر آهن دچار هستند، به کمک این مکمل می‌توانند این مشکل را کنترل کنند.

مصرف قرص فیفول در دوران قاعدگی

زنان به طور طبیعی آهن کمتری نسبت به مردان در بدن خود ذخیره می‌کنند و همچنین مقدار آهن اضافی موجود در بدن خود را در دوران قاعدگی از دست می‌دهند.

درمورد بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی باید گفت که مکمل‌های آهن در صورتی که با معده خالی مصرف شوند، جذب بهتری در بدن خواهند داشت. بنابراین توصیه می‌شود که نیم ساعت قبل از صرف صبحانه از آنها استفاده شود. برخی از افراد پس از خوردن قرص آهن دچار مشکلات گوارشی می‌شوند در این صورت می‌توان آن را قبل از خواب شبانه استفاده کرد.

مصرف قرص فیفول در بارداری

درمورد مصرف قرص فیفول در بارداری لازم است قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید. برای این دوران توصیه می‌شود از کپسول ففول پرگننسی استفاده کنید که حاوی آهن، فولیک اسید و انواع ویتامین‌های B6، C، D، E، A و B12 است. این قرص ففول مختص دوران بارداری بوده و به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن مادران باردار کمک می‌کند. جهت استفاده می‌توانید روزانه یک کپسول را با معده پر و آب کافی میل نمایید.

شما می‌توانید جهت خرید کپسول ففول و سایر انواع قرص آهن خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید انواع قرص آهن خارجی و ایرانی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های حاوی آهن و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

عوارض قرص فیفول چیست؟

در صورت مصرف به اندازه توصیه شده، عارضه جانبی خاصی گزارش نشده است. اما اگر به مواد موجود در این محصول حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

فیفول بهتر است یا ایزی آیرون؟

قرص ففول یک فرآورده خون ساز است که حاوی آهن سولفات و فولیک اسید می‌باشد. مزیت این قرص این است که به صورت اسپانسیول تهیه شده و به تدریج در دستگاه گوارش آزاد می‌شود. قرص ایزی آیرون علاوه بر آهن حاوی ویتامین C، B12 و فولیک اسید نیز می‌باشد و عوارض گوارشی آن به حداقل رسیده است.

قرص فیفول خارجی چاق کننده است؟

خیر هیچ یک از ترکیبات این قرص باعث افزایش وزن نمی‌شود. تنها در صورتی که به دلیل کم خونی دچار کاهش اشتها شده باشید، ممکن است بعد از مصرف این قرص اشتهای طبیعی شما بازگردد و کمی افزایش وزن داشته باشید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «طریقه مصرف کپسول فیفول»

  1. سلام .وقت بخیر .هنوگلوبین ۱۲/۹ و فرتین ۱۰ دوز مصرفی ففول چقدر است .۴۵ ساله با قاعدگی زیاد .
    ممنون

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، کپسول ففول را هر ۱۲ساعت یک عدد و سپس بعد از ۱۰روز مجددا آزمایش خون دهید و سطح فریتین را اندازه گیری نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام وقتتون بخیر
    دخترم هفته ای یک عدد فیفول میخوره و تازه بلوغ شده آیا باید هر روز بخورد در دوران قاعدگی؟

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، میزان مصرف قرص آهن برای هر شخص می تواند متفاوت باشد و بسته به کمبود آهن در ازمایش خون مشخص می‌شود.لذا چنانچه در دوران قاعدگی علایمی هم‌چون کاهش آستانه تحمل، سرگیجه و یا سردرد دچار شوند می تواند نشانه از کم خونی باشدو بهتر است ابتدا آزمایش انجام دهید.

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام فقط برای یک بار، دوز بیشتری آهن دریافت کرده اید و هیچ مشکلی پیش نمی آید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط