زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

آشنایی با مکمل‌های غذایی باکیفیت و دارای برند معتبر، کارِ ما را در انتخاب محصولات مورد نیازمان آسان‌تر می‌کنند. ففول ویتامینز یکی از این مکمل‌هاست! کپسول فیفول ویتامینز اینترافارم یک مکمل مولتی ویتامین مینرال محبوب برای کمک به سلامت عمومی بدن است و با داشتن ترکیبات متنوع، به رفع نیازهای تغذیه‌ای بزرگسالان کمک می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب توضیح می‌دهیم که قرص فیفول ویتامینز برای چیست و در ادامه، موارد مهم دیگر از جمله نحوه مصرف و احتیاطات استفاده از آن را می‌خوانید. با ما همراه باشید.

قرص فیفول ویتامینز چیست؟

کپسول ففول ویتامینز اینترافارم یک مکمل مولتی ویتامین و مینرال است که به تامین ریزمغذی‌های ضروری برای بدن و سلامت عمومی کمک می‌کند. فیفول ویتامینز حاوی ۲۷ ترکیب شامل انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، عصاره جینسینگ و مواد مغذی دیگر می‌باشد. این یک پاسخ ساده به سوال «ففول ویتامینز چیست» است؛ اما در ادامه مقاله به طور مفصل توضیح می‌دهیم که خواص ترکیبات قرص فیفول ویتامینز شامل چه مواردی است و قرص فیفول ویتامینز برای چیست.

قرص فیفول ویتامینز در ایران و تحت لیسانس اینترافارم آمریکا تولید می‌شود. تولید کننده این مکمل افق تولید دارو پارس است.

خوب است ذکر کنیم که محصول ففول ویتامینز (فیفول ویتامینز) که با نام مولتی ویتامین ففول هم شناخته می‌شود، یک مکمل به فرم «کپسول» است که در محاوره بسیاری از افراد از آن با نام «قرص ففول ویتامینز» نیز یاد می‌کنند.

مولتی ویتامین فیفول در قالب بسته حاوی ۳۰ عدد کپسول تولید شده است.

خرید کپسول ففول ویتامینز اینترافارم

کپسول مولتی ویتامین ففول ویتامینز اینترافارم
قرص فیفول ویتامینز در ایران و تحت لیسانس اینترافارم آمریکا تولید می‌شود.

ترکیبات قرص فیفول ویتامینز

ترکیبات ففول ویتامینز گستره وسیعی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی را شامل می‌شود. عصاره جینسینگ نیز در ترکیبات این مکمل وجود دارد.

جدول ترکیبات کپسول ففول ویتامینز اینترافارم را در ادامه مشاهده می‌کنید.

ترکیبات قرص فیفول ویتامینز مقدار درصد از نیاز روزانه
ویتامین A (پالمیتات) ۲۵۰۰ واحد بین‌المللی ۵۰%
ویتامین D3 (کلکلسیفرول) ۲۰۰ واحد بین‌المللی ۵۰%
ویتامین E (آلفا توکوفریل استات) ۱۰ واحد بین‌المللی ۳۵%
ویتامین B1 (تیامین مونونیترات) ۱ میلی‌گرم ۶۶%
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ۱ میلی‌گرم ۵۸%
ویتامین B6 (پیریدوکسین هیدروکلراید) ۲.۶ میلی‌گرم ۱۳۰%
ویتامین B7 (بیوتین) ۱۵۰ میکروگرم ۵۰%
ویتامین K1 ۳۰ میکروگرم ۳۷%
ویتامین B9 (فولیک اسید) ۵۰ میکروگرم ۱۲.۵%
فولات (۵-methyltetrahydrofolic acid, Quatrefolic) ۵۰ میکروگرم ۱۲.۵%
ویتامین C (آسکوربیک اسید) ۲۵ میلی‌گرم ۴۱%
کلسیم (کربنات) ۵۰ میلی‌گرم ۵%
آهن (فروس بیس گلیسینات) ۴.۵ میلی‌گرم ۲۵%
منیزیم (منیزیم اکسید) ۱۰ میلی‌گرم ۳%
زینک (زینک اکسید) ۳ میلی‌گرم ۲۰%
سلنیوم (سدیم سلنیت) ۱۵ میکروگرم ۲۲%
مس (اکسید) ۱ میلی‌گرم ۵۰%
منگنز (سولفات) ۵۰ میکروگرم ۳%
کروم (پیکولینات کروم) ۳۰ میکروگرم ۲۵%
ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) ۴ میکروگرم ۶۷%
ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) ۵ میلی‌گرم ۵۰%
ید (پتاسیم یدید) ۱۹۶ میکروگرم ۱۲۰%
ویتامین B3 (نیاسینامید) ۱۰ میلی‌گرم ۵۰%
لسیتین ۲۰ میلی‌گرم
اینوزیتول ۱۰ میلی‌گرم
عصاره جینسینگ ۵ میلی‌گرم
پارابنزوئیک اسید (پابا) ۵ میلی‌گرم

در این بخش می‌خوانید که هر یک از ترکیبات قرص فیفول ویتامینز برای چیست و مهمترین خواص آن‌ها شامل چه مواردی است.

ویتامین‌های گروه B

همه ویتامین‌های گروه B یعنی ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6،‌ B7، ‌‌B9 و B12 که مجموع آن‌ها به ویتامین B کمپلکس نیز معروف است، در ترکیبات قرص فیفول ویتامینز وجود دارند. این ویتامین‌های محلول در آب، نقش‌های بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند؛ ویتامین‌های B می‌توانند در موارد زیر موثر باشند:

  • سلامت سلولی
  • سلامت پوست، مو و ناخن
  • سلامت قلب و عروق
  • تولید انرژی مورد نیاز بدن
  • تعادل وزن
  • بهبود عملکرد تیروئید
  • سلامت سیستم عصبی
  • درمان کم‌خونی (به خصوص ویتامین B12 که کمبود آن باعث نوعی کمخونی می‌شود)

مواد غذایی زیادی حاوی ویتامین‌های گروه B هستند؛ از جمله شیر، پنیر، تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، اسفناج، سیب زمینی، انواع لوبیا، مغزیجات، موز و… حاوی این دسته از ویتامین‌ها هستند.

بر اساس وجود ویتامین های گروه B در این مکمل و اهمیت آن ها در بدن، میتوان یک پاسخ به سوال قرص فیفول ویتامینز برای چیست داد: قرص ففول ویتامینز یک مکمل مناسب برای تامین بخشی از نیازهای بدن به هر کدام از ویتامین های B است. با این وجود لازم است به رژیم غذایی و تنوع غذاهایی که مصرف می‌کنید، توجه کافی داشته باشید.

ویتامین های B در قرص ففول ویتامینز
ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6،‌ B7، ‌‌B9 و B12 (ویتامین B کمپلکس)، در ترکیبات قرص فیفول ویتامینز وجود دارند.

ویتامین C

ویتامین C یکی از ترکیبات دیگر قرص مولتی ویتامین ففول است که خواص آنتی اکسیدانی به همراه می آورد. این ویتامین با خواص آنتی اکسیدان با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

ویتامین C جذب آهن را که در قرص ففول ویتامینز وجود دارد، نیز بهبود می‌دهد. از کاربردهای دیگر ویتامین C می‌توان به نقش آن در سلامت و آبرسانی به پوست، کلاژن سازی، سلامت سیستم قلبی عروقی، سلامت چشم، کمک به ترمیم زخم ها، کاهش اضطراب و حفظ استخوان‌ها و غضروف‌ها اشاره کرد.

ویتامین‌های محلول در چربی قرص فیفول ویتامینز برای چیست؟

ویتامین‌های A، D، E و K ویتامین های محلول در چربی هستند که در ترکیبات قرص ففول ویتامینز وجود دارند. ویتامین های محلول در چربی این گونه هستند که بدن آن ها را در بافت های چربی و کبد ذخیره می‌کند. این ویتامین‌ها در غذاهای حاوی چربی موجود هستند؛ البته ویتامین D با قرار گرفتن در معرض آفتاب در بدن ساخته می‌شود اما برخی از افراد برای تامین میزان کافی از آن به مصرف مکمل احتیاج دارند.

وجود این ویتامین ها در کپسول فیفول ویتامینز بخشی از نیاز روزانه به آن‌ها را تامین می‌کند. در این جا اصلی‌ترین کارکردهای ویتامین‌های محلول در چربی را می‌خوانید:

  • ویتامین A: سلامت بینایی، سلامت سیستم ایمنی، رشد و نمو بدن، رشد مو، قدرت باروری
  • ویتامین D3: سلامت استخوان ها، تنظیم عملکرد و سلامت سیستم ایمنی بدن
  • ویتامین E: نقش آنتی اکسیدان برای مقابله با استرس اکسیداتیو در بدن ( اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین E با حضور در کنار ویتامین C، ویتامین B3 و سلنیوم بیشتر می‌شود. این ریزمغذی‌ها نیز در ترکیبات قرص ففول وجود دارند.)
  • ویتامین K1: کمک به انعقاد خون، سلامت استخوان ها، سلامت قلب.

مواد معدنی موجود در قرص فیفول ویتامینز برای چیست؟

املاح معدنی دسته دیگری از ریزمغذی‌های ضروری برای بدن هستند که با مصرف قرص ففول ویتامینز می‌توان به تامین بخشی از نیاز بدن به آن‌ها، کمک کرد. به این وسیله می‌توانیم به سوال قرص فیفول ویتامینز برای چیست یک پاسخ دیگر بدهیم. مهمترین نقش‌ها و فواید مواد معدنی فیفول ویتامینز شامل موارد زیر است:

  • کلسیم: سلامت استخوان ها، کمک به انعقاد خون، سلامت رگ ها و قلب، کمک به سلامت انقباض عضلات، بهبود کلسترول خون
  • آهن: کمک به خون سازی و اکسیژن رسانی به نقاط بدن (با تشکیل هموگلوبین)، متابولیسم ماهیچه‌ای، کاهش خستگی، سلامت سیستم ایمنی بدن، بهبود تمرکز، بهبود کیفیت خواب، بارداری سالم
  • منیزیم: تولید انرژی در بدن، تشکیل پروتئین، حفظ ژن ها، حرکت عضلات، تنظیم سیستم عصبی، تنظیم فشار خون، خاصیت ضد التهاب، مفید برای میگرن، افسردگی و PMS (سندرم پیش از قاعدگی)
  • زینک: سلامت سیستم ایمنی، سنتز پروتئین، سنتز DNA، ترمیم زخم ها، رشد و نمو، واکنش های آنزیمی، بیان ژن (Gene expression)
  • سلنیوم: آنتی اکسیدان قوی، سلامت عملکرد تیروئید (در کنار ید)، تقویت سیستم ایمنی، سلامت مو و ناخن
  • مس: کمک به تولید گلبول های قرمز، سلامت سیستم عصبی، سلامت سیستم ایمنی
  • منگنز: خاصیت آنتی اکسیدان قوی، ضد التهاب، نقش در سلامت استخوان ها، تنظیم قند خون، کمک به سلامت تیروئید، کمک به علائم PMS به همراه کلسیم، بهبود عملکرد مغز
  • کروم: تنظیم قند خون، نقش در متابولیسم چربی، کربوهیدرات و پروتئین، کمک به مدیریت وزن، دیابت نوع ۲ و سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • ید: سلامت غده تیروئید، کمک به بهبود عملکرد شناختی، کمک به ساخت پروتئین در سلول ها

لسیتین

لسیتین نام عمومی گروهی از لیپیدها (ترکیبات چربی) است که به طور طبیعی در غذاهایی مثل تخم مرغ، ماهی، شیر و سویا یافت می‌شود. این ماده در ترکیبات قرص ففول ویتامینز نیز در نظر گرفته شده است.

دانشمندان در برخی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که لسیتین با تحریک ترشح صفرا، در کاهش کلسترول خون مفید است.

این ماده دارای خاصیت ضد التهاب بوده و اثرات مثبتی برای حافظه، سلامت قلب و گوارش به همراه دارد.

اینوزیتول

اینوزیتول یکی از ترکیبات قرص ففول ویتامینز است که نوعی قند و ترکیبی مشابه با گلوکز می‌باشد. این ماده نقش مهمی در کمک به سلول‌های بدن برای ساخت غشای سلولی و پاسخ به پیام‌های موجود در محیط اطراف دارند. اینوزیتول همچنین به عملکرد انسولین کمک می‌کند. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌نماید.

اینوزیتول در بسیاری از غذاها از جمله مرکبات (به جز لیمو)، مغزیجات مانند بادام و گردو و لوبیا یافت می‌شود.‌ از خواص اینوزیتول می‌توان به فواید آن برای دیابت نوع ۲، ناباروری، سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلال دوقطبی اشاره کرد. این ماده همچنین ممکن است به کاهش اضطراب، تقویت باروری و کاهش فشار خون کمک کند.

عصاره جینسینگ

عصاره جینسینگ ترکیب دیگری در مولتی ویتامین ففول است. جینسینگ از قدیم‌الایام به خاطر خواص سرشارش در شرایط مختلف مورد استفاده بوده است. از جمله خواصی که برای این گیاه ذکر می‌شود و در برخی تحقیقات نیز نتایج مثبتی به همراه داشته است، عبارتند از:

  • افزایش انرژی و کاهش خستگی
  • بهبود حافظه و عملکرد مغز
  • کاهش استرس
  • ایجاد آرامش
  • بهبود دیابت
  • کاهش قند خون و کلسترول
  • بهبود اختلالات جنسی
گیاه جینسینگ
از جینسینگ در طب سنتی چینی برای تقویت حافظه و افزایش انرژی استفاده می‌شده است.

پابا (پارا-آمینوبنزوئیک اسید)

پابا که با عنوان ویتامین B10 نیز شناخته می‌شود (در واقعیت ویتامین نیست)، یک ترکیب آلی است و در بعضی غذاها وجود دارد. قرص ففول ویتامینز حاوی این ماده می‌باشد و به این واسطه، خواصی مانند بهبود مشکلات پوستی، سلامت مو، کمک به درمان ناباروری در زنان و بهبود آرتروز را به همراه می‌آورد.

قرص فیفول ویتامینز برای چیست؟

با توجه به خواص زیادی که هر کدام از مواد مغذی موجود در قرص فیفول ویتامینز به همراه می‌آورند، می‌توانیم خواص فیفول ویتامینز را به صورت مجزا توضیح داده و به راحتی جمع بندی کنیم که قرص فیفول ویتامینز برای چیست:

سلامت چشم و بینایی

قرص فیفول ویتامینز برای سلامت چشم و بینایی مفید است چرا که حاوی ویتامین A، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین E و ماده معدنی سلنیوم می‌باشد.

سلامت هورمونی

ویتامین D، ویتامین های B (به خصوص ویتامین B12)، منیزیم، زینک و برخی ترکیبات دیگر موجود در کپسول ففول ویتامینز در کمک به حفظ و ارتقای سلامت هورمون‌ها در بدن نقش دارند.

سلامت و تقویت عملکرد مغز

همگی ترکیبات موجود در مولتی ویتامین ففول به خصوص ویتامین های B، ویتامین D، ویتامین E، منگنز و عصاره جینسینگ به عملکرد مغز و سلامت آن کمک می‌کنند.

افزایش انرژی

ویتامین های B کمپلکس، آهن و عصاره جینسینگ موجود در قرص ففول ویتامینز به افزایش انرژی کمک می‌کند.

سلامت قلب و عروق

ففول ویتامینز با داشتن ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین K1، کلسیم و لسیتین برای سلامت قلب اثرات مثبتی به همراه دارد.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

ویتامین های گروه B (به خصوص B1، B6 و B12)، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C، مس و منیزیم، در سلامت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا نموده و همگی در قرص فیفول ویتامینز وجود دارند.

سلامت سیستم ایمنی

ففول ویتامینز حاوی زینک، ویتامین C، ویتامین D3، آهن و مس است و این طریق در سلامت سیستم ایمنی بدن و تقویت آن نقش دارد.

کمک به سلامت تیروئید

قرص فیفول ویتامینز با داشتن ترکیباتی مثل ویتامین‌های B، ید، سلنیوم و منگنز به سلامت عملکرد غده تیروئید کمک می‌کند.

کمک به سلامت پوست، مو و ناخن‌ها

زینک، سلنیوم، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین A، مس و آهن از جمله ریزمغذی های ضروری برای سلامت پوست، مو و ناخن هستند که در قرص فیفول ویتامینز وجود دارند.

طریقه مصرف ففول ویتامینز

توصیه میشود روزانه یک عدد کپسول ففول ویتامینز بعد از غذا (ترجیحا وعده اصلی) یا طبق تجویز پزشک مصرف شود.

این مکمل را بیش از دوز اعلام شده مصرف نکنید.

تداخلات دارویی

چنانچه از داروهای قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون یا هر داروی دیگری استفاده می کنید، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

همچنین اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید، باید قبل از مصرف مکمل های جدید از جمله مولتی ویتامین فیفول، با پزشک مشورت نمایید.

اگر به سویا یا تخم مرغ حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف قرص ففول ویتامینز با داروساز مشورت کنید چرا که لسیتین موجود در این محصول ممکن است از این منابع غذایی به دست آمده باشد.

قرص ففول ویتامینز در بارداری و شیردهی

قرص ففول ویتامینز در بارداری منع مصرف دارد. برای این دوران، قرص ففول پرگننسی از همین برند را (با مشورت پزشک) توصیه می‌کنیم.

مصرف ففول ویتامینز در شیردهی نیز مجاز نمی‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که قرص فیفول ویتامینز برای چیست و هر یک از ترکیبات این مکمل در سلامت بدن چه نقشی دارد. همچنین درباره نحوه مصرف و احتیاطات آن توضیح دادیم. برای خرید ففول ویتامینز می‌توانید به راحتی وارد صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب شده و در یک خرید اینترنتی آسان، سفارش خود را در محل مورد نظر در سراسر ایران تحویل بگیرید.

خرید کپسول ففول ویتامینز اینترافارم

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط