نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب

نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کبد چرب از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است که به علل مختلفی از جمله چاقی، مصرف مشروبات الکلی، سوء تغذیه و مصرف برخی داروها اتفاق می‌افتد. درمان به موقع این بیماری جهت کنترل عوارض ناشی از آن اهمیت بالایی دارد. این درمان می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله کاهش وزن، اصلاح سبک زندگی، دارو درمانی شامل کپسول و قرص کبد چرب، استفاده از گیاهان دارویی و یا بنا بر صلاح‌دید پزشک، ترکیبی از این راهکارها باشد. خار مریم از جمله گیاهان موثر در درمان مشکلات کبدی است که در بسیاری از داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب صحبت خواهیم کرد.

علائم کبد چرب

کبد انسان یکی از حساس‌ترین و پرکاربردترین اندام‌های حیاتی بدن است. در صورتی که این عضو بسیار مهم در دفع سموم بدن عملکرد خوبی نداشته باشد، عوارض مختلفی برای بدن ایجاد خواهد کرد. کبد چرب شایع‌ترین نوع بیماری‌های کبد است که درجات مختلفی از گرید ۱ تا گرید ۴ دارد. این بیماری که به دلیل تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود، به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود. در نوع کبد چرب الکلی، ایجاد عارضه به علت مصرف بیش از حد الکل اتفاق می‌افتد. اما کبد چرب غیر الکلی می‌تواند بر اثر عواملی مانند ژنتیک، چاقی، تغذیه نامناسب، دیابت، مصرف داروهای حاوی کورتون و افراط در مصرف هومون‌ها ایجاد شود.

از شایع‌ترین علائم بیماری کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی و ضعف شدید
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • درد در مرکز یا سمت راست و بالای شکم

درمان کبد چرب

افرادی که به کبد چرب دچار شده‌اند، علاوه بر چربی اضافی در کبد، ممکن است در مراحل بالاتر بیماری دچار التهاب و زخم کبدی نیز بشود. در صورتی که روند درمان بیماری به درستی انجام نشود، احتمال وقوع عوارضی همچون تجمع مایع در شکم، تورم وریدهای مری، سرطان کبد و در نهایت نارسایی کبد و از کار افتادن آن وجود دارد. از همین رو درمان کبد چرب و تشخیص به موقع آن اهمیت بالایی دارد. همچنین پیشگیری از ایجاد این عارضه به کمک رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی صحیح می‌تواند هر فرد از عواقب ناگوار این بیماری در امان نگه دارد.

قبل از اینکه با نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب آشنا شویم، بهتر است ابتدا درمورد روش‌های درمانی موجود برای این بیماری صحبت کنیم. از مهم‌ترین اقدامات جهت پیشگیری و درمان کبد چرب، حفظ وزن ایده‌آل است. کنترل قند و چربی خون و رعایت تناسب اندام از توصیه‌های همیشگی پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب می‌باشد. افرادی که سابقه بیماری کبد چرب در اعضاء خانواده آن‌ها وجود دارد و یا به هر علتی مستعد ابتلا به این عارضه هستند، بهتر است آزمایش خون را به صورت دوره‌ای انجام دهند.

کبد چرب درمان قطعی ندارد، از همین رو پزشکان بیشتر روی مصرف غذاهای سالم و بدون چربی، قطع مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و اصلاح سبک زندگی تمرکز می‌کنند. به کمک این روش‌ها می‌توان این بیماری را کنترل کرد. همچنین ممکن است در کنار این راهکارها، داروهای کنترل چربی خون، قرص ویتامین E و یا داروهای ضد دیابت از جمله متفورمین نیز می‌تواند جزو نسخه پزشک معالج شما قرار بگیرد.

برای کبد چرب چی بخوریم؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، تغییر رژیم غذایی در این بیماری بسیار ضروری است. تغذیه روزانه شما در روند درمان کبد چرب اهمیت بالایی دارد. برنامه غذایی شما باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، قهوه، روغن زیتون، سویا، آجیل، دانه‌های کتان و… باشد. افراد مبتلا به کبد چرب، باید مصرف نوشابه، الکل، غذاهای شور، چربی‌های اشباع، غذاهای سرخ‌شده، سوسیس و کالباس و گوشت‌های چرب را از رژیم خود حذف کنند.

در پاسخ به این سوال که برای کبد چرب چی بخوریم، باید گفت روغن آووکادو، سیر، چای سبز، شیر بادام، میوه‌ها مانند سیب، روغن زیتون و مرکباتی مانند لیمو، مواد خوراکی غنی از ویتامین E، دانه‌های کتان و چیا از جمله بهترین مواردی هستند که می‌توانند در بهبود و کنترل کبد چرب موثر عمل کنند. در بین گیاهان دارویی نیز برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان قویترین چربی سوز کبد در نظر گرفت.

خرید قرص کبد چرب

اکنون شما را با چند نمونه از گیاهان موثر در درمان کبد چرب که در بسیاری از قرص‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا خواهیم کرد و در ادامه، روی مبحث نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب متمرکز خواهیم شد.

  • خار مریم: می‌توان گفت قویترین چربی سوز کبد خار مریم است. این گیاه می‌تواند دارای خواص محافظت‌کننده از کبد باشد.
  • آرتیشو (کنگر فرنگی): بر اساس برخی مطالعات اثر عصاره برگ آرتیشو بر کاهش چربی کبد تایید شده است.
  • چای سبز: مصرف عصاره این گیاه می‌تواند به درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب غیر الکلی کمک کند.
  • زردچوبه: جزء اصلی این گیاه کوکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌باشد.
  • زنجبیل: این ماده غذایی نیز دارای اثر قوی چربی سوز کبدی است که به مهار التهاب و محافظت از کبد کمک می‌کند.

خواص خار مریم برای کبد چرب

گیاه خار مریم بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان مشکلات کبد و مجرای صفراوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه که به عنوان قویترین چربی سوز کبد در بین گیاهان دارویی ذکر می‌شود، می‌تواند دارای خواص محافظت کننده از کبد باشد.

بر طبق مطالعات انجام گرفته، سیلی مارین ماده فعال موجود در گیاه خار مریم، مجموعه‌از از فلاونوئیدهای مفید برای کبد است. این ماده با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و باعث سم‌زدایی کبد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های حاوی سیلی مارین می‌تواند به محافظت در مقابل پیشرفت بیماری‌های کبدی، افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز الکلی و بهبود کیفیت کلی زندگی در بیماران کبدی کمک کند.

این گیاه در مجامع پزشکی به واسطه خاصیت محافظت‌کننده کبد، به عنوان یک درمان مکمل برای بیماران کبد چرب غیر الکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین فرآورده‌های حاوی خار مریم به عنوان محافظ کبد در برابر سموم کشنده‌ای همچون آماتوکسین توسط پزشکان تجویز می‌شود. امروزه شرکت‌های داروسازی زیادی از خواص خار مریم برای کبد چرب بهره برده و به تولید داروهای کمک‌کننده در کنترل این بیماری اقدام نموده‌اند. در ادامه شما را با نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب آشنا می‌کنیم.

نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب

از گیاه خار مریم به روش‌های مختلفی برای بهبود و کنترل بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. ریشه، ساقه، برگ‌ها و دانه‌های گیاه خار مریم همگی دارای خواص درمانی هستند. از این گیاه به روش‌هایی مانند جوشانده، عصاره، دمنوش یا چای، روغن و عرق استفاده می‌شود. البته همانطور که قبلا اشاره کردیم، محصولات دارویی مختلفی نیز از این گیاه تهیه و فرآوری شده است که در فرم‌های پودر، روغن، قرص و کپسول‌های گیاهی در بازار وجود دارند. حال ببینیم نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب، در هر یک از روش‌های فوق چگونه است.

قرص گیاهی خار مریم برای کبد چرب

نوع دیگری از فرآورده‌های گیاه خار مریم، محصولات دارویی تهیه شده توسط شرکت‌های داروسازی است که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. این فرآورده‌ها بهترین انتخاب برای کسانی هستند که می‌خواهند از خواص خار مریم جهت درمان مشکلات کبدی یا موارد دیگر استفاده کنند. یکی از محصولاتی که بر اساس سیلی مارین، ماده فعال خار مریم، استاندارد شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد، قرص لیورگل است.

قرص لیورگل برای کبد چرب
جهت خرید قرص لیورگل برای کبد چرب با قیمت مناسب و تخفیفات ویژه روی عکس کلیک کنید.

قرص لیورگل در دو بسته بندی لیورگل ۱۴۰ (حاوی ۱۰ میلی‌گرم سیلی مارین) و لیورگل ۷۰ (حاوی ۷۰ میلی‌گرم سیلی مارین) به بازار ارائه می‌شود. از مهم‌ترین موارد مصرف این قرص می‌توان به محافظت از کبد، بهبود کبد چرب، کاهش عوارض کبدی داروها، صفراآور، کنترل هپاتیت حاد و مزمن و بهبود سیروز کبدی اشاره کرد.

جهت اطلاع از نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب، به کمک قرص لیورگل بهتر است با پزشک خود یا داروساز مشورت داشته باشید. اما این محصول بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه و مصرف است. شما می‌توانید یک عدد قرص ۱۴۰ میلی‌گرمی یا دو عدد قرص ۷۰ میلی‌گرمی لیورگل را به صورت ۳ نوبت در روز مصرف نمایید.

دمنوش خار مریم برای کبد چرب

جهت تهیه دمنوش خار مریم، می‌توانید دانه این گیاه یا پودر آن را به اندازه یک قاشق غذاخوری، به همراه کمی عسل به آب جوشیده اضافه کنید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و مصرف کنید.

روغن خار مریم برای کبد چرب

این روغن از دانه‌های خار مریم تهیه می‌شود و می‌تواند به دو صورت موضعی یا خوراکی مورد مصرف قرار بگیرد. می‌توانید روزانه ۳ قاشق چای‌خوری از این روغن را روی غذای خود ریخته و میل کنید. یا اینکه یک قاشق غذاخوری روغن خار مریم را به مدت ۳ هفته صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید.

عرق خار مریم برای کبد چرب

عرق خار مریم در عطاری‌ها وجود دارد که می‌توانید آن را تهیه کنید. جهت استفاده از عرق خار مریم برای کبد چرب می‌توانید روزانه ۲ استکان کوچک از آن را قبل از وعده‌های غذایی میل کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با خواص گیاه خار مریم برای کنترل و بهبود بیماری کبد چرب آشنا شدیم. همچنین از آنجا که سوالات زیادی درمورد نحوه مصرف خار مریم برای کبد چرب از متخصصین ما پرسیده بودید، به شرح این مسئله نیز پرداختیم. شما می‌توانید یکی از روش‌های استفاده از دمنوش، روغن، عرق و قرص‌های گیاهی خار مریم را جهت مصرف آن انتخاب کنید. با این حال ما فرآورده‌های گیاهی که تحت شرایط آزمایشگاهی تهیه می‌شوند و دارای مجوز سازمان غذا و دارو هستند، را توصیه می‌کنیم.

قرص لیورگل از جمله بهترین محصولات حاوی عصاره خشک خار مریم است که به دلیل تاثیرگذاری عالی، رضایت بسیاری از مصرف‌کنندگان خود را کسب کرده است. جهت خرید این قرص از داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید قرص لیورگل ۱۴۰

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط