قرص لیورگل چیست و چه تاثیری دارد؟

قرص لیورگل چیست و چه تاثیری دارد
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص لیورگل از جمله محصولات گیاهی موثر در رفع اختلالات کبدی است. لیورگل حاوی عصاره گیاه خار مریم بوده و در پاکسازی کبد، تنظیم صفرا و چربی خون نیز بسیار مؤثر است. اگر پزشک برای شما قرص لیورگل را تجویز کرده و یا قصد خرید آن را دارید، بهتر است قبل از مصرف درمورد اینکه قرص لیورگل چیست کمی مطالعه کنید. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم به طور مختصر شما را با این قرص کبد آشنا کنیم. قبل از معرفی قرص لیورگل، درمورد اهمیت کبد و علائم اختلالات کبدی صحبت می‌کنیم.

کبد و اهمیت آن

کبد انسان به عنوان پرکاربردترین و حساس‌ترین اندام حیاتی بدن به شمار رفته و از آنجا که یک عضو همه کاره بدن است، سلامت آن اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر کبد در دفع سموم بدن عملکرد خوبی نداشته باشد، علائم مختلفی از آن ظاهر می‌شود. کبد این توانایی را دارد که فاکتورهای مضر موجود در مواد غذایی را از بین ببرد و غذا را بدون وجود مواد مضر به سیستم‌های دیگر بدن انتقال دهد.

اگر به این فکر هستید که بدنی سالم با طول عمر بالا داشته باشید، لازم است به نقش کبد در بدن خود و سلامت آن اهمیت دهید. اگر کبد در بدن وجود نداشته باشد، ادامه حیات برای شما امکان‌پذیر نیست. کبد را باید همچون یک گذرگاه تصور کنید. اگر این گذرگاه تخریب شود، امکان عبور میسر نیست. پس باید در حفظ آن بکوشیم.

علائم احتمال بیماری کبد

حال که با عملکرد کبد در بدن و میزان اهمیت آن آشنا شدیم، با هم بررسی می‌کنیم که چه علائمی می‌تواند نشان‌دهنده وجود اختلال در کبد ما باشد. بیماری‌های مربوط به کبد، همیشه علائم قابل توجهی از خود نشان نمی‌دهند و این امر موجب می‌شود که تشخیص بیماری از ابتدا مشکل شود و بیماری کبدی دچار پیشرفت شود. با این حال علائمی وجود دارد که در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی ممکن است در بدن ایجاد شود. بارزترین این علائم عبارتند از:

  • تورم و درد شدید در قسمت شکم
  • یبوست مزمن
  • خستگی مزمن
  • افزایش سرعت خونریزی یا کبودی پوست
  • بی اشتهایی و تهوع
  • زردی پوست و چشم

بیماری کبدی هر گونه بیماری‌ای است که موجب التهاب و یا آسیب کبدی می‌شود و ممکن است بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. بیماری کبد می‌تواند به ارث برده شود (ژنتیکی) یا ناشی از عوامل مختلفی باشد که به کبد آسیب می‌رسانند، مانند ویروس‌ها و مصرف الکل. چاقی نیز با آسیب کبدی همراه است.

با گذشت زمان، آسیب به کبد منجر به زخم (سیروز) می‌شود که می‌تواند به وضعیت تهدیدکننده زندگی به نام نارسایی کبدی، منجر شود. کبد چرب یکی از این انواع اختلالات مربوط به کبد است که در ادامه به مختصر با آن آشنا می‌شویم.

کبد چرب چیست

کبد چرب که تحت عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، زمانی روی می‌دهد که در کبد، چربی انباشته می‌شود. وجود مقادیر اندکی چربی در کبد طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند برای سلامتی مشکل‌ساز شود. چربی زیاد کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند و ایجاد زخم کند. در موارد شدید، این زخم می‌تواند نارسایی کبدی را در پی داشته باشد.

کبد چرب و علائم آن
چربی انباشته شده در کبد به عنوان کبد چرب شناخته شده و می‌تواند منجر به التهاب کبد شود.

از مهم‌ترین علائم کبد چرب می‌توان به مواردی از قبیل از دست دادن اشتها، ضعف، کاهش وزن، خستگی، زردی پوست، خارش پوست، تورم و درد شکم اشاره کرد.

درمان بیماری‌های کبد

درمان بیماری کبد بستگی به تشخیص نوع بیماری کبد شما دارد. برخی از مشکلات کبدی را می‌توان با تغییرات شیوه زندگی مانند توقف مصرف الکل یا از دست دادن وزن درمان کرد. سایر مشکلات کبدی ممکن است با داروها درمان شود یا ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.

از جمله داروهایی که برای رفع اختلالات مربوط به کبد می‌توان نام برد، قرص‌های لیورگل هستند. در ادامه به بررسی این سوال که قرص لیورگل چیست و تا چه میزان در بهبود مشکلات کبدی تاثیر می‌گذارد، می‌پردازیم.

قرص لیورگل چیست

قرص لیورگل قرص روکش­داری است که حاوی عصاره گیاه خار مریم یا سیلی مارین می‌­باشد. این قرص توسط شرکت گل دارو در دو دوز ۷۰mg  و ۱۴۰mg  تولید می‌­شود. این محصول گیاهی به منظور کمک به کاهش عوارض کبد چرب و بهبود عملکرد کبد تهیه شده است.

وجود ترکیبات گیاهی مانند گیاه خار مریم در قرص لیورگل تأثیر بسیار مفیدی در حفاظت از سلول‌های کبدی دارد. خارمریم حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب سلول‌های کبدی، مهار اکسیداسیون چربی و سنتز پروتئین توسط کبد و مقاومت سلول‌های کبد در مقابل بیماری‌هایی مانند دیابت و کلسترول خون که عوامل اصلی کبد چرب هستند کمک کنند.

قرص لیورگل 70 و لیورگل 140
قرص لیورگل در دو دوز ۷۰ میلی‌گرم و ۱۴۰ میلی‌گرم سیلی مارین تولید می‌شود.

استفاده از قرص لیورگل گل دارو انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند یا با عوارض این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند به حساب می‌آید.

خرید قرص لیورگل ۷۰

خرید قرص لیورگل ۱۴۰

قرص لیورگل چه کاربردی دارد

همانطور که گفتیم قرص‌های لیورگل در دوز ۷۰ میلی‌گرم و ۱۴۰ میلی‌گرم تولید شده‌اند. این دو محصول گیاهی در موارد زیر کاربرد دارند:

  • محافظت کننده کبد
  • صفرا آور
  • هپاتیت حاد و مزمن
  • سیروز کبدی
  • کبد چرب
  • کاهش دهنده عوارض کبدی داروها

تفاوت قرص لیورگل ۷۰ و قرص لیورگل ۱۴۰

تنها تفاوتی که این دو قرص با یکدیگر دارند، میزان دوز سیلی مارین در آنهاست. در واقع

  • هر قرص روکش دار لیورگل ۷۰ حاوی ۱۰۲ میلی‌گرم عصاره خشک خار مریم، استاندارد شده بر حسب ۷۰ میلی گرم سیلی مارین است.
  • هر قرص روکش دار لیورگل ۱۴۰ حاوی ۱۹۲.۵ میلی‌گرم عصاره خشک خار مریم، استاندارد شده بر حسب ۱۴۰ میلی گرم سیلی مارین است.

طبیعتا به دلیل این تفاوت در دوز، میزان مصرف دو قرص لیورگل نیز متفاوت است که در انتهای مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

قرص لیورگل برای کبد چرب و بیماری‌های کبدی

از فواید قرص لیورگل می‌توان به تأثیر آن در درمان بیماری‌های کبدی، به خصوص بیماری‌های التهاب کبدی از جمله کبد چرب اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند طبیعی موجود در عصاره گیاه خار مریم که ترکیب اصلی قرص کبد لیورگل را تشکیل می‌دهند، برای پاکسازی کبد چرب به کمک ما می‌آیند.

مکانیسم اثر این دارو به گونه‌ای است که باعث کاهش میزان سموم ناشی از اکسیداسیون چربی‌ها و رادیکال‌های آزاد در کبد می‌شود. به این ترتیب از آسیب بیشتر به سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کند. از طرفی به تدریج با مصرف قرص لیورگل گل دارو برای کبد چرب، با افزایش تولید پروتئین‌های مهم مانند هپارین، پروترومبین و فیبرینوژن شاهد بهبود بیماری‌های کبدی و تسریع بازسازی کبد خواهیم بود. همچنین این داروی گیاهی درمان کبد چرب به کاهش سموم در بدن و خصوصاً کاهش چربی ذخیره شده در رگ‌ها نیز کمک می‌کند.

قرص لیورگل برای بیماری های کبدی
قرص لیورگل چیست ؟ این قرص یک محافظت‌کننده کبد بوده و در درمان کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی موثر است.

نکته دیگری که بسیاری از پزشکان در نسخه‌­های خود از آن استفاده می‌­کنند، تجویز لیورگل در کنار داروهایی با عارضه‌های کبدی است. مصرف لیورگل همراه با این داروها می­‌تواند از بروز آسیب‌های کبدی جلوگیری کند.

نحوه مصرف قرص لیورگل

از قرص لیورگل بزرگسالان می‌توانند استفاده کنند و برای اطلاع از میزان مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت داشته باشید. اما نحوه مصرف قرص لیورگل به طور معمول به صورت زیر توصیه می‌شود:

از آن جایی که قرص­‌های لیورگل روکشدار می‌­باشند، بهتر است قبل از غذا مصرف شوند. چنانچه برای فرد عارضه گوارشی رخ داد، مصرف لیورگل با معده پر می­‌تواند تاحدی عوارض گوارشی را تحمل پذیرتر کند.

نکته: قرص لیورگل در موارد حساسیت بیش از حد به این محصول و انسداد شدید مجاری صفراوی منع مصرف دارد.

عوارض قرص لیورگل

قرص لیورگل از جمله محصولات ایمن است که در صورت مصرف طبق میزان توصیه شده، عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است به ندرت و بسیار محدود موجب اختلالات مختصر گوارشی زودگذر شوید. همچنین ممکن است یک اثر ملین ملایم نیز در اثر مصرف این دارو ایجاد شود.

جمع بندی

همانطور که در طول متن اشاره کردیم، افرادی که در معرض ابتلا به بیماری‌های کبدی هستند یا از مشکلاتی مانند کبد چرب رنج می‌برند، می‌توانند از قرص لیورگل استفاده کنند. این مقاله به خوبی به شما کمک می‌کند تا پاسخ این سوال که قرص لیورگل برای چیست را درک کنید و در نتیجه بهتر بتوانید جهت مصرف آن اقدام نمایید.

برای خرید قرص لیورگل و سایر محصولات گیاهی از جمله انواع قرص کبد چرب می‌توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت نمایید. همچنین هرگونه سوالی درمورد این محصول و سایر داروهای گیاهی داشتید، پایین صفحه آن به صورت کامنت بپرسید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

خرید قرص کبد چرب

سوالات متداول

قرص لیورگل برای سنگ صفرا تاثیر دارد؟

لیورگل در واقع صفراآور است و می‌تواند به حل سنگ‌های صفراوی کمک کند. اما در افرادی که انسداد صفراوی دارند، ممنوعیت مصرف دارد.

آیا می‌توان از قرص لیورگل برای لاغری استفاده کرد؟

در چند پژوهش خارمریم و سیلیمارین توانستند سایز و اندازه توده‌های چربی را کم کنند. هرچند این مورد به اندازه کافی قابل اعتنا نمی‌باشد و نمی‌توان گفت قرص لیورگل برای لاغری اثرگذار است.

استفاده از قرص لیورگل برای جوش چگونه است؟

لیورگل در چند مطالعه بر روی ضایعات آکنه اثر مثبت داشته است اما برای اینکه به طور قطعی بتوان گفت قرص لیورگل در درمان آکنه اثرگذار و کمک کننده است، احتیاج به مطالعات بیشتری است.

بهترین زمان مصرف قرص لیورگل ۱۴۰ و ۷۰ چه زمانی است؟

قرص‌های لیورگل به صورت روکشدار تهیه شده‌اند، لذا بهتر است قبل از غذا مصرف شوند. اما در صورتی که فرد دچار عارضه گوارشی باشد، می‌تواند این قرص را با معده پر میل کند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «قرص لیورگل چیست و چه تاثیری دارد؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام بله افرادی که جراحی برداشتن کیسه صفرا انجام داده اند هم می توانند از لیورگل استفاده کنند.
      با احترام دکتر داروساز 

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام قرص لیورگل محتوی عصاره خشک گیاه خار مریم است و ترکیبات آن با دمنوش خار مریم لزوما یکسان نیست.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره