معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری

معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

عفونت دستگاه ادراری یکی از بیماری‌های رایج بخصوص در میان زنان است. می‌توان گفت که حدوداً از هر ۵ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود دچار این عفونت می‌شود. البته مردان، کودکان و افراد مسن نیز تحت تاثیر عفونت دستگاه ادراری قرار می‌گیرند. اگر عفونت ادراری درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شدیدی شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب اطلاعات کاملی درمورد این بیماری و علائم آن ارائه خواهیم داد. همچنین به معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری می‌پردازیم.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) بر اثر ورود باکتری به دستگاه ادراری و تکثیر آن اتفاق می‌افتد. این عفونت می‌تواند روی یک یا چند قسمت از دستگاه ادراری از جمله میزنای، مثانه، پیشاب‌راه و کلیه اثر بگذارد. این عفونت بیشتر در بخش تحتانی دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجرای ادراری خود را نشان می‌دهد.

بروز عفونت ادراری در مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه‌ها عواقب جدی ایجاد می‌گردد. در حالت معمول ادرار بدون اینکه هیچ‌گونه آلودگی ایجاد کند، در سیستم ادراری حرکت می‌کند. اما باکتری‌ها می‌توانند از خارج بدن وارد سیستم ادراری شوند که این مسئله موجب عفونت دستگاه ادراری می‌شود. باکتری‌هایی که سبب بروز این عفونت می‌گردند، شامل اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس، انتروکوک فکالیس، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس و کلبسیلا پنومونیه هستند.

دلایل ایجاد عفونت ادراری

از آنجایی که مجرای ادراری یا پیشاب‌راه در زنان کوتاه‌تر از مردان می‌باشد، احتمال بروز عفونت ادراری در زنان بیشتر است. از همین رو بسیاری از دلایل ایجاد عفونت ادراری مختص خانم‌ها هستند. از جمله فاکتورهای عامل عفونت ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کاتتر: افرادی که به هر دلیلی ناچار به استفاده از سوند ادراری (کاتتر) برای تخلیه ادرار خود هستند، به میزان بالایی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری قرار دارند.
  • جراحی یا معاینه دستگاه ادراری: در این روش‌ها از ابزارهای پزشکی استفاده می‌شود که ممکن است موجب ورود باکتری به مجرای ادراری شوند.
  • انسداد مجرای ادراری: اگر جریان ادرار به هر دلیلی مسدود شود، احتمال تشکیل سنگ بیشتر شده و بروز عفونت نیز بالا می‌رود. چرا که باکتری‌هایی که وارد دستگاه شده‌اند نمی‌توانند خارج شوند.
  • رابطه جنسی: فشاری که در طول رابطه جنسی به دستگاه ادراری زنان وارد می‌شود، می‌تواند باکتری‌ها را از اطراف مقعد به مثانه منتقل کند.
  • بارداری: خطر ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری افزایش می‌یابد.
  • یائسگی: به دلیل کاهش سطح استروژن پس از یائسگی، باکتری‌های طبیعی واژن تغییر کرده که خطر بروز عفونت ادراری در زنان را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از اسپرم کش و دیافراگم: اسپرم‌کش‌ها و دیافراگم‌های ضد بارداری ممکن است به پیشاب‌راه فشار بیاورند که احتمال ایجاد عفونت را بالا می‌برد.
  • استفاده از کاندوم: کاندوم‌های لاتکس روان‌نشده ممکن است سبب اصطکاک و تحریک پوست در هنگام رابطه جنسی شوند که ممکن است باعث بروز عفونت ادراری شوند.
  • دیابت: در بیماری‌هایی مانند دیابت که سیستم ایمنی تضعیف می‌شود، بدن قادر به مبارزه با میکروب‌ها نیست.

علائم عفونت ادراری

تا اینجا با بیماری عفونت ادراری و عوامل ایجادکننده آن آشنا شدیم. قبل از اینکه درمورد روش‌های درمان این بیماری صحبت کنیم و به معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری بپردازیم، بهتر است بدانیم که علائم آن چیست و چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد.

  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد قسمت پایینی شکم
  • نیاز ناگهانی و شدید به دفع ادرار
  • نشت ادرار
  • احساس خالی نشدن کامل مثالنه
  • ادرار کدر یا بدبو و در برخی موارد ادرار خونی
  • کمر درد و احساس ناخوشی و خستگی

اگر عفونت ادراری به کلیه‌ها سرایت کند، مسئله جدی‌تر خواهد بود. در این صورت ممکن علائمی چون تب، درد قسمت بالایی کمر، تهوع و استفراغ نیز به نشانه‌های ذکرشده فوق اضافه شوند.

روش‌های درمان عفونت ادراری

در صورت مشاهده علائم عفونت ادراری لازم است به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. البته خانم‌ها می‌توانند با متخصص زنان نیز مشورت کنند.

آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عفونت ادراری در اثر ورود باکتری‌ها به مجرای ادراری ایجاد می‌شود. لذا برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد میکروبی کمک گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که علت ابتلا به بیماری، نوع باکتری وارد شده و شرایط بالینی فرد، در نوع درمان و داروی انتخابی کاملا موثر هستند.

از جمله داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تریمتوپریم (Trimethoprim) و سولفامتوکسازول (Sulfamethoxazole)
  • فسفومایسین (Fosfomycin)
  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin)
  • سفالکسین (Cephalexin)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)
  • سولفونامیدها
  • آموکسی سیلین برای عفونت ادراری
  • سفالوسپورین
  • سفیکسیم برای عفونت ادراری
  • تری متوپریم/ سولفامتوکسازول
  • داکسی‌سایکلین
  • قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت واژن
  • کینولون‌ها (مانند سیپروفلوکساسین)

درمان عفونت ادراری در خانه

همانطور که گفتیم درمان عفونت ادراری بسته به نوع باکتری و شدت بیماری، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. لذا قبل از هر چیز لازم است به پزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط بیماری خود را بازگو کنید. با این حال بر اساس تحقیقات انجام‌شده، شما می‌توانید جهت بهبود علائم بیماری خود از برخی روش‌های درمان خانگی عفونت ادراری نیز کمک بگیرید.

نوشیدن آب فراوان و سایر مایعات می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک‌کننده باشد. هر چه مایعات بیشتری بنوشید، بیشتر ادرار می‌کنید و در نتیجه دفع باکتری‌های مضر از دستگاه ادراری بهتر انجام می‌گیرد.

به هیچ عنوان نباید ادرار خود را نگه دارید. این عمل باعث تکثیر باکتری در دستگاه ادراری می‌شود. هنگام دفع سعی کنید به طور کامل مثانه خود را خالی نمایید. همچنین بعد از رابطه جنسی (مخصوصا در خانم‌ها) ادرار کنید.

ویتامین C بیشتری مصرف کنید. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک ویژه‌ای می‌کند. ویتامین ث با نیترات‌های موجود در ادرار واکنش داده و اکسید نیتروژن تشکیل می‌دهد که می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌ها شود.

از مصرف پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید غافل نشوید. این ترکیبات می‌توانند به حفظ سلامت دستگاه ادراری و عاری نگه داشتن آن از باکتری‌های مضر کمک کنند.

از محرک‌های مثانه مانند کافئین، الکل، غذاهای تند، نیکوتین، نوشیدنی‌های گازدار و شیرین‌کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید. این مواد می‌توانند مثانه را بیشتر تحریک کرده و درمان را دشوارتر کنند.

بهداشت جنسی را به خوبی رعایت کنید. رعایت برخی نکات می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری کمک کند. قبل و بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید و اندام تناسلی خود را بشویید. از کاندوم استفاده نمایید.

گیاهان دارویی برای عفونت ادراری

گیاهان دارویی برای درمان عفونت ادراری

علاوه بر روش‌های فوق برخی از انواع دارو گیاهی برای عفونت ادراری توسط طب سنتی توصیه می‌شوند که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • انگور خرس: برگ‌های این گیاه قرن‌هاست که به عنوان گیاهی رایج در طب سنتی استفاده می‌شود. تحقیقات مدرن از اثرگذاری گیاه انگور خرس برای درمان عفونت مجاری ادراری پشتیبانی کرده است. آربوتین یکی از ترکیبات تشکیل‌دهنده اصلی این گیاه است که به دلیل اثرات ضد باکتریایی بر اشریشیا کلی (رایج‌ترین باکتری عفونت ادراری) شناخته می‌شود.
  • چای سبز: این چای حاوی مقادیر بالایی از پلی فنول است. این ترکیبات به دلیل اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی خود شناخته می‌شوند.
  • چای بابونه: این گیاه نیز در درمان عفونت‌های ادراری استفاده می‌شود. ترکیبات بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند که از رشد باکتری‌ها عفونی دستگاه ادراری پیشگیری می‌کنند.
  • آب کرن بری: یکی از انواع دارو گیاهی برای عفونت ادراری، آب کرن بری یا مکمل‌های آن است. طبق یک بررسی آب کرن بری حاوی ترکیباتی است که ممکن است از چسبیدن باکتری E. coli به سلول‌های دستگاه ادراری جلوگیری کنند.
  • سیر: تحقیقات نشان می‌دهد سیر و عصاره آن خواص ضد میکروبی دارند و ممکن است بتوانند از رشد باکتری‌ها و ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری کنند.
  • گیاه دم اسب: این گیاه دارای خواص تسکین‌دهنده و ادرار آور است که برای درمان عفونت‌های ادراری عملکرد موثری از خود نشان داده است.

معرفی دارو گیاهی برای عفونت ادراری

برخی از شرکت‌های داروسازی با بهره‌گیری از گیاهان دارویی موثر در درمان عفونت، اقدام به تولید داروهای گیاهی جهت بهبود مشکلات مجاری ادراری کرده‌اند. در ادامه به معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری می‌پردازیم:

قرص مدریک گل دارو

این قرص حاوی عصاره خشک اندام هوایی گیاه دم اسب است و تأثیرگذاری مطلوبی در پاکسازی و ضدعفونی کردن مجاری ادراری دارد. این قرص دارای اثر پیشاب آور ملایم است. شما می‌توانید برای تهیه قرص مدریک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص مدریک

کپسول کرن فیکس هرباویوا

این کپسول از فواید عصاره میوه کرن بری که در طول مقاله به آن اشاره کردیم، برای بهبود عفونت‌های ادراری بهره برده است. کپسول کرن فیکس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به پیشگیری و مهار عفونت‌های برگشت‌پذیر مجاری ادراری کمک می‌کند. شما می‌تواند جهت خرید قرص کرن فیکس به سایت داروخانه اینترنتی مفیدطب مراجعه کرده و یا روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قرص کرن فیکس

عصاره اورتیکا زردبند

شربت اورتیکا یک محلول گیاهی برای کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه است. این شربت حاوی عصاره اورتیکا (گزنه) بوده که به کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری نیز کمک می‌کند. عصاره گیاه گزنه به طور چشمگیری حرکت باکتری “E.coli” را که مهم‌ترین عامل عفونت‌های ادراری است کاهش داده و همچنین از تشکیل کلنی این باکتری جلوگیری می‌نماید.

خرید شربت اورتیکا

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد بیماری عفونت ادراری و دلایل آن صحبت کردیم. همچنین علائم این بیماری را به طور کامل بیان نمودیم. در ادامه با معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری صحبت‌هایمان را تمام کردیم. مطالعه این مطلب برای کسانی که به عفونت ادراری مبتلا هستند و یا در معرض آن قرار دارند بسیار مفید خواهد بود.

شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی کمک‌کننده به مشکلات مجاری ادراری از جمله قویترین قرص دفع سنگ کلیه از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

قویترین قرص دفع سنگ کلیه

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی چند دارو گیاهی برای عفونت ادراری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط