معرفی شربت برای استخوان بندی کودکان

شربت برای استخوان بندی کودکان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

وقتی صحبت از تغذیه کودکان می‌شود، معمولا والدین به میزان چربی، کربوهیدرات و کالری رژیم غذایی فرزندشان فکر می‌کنند؛ حال آنکه یکی از مهم‌ترین موادی که کودک باید از رژیم غذایی دریافت کند، کلسیم است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد اهمیت تامین کلسیم و مصرف مکمل‌های آن برای کودکان صحبت خواهیم کرد و به معرفی کلتریت که یک شربت برای استخوان بندی کودکان است، می‌پردازیم.

می‌توانید مقاله معرفی شربت برای استخوان بندی کودکان را به صورت صوتی نیز گوش کنید:

اهمیت استخوان بندی محکم کودک

هر انسانی فقط یک شانس برای ساخت استخوان‌های قوی دارد و آن، هنگام کودکی و نوجوانی است. کودکانی که کلسیم کافی دریافت کنند استخوان‌های قوی‌تری دارند و احتمال اینکه بعدا به پوکی استخوان مبتلا شوند پایین‌تر است. پوکی استخوان، بیماری‌ای که معمولا در سنین بالا دامن‌گیر انسان می‌شود، در واقع از کودکی و نوجوانی شروع می‌شود! استخوان‌بندی بدن که در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، اگر به اندازه کافی محکم نباشد، افزایش ریسک پوکی استخوان در سنین بالاتر را به دنبال دارد.

علاوه بر این، کودکان زیر ۳ سال و نوزادان در صورت عدم دریافت کلسیم و ویتامین دی کافی در معرض ریکتز قرار دارند. ریکتز که با نام راشیتیسم یا نرمی استخوان نیز شناخته می‌شود، پرانتزی شدن پاها، عقب ماندگی رشد و ضعف عضلات را به دنبال دارد.

ما انسان‌ها تقریبا کل تراکم استخوانمان را در کودکی و نوجوانی می‌سازیم. از ۲۰ سالگی به بعد، ما فقط به آهستگی بافت‌های قدیمی استخوان را با بافت جدیدتر جایگزین می‌کنیم. در سنین بالاتر، استخوان‌های ما با افزایش سن ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند.

میزان نیاز کودکان به کلسیم

کلسیم معمولا با واحد میلی‌گرم اندازه‌گیری می‌شود. نیاز انسان به کلسیم در سنین مختلف متفاوت است.

نوزادان

نوزادان کلسیم مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند. مقدار کلسیم مورد نیاز آن‌ها به صورت زیر است:

  • نوزادان زیر ۶ ماه روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم و نوزادان ۶ تا ۱۱ ماهه روزانه ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.
منبع اصلی کلسیم در نوزادان شیر مادر یا شیر خشک
منبع اصلی کلسیم در نوزادان شیر مادر یا شیر خشک است.

نوزادان فقط مجاز به خوردن شیر مادر یا شیر خشک هستند. از خوراندن شیر گاو، شیر بز و… به نوزاد خودداری کنید.

کودکان و نوجوانان

میزان نیاز کودکان به کلسیم با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، تا رشد استخوان‌های آن‌ها به خوبی حمایت شود:

  • کودکان ۱ تا ۳ ساله روزانه ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند (حدود ۲ واحد (فنجان) شیر)
  • کودکان ۴ تا  ۸ ساله روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند (حدود ۳ واحد (فنجان) شیر)
  • کودکان ۹ تا ۱۸ ساله روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند (حدود ۴ واحد (فنجان) شیر)

منابع غذایی کلسیم

تغذیه برای استخوان بندی کودکان اهمیت زیادی دارد. لبنیات شامل شیر، ماست و پنیرهای سفت مانند چدار بهترین منابع کلسیم هستند. درصد چربی شیر یا سایر لبنیات تاثیری بر محتوای کلسیم آن‌ها ندارد. شیر کامل، ۲%، ۱% یا فاقد چربی همگی محتوای کلسیم یکسانی دارند. بسیاری از سبزیجات نیز محتوی کلسیم هستند. کودکانی که به شیر حساسیت دارند باید از منابع غیر لبنی کلسیم استفاده کنند.

برخی از منابع غنی کلسیم عبارتند از:

  • ماست ساده کم چرب: هر واحد (هر فنجان) محتوی ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی‌گرم کلسیم
  • شیر گاو: هر واحد (فنجان) محتوی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم
  • شیر سویا غنی شده با کلسیم: هر واحد (فنجان) محتوی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم: هر واحد (فنجان) محتوی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم
  • انجیر خشک: هر واحد (۱۰ عدد) محتوی ۱۶۹ میلی‌گرم کلسیم
  • اسفناج: هر واحد (یک فنجان خام یا نیم فنجان پخته) محتوی ۱۲۰ میلی‌گرم کلسیم
  • پرتقال: هر واحد (یک عدد متوسط) محتوی ۵۰ میلی‌گرم کلسیم
  • کلم بروکلی: هر واحد (یک و نیم فنجان خام یا نیم فنجان پخته) محتوی ۳۵ میلی‌گرم کلسیم
  • لوبیا سفید، جو دوسر فوری، سبزیجات تیره، عدس، ساردین و سالمون نیز منابع خوبی برای کلسیم هستند.

همچنین غذاهایی که با مواد اولیه دارای کلسیم پخته شده باشد (مثلا لازانیا محتوی اسفناج و پنیر پیتزا) غذاهای مفید برای استخوان بندی کودکان به حساب می‌آید.

اهمیت مصرف منابع غذایی کلسیم در کودکان
منابع غذایی کلسیم مثل شیر، ماست، کلم بروکلی، اسفناج را می‌توانید در غذای کودک ترکیب کنید.

دقت داشته باشید که محتوای کلسیم محصولات مختلف متفاوت است. مثلا ممکن است نوعی پنیر حاوی ۵ درصد نیاز روزانه کودک به کلسیم (۵۰ میلی‌گرم) و نوع دیگری محتوی ۳۰ درصد (۳۰۰ میلی‌گرم) باشد. همیشه لیبل یا برچسب محصولات را بخوانید و به دنبال آنهایی باشید که ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز روزانه را تامین می‌کنند.

دقت کنید که نیاز روزانه کودکان ۹ تا ۱۸ سال به کلسیم ۱۳۰۰ میلی‌گرم است، حال آنکه در لیبل محصولات منظور از ۱۰۰ درصد ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. بنابراین وقتی می‌خواهید دریافت کلسیم این کودکان از محصولات را حساب کنید، توجه داشته باشید این میزان در صورتی کافی است که جمع درصدها به ۱۳۰ برسد.

سایر ریزمغذی‌های مهم برای استخوان بندی کودک

ویتامین دی

بدن انسان برای جذب کلسیم به ویتامین دی نیاز دارد. بدون ویتامین دی، کلسیم هم نمی‌تواند استخوان‌های قوی بسازد. میزان ویتامین دی موجود در رژیم غذایی معمولا خیلی کم است. به همین دلیل، پزشکان روی مصرف مکمل حاوی ویتامین دی تاکید دارند. حتی نوزادان هم از بدو تولد نیاز به دریافت مکمل ویتامین دی دارند؛ مگر اینکه روزانه حداقل یک لیتر شیر خشک استفاده کنند.

برای تهیه قطره ویتامین d3 برای کودکان می‌توانید از طریق سایت داروخانه آنلاین مفیدطب اقدام کرده و قطره خوراکی اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس را به راحتی خرید کنید:

خرید قطره ویتامین d3 برای کودکان

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم برای بدن ماست. ۶۰% منیزیم موجود در بدن، در استخوان‌ها ذخیره می‌شود. منیزیم ذخیره شده در استخوان‌ها، در استخوان‌سازی و ثبات استخوان‌ها نقش فعال دارد. همچنین منیزیم نقش مهمی در فعال‌سازی ویتامین دی دارد. با توجه به اینکه ویتامین دی تا فعال نشود نمی‌تواند به جذب کلسیم کمک کند، منیزیم بر جذب کلسیم هم تاثیر دارد.

علاوه بر این، بطور کلی وجود منیزیم برای فعالیت صحیح بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن ما ضروری است. همین امر باعث شده تا منیزیم در بسیاری از فرآیندهای بدن ما نقش داشته باشد. از جمله کمک به ریلکس شدن ماهیچه‌ها بعد از فعالیت ورزشی، حفظ سلامت قلب، ساخت پروتئین، ماهیچه و عصب، تنظیم قند و فشار خون و تولید انرژی.

زینک

زینک (روی) برای رشد نرمال استخوان‌ها و ترمیم آن‌ها ضروری است، اما مکانیسم دقیق این تاثیر زینک هنوز مشخص نیست. زینک سلول‌های سازنده استخوان را تقویت و سلول‌های تخریب‌کننده استخوان را مهار می‌کند. برخی از سایر نقش‌های زینک در بدن ما شامل تقویت سیستم ایمنی، کمک به ساخت پروتئین و DNA، ترمیم زخم و داشتن پوست و موی سالم است.

یکی از محصولاتی که حاوی ۹ ویتامین ضروری و مواد معدنی از جمله روی (زینک) وکلسیم است، شربت سندروس پلاس زینک می‌باشد که علاوه بر بهبود رشد جسمانی کودکان در حال رشد، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

خرید شربت سندروس

اهمیت مصرف مکمل یا شربت کلسیم برای کودکان

نوزادان کل کلسیم مورد نیازشان را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند. کودکان زیر ۸ سال هم اگر رژیم غذایی سالم با میزان کافی لبنیات داشته باشند، معمولا کلسیم مورد نیازشان تامین می‌شود. اما بسیاری از کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله، نسبت به نیاز روزانه، میزان بسیار کمتری کلسیم دریافت می‌کنند.

مصرف شیر برای تامین کلسیم کودک
شیر و لبنیات مهم‌ترین منابع تامین کلسیم در کودکان و نوزادان هستند.

از طرفی تامین کلسیم کودکانی که شیر، لبنیات و آب پرتقال دوست نداشته باشند هم دشوار است. مخصوصا که این کودکان سختگیر معمولا به اسفناج و کلم بروکلی هم نه می‌گویند! از طرفی محصولات مولتی ویتامین مخصوص کودکان هم معمولا فاقد کلسیم هستند یا میزان کمی کلسیم دارند.

بهترین راه حل برای این کودکان، استفاده از مکمل‌های کلسیم است.

انتخاب بهترین شربت برای استخوان بندی کودکان

محبوب‌ترین شکل دارویی مکمل کلسیم برای کودکان، شربت است. برای انتخاب مکمل کلسیم برای کودکان و نوجوانان، لزومی ندارد به سراغ شربت‌های خارجی و گران قیمت بروید! کلسیم کربنات، که رایج‌ترین و ارزان‌ترین ملح کلسیم است، معمولا به خوبی توسط کودکان و نوجوانان جذب می‌شود و عارضه‌ای هم ندارد.

بهترین شربت برای استخوان بندی کودکان ، شربتی است که علاوه بر کلسیم، محتوی منیزیم، زینک و ویتامین دی هم باشد. البته اگر فرزند شما بیماری زمینه‌ای دارد، برای انتخاب بهترین مکمل کلسیم با پزشک مشورت کنید.

کلتریت، محصولی برای تقویت استخوان بندی کودکان

یکی از بهترین محصولات مکمل کلسیم برای تقویت استخوان بندی کودکان و نوجوانان، شربت کلتریت محصول شرکت سندروس است. این شربت، علاوه بر کلسیم محتوی منیزیم، زینک و ویتامین دی نیز هست. از این شربت برای استخوان بندی کودکان استفاده می‌شود. برای خرید بر لینک زیر کلیک کنید:

خرید شربت برای استخوان بندی کودکان

نحوه مصرف شربت کلتریت

  • کودکان ۸-۲ سال: روزی ۲ بار هر بار ۱ قاشق مرباخوری (۵ سی سی)
  • کودکان ۱۲-۸ سال: روزی ۲ یا ۳ بار هر بار ۱ قاشق مربا خوری (۵ سی سی)
  • بزرگسالان: روزی ۳ بار هر بار ۱ قاشق مرباخوری (۵ سی سی)

بعد از غذا با مقدار کافی آب مصرف شود. قبل از مصرف به خوبی تکان دهید.

عوارض جانبی شربت کلتریت

مصرف کلسیم ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، تهوع و استفراغ شود.

کلتریت یک شربت برای استخوان بندی کودکان
کلتریت یک شربت برای استخوان بندی کودکان

تداخلات دارویی شربت کلتریت

  • اسید اگزالیک موجود در ریواس، چغندر و اسفناج، اسید فیتیک موجود در سبوس و دانه غلات و کافئین جذب کلسیم را کم می‌کنند. از مصرف همزمان خودداری شود.
  • مصرف همزمان نمک‌های کلسیم با گلیکوزیدهای قلبی مانند دیگوکسین، سمیت گلیکوزیدها را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف کلسیم در بیماران تحت درمان با این داروها باید با احتیاط فراوان باشد یا اصلا مصرف نشود.
  • مصرف همزمان فنی توئین و کلسیم جذب هر دو را کاهش می‌دهد.
  • جذب تتراسایکلین‌های خوراکی در مصرف همزمان با کلسیم به علت تشکیل کمپلکس‌های غیر قابل جذب و افزایش PH داخل معده ممکن است کاهش یابد.
  • نمک‌های کلسیم باعث کاهش اثرات داروهای مسدودکننده کانال کلسیم می‌شوند.
  • دیورتیک‌های تیازیدی دفع نمک‌های کلسیم را کاهش می‌دهند.
  • نمک‌های کلسیم ممکن است باعث کاهش اثرات درمانی داروهای تیروئیدی شوند. بین مصرف آنها باید حداقل ۴ ساعت فاصله باشد.
  • نمک‌های کلسیم جذب کینولون‌ها را کاهش می‌دهند.
  • آنتی اسیدها از جمله کربنات کلسیم، اثرات درمانی بیسموت ساب سیترات را کاهش می‌دهند. بین مصرف آن‌ها حداقل نیم ساعت فاصله باشد.
  • نمک‌های کلسیم غلظت سرمی بی فسفونات هایی چون آلندرونیت را کاهش می‌دهند. بین مصرف آن‌ها باید ۲ ساعت فاصله باشد.
  • کربنات کلسیم به خاطر خاصیت آنتی اسیدی، غلظت سرمی ایترا کونازول را کم می‌کنند. بین مصرف آن‌ها ۲ ساعت فاصله باشد.
  • کربنات کلسیم جذب خوراکی آهن را کم می‌کند. باید بین مصرف آن‌ها فاصله باشد. کربنات کلسیم غلظت سرمی کاپتوپریل را کاهش می‌دهد.

موارد احتیاط مصرف شربت کلتریت

  • مصرف شربت کلتریت در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • جذب کلسیم در کسانی که مشکل کاهش اسید معده دارند کاهش می‌یابد.
  • در بیماران با سابقه سنگ کلیه باید با نظر پزشک مصرف شود.
  • در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه استفاده از مکمل‌های کلسیم ممکن است باعث هایپرکلسمی شود. بنابراین باید با احتیاط و نظر پزشک از این مکمل‌ها استفاده شود.
  • در صورت وجود بیماری و یا مصرف داروی خاص، قبل از مصرف با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در صورت داشتن سابقه حساسیت، قبل از مصرف با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بهتر است بین مصرف کلسیم با داروهای دیگر ۲-۱ ساعت فاصله باشد.

سخن آخر

همانطور که در طول متن به دفعات اشاره شد، یکی از گزینه‌های مهم در رشد کودکان، تامین نیاز آن‌ها به کلسیم است. برای جبران کمبود کلسیم و اطمینان از استخوان بندی محکم کودکان علاوه بر داشتن تغذیه مناسب، مصرف مکمل یا شربت برای استخوان بندی کودکان اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به معرفی شربت کلتریت و اطلاعات مصرف آن پرداختیم.

شما می‌توانید برای تهیه انواع محصولات گیاهی، مولتی ویتامین و مکمل، محصولات آرایشی و بهداشتی و… به داروخانه اینترنتی مفیدطب مراجعه نمایید. سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات این مقاله یا صفحه محصولات ثبت کنید تا متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ دهند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره