معرفی قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

حتما در خود یا اطرافیانتان علائمی چون خستگی شدید، ضعف،‌ پوست رنگ‌پریده،‌ سردرد و سرگیجه، دست و پاهای سرد، التهاب و درد در زبان، ناخن‌های شکننده، اشتیاق غیرمعقول برای مواد غیر غذایی مانند یخ، خاک و نشاسته، اشتهای کم، بخصوص در نوزادان و کودکان را زیاد مشاهده کرده‌اید. نترسید! این علائم لزوما نشان دهنده یک بیماری لاعلاج نیستند. گاهی فقط از یک عامل ساده به نام کمبود آهن نشئت می‌گیرند. کمبود آهن اغلب با مصرف یک قرص آهن رفع خواهد شد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا درباره کمبود آهن و بهترین قرص آهن بدون یبوست برای درمان کمبود آهن بیشتر صحبت کنیم.

در ادامه می‌خوانید:

کمبود آهن چیست؟

یکی از حیاتی‌ترین مواد مغذی برای بدن آهن است. در صورتی که آهن بدن به میزان کافی تأمین نشود، ذخایر آهن بدن مصرف شده و کم‌خونی خطرناک ناشی از فقر آهن، ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد، اما کم‌خونی ناشی از کمبود آهن شایع‌ترین نوع کم‌خونی در سراسر جهان است.

علل اصلی فقر آهن شامل جذب ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی ضعیف یا محدود، بیماری روده ملتهب، دوران بارداری و خونریزی شدید در دوران قاعدگی (پریود) است. به‌هرحال علت آن هر چه که باشد، می‌تواند منجر به علائم نامطلوبی شود که بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

متأسفانه شایع بودن کمبود آهن در کودکان، کمبود آهن در دختران نوجوان، کمبود آهن در زنان باردار و همچنین سالمندان دلیل این است که گزارش‌ها نشان می‌دهند بیماری کم‌خونی در ۷۰ درصد خانواده‌های ایرانی وجود دارد!

روش‌های درمان کمبود و فقر آهن

برای درمان فقر و کمبود آهن در بدن روش‌های مختفی وجود دارد که کم‌خطرترین و بهترین آن‌ها اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل‌های خوراکی حاوی آهن است.

درمان کمبود آهن با تغذیه مناسب

جگر، قلوه، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوباتی مثل عدس و لوبیا گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، هم چنین میوه‌های خشک به‌خصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی از جمله غذاهای سرشار از آهن هستند که باید سعی کنید آن‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

غذاهای حاوی آهن

خوب است بدانید مصرف خوراکی‌های زیر سبب افزایش جذب آهن می‌شوند:

• آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس
• هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه‌فرنگی، کلم پیچ و شلغم
• محصولات تخمیری مثل سس سویا

همچنین دقت داشته باشید که از مصرف چای و قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنید.

به عقیده اکثریت افراد، اولین و بهترین روش جلوگیری از فقر آهن تغذیه مناسب باشد. این حرف به نظر درست می آید اما این را هم باید بدانید که همچنان افراد زیادی هستند که گمان می‌کنند با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، خود را از عوارض کمبود این ماده مهم در امان نگه ‌داشته‌اند؛ درحالی‌ که اکثر آن‌ها به دلیل ناآگاهی و یا عدم رعایت زمان و میزان مصرف مواد غذایی حاوی آهن، نحوه پخت و یا موادی که قبل و بعد از آن‌ که می‌تواند اثر آهن را خنثی کند، همچنان با مشکل کمبود آهن روبرو هستند. به همین دلیل شناختن قرص های آهن و اطلاعات در مورد آن‌ها و عوارضشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مصرف قرص آهن

در بدن ما در مجموع ۴ تا ۵ گرم آهن وجود دارد که ۷۵ در صد آن در هموگلوبین و میوگلوبین یافت می‌شود. این مقدار آهن معمولاً از طریق غذا تأمین می‌شود ولی کل آهن موجود در غذا جذب بدن نمی‌شود و لذا استفاده از قرص آهن بسیار رواج دارد تا فرد دچار کمبود آهن نشود.

مصرف قرص آهن

از طرفی در سال‌های اخیر در زندگی مردم مصرف قرص آهن به عنوان یک راه جایگزین و البته بسیار راحت‌تر از تهیه مواد آهن‌دار، رواج پیدا کرده است؛ اما یافتن یک قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی چالشی است که بعد از انتخاب این روش در درمان کمبود اهن با آن روبرو خواهید شد. در زیر به برخی عوارض آزار دهنده در قرص های آهن شیمیایی اشاره شده است.

عوارض گوارشی قرص آهن چیست؟

بسیاری از افراد معتقدند مصرف قرص‌های آهن به کبد و معده آن‌ها آسیب وارد کرده است. ناراحتی معده، یبوست،حالت تهوع و استفراغ، ایجاد لکه‌هایی در صورت و… عوارضی است که از مصرف خودسرانه از قرص‌های آهن بی‌کیفیت و شیمیایی گزارش شده است.
در نتیجه شما باید در پی یافتن قرص آهنی گیاهی با کمترین عوارض گوارشی یا یک قرص آهن بدون یبوست باشید اما قبل از آن به لیست معروف‌ترین قرص های آهن در بین افراد جامعه نگاهی بیندازید و به گزارش‌های افرادی که مدتی آن‌ها را مصرف نموده‌اند توجه کنید:

عوارض قرص آهن فیفول یا ففول

فیفول (fefol) یک داروی خون‌ساز شامل سولفات آهن و مقداری فولیک اسید است. این دارو به تدریج و در طی چند ساعت در دستگاه گوارش آزاد می‌شود و در بخش بالایی روده کوچک جایی که بیشترین جذب آهن در آنجا صورت می‌پذیرد، به تدریج آزاد می‌شود. گزارش‌های زیادی از بروز عوارض حاصل مصرف این دارو نظیر اختلالات گوارشی،‌ یبوست،‌ تهوع و اسهال
وجود دارد پس انتخاب خیلی مناسبی نمی‌تواند باشد.

اثرات جانبی قرص اسید فولیک

یکی دیگر از مواردی که باعث بروز کم‌خونی می‌شود، کمبود فولیک اسید است. اسید فولیک یا ویتامین B9 به انجام فرآیندهای مختلف و مهمی در بدن کمک می‌کند و مانند سایر ویتامین‌ها به طور طبیعی در بدن یافت نشده و می‌بایست از منابع خارجی تأمین گردد. کم‌خونی حاصل از کمبود فولیک اسید یک مشکل رایج است که اغلب بانوان باردار و شیرده و کودکان در سنین رشد به آن دچار می‌شوند.

از جمله علائم و نشانه‌های این نوع کم‌خونی می‌توان به خستگی زیاد، ناخن و موهای ضعیف و شکننده، نفس نفس زدن و دشواری در تمرکز اشاره کرد. این فرآورده نیز مشکلات عمده‌ای را در مصرف‌کنندگان ایجاد نموده است. عوارض مصرف قرص اسید فولیک شامل تهوع،‌ نفخ شکم،‌ باد معده و بی‌خوابی است.

کدام قرص آهن کمترین عوارض گوارشی را دارد؟

خب حالا وقت معرفی قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی رسیده است. قرص آهن گیاهی فیت آیرون خبث الحدید نیاک (آیرون پلاس سابق) ترکیبی دارای ۵۰ میلی‌گرم یون آهن و ۴۰۰ میلی‌گرم فولیک اسید و گیاهانی چون هلیله زرد، بلیله، آمله، فلفل سیاه، دار فلفل، زنجبیل، سعد کوفی، شیطرج هندی، تخم شوید است.

قرص آیرون پلاس یکی از بهترین قرص‌ها در درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن و اسید فولیک است و به دلیل ترکیبات مؤثر و گیاهی‌ای که دارد به عنوان قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی شناخته می‌شود. قرص فیت آیرون نیاک ترکیبی حاوی یون آهن به صورت ملح سولفات است که یکی از اجزای اصلی در تشکیل هموگلوبین بوده و موجب درمان کم‌خونی و بهبود روند انتقال اکسیژن در خون می‌شود.

گیاهان معجزه آسا که با دقت و مطالعه فراوان انتخاب شده اند دوباره به کمک انسان ها آمده اند و قرص آهن فیت آیرون نیاک یعنی بهترین قرص آهن بدون یبوست را از هرگونه عوارض شایع که در استفاده از قرص های آهن معمول در بازار وجود دارد، مبرا ساخته اند و این خبر بسیار خوبی برای طرفداران قرص آهن است.

خرید قرص فیت آیرون نیاک

قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی

ویژگی‌های قرص فیت آیرون نیاک

• کمک به درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن و اسید فولیک
• فاقد عوارض جانبی سایر قرص‌های آهن
• قابل‌استفاده برای کودکان و بزرگ‌سالان
• حاوی ترکیبات گیاهی افزایش‌دهنده جذب آهن

ترکیبات به‌کار رفته در قرص آیرون پلاس نیاک

اغلب آهن بدن بصورت یون و در ترکیب با پروتئین‌ها می‌باشد. یون آهن یکی از اجزای اصلی در تشکیل هموگلوبین، میوگلوبین، پروتئین‌های پلاسما یا سرم خون به نام ترانسفرین است و استفاده از یک منبع غنی از یون آهن سبب رفع کم‌خونی و بهبود انتقال اکسیژن در خون می‌شود.

فلفل سیاه ازجمله گیاهان دارویی موجود در تهیه قرص آهن گیاهی فیت آیرون با کمترین عوارض گوارشی است و حاوی ماده مؤثره‌ای به نام پیپرین می‌باشد. این ماده فراهمی زیستی داروها را افزایش داده و عملکرد آنزیم های دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخشد. به زبان ساده تر این ترکیب از بروز مشکلات گوارشی حین مصرف قرص تا حد زیادی جلوگیری می کند.

دار فلفل قطعات لوله ای و باریک که اجتماعی از میوه‌های گیاه به رنگ سیاه یا فیلی تیره است که طبیعتی گرم و خشک دارد و در درمان کم خونی و افزایش گردش خون و بیماری های معده مؤثر است.

هلیله زرد دارای طبیعت سرد و خشک است. حواس پنجگانه را تقویت کرده اخلاط مضر و غلیظ را دفع می‌کند و مقوی اعصاب است.

بلیله برطرف‌کننده حالات صفراوی و ضد سردرد، دباغی کننده معده و صفرابر، اشتهاآور و تقویت‌کننده معده است.

شیطرج هندی در التیام بیماری‌های پوست اثر مثبت دارد و در درمان گیاهی ناراحتی کلیه و کبد مؤثر است.

آمله دیگر گیاه موجود در قرص خبث الحدید است که دارای مقدار قابل‌توجهی ویتامین C است، همان‌طور که می‌دانید ویتامین C به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند.

زنجبیل به دلیل آنکه حاوی ترکیبی به نام جینجرول است خاصیت ضد تهوع دارد.

گیاهان سعد کوفی و تخم شوید به کار رفته در تهیه این قرص آهن از بروز مشکلات گوارشی ناشی از مصرف آهن جلوگیری می‌کنند.

مقدار و نحوه مصرف قرص آهن فیت آیرون نیاک

به صورت کلی توصیه می‌شود تا برای جذب بهتر و بیشتر آهن و همچنین کاهش عوارض جانبی، قرص آهن را پس از غذا و به همراه یک لیوان آب میل نمایید. میزان و نحوه مصرف قرص فیت آیرون نیاک با توجه نوع بیماری متفاوت است:

• جلوگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن: ۱ عدد قرص روزانه
• کنترل کم‌خونی خفیف: ۱ الی ۲ عدد قرص روزانه
• درمان کم‌خونی حاد: ۲ الی ۴ قرص روزانه
• رفع کم‌خونی کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال: ۱ عدد قرص روزانه

دستور مصرف قرص فیت آیرون نیاک در بارداری چگونه است؟

در دوره بارداری دوز مصرفی معمول این دارو، یک قرص در روز پس از هفته سیزدهم بارداری می‌باشد، اما برخی از افراد در این دوره ممکن است با توجه به نظر پزشک نیاز به مصرف مقدار بیشتری داشته باشند. توجه داشته باشید مصرف قرص آهن فیت آیرون در سه ماهه اول بارداری جز با دستور پزشک توصیه نمی‌شود.

نکات مهم و موارد احتیاط

مصرف قرص خبث الحدید نیاک در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور و پرخونی ممنوع است. در صورت استفاده از تتراسایکیلین‌ها (آنتی بیوتیک)، آنتی اسیدها و پنی سیلامین پیش از مصرف این فرآورده با پزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید مصرف همزمان فیت آیرون با تخم مرغ، شیر و مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه ممکن است تاثیر آن را کاهش دهد.

سخن آخر

کمبود آهن مشکل رایجی است که در انتقال مواد و غذایی و اکسیژن داخل خون مشکل ایجاد می‌کند. یکی از بهترین روش‌های درمان کمبود آهن استفاده از مکمل‌های حاوی آهن است. در بین این مکمل‌ها قرص فیت آیرون نیاک به دلیل آنکه عوارض جانبی شایع ناشی از مصرف آهن را ندارد، بسیار پرطرفدار است. این قرص آهن در تمامی داروخانه‌های معتبر سراسر کشور موجود است.

شما همچنین می‌توانید این قرص آهن با کمترین عوارض گوارشی را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری نمایید. مفید طب یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشد.

سوالات متداول

بهترین قرص آهن بدون یبوست کدام است؟

قرص فیت آیرون نیاک (آیرون پلاس سابق) یکی از بهترین قرص‌ها در درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن و اسید فولیک است که به دلیل ترکیبات مؤثر و گیاهی‌ای که دارد، به عنوان یک قرص آهن بدون یبوست شناخته می‌شود.

کدام قرص آهن بدون عوارض گوارشی است؟

قرص فیت آیرون نیاک (آیرون پلاس سابق) حاوی ترکیبات گیاهی است که جذب آهن را بالا برده و عوارض جانبی قرص آهن مثل یبوست و نفخ را کاهش می‌دهند.

آیا قرص آهن باعث یبوست می‌شود؟

یبوست یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آهن است. تهوع، سوءهاضمه و نفخ دیگر عوارض گوارشی هستند که در اثر استفاده از مکمل آهن ممکن است بروز پیدا کنند.


 توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره