شربت باریویتال چاق کننده است
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رشد مناسب در دوران کودکی اهمیت بسیار زیادی در سلامت افراد در سنین نوجوانی و بزرگسالی دارد. شربت باریویتال باریج اسانس با تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، به رشد مناسب کودکان کمک می‌کند، اما یکی از سوالات اصلی والدین این است: آیا شربت باریویتال چاق کننده است؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با ترکیبات این شربت آشنا می‌شویم و به جواب این سوال خواهیم رسید. با ما همراه باشید.

مکانیسم اثر شربت باریویتال باریج

شربت باریویتال کودکان باریج با کامل کردن کمبودهای تغذیه‌ای و بهینه کردن نیازهای بیولوژیکی سلول‌ها و بافت‌ها رشد را بهبود می‌بخشد. ویتامین‌های B کوفاکتورهای ضروری در متابولیسم مناسب و طبیعی غذاهای مصرف شده هستند. این گروه از ویتامین‌ها به آزاد شدن انرژی مورد نیاز برای رشد و دیگر فعالیت‌های زندگی کمک می‌کنند. ویتامین A، C  و E نیز خواص آنتی اکسیدانی دارند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

از دیگر ترکیبات این شربت ویتامین D است که سطوح کلسیم و فسفر را در بدن تنظیم می‌کند و تشکیل استخوان را بهبود می‌بخشد، علاوه بر این نقش تعدیل ایمنی دارد و از سرطان جلوگیری می‌کند. آهن برای افزایش هوشیاری ذهنی و دامنه توجه ضروری است. روی و منیزیم موجود در شربت باریویتال ترکیبات ضروری برای ساخت اسیدهای نوکلئیک و بسیاری از آنزیم‌های درگیر در روندهای متابولیک هستند. ال-لیزین یک آمینو اسید ضروری است که به تشکیل پروتئین کمک می‌کند. 

خرید شربت باریویتال

خواص شربت باریویتال برای کودکان

  • خاصیت آنتی اکسیدانی
  • کمک به تشکیل پروتئین
  • کمک به سلامت عمومی بدن
  • افزایش هوشیاری ذهنی و دامنه توجه
  • حاوی ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد کودکان

جدول ترکیبات شربت باریویتال برای کودکان

ترکیبات

مقدار در هر ۵ میلی لیتر

ویتامین A ۱۵۰۰ واحد بین‌المللی
ویتامین D3 ۴۰۰ واحد بین‌المللی
ویتامین E ۳ میلی ‌گرم
ویتامین B1 ۱/۵ میلی ‌گرم
ویتامین B2 ۱/۵ میلی ‌گرم
ویتامین B6 ۱ میلی‌ گرم
ویتامین B12 ۱/۵ میکروگرم
د-پانتنول ۲/۵ میکروگرم
نیاسین آمید ۵ میلی گرم
ویتامین C ۳۰ میلی گرم
ال-لیزین ۴۰ میلی گرم
آهن ۵ میلی گرم
روی ۵ میلی گرم
منیزیم ۱۰ میلی گرم

ویژگی‌های ترکیبات شربت باریویتال

در این بخش با خواص و ویژگی‌های برخی از ترکیبات شربت باریویتال باریج اسانس آشنا خواهیم شد:

شربت باریویتال
شربت باریویتال دارای فرمولاسیون بسیار مفیدی برای کودکان شما است.

آهن

آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در بدن انسان است و برای بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن از جمله رشد و نمو، عملکرد طبیعی سیستم عصبی-عضلانی و سیستم ایمنی اهمیت بسزایی دارد. علاوه بر آن، آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول‌ها ضروری می‌باشد. سلول‌های مغزی در همه سنین برای فعالیت‌های خود به آهن نیاز دارند. به همین علت کودکان دچار کمبود آهن بهره هوشی پایین‌تری داشته و دچار اختلال در عملکردهای شناختی، یادگیری و مهارت‌های حسی-حرکتی، تمرکز و حافظه می‌شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در کشور ما کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در کودکان زیر دو سال شایع است و متاسفانه اثرات نامطلوب کم خونی در دوران شیرخواری و کودکی می‌تواند غیرقابل جبران باشد. کمبود آهن در کودکان علاوه بر کاهش قدرت ادراک و یادگیری، کاهش رشد طبیعی قد و وزن و بی اشتهایی را نیز به دنبال خواهد داشت. همچنین کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن بیشتر از سایر کودکان به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند زیرا سیستم ایمنی آن‌ها قادر به مبارزه موثر با عوامل بیماری زا نیست.

ضعف، خستگی، بی‌قراری، رنگ پریدگی، تنگی نفس، کم خونی، افت عملکرد ورزشی، تحصیلی و کاری از دیگر عوارض کمبود آهن هستند. به طور کلی در دوران شیرخوارگی و کودکی به علت رشد سریع بافت‌ها، نیاز به آهن افزایش پیدا می‌کند و مصرف مکمل‌های حاوی آهن در این دوران توصیه می‌شود.

روی

روی یا زینک یکی از ریزمغذی‌های مهم برای سلامت بدن است. میزان مناسب روی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم‌ها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، تقسیم طبیعی سلول‌ها، رشد و تکامل در طول بارداری، کودکی و بلوغ نقش اساسی ایفا می‌کند. روی در تمامی ارگان‌ها، بافت‌ها، مایعات و ترشحات بدن وجود داشته و برای ساخت پروتئین و DNA، تقسیم سلولی و رشد و نمو در دوره‌های مختلف زندگی لازم و ضروری می‌باشد. روی نقش مهمی در افزایش اشتها، بهبود رشد، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ایفا می‌کند. متاسفانه شیوع کمبود متوسط تا شدید روی در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران بسیار بالا است.

کمبود روی سبب کاهش رشد و نمو، اختلال عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش خطر بروز عفونت‌ها و اسهال می‌شود.

ویتامین C

ویتامین C جزء گروه آنتی اکسیدان‌ها است و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. این ویتامین همچنین در ساخت کلاژن که پروتئین اصلی پوست، استخوان، غضروف و تاندون‌ها می‌باشد، مشارکت می‌کند. همچنین ویتامین C سبب افزایش جذب آهن و روی می‌شود.

منیزیم

منیزیم یکی از املاح مورد نیاز هر سلول از بدن است. نیمی از ذخایر منیزیم بدن درون سلول‌ها، بافت‎‌ها و اندام‌های بدن و نیمی از آن به صورت ترکیب با کلسیم و فسفر در استخوان وجود دارد. تنها ۱% از منیزیم بدن در خون یافت می‌شود. بدن برای حفظ میزان ثابت منیزیم خون، خیلی سخت فعالیت می‌کند. منیزیم در حفظ فعالیت نرمال ماهیچه و عصب، ضربان قلب و استحکام استخوان‌ها و رفع گرفتگی عضلات نقش کلیدی دارد چرا که بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن برای فعالیت خود به منیزیم احتیاج دارند. علاوه بر آن منیزیم در متابولیسم و سنتز پروتئین نقش دارد.

ویتامین E

ویتامین E یک مکمل مغذی بسیار مهم برای مقابله و خلع سلاح کردن رادیکال‌های آزاد به شمار می‌رود. ویتامین E از ویتامین‌های A و C در مقابل اکسید شدن محافظت می‌کند. توانایی ویتامین E در محافظت از غشاء‌های سلولی آن را به عامل ارزشمندی برای کسانی که در محیط‌های آلوده زندگی می‌کنند و نیز برای افراد فعال (چون فعالیت فیزیکی زیاد تولید رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد) تبدیل کرده است.

ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که به عقیده دانشمندان از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و به قوی‌تر شدن و افزایش انعطاف دیواره‌های رگ‌های قلبی کمک شایانی می‌کند.

دی-پانتنول (پیش ویتامین B5)

دی-پانتنول در داخل پوست و مو اکسید شده و به ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) تبدیل می‌گردد که یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامت پوست و مو می‌باشد. دی-پانتنول باعث نرم شدن مو و رطوبت دهی به آن می‌گردد و همچنین سبب راحت شانه شدن موها شده و اثرات ضد موخوره نیز دارد. این ویتامین باعث افزایش ضخامت مو شده و آن را شفاف و براق می‌نماید. این ترکیب می‌تواند در داخل مو ذخیره شده و باعث ترمیم و احیا موهای آسیب دیده شود.

نیاسین آمید

نیاسین آمید نوعی ویتامین B3 است که در مواد غذایی و همچنین مکمل‌ها یافت می‌شود. به این ماده گاهی نیکوتین آمید نیز گفته می‌شود. با مصرف مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر، لوبیا، سبزیجات سبز و غلات، می‌توان به طور طبیعی این ماده را تامین کرد.

بدن انسان برای حفظ عملکرد سالم قندها و چربی‌ها، به نیاسین آمید نیاز دارد. نیاسین برای بهبود سلامت عمومی سلول‌ها نیز لازم است. علاوه بر دریافت نیاسین آمید از طریق غذاها و مکمل‌ها، بدن می‌تواند نیاسین را به نیاسین آمید تبدیل کند. اسید آمینه ضروری تریپتوفان نیز قابل تبدیل به نیاسین آمید است. 

آیا شربت باریویتال چاق کننده است
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید شربت مولتی ویتامین برای کودکان به آن دقت کنید، این است که از میزان نیاز بدن فرزندتان به ریزمغذی‌ها آگاه باشید و با توجه به این نیاز‌ها، بهترین محصول را برای او انتخاب کنید.

آیا شربت باریویتال چاق کننده است؟

در کودکانی که کمبود آهن، روی و یا ویتامین‌های گروه B داشته باشند، امکان افزایش اشتها با شربت باریویتال وجود دارد، اما شربت باریویتال تاثیر مستقیمی بر روی وزن ندارد و تا به حال افزایش وزن در حین مصرف این شربت گزارش نشده است. 

خرید شربت باریویتال

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب با شربت باریویتال باریج آشنا شدیم، برای خرید انواع شربت مولتی ویتامین کودکان می‌توانید وارد صفحه زیر شوید. 

خرید انواع شربت مولتی ویتامین کودکان

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره