قرص تقویت کلیه چیست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

کلیه ارگانی اندازه مشت دست است که در پایین قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارد. این اعضای مهم بدن، وظایف کلیدی در بدن به عهده دارند. از جمله مهم‌ترین عملکرد کلیه‌ها، فیلتر کردن مواد زائد از خون، تصفیه خون و تولید هورمون است. این اعضا همچنین آب اضافی را از بدن خارج می‌کنند و PH، نمک و پتاسیم بدن را تنظیم می‌نمایند. با این توضیحات، حفظ سلامت و تقویت عملکردها کلیه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این کار لازم است اقداماتی در جهت اصلاح سبک زندگی و سالم نگه داشتن بدن انجام دهیم. در این مسیر همچنین می‌توانیم از مکمل‌های غذایی از جمله به‌اصطلاح قرص تقویت کلیه بهره‌مند شویم. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به این می‌پردازیم که برای سلامت کلیه ها چه باید کرد و مکمل‌های مفید برای کلیه ها و درمان بیماری‌های کلیوی را معرفی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

توجه کنید که در این مقاله مقصود ما از عبارت «قرص تقویت کلیه» عمدتا این تعاریف است:

  1. مکمل مولتی ویتامین مخصوص بیماران کلیوی،
  2. همچنین برخی از افراد داروهای درمان بیماری های کلیوی را با عنوان قرص تقویت کلیه یاد می‌کنند.

اینجا هر دو دسته قرص را معرفی می‌کنیم.

بیماری های شایع کلیه و ریسک فاکتورها

قبل از این که به معرفی راهکارهای مفید برای سلامت کلیه و قرص تقویت کلیه بپردازیم، خوب است ابتدا اشاره کنیم که بیماری‌های شایع کلیه شامل چه مواردی است:

  • بیماری کلیوی مزمن (CKD)
  • سنگ کلیه
  • گلومرولونفریت
  • بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • عفونت دستگاه ادراری که در صورت عدم درمان می‌تواند به کلیه سرایت کند.

احتمال ابتلا به بیماری کلیوی در صورت داشتن شرایط زیر بیشتر می‌شود:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • چاقی مفرط
  • سن بالای ۶۰ سال
  • سابقه خانوادگی نارسایی کلیه

بنابراین پیشگیری یا کنترل بیماری های گفته‌شده و استفاده از راهکارها برای سلامت کلیه و در صورت نیاز، مصرف قرص تقویت کلیه اهمیت حتی بیشتری برای این افراد پیدا می‌کند.

اندازه گیری فشار خون
فشار خون بالا احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد.

برای سلامت کلیه ها چه باید کرد؟

برای حفظ سلامت کلیه اقدامات مختلفی را می‌توانید در نظر داشته باشید. در صورتی که کلیه های شما سالم است، کافیست به ریسک فاکتورها توجه کنید (کنترل یا جلوگیری از دیابت، فشار خون بالا و…) و سبک زندگی خود را ارتقا دهید و احتمالا نیازی به مصرف قرص تقویت کلیه نباشد. البته اگر مواد غذایی متنوع برای دریافت ریزمغذی‌های لازم برای سلامت کلیه را به طور مرتب دریافت نمی‌کنید، کمک گرفتن از مکمل مناسب برای تامین این مواد مغذی، می‌تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

در ادامه راهکارهایی را که برای سلامت کلیه لازم است در زندگی خود بگنجانید و کارهایی که باید انجام آن‌ها را محدود کنید، توضیح می‌دهیم.

مصرف غذاهای سالم را در اولویت قرار دهید

خوردن غذاهای سالم برای قلب و بدن، نهایتا به سلامت کلیه کمک می‌کند. میوه تازه، سبزیحات، غلات کامل و لبنیات کم چرب یا بدون چربی از جمله انتخاب‌های مناسب هستند. کم کردن نمک و شکر از رژیم غذایی نیز اهمیت زیادی دارد. سعی کنید روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنید. همچنین کمتر از ۱۰ درصد کالری مورد نیاز روزانه خود را از قند افزوده تامین کنید.

تحرک و ورزش را در روتین خود بگنجانید

سعی کنید بیشتر روزها، حداقل ۳۰ دقیقه تحرک داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، ورزش‌های هوازی با شدت متوسط را انجام دهید.

برای تحرک و ورزش، می‌توانید از این گزینه‌ها استفاده کنید: پیاده روی سریع، دویدن آهسته، دوچرخه سواری، شنا کردن و در صورت استفاده از ویلچر، انجام فعالیت‌های هوازی نشسته.

به علاوه، انجام تمرینات قدرتی مانند کار کردن با دمبل نیز برای سلامت بدن مفید است.

وزن سالمی داشته باشید

اضافه وزن می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا باشد. بنابراین برای به‌اصطلاح تقویت کلیه ها و در واقع محافظت از آن‌ها توصیه می‌شود اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید به وزن سالم برسید (با سرعت سالم کاهش وزن که معمولا ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه است). برای انجام این کار استفاده از روش‌هایی مانند کالری شماری، افزایش فعالیت و کمک گرفتن از متخصصین، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نکات دیگر برای سلامت کلیه

  • به اندازه کافی بخوابید؛ عملکرد کلیه با سیکل خواب و بیداری تنظیم می‌شود. افرادی که خواب ناکافی دارند، معمولا افت عملکرد کلیه را زودتر تجربه می‌کنند.
  • سیگار نکشید؛ مصرف دخانیات می‌تواند ریسک ابتلا به نارسایی کلیه را تا ۴ برابر افزایش دهد.
  • استرس خود را کم کنید؛ سعی کنید فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا انجام دهید.
  • از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید؛ این نوشیدنی‌ها علاوه بر این که ممکن است فشار خون شما را بالا ببرند، می‌توانند باعث اضافه وزن شما شوند.
  • اگر دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، به فکر کنترل یا درمان باشید.

بهترین ویتامین برای تقویت کلیه ها

ویتامین D، ویتامین B9 (فولیک اسید)، ویتامین B3 و ویتامین B12 مهمترین ویتامین ها برای سلامت کلیه ها هستند. همچنین ماده معدنی آهن برای جلوگیری از کم خونی در محافظت از کلیه ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

احتمالا بدانید که برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن، اولویت با داشتن یک رژیم غذایی متنوع و حاوی این ریزمغذی‌ها است. در صورتی که چنین رژیم غذایی‌ای ندارید، لازم است با انتخاب مکمل های ویتامین و مواد معدنی، که می‌توان به نوعی آن‌ها را به عنوان قرص تقویت کلیه در نظر گرفت، این مواد مغذی را تامین کنید. مثلا اگر به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمیکنید، قرص ویتامین د۳ هلث اید یک گزینه خوب برای تامین این ویتامین است.

به یاد داشته باشید که اگر این ریزمغذی‌ها را از طریق غذا یا مکمل دیگری دریافت می‌کنید و بدنتان مشکلی برای جذب آن‌ها ندارد، ممکن است دیگر نیازی به مصرف مکمل نباشد. همچنین، مصرف بیش از اندازه ویتامین ها می‌تواند حتی اثر منفی بر عملکرد کلیه ها داشته باشد. بنابراین:

  • اگر کلیه های سالمی دارید، در مصرف قرص های ویتامین و مولتی ویتامین، بیشتر از حد نیاز بدن تجاوز نکنید، مگر در صورت کمبود و با تجویز پزشک.
  • اگر مبتلا به هر گونه بیماری کلیوی هستید، قبل از مصرف هر گونه قرص و مکملی، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

قرص تقویت کلیه و سلامت آن

همانطور که قبل‌تر در این مقاله اشاره کردیم، قرصی با کاربرد “تقویت کلیه” به معنای دقیق این عبارت به طور عمومی و برای افراد سالم در بازار موجود نیست. اما برای قرص تقویت کلیه می‌توان داروها و قرص‌‌هایی را در نظر داشت که در سلامت کلیه و بهبود و درمان مشکلات آن مفید هستند. همچنین مکمل های مولتی ویتامین مخصوص بیماران کلیوی وجود دارند که شرایط خاص بیماری آن‌ها در تولید این محصولات در نظر گرفته شده است. در ادامه، چند تا از بهترین محصولات موجود در این زمینه‌ها را معرفی می‌کنیم.

برای سلامت و تقویت کلیه در مرحله اول لازم است راهکارها و اصلاحات سبک زندگی را انجام دهید، به خصوص اگر با داشتن ریسک فاکتورهای گفته‌شده، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی هستید. همچنین اگر بیماری کلیوی دارید، علاوه بر اصلاحات سبک زندگی، لازم است با استفاده از داروها و قرص های تجویزی تحت نظر پزشک بیماری خود را کنترل و درمان کنید.

مولتی ویتامین بیماران کلیوی دانا، مکمل برای بیماران کلیوی

مولتی ویتامین بیماران کلیوی دانا یک مکمل تغذیه‌ای برای افرادی است که دچار بیماری کلیوی مزمن یا CDK هستند.

رژیم غذایی بیماران کلیوی معمولا به دلیل بی اشتهایی و یا به عنوان بخشی از درمان، برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیوی، محدود است. چنین محدودیت‌های غذایی، به همراه کاهش عملکرد کلیه ها و همچنین کاهش جذب روده‌ای مواد لازم، بدن بیمار را در معرض خطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری قرار می‌دهد. به همین دلیل مصرف مکمل های غذایی – دارویی در مقادیر مشخص و تنظیم‌شده برای این گروه از بیماران توصیه می‌شود. مولتی ویتامین بیماران کلیوی دانا یک مکمل مناسب برای این افراد است که با توجه به داشتن ترکیبات مفید برای سلامت کلیه و بدن، شاید بتوان آن را یک قرص تقویت کلیه هم دانست.

ترکیبات مولتی ویتامین بیماران کلیوی دانا شامل ویتامین E، ویتامین C، ویتامین های B1 ،B2 ،B3، B5، B5، B6، B12، بیوتین، فولیک اسید و روی است.

این مولتی ویتامین حاوی مقادیر تنظیم‌شده از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز دوران دیالیز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مکمل غذایی، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید مولتی ویتامین بیماران کلیوی دانا

قرص تقویتی برای بیماران کلیوی

لیتورکس بی، قرص پیشگیری از سنگ کلیه

قرص لیتورکس بی شرکت باریج اسانس، یک قرص گیاهی ادرار آور و موثر در دفع سنگ های ادراری و پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه است. این داروی گیاهی همچنین خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم مجاری ادراری داشته و به عنوان مسکن برای این مشکلات هم عمل می‌کند.

ترکیبات قرص لیتورکس بی شامل عصاره خشک بذر کدو، برگ شالک و برگ علف طلایی است.

قرص لیتورکس با ترکیبات مفید برای مجاری ادراری که دارد، می‌تواند برای افرادی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارند، از ایجاد دوباره این عارضه جلوگیری کنند. گیاهان به کار رفته در لیتورکس بی در نهایت بهبود سلامت سیستم ادراری به خصوص کلیه‌ها را در بر دارد. بنابراین قرص لیتورکس بی را می‌توان برای افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، نوعی قرص تقویت کلیه دانست.

برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره قرص لیتورکس بی باریج به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص لیتورکس بی باریج

لیتورکس بی برای پیشگیری از سنگ کلیه

سیستون هیمالیا، قرص دفع سنگ کلیه

قرص سیستون هیمالیا یک قرص برای دفع سنگ کلیه است که تحت لیسانس شرکت داروسازی هندی هیمالیا تولید می‌شود. ترکیبات این قرص با توجه طب سنتی کشور هند در نظر گرفته شده است.

سیستون هیمالیا برای جلوگیری از بازگشت مجدد سنگ‌های ادراری، بهبود سوزش ادراری و نقص عملکرد کلیه به دنبال التهاب کلیه کاربرد دارد. در واقع این قرص از اشباع شدن عوامل سنگ ساز جوگیری می‌کند و جذب اگزامید از روده را کنترل می‌کند. (اگزامید ماده‌ای است که در فرمولاسیون سنگ‌های رسوبی یافت می‌شود.)

به علاوه، فعالیت ضد اسپاسمی و ضد التهابی قرص سیستون، التهاب حالب و علائم درد و سوزش را در هنگام ادرار کردن کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید درباره قرص سیستون هیمالیا بیشتر بدانید، به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص سیستون هیمالیا

سیستون هیمالیا برای دفع سنگ کلیه

کانفرون بیونوریکا، قرص کاهش دهندۀ التهاب و بهبود عملکرد کلیه

قرص کانفرون بیونوریکا (Canephron) یک قرص تقویت کلیه گیاهی است که به عنوان درمان کمکی در مشکلات خفیف مرتبط با بیماری های التهابی مجاری ادراری کاربرد دارد. این قرص کاهش دهنده التهاب مجاری ادراری است و به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند. در واقع این داروی گیاهی با تاثیری که بر افزایش قدرت خروج ادرار دارد، می‌تواند به پیشگیری از رسوب شن های کلیوی و جلوگیری تشکیل مجدد سنگ هایی از جنس اگزالات و اسید اوریکی کمک کند.

در ترکیبات کانفرون بیونوریکا از پودر گیاه سنتاریوم، پودر ریشه انجدان، پودر برگ رزماری استفاده شده است. اثر سینرژیک گیاهان موجود در این محصول تاثیر این دارو را تقویت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کانفرون از جمله نحوه مصرف آن، لینک زیر را ببینید:

مشاهده و خرید قرص کانفرون بیونوریکا

کانفرون برای بهبود عملکرد کلیه

جمع بندی

در این مقاله درباره راهکارهایی برای سلامت کلیه ها و قرص تقویت کلیه صحبت کردیم. توصیه می‌کنیم اگر به بیماری کلیوی دچار هستید، قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برای مشاهده و خرید انواع قرص و داروی گیاهی مربوط به کلیه از جمله داروهای گیاهی برای سنگ کلیه و مولتی ویتامین مخصوص بیماران کلیوی، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید.

مشاهده و خرید انواع قرص کلیه

سوالات متداول

بهترین میوه برای کلیه کدام است؟

بهترین میوه ها برای سلامت کلیه شامل توت فرنگی، سیب، انگور، بلوبری و آناناس هستند. البته در نظر داشته باشید اگر به بیماری کلیوی دچار هستید، برای داشتن بهترین رژیم غذایی برای کلیه هایتان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

برای تقویت کلیه چه بخوریم؟

سیب، گل کلم، سفیده تخم مرغ، سیر، روغن زیتون، فلفل دلمه ای و کلم مواد غذایی مفیدی برای کلیه ها هستند.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط