عوارض قرص لاکتوفم
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

فلور میکروبی دستگاه ادراری-تناسلی (دستگاه اوروجنیتال) یک اکوسیستم کوچک از باکتری هایی است که در مجموع دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری زندگی می‌کنند. تعادل این باکتری‌ها برای سلامت این دستگاه بسیار مهم است. عوامل مختلف مانند مصرف آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و داروهای مختلف دیگر، به علاوه مواردی مانند داشتن رابطه جنسی و یائسگی در خانم‌ها، می‌تواند تعادل فلور میکروبی واژن را (که جزوی از دستگاه اوروجنیتال است) تحت تاثیر قرار دهد. با مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی پروبیوتیک از جمله انواع قرص پروبیوتیک، می‌توان به ایجاد دوباره این تعادل کمک کرد. کپسول لاکتوفم یک محصول سین بیوتیک مخصوص خانم‌ها است که جهت ایجاد فلور نرمال واژن و دستگاه ادراری تولید شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، با این محصول آشنا می‌شوید. سپس درباره عوارض قرص لاکتوفم ، تداخلات دارویی و… صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قرص لاکتوفم چیست؟

قبل از پاسخ به سوال «عوارض قرص لاکتوفم چیست؟» می‌خواهیم کمی درباره قرص لاکتوفم صحبت کنیم.

کپسول لاکتوفم یک ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) مناسب برای خانم ها می‌باشد و حاوی مقادیر بالایی از ۷ سویه باکتری سودمند و ایمن به همراه فروکتوالیگوساکارید به عنوان پری بیوتیک است.

در دستگاه تناسلی زنان بیش از ۵۰ گونه میکروارگانیسم مفید وجود دارد که فلور طبیعی واژن را تشکیل می‌دهند و اکثر آن‌ها لاکتوباسیل هستند. این باکتری‌ها در حفظ تعادل فیزیولوژیکی سیستم ادراری تناسلی و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می‌کند.

در شرایط مختلف مثل مصرف آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و داروهای هورمونی، مقاربت جنسی، استخر، یائسگی و…، تعادل فلور واژن در معرض خطر قرار گرفته و این شرایط ممکن است فرصت را برای رشد و کلونیزاسیون پاتوژن‌ها فراهم کنند. کپسول لاکتوفم با کمک به ایجاد مجدد تعادل در فلور میکروبی دستگاه ادراری زنان، به جلوگیری از عفونت و درمان آن کمک می‌کند.

قرص لاکتوفم در بهبود پاسخ درمانی عفونت های شایع دستگاه ادراری تناسلی بانوان نقش موثری داشته و می‌تواند با بازسازی فلور طبیعی واژن از ابتلای دوباره به این عفونت ها جلوگیری نماید.

این محصول در بسته بندی حاوی ۳۰ عدد کپسول (به صورت بلیستر ۱۰ عددی کپسول خوراکی) بوده و فاقد گلوتن می‌باشد.

خرید کپسول لاکتوفم زیست تخمیر

ترکیبات قرص لاکتوفم

سویه ها و پری بیوتیک به‌کار‌رفته در قرص لاکتوفم شامل موارد زیر است:

  • لاکتوباسیلوس رامنوسوس
  • لاکتوباسیلوس فرمنتوم
  • لاکتوباسیلوس کازئی
  • لاکتوباسیلوس پلانتاروم (۱۰۹F blend)
  • لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
  • لاکتوباسیلوس گسری
  • لاکتوباسیلوس بولگاریکوس

سایر اجزای موجود در ترکیبات قرص لاکتوفم عبارتند از: لاکتوز، فروکتوالیکوساکارید (پری بیوتیک)، تالک، منیزیم استئارات، مالتودکسترین، آئروزیل، میکروکریستالین سلولز و سدیم استارچ.

پری بیوتیک ها ترکیبات مکملی هستند که در روده کوچک هیدرولیز و جذب نمی‌شوند و به عنوان ماده غذایی در دسترس باکتری‌های مفید قرار می گیرند. به صورت انتخابی رشد و فعالیت تعدادی از گونه‌های باکتریایی فلور نرمال را تحریک می‌کنند. در نتیجه اثرات مفیدی بر سلامت میزبان دارند. رایج ترین پری بیوتیک ها کربوهیدرات هایی با سایزهای متفاوت می‌باشند و از انواع آن می‌توان به فروکتو الیگوساکارید (موجود در قرص لاکتوفم) و اینولین اشاره کرد.

طبق مطالعات، لاکتوباسیلوس‌ها پس از ورود و تکثیر در دستگاه گوارش توانایی مهاجرت به محیط واژن را از طریق میان‌دوراه دارند و بدین صورت به دستگاه تناسلی رسیده و در آنجا تکثیر می‌شوند.

قرص لاکتوفم برای چیست؟

مصرف پروبیوتیک‌ها در بسیاری از موارد مفید است؛ قرص لاکتوفم به طور خاص برای شرایط زیر فرموله شده و تاثیرات مثبتی به همراه دارد:

  • افزایش اثرات دارو (آنتی بیوتیک و ضد قارچ) و کمک به درمان در زمان بروز عفونت های دستگاه تناسلی (عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی)
  • در پایان دوره درمان عفونت دستگاه ادراری تناسلی جهت برقراری تعادل فلور طبیعی و پیشگیری از عود مجدد عفونت ها
  • حفظ تعادل اسیدیته (pH) و تعدیل میکروفلور طبیعی واژن
  • کمک به پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI) در دختران و بانوان
  • کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن، کمک به افزایش ترشحات واژن و پیشگیری از UTI
  • پیشگیری و کمک به درمان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • کاهش دردهای اندومتریوزیس
  • در دوران بارداری برای جلوگیری از دیابت بارداری و یبوست بارداری و کاهش خطر ابتلا به آلرژی در نوزادان
سلامت زنان با قرص لاکتوفم
قرص لاکتوفم در بهبود پاسخ درمانی عفونت های شایع دستگاه ادراری تناسلی بانوان نقش موثری داشته و می‌تواند با بازسازی فلور طبیعی واژن از ابتلای دوباره به این عفونت ها جلوگیری نماید.

عوارض قرص لاکتوفم

درباره عوارض قرص لاکتوفم باید گفت که پروبیوتیک ها از جمله این محصول، به خوبی تحمل می‌شوند ولی ممکن است در بعضی از بیماران ایجاد نفخ و گاز شکم کنند که معمولاً با ادامه مصرف مکمل برطرف می‌شود. اما در صورت ادامه پیدا کردن عارضه یا تشدید آن، توصیه می‌کنیم به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

به طور کلی سویه‌های پروبیوتیکی مورد استفاده در این محصول ایمن هستند. در واقع بسیاری از پروبیوتیک ها به عنوان عوامل Generally Recognized as Safe یا GRAS توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به ثبت رسیده‌اند و بقیه توسط اروپا و ژاپن تایید شده است. با این حال در ادامه توجه شما را به موارد احتیاط در مصرف کپسول لاکتوفم و تداخلات دارویی این محصول جلب می‌کنیم تا بتوانید با آگاهی از این موارد، از عوارض قرص لاکتوفم در این شرایط خاص، جلوگیری نمایید.

احتیاط مصرف کپسول لاکتوفم

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، قبل از مصرف محصول به پزشک اطلاع دهید:

  • داشتن شرایط خاص از جمله نقص سیستم ایمنی و ایدز
  • استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی یا داروهای شیمی درمانی
  • استفاده از کانتر وریدی
  • ابتلا به بیماری دریچه قلب، کولیت اولسراتیو فعال، سندرم روده کوتاه
  • وجود علائم عفونت (مانند تب، استفراغ، اسهال خونی و درد شکمی شدید) و هر گونه سابقه حساسیت دارویی یا غذایی
  • در صورت مشاهده علائم عفونت مانند تب بالا، لرز و سرفه پایدار و یا واکنش های آلرژیک (نظیر راش پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، سرگیجه شدید، سرفه، تنگی قفسه سینه و مشکل تنفسی) بلافاصله به پزشک یا دارو ساز اطلاع دهید.

بر اساس مطالعات علمی متعدد مصرف پروبیوتیک ها از جمله قرص لاکتوفم در بارداری و شیردهی، ایمن است اما بهتر است با مشورت پزشک انجام شود.

قرص لاکتوفم برای بارداری فواید ویژه‌ای نیز به همراه دارد؛ در این دوران قرص لاکتوفم برای جلوگیری از دیابت بارداری و کاهش خطر ابتلا به آلرژی در نوزادان کاربرد دارد.

تداخل دارویی کپسول لاکتوفم

استفاده همزمان آنتی بیوتیک ها و پروبیوتیک می‌تواند اثر بخشی پروبیوتیک‌ها را کاهش دهد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم مصرف این دو دسته از فرآورده‌ها حداقل با فاصله زمانی ۲ ساعت از یکدیگر باشد.

شرایط نگهداری لاکتوفم

  • بر اساس نتایج آزمایش‌های پایداری مکمل های پروبیوتیک شرکت زیست تخمیر را می توان به مدت ۲ هفته در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمود.
  • اما بهترین شرایط نگهداری این محصول در دمای ۸-۲ درجه سانتیگراد (داخل یخچال) می باشد که موجب افزایش طول عمر باکتری های پروبیوتیک خواهد شد.
  • این محصول را دور از رطوبت و نور خورشید و همچنین دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

خرید کپسول لاکتوفم

جمع بندی

در این مقاله قرص لاکتوفم را معرفی کردیم و نکات مختلف مربوط به آن از جمله ترکیبات و نحوه مصرف آن را توضیح دادیم. در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که عوارض قرص لاکتوفم چیست و چه احتیاطات مصرف و تداخلات دارویی دارد.

محصول دیگری با خواص مشابه قرص لاکتوفم توسط شرکت زیست تخمیر تولید شده است که کپسول واژینال لاکتوواژ نام دارد. این محصول که با عنوان قرص لاکتوواژ نیز شناخته می‌شود، یک ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) مناسب برای بانوان می‌باشد و حاوی مقادیر بالایی از سویه سودمند و ایمن لاکتوباسیلوس رامنوسوس است.

پری بیوتیک موجود در این محصول مالتودکسترین می‌باشد. بر اساس مطالعات علمی، لاکتوباسیلوس ها پس از ورود و تکثیر در دستگاه تناسلی با رقابت با عوامل پاتوژن از حضور و تکثیر آنها و بروز عفونت ها جلوگیری می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کپسول واژینال لاکتوواژ و خرید آن، به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید:

مشاهده و خرید لاکتوواژ

سوالات متداول

آیا قرص لاکتوفم در یخچال باید نگهداری شود؟

بر اساس نتایج آزمایش‌های پایداری مکمل‌های پروبیوتیک شرکت زیست تخمیر را می‌توان به مدت ۲ هفته در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمود. اما بهترین شرایط نگهداری این محصول در دمای ۸-۲ درجه سانتیگراد (داخل یخچال) می‌باشد که موجب افزایش طول عمر باکتری‌های پروبیوتیک خواهد شد.

بهترین قرص پروبیوتیک زنان کدام است؟

کپسول لاکتوفم و کپسول واژینال لاکتوواژ دو نمونه از انواع بهترین قرص پروبیوتیک زنان است که هر کدام با در اختیار داشتن ترکیبات خاصی، به بازگرداندن فلور میکروبی دستگاه ادراری تناسلی زنان (از جمله واژن) کمک می‌کنند.

بهترین زمان مصرف لاکتوفم چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف کپسول لاکتوفم پس از غذا است.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و