قرص پروبیوتیک چیست
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در دنیای بهداشت و سلامت، اهمیت پروبیوتیک‌ها روز به روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید و مخمرهایی هستند که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند و در حفظ سلامت و بهبود عملکرد بدن نقش مهمی دارند. اگرچه معمولا باکتری‌ها به طور کلی به عنوان موجوداتی منفی و بیماری‌زا در نظر گرفته می‌شوند، اما وجود باکتری‌های خوب در میکروبیوم بدن، تأثیر قابل توجهی در سلامت و بهبود عملکرد آن دارد. پروبیوتیک ها علاوه بر منابع غذایی، در قالب مکمل ها نیز در دسترس هستند. در این مقاله، با تعریف پروبیوتیک ها آشنا می‌شوید. سپس به بررسی دقیقتر این که قرص پروبیوتیک چیست و نمونه‌هایی از قرص های موجود در بازار، می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پروبیوتیک چیست؟

قبل از پرداختن به این که قرص پروبیوتیک چیست، بهتر است ابتدا درباره ماهیت پروبیوتیک صحبت کنیم. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در بدن اثرات مثبتی به همراه دارند. چندین تریلیارد از این نوع میکروب‌ها به طور طبیعی در داخل و سطح بدن ما زندگی می‌کنند و دارای فواید زیادی هستند.

باکتری‌ها به طور معمول به عنوان عاملی منفی که سبب بیماری می‌شوند، در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، همواره دو نوع باکتری در بدن وجود دارد – باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد. پروبیوتیک‌ها که در غذاها و مکمل‌ها وجود دارند، جزو دسته باکتری‌های خوب هستند و با مصرف آن‌ها می‌توانیم به حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارش، سیستم ایمنی و… کمک کنیم. این باکتری‌های خوب به ما در بسیاری از جنبه ها کمک می‌کنند، از جمله مبارزه با باکتری‌های بد در مواقعی که بیش از حد در بدن وجود دارند؛ نهایتا این موجودات زنده مفید، به حال بهتر و سلامت ما می‌انجامند.

باکتری‌های مفید، جزئی از یک کل بزرگتر متشکل از همه میکروب‌های بدن ما، یعنی میکروبیوم ما هستند. تصور کنید که میکروبیوم به نوعی یک جامعه متنوع از ارگانیسم‌ها (میکروب‌ها) است، مثل یک جنگل؛ به نحوی که این ارگانیسم‌ها در کنار هم فعالیت می‌کنند تا بدن را سالم نگه دارند. این میکروب‌ها ترکیبی از موارد زیر هستند:

  • باکتری‌ها،
  • قارچ‌ها (شامل مخمرها)،
  • ویروس‌ها،
  • پروتوزوآها.

میکروبیوم هر فرد منحصر به فرد است. هیچ دو نفری سلول‌های میکروبی یکسانی ندارند – حتی میکروبیوم دوقلوها نیز با هم فرق دارند.

میکروبیوم روده
تصور کنید که میکروبیوم به نوعی یک جامعه متنوع از ارگانیسم‌ها (میکروب‌ها) است؛ به نحوی که این ارگانیسم‌ها در کنار هم فعالیت می‌کنند تا بدن را سالم نگه دارند.

با در نظر گرفتن همه این توضیحات، به این می‌رسیم که دقیقا پروبیوتیک چیست. برای اینکه یک میکروب به عنوان پروبیوتیک شناخته شود، باید چندین ویژگی داشته باشد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • از بدن انسان جدا باشد،
  • پس از مصرف (خوراکی) در روده زنده بماند،
  • فواید اثبات‌شده‌ای برای بدن داشته باشد،
  • به طور ایمنی مصرف شود.

پروبیوتیک ها در بسیاری از قسمت‌های بدن مانند روده‌ها، دهان، پوست و ریه‌‌ها وجود دارند. با این حال، اکثر افراد این باکتری‌ها را تا حد زیادی مرتبط با معده و روده (به خصوص روده بزرگ) می‌دانند.

قرص پروبیوتیک برای چیست؟

همانطور که گفتیم، انواع باکتری و مخمری که پروبیوتیک محسوب می‌شوند، به صورت طبیعی در بدن زندگی می‌کنند. این باکتری های مفید معمولا در غذاهای تخمیر شده و همچنین به صورت مکمل موجود هستند و مصرف آن‌ها برای بیشتر افراد ایمن است. از فواید پروبیوتیک ها می‌توان برای ارتقای سلامتی در جنبه‌های مختلف بدن استفاده کرد. انواع مکمل و قرص پروبیوتیک می‌توانند از لحاظ مختلف از جمله موارد زیر برای سلامتی مفید باشند:

  • تقویت سلامت میکروبیوم یا فلور میکروبی روده
  • سلامت عملکرد دستگاه گوارش
  • پیشگیری از اسهال یا کاهش شدت آن
  • بهبود برخی از مشکلات گوارشی مثل IBS (سندرم روده تحریک پذیر)
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به بهبود مشکلات روان (مثلا اضطراب، افسردگی و کم شدن حافظه)
  • کمک به کاهش وزن و چربی شکم (برخی از انواع پروبیوتیک)
  • بهبود فشار خون بالا
  • بازگرداندن تعادل به فلور میکروبی روده بعد از یک بیماری یا رویه درمانی

تعادلی که در بدن توسط پروبیوتیک ها ایجاد می‌شود، به طور طبیعی در هر لحظه رخ می‌دهد. به عبارتی باکتری‌های خوب یک بخش طبیعی از بدن هستند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر به صورت روزانه، به حفظ تعداد باکتری‌های خوب در سطوح مناسب کمک می‌کند. همچنین انواع مکمل و قرص پروبیوتیک در زمانی که چنین رژیم غذایی‌ای ندارید و یا به شرایط خاصی مانند IBS یا اسهال دچار هستید، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

گرچه می‌دانیم پروبیوتیک‌ها برای افراد مبتلا به مشکلات سلامتی مختلف مفید هستند، تحقیقات درباره تشخیص این که دقیقا چه نوع باکتری‌هایی برای چه کسانی سودمند هستند به طور گسترده‌ای در حال انجام هستند. چرا که پروبیوتیک ها انواع و سویه‌های مختلفی دارند. اینجاست که می‌رسیم به این سوال که متداول‌ترین پروبیوتیک های موجود در انواع قرص پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک برای روده ها و اسهال
پیشگیری از اسهال یا کاهش شدت آن یکی از خواص پروبیوتیک هاست.

انواع متداول پروبیوتیک

متداول ترین پروبیوتیک‌هایی که مصرف می‌کنیم و در انواع قرص پروبیوتیک نیز موجود هستند، اغلب از گونه‌های دو سرده اصلی هستند. درباره این سرده‌های پروبیوتیک‌ها بیشترین مطالعه هم انجام شده است.

۱. بیفیدوباکتریا (Bifidobacteria): این سرده باکتری به طور معمول در مواد غذایی و مکمل‌ها استفاده می‌شود. این سرده از پروبیوتیک ها معمولا با این فواید شناخته می‌شوند:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • محدود کردن رشد باکتری‌های مضر در روده
  • کمک به تجزیه لاکتوز به مواد مغذی قابل استفاده برای بدن

۲. لاکتوباسیلوس (Lactobacillus): این سرده باکتری، آنزیم لاکتاز را تولید می‌کند که لاکتوز یا قند شیر را تجزیه می‌کند. این باکتری‌ها همچنین اسید لاکتیک تولید می‌کنند. اسید لاکتیک به کنترل جمعیت باکتری‌های بد کمک می‌کند. این پروبیوتیک همچنین به عنوان سوخت عضلانی عمل می‌کند و جذب مواد معدنی بدن را افزایش می‌دهد. باکتری‌های لاکتوباسیلوس به طور طبیعی در دهان، روده کوچک و واژن یافت می‌شوند.

گونه‌های متداول پروبیوتیک

گونه‌های پروبیوتیک، زیرنوع‌های ژنتیکی از سرده‌ها هستند. هر گونه پروبیوتیک تأثیر متفاوتی در بدن دارد. برای آن که بدانید گونه‌های پروبیوتیک موجود در یک مکمل و قرص پروبیوتیک چیست، کافیست ترکیبات محصول را بخوانید.

به عنوان مثال، جنس بیفیدوباکتریا یا لاکتوباسیلوس به طور معمول به صورت B. یا L. کوتاه می‌شوند و به همراه یک نام گونه مانند اسیدوفیلوس ترکیب می‌شوند. در نتیجه نام پروبیوتیک L. acidophilus را روی برخی از مکمل ها و قرص های پروبیوتیک یا مواد غذایی مشاهده می‌کنید.

در ادامه، درباره شش گونه متداول پروبیوتیک که در مکمل ها و قرص های پروبیوتیک و مواد غذایی وجود دارند، می‌خوانید:

B. animalis: این گونه معمولا در ماست های پروبیوتیک استفاده می‌شود. این باکتری در هضم غذا کمک می‌کند و با باکتری‌های بدی که از طریق غذا منتقل می‌شوند، مبارزه می‌کند. همچنین این عقیده وجود دارد که این نوع باکتری سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

B. breve: این گونه در دستگاه گوارش و واژن حضور دارد. این پروبیوتیک در دو محل ذکر شده، با باکتری‌های عفونت زا و مخمرهای موجب عفونت مبارزه می‌کند. این گونه همچنین با تخمیر قندها، به بدن در جذب مواد مغذی کمک می‌کند و فیبر گیاهی را تجزیه کرده و قابل هضم می‌کند.

B. lactis: این گونه از شیر خام به دست می‌آید. این ماده به عنوان استارتر در آب‌دوغ و پنیر استفاده می‌شود.

B. longum: این گونه از پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش زندگی می‌کند؛ به تجزیه کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل نماید.

L. acidophilus: این گونه در روده کوچک و واژن یافت می‌شود؛ به هضم کمک می‌کند و ممکن است در مبارزه با باکتری‌های واژینال نیز موثر باشد. این گونه را می‌توان در ماست و محصولات سویای تخمیر شده مانند میسو (miso) پیدا کرد.

L. reuteri: این گونه در روده و دهان یافت می‌شود. یک مطالعه نشان داد که این پروبیوتیک، باکتری‌هایی را که موجب پوسیدگی دندان می‌شوند، کاهش می‌دهد. همچنین اعتقاد بر این است که این گونه به سیستم گوارشی نیز کمک می‌کند.

باکتری های مفید در بدن
انواع بسیار زیادی از باکتری‌های مفید در نقاط مختلف بدن وجود دارند که برای تقویت آن ها می‌توان از پروبیوتیک ها بهره‌مند شد.

انواع محبوبترین قرص پروبیوتیک چیست؟

حال که با پروبیوتیک آشنا شدید و دانستید که مکمل و قرص پروبیوتیک چیست، در این بخش سه نمونه محبوب از این دسته از مکمل ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کپسول دیلیست زیست تخمیر

در پاسخ به سوال قرص پروبیوتیک چیست می‌توان کپسول دیلیست را به عنوان یک مثال خوب نام برد. قرص دیلیست (Dailyeast) یک قرص پروبیوتیک برای اسهال و بیماری‌های روده است. این محصول تأثیر خوبی در درمان انواع اسهال دارد و در بهبود عفونت هلیکوباکترپیلوری، عفونت کلستریدیوم دیفیسیل، بیماری‌های التهابی مرتبط با روده مثل کرون و کولیت اولسراتیو، سندروم روده تحریک پذیر (IBS) و همچنین عفونت‌های انگلی مفید و مثمر ثمر است.

دیلیست حاوی مخمر فعال ساکارومایسس بولاردی است. این قرص منبع غنی ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی کمیاب از جمله سلنیوم و کروم، آنتی اکسیدان، نوکلئیک اسید، نوکلئوزید و اسیدهای آمینه ضروری با قابلیت جذب بالا می‌باشد.

چند مورد از مهمترین اثرات دیلیست شامل فعالیت ضدمیکروبی، تاثیرات مثبت بر سیستم ایمنی، بهبود گوارش، کاهش جذب کلسترول و چربی مضر و تحریک تولید انرژی و پروتئین‌ها و بهبود متابولیسم بدن است.

برای آشنایی بیشتر با کپسول دیلیست زیست تخمیر و خرید آن، می‌توانید لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده کنید:

مشاهده و خرید کپسول دیلیست

کپسول دیلیست زیست تخمیر

کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر

کپسول فمی لاکت توپلاس که آن را با نام قرص فمی لاکت نیز می‌شناسند، از بهترین گزینه‌ها برای تامین پروبیوتیک روزانه برای نوجوانان و بزرگسالان است. فمی لاکت توپلاس در پیشگیری و کاهش دوره اسهال، بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده و عدم تحمل لاکتوز موثر است.

اجزا و مواد تشکیل دهنده کپسول فمی لاکت توپلاس شامل موارد زیر است:

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس سالیواریوس، لاکتوباسیلوس روتری، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، بیفیدوباکتریوم لانگوم و بیفیدوباکتریوم بفیدوم.

شما می‌توانید در صفحه کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر، اطلاعات بیشتری را درباره این محصول کسب کنید:

مشاهده و خرید فمی لاکت توپلاس

کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر

کپسول پروکید گسترش میلاد فارمد

پروکید که یک قرص پروبیوتیک برای کودکان محسوب می‌شود، حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز بدن است. این محصول ترکیبی ویژه برای کودکان می‌باشد و حاوی مقادیر بالایی از ۴ سویه باکتری سودمند شامل اسیدوفیلوس و رامنوسوس از خانواده لاکتوباسیلوس‌ها و بیفیدیوم و لاکتیس از خانواده بیفیدوباکتریوم‌ها است که هم در بهبود گوارش و هم تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. این پروبیوتیک‌ها برای کودکانی که عدم تحمل لاکتوز دارند کمک می‌کند تا عوارض گوارشی کمتری داشته باشند.

پروکید به حفظ تعادل فلورمیکروبی دستگاه گوارش و تنظیم حرکات آن در کودکان کمک می‌کند. علاوه بر این، این محصول حساسیت زیاد سیستم ایمنی به عوامل آلرژیک را کاهش داده و از واکنش سیستم ایمنی علیه بدن جلوگیری می‌کنند.

قرص پروکید فاقد هرگونه مخمر، شکر، تخم مرغ، ذرت، گندم، گلوتن، سویا، رنگ و نگهدارنده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص و مشخصات این محصول، می‌توانید لینک زیر را مطالعه نمایید و در صورت تمایل، از همان طریق  پروکید را خریداری کنید:

مشاهده و خرید کپسول پروکید

کپسول پروکید گسترش میلاد فارمد

چه غذاهایی پروبیوتیک دارند؟

علاوه بر مصرف انواع قرص پروبیوتیک برای جنبه‌های مختلف مربوط به سلامتی و بهره‌مند شدن از خواص آن‌ها، شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از غذاهای مختلف هم دریافت کنید.

بعضی از منابع غذایی پروبیوتیک‌ها شامل برخی از انواع خوراکی‌های زیر هستند:

  • ماست
  • کفیر
  • پنیر نرم
  • آب دوغ
  • محصولات سویا مانند میسو، تمپه و برخی از نوشیدنی‌های سویا
  • کیمچی
ماست به عنوان پروبیوتیک
ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک است. این خوراکی از شیر که توسط پروبیوتیک‌ها، به ویژه باکتری‌های اسید لاکتیک و بیفیدوباکتریا، تخمیر می‌شود، به دست می‌آید.

جمع بندی

در این مقاله درباره پروبیوتیک ها و متداول‌ترین انواع آن‌ها صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که قرص پروبیوتیک چیست. همچنین با سه نمونه از محصولات محبوب در دسته مکمل ها و قرص های پروبیوتیک آشنا شدید. شما می‌توانید سوالاتتان درباره قرص پروبیوتیک را در قسمت نظرات این صفحه و یا صفحه محصول مورد نظر بپرسید تا متخصصین ما به آن‌ها پاسخ دهند.

انواع محصولات پروبیوتیک را از مراجع معتبر مانند داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید:

مشاهده و خرید انواع قرص پروبیوتیک

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قرص پروبیوتیک چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط