لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت

لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

افزایش اشتها، افزایش وزن و چاقی برای بسیاری از افراد می‌تواند چالش بر انگیز باشد. برای کمک به این هدف، محصولات متنوعی در بازار وجود دارد که ممکن است از طرف سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مجوزی دریافت نکرده باشند. داروهایی که فاقد مجوزها و تاییدیه‌های لازم هستند، می‌توانند بی‌اثر یا حتی مشکل‌ساز باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، به معرفی مهمترین موارد از لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت و محصولات مشابه می‌پردازیم تا در شناسایی و انتخاب انواع این داروها به شما کمک کنیم. به خاطر داشته باشید که همواره برچسب مربوط به وزارت بهداشت که تنها روی محصولات مجاز دیده می‌شود، می‌تواند راهنمای شما جهت اطمینان از اصالت و سلامت کالا باشد.

لازم به ذکر است که مکمل‌ها و داروهایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، محدود به فرم «قرص» نیستند و فرم های دیگری مانند شربت، پودر و… را دارند. در واقع یکی از بهترین انتخاب‌هایی که برای هدف چاق شدن وجود دارد، انواع پودر چاقی هستند که به دریافت کالری اضافی به صورت روزانه و بعضاً افزایش اشتها، به شما کمک می‌کنند.

قرص مخمر آبجو

قرص مخمر آبجو مارک هلث اید یکی از موارد محبوب و نسبتا شناخته‌شده از لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت است. البته در نظر داشته باشید که کاربرد ذکر شده برای این قرص، به صورت خاص و مستقیم افزایش وزن نیست چرا که مخمر آبجو خواص متعددی دارد؛ این قرص با تامین ویتامین‌های گروه B برای افرادی که دچار کمبود آن هستند، می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند. به دنبال افزایش اشتها، لازم است غذاهای پرکالری بیشتری مصرف کنید که به چاقی بینجامد.

این مکمل غذایی از مخمر آبجو تشکیل شده است. مخمر آبجو سلول‌های خشک شده و غیر فعال مخمری به ‌نام SACCHAROMYCES CEREVISIAE است، که خاصیت تخمیر کنندگی خود را از دست داده‌‌اند. این ترکیب ویژه حاوی اسید نوکلئیک، ۱۸ نوع اسید آمینه، ۱۴ نوع ماده معدنی، پروتئین، فیبر و ویتامین‌های گروه B می‌باشد، که فواید بیشماری را بر روی سلامتی داراست.

قرص مخمر آبجو هلث اید برای بهبود عملکرد سیستم گوارش، تقویت پوست و مو و دیگر جنبه‌های سلامتی، مفید است.

برای آشنایی بیشتر با این محصول و نیز تهیه آن به صورت اینترنتی، می‌توانید به صفحه قرص مخمر آبجو هلث اید در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص مخمر آبجو

قرص شیکوریدین

قرص شیکوریدین یک قرص اشتها آور است که از آن می‌توان به عنوان یکی از معروف‌ترین داروهای اشتها آور گیاهی یاد کرد. این دارو توسط شرکت دینه تولید می‌شود و حاوی عصاره چند گیاه دارویی است. قرص شیکوریدین را می‌توان به نحوی یکی از موارد لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت به حساب آورد.

قرص اشتهای شیکوریدین دینه حاوی ریشه و عصاره کاسنی، دانه شنبلیله و اسانس رازیانه است. این قرص از طریق افزایش اشتها به افزایش وزن  کمک می‌کند و افزایش‌دهنده ترشح صفرا (cholagogue) و دفع آن (choleretic)، نیروبخش و ترمیم‌کننده کمبودهای تغذیه‌ای و تامین‌کننده املاح معدنی لازم می‌باشد. ترکیبات تشکیل‌دهنده شیکوریدین سوخت‌‌و‌‌ساز مواد قندی را در بدن تقویت و با کاهش میزان قند خون، اشتها را افزایش می‌دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص شیکوریدین دینه و خرید اینترنتی آن، به صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص شیکوریدین

مکمل های مولتی ویتامین و مینرال

اولین نکته‌ای که لازم است درباره مکمل های مولتی ویتامین و ارتباط آن‌ها به لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت بدانید، این است که این دسته از محصولات، به خودیِ خود چاق کننده نیستند؛ به عبارتی دیگر، مثلا قرص زینک دارای کالری نیست که بتواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد و از این طریق به افزیش وزن کمک کند. اما ویژگی‌ای که تعدادی از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال دارند، این است که علائم بی اشتهایی کمبود ویتامین و ماده معدنی مورد نظر را رفع می‌کنند. بنابراین اگر قرص زینک را مصرف کنید، اشتهای شما افزایش یافته و با مصرف غذا و کالری دریافتی بیشتر، به هدف چاقی خود نزدیک می‌شوید.

مهمترین ریزمغذی‌ها و مواد مغذی که به افزایش اشتها کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • زینک
  • ویتامین B1
  • اسیدهای چرب امگا ۳

پودرهای افزایش وزن

پودرهای افزایش وزن برای دریافت کالری روزانه بیشتر می‌توانند به کمک شما آیند. این پودرها با میزان‌های متفاوتی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی، در دسترس هستند تا به شما کمک کنند به هدف افزایش وزن و چاقی خود نزدیک شوید. در ادامه با چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین این دسته از مکمل های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت، آشنا می‌شوید.

پودر گین آپ کارن

پودر گین آپ کارن یک پودر مناسب برای افراد ورزشکار و غیر ورزشکار است که حاوی ۲۲% پروتئین از مخلوط پروتئین های whey و شیر می‌باشد.

این محصول با داشتن نسبت ۳ به ۱ کربوهیدرات به پروتئین، به افزایش وزن و عضله سازی در مراحل ابتدایی بدنسازی کمک می‌کند.

پودر مسمن نیاک

پودر مسمن نیاک یک مکمل چاق کننده موثر حاوی مغز بادام شیرین، نارگیل، کتیرا، نشاسته و شکر است که به عنوان معجون چاقی شناخته می‌شود. این فرآورده دارای حداقل ۲۵% پروتئین آماده جذب برای بدن می‌باشد. شما می‌توانید از پودر مسمن جهت افزایش میزان دریافتی کالری روزانه استفاده کنید.

مکمل پروتئین برای چاقی

شاید بدانید که یکی از راه‌های سالم افزایش وزن، عضله سازی است. بدن برای ساخت عضله به پروتئین احتیاج دارند. ورزشکارانی که به دنبال افزایش وزن هستند اغلب در کنار تمرینات مقاومتی از مکمل‌های پروتئین برای تقویت توده عضلانی خود استفاده می‌کنند.

مکمل‌های پروتئین می‌توانند روشی مناسب برای مصرف کالری بیشتر و افزایش وزن همراه با عضله سازی باشند.

چند مورد از بهترین نمونه‌های لیست مکمل های پروتئین برای چاقی که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند، عبارتند از:

  • پودر پروتئین وی (WHEY) یا آب پنیر
  • پودر گین ویت ویتاپی
  • پودر مسیو گینر ادوای
  • پودر مسیو گینر ادوای

مکمل های اشتها آور و چاقی دیگر

  • شربت اشتها آور بزرگسالان باریج: این محصول که به شربت انار باریج نیز معروف است، حاوی آب انار، افشرده نعنا و عسل می‌باشد و می‌توان آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین موارد لیست داروهای چاقی مورد تایید وزارت بهداشت به حساب آورد.
  • شربت اشتها آور کودک باریج: این شربت نیز حاوی انار، نعناع و عسل است و برای افزایش اشتهای کودکان بالای دو سال تولید می‌شود.
  • شربت اپتایزر استار ویت: این شربت حاوی عصاره گیاهی تریگونلا، رزمارینوس، شیکوریوم، زینجیبر، کورکوما، ویتامین D3، ید و آهن است و برای کمک به افزایش اشتها در کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد.
  • شربت ترس اوریکس فورت ای: این محصول حاوی ویتامین‌های گروه B، آمینو اسیدها، رویال ژلی و عصاره شنبلیله بوده و برای کمک به افزایش اشتها در کودکان و نوجوانان مفید است.

داروهای شیمیایی افزایش اشتها

مجسترول (Megestrol) دارویی با پایه پروژسترون است که پزشکان می‌توانند برای تقویت اشتهای بیماران مبتلا به انورکسیا، HIV یا ایدز تجویز نمایند. این دارو کاربردهای دیگری هم دارد.

اکساندرولون (Oxandrolone) یک درمان کمکی برای افزایش وزن پس از کاهش وزن شدید ناشی از جراحی سنگین، عفونت مزمن و تومور حاد محسوب می‌شود و در بعضی افراد که بدون هیچ دلیل فیزیولوژیک قادر به افزایش وزن نیستند و یا در حال کاهش وزن هستند، کاربرد دارد.

در نظر داشته باشید که این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند تا تناسب و ایمنی آن‌ها برای شرایط هر فرد و عوارض جانبی احتمالی داروها بررسی و سنجیده شود.

استفاده از از داروهای غیر چاقی با هدف چاق شدن (off-label)

در عوارض برخی از داروهای مجاز مختلف، افزایش اشتها و چاقی را می‌توان مشاهده کرد. به عبارتی، یک دارو ممکن است کابردی مانند ضد افسردگی داشته باشد، اما به عنوان عارضه جانبی، افزایش وزن را نیز به دنبال آورد. مثلا میرتازاپین یکی از داروهای ضد افسردگی با اثر جانبی افزایش اشتهاست. اغلب این‌گونه محصولات در لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت قرار ندارند، اما بعضی از افراد با توجه به اثر ذکر شده، جهت افزایش وزن از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای استفاده از این دسته از داروها با هدفی غیر از کاربرد اصلی دارو (که به این عمل، استفاده off-label هم می‌گویند)، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. چرا که ممکن است داروی مورد نظر، عوارض و اثرات جانبی ناخواسته و ناسالمی برای بدن به همراه داشته باشد.

با این وجود، تنها می‌توانیم به یک دارو با مصرف off-label اشاره کنیم که از اثر اشتها آور آن در برخی از مکمل های مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده می‌شود. نام این دارو، سیپروهپتادین است. در ادامه با این قرص آشنا می‌شوید.

قرص سیپروهپتادین

سیپروهپتادین (Cyproheptadine) یک داروی ضد حساسیت خواب آور است که یکی از اثرات آن افزایش اشتهای چشمگیر می‌باشد. به دلیل آن که این دارو، محصولی در دسترس و موثر در تقویت اشتها است، به داروی انتخابی بسیاری از افراد جهت افزایش اشتها و کمک به چاقی تبدیل شده است.

سیپروهپتادین دارویی است که به فرم قرص در داروخانه موجود است. به علاوه این دارو در ترکیبات برخی از مکمل‌ها و شربت‌های تقویت اشتها در ایران، مانند شربت راسیپ سیپروهپتادین رها اضافه می‌شود.

در نظر داشته باشید که شایع‌ترین عارضه سیپروهپتادین، خواب آلودگی است. این دارو معمولا به صورت کوتاه مدت مصرف می‌شود.

با وجود تفاوت در دسته دارویی و کاربرد سیپروهپتادین، ممکن است بتوان این قرص را جزو لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در نظر گرفت. به طور کلی بهتر است قبل از مصرف سیپروهپتادین برای افزایش اشتها و چاقی، با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

جمع بندی

در این مقاله لیست قرص های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت و مکمل‌های دیگر را که می‌توانند به مسیر افزایش وزن به شما کمک کنند، معرفی کردیم. برای انتخاب هر یک از موارد این لیست، توصیه می‌کنیم ترجیحا با مشورت پزشک عمل کنید و قبل از تهیه محصول مورد نظر، تداخلات دارویی، احتیاط و منع مصرف و نداشتن آلرژی به ترکیبات تشکیل‌دهنده محصول را بررسی کنید تا بتوانید از بهترین گزینه برای چاقی و افزایش وزن خود کمک بگیرید.

شما می‌توانید انواع داروی گیاهی اشتها آور و پودر و مکمل چاقی و افزایش وزن را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و آسان، تهیه کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و