بهترین گیاهان دارویی برای لاغری؛ راهکارهای طبیعی برای کاهش وزن

گیاهان دارویی برای لاغری
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

کاهش وزن و حفظ سلامت، به خصوص در دنیای امروز، برای بسیاری از افراد اهمیت فراوانی دارد. از بین روش‌های مختلف لاغری، استفاده از گیاهان دارویی برای لاغری به عنوان یک راهکار طبیعی برای کاهش وزن، چربی سوزی و بهبود ترکیب بدن به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌است. بعضی از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات فعال خود می‌توانند به فرآیند لاغری کمک کنند و بهبودی در سلامت و وزن مناسب را به ارمغان بیاورند. در این مقاله از مجله سلامتی مفیدطب، به بررسی چند مورد از موثرترین گیاهان دارویی برای لاغری و کاهش وزن می‌پردازیم و نکاتی را جهت اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی برای این هدف، بررسی خواهیم کرد.

در ادامه با یکی از بهترین انواع قرص لاغری یعنی اسلیم مکس که از گیاهان دارویی در ترکیبات خود استفاده کرده‌است، آشنا می‌شوید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهترین گیاهان دارویی برای لاغری کدامند؟

در این بخش درباره مهمترین و بهترین گیاهان دارویی برای لاغری و چربی سوزی صحبت می‌کنیم. در نظر داشته باشید که بسیاری از آزمایشات انجام‌شده روی تاثیر این گیاهان بر لاغری و کاهش وزن، مربوط به مکمل‌ها و داروهای گیاهی حاوی این گیاهان هستند. به عبارت دیگر، برای اثر گذاری برخی از این گیاهان دارویی برای لاغری، لازم است مکمل‌هایی که حاوی دوز دارویی عصاره یا مقدار قابل توجهی از ماده موثرۀ این گیاهان هستند، مصرف شود.

چای سبز برای لاغری شکم

احتمال زیادی وجود دارد که درباره چای سبز و خواص آن برای لاغری و کاهش وزن شنیده‌باشید. این نوشیدنی بسیار سالم حاوی کافئین و آنتی اکسیدانی به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) می‌باشد که به نظر می‌رسد هر دوی آن‌ها متابولیسم را افزایش می‌دهند و چربی سوزی را تقویت می‌کنند.

EGCG یک کاتچین است که چندین مطالعه نشان داده‌اند ممکن است به کاهش چربی شکم و لاغری کمک کند. وقتی مصرف چای سبز با ورزش ترکیب شود، این تاثیر تقویت می‌شود. به عبارتی دیگر اگر چای سبز همزمان با ورزش مصرف شود، چربی سوزی افزایش می‌‌یابد. در نظر داشته باشید که بیشتر تحقیقات در این رابطه، مربوط به عصاره چای سبز و مکمل‌های حاوی آن است و نه حالت دمنوش آن.

همه خواص چای سبز سبب این شده که برخی آن را بهترین گیاه دارویی برای لاغری بدانند.

عصاره چای سبز
چای سبز حاوی کافئین و آنتی اکسیدانی به نام EGCG است که به نظر می‌رسد متابولیسم را افزایش داده و چربی سوزی را تقویت می‌کنند.

طریقه مصرف چای سبز به این گونه است که می‌توانید ۲ تا ۳ فنجان چای سبز در طول روز برای لاغری مصرف کنید. البته این مقدار به مجموع میزان کافئین مصرفی هر فرد بستگی دارد و لازم است به شرایط بدنی خاص افراد نیز توجه داشت.

برای تهیه این چای، آب ۸۰ درجه سانتی‌گراد را روی مقداری چای سبز خشک بریزید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه دم بکشد. می‌توانید جهت بهره‌مندی از خواص آن برای لاغری، این چای را نیم تا ۱ ساعت قبل از وعده‌های غذایی (با این زمان مصرف، برخی افراد کاهش اشتها را تجربه می‌کنند) و بعد از وعده‌های غذایی (برای کمک به هضم بهتر غذا) میل کنید.

روش دیگر بهره‌مند شدن از این گیاه، مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌های حاوی چای سبز برای لاغری است.

زنجبیل برای چربی سوزی

زنجبیل یک ادویه است که از ریزوم گیاه Zingiber officinale به دست می‌آید. از زنجبیل به عنوان یک درمان طب سنتی برای مجموعه‌ای وسیع از بیماری‌ها استفاده می‌شود و برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

یک مرور بررسی ۱۴ مطالعه بر روی انسان نشان داد که مصرف زنجبیل به طور قابل توجهی هم وزن بدن و هم چربی شکم را کاهش می‌دهد.

محققان در یک مرور دیگر بر ۲۷ مطالعه روی انسان، حیوانات و محیط آزمایشی نیز نتیجه گرفتند که زنجبیل ممکن است با افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی، همزمان با کاهش جذب چربی و اشتها به کاهش وزن کمک کند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که می‌توان زنجبیل را یکی از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری به شمار آورد.

دارچین برای لاغری

دارچین ادویه‌ای بسیار محبوب در فرهنگ کشورهای مختلف است که از پوست داخلی درختان دارچین تهیه می‌شود. این گیاه طبق طب سنتی، طبعی گرم و خشک دارد. دارچین علاوه بر این که دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است و فواید سلامتی گسترده‌ای دارد، قند خون را تنظیم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. دارچین با کاهش اشتها و حفظ احساس سیری برای مدت طولانی‌تر کمک خوبی در مسیر لاغری است.

گیاه دارچین شامل ترکیبی است که اثرات انسولین را تقلید می‌کند و در انتقال قند از خون به سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین این ادویه ممکن است با کاهش مقدار برخی آنزیم‌های گوارشی، تجزیه کربوهیدرات‌ها را کُند کند.

برای بهره‌مند شدن از خواص بینظیر دارچین، می‌توانید کمی از آن را روی جو دو سر یا تکه‌های سیب ریخته یا به همراه شیر یا نوشیدنی‌های دیگر، میل کنید.

دارچین برای لاغری
دارچین با کاهش اشتها و حفظ احساس سیری برای مدت طولانی‌تر کمک خوبی در مسیر لاغری است.

شنبلیله برای لاغری

شنبلیله یکی از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری است که نام علمی آن Trigonella foenum-graecum می‌باشد.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که شنبلیله ممکن است به کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا کمک کند و کاهش وزن را نتیجه دهد. به علاوه این گیاه برای کنترل قند خون مفید واقع می‌شود.

یک مطالعه روی ۱۸ نفر نشان داد که مصرف روزانه ۸ گرم فیبر شنبلیله، احساس سیری را افزایش داد و گرسنگی و مصرف غذا را نسبت به گروه کنترل کاهش داد.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف عصاره دانه شنبلیله کاهش مصرف چربی روزانه تا ۱۷٪ نسبت به یک دارونما را نتیجه می‌دهد. این موضوع به کاهش تعداد کالری مصرفی در طول روز می‌انجامد.

زردچوبه برای چربی سوزی شکم

زردچوبه ادویه‌ای است که به خاطر طعم خوشمزه، رنگ بینظیر و خواص دارویی قوی خود در آشپزی بسیار محبوب است. این ادویه شگفت‌انگیز یکی از گیاهان دارویی برای لاغری هم محسوب می‌شود.

بیشتر فواید سلامتی زردچوبه به وجود کورکومین نسبت داده‌می‌شود؛ کورکومین یک ترکیب شیمیایی است که برای تاثیراتش در زمینه‌های مختلف، از التهاب گرفته تا کاهش وزن و لاغری، به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه روی ۴۴ نفر دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه دو بار کورکومین به مدت یک ماه موجب افزایش از دست دادن چربی، کاهش چربی شکم و افزایش لاغری و کاهش وزن تا ۵٪ شد.

به همین ترتیب، یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که مصرف مکمل کورکومین توسط موش‌ها به مدت ۱۲ هفته، کاهش وزن بدن و چربی بدن از طریق مسدود کردن سنتز چربی را نتیجه داده‌است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این مطالعات از دوز بالایی از کورکومین استفاده می‌کنند که بسیار بیشتر از مقدار موجود در یک دوز معمولی زردچوبه است.

برای بررسی اینکه زردچوبه به تنهایی چگونه می‌تواند بر کاهش وزن تاثیر داشته باشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

فلفل سیاه برای کاهش وزن

فلفل سیاه یک ادویه خوش‌عطر متداول در آشپزی است. این ادویه از میوه خشک‌شده گیاه Piper nigrum که بومی هند است، به دست می‌آید.

این ادویه حاوی ترکیبی قوی به نام پیپرین است که هم طعم تند آن را تامین می‌کند و هم احتمالا اثرات لاغری و کاهش وزن این گیاه به خاطر همین ترکیب است.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل حاوی پیپرین در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچربی داشتند، حتی در صورت عدم تغییر در مصرف غذا، باعث کاهش وزن بدن شد.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که پیپرین به طور موثری تشکیل سلول‌های چربی را مهار می‌کند.

برای تعیین اینکه چگونه پیپرین و فلفل سیاه ممکن است بر کاهش وزن در انسان‌ها تأثیر بگذارند، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد؛ تحقیقات گذشته محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی بوده است.

زیره برای لاغری

زیره گیاهی بسیار مشهور در طب سنتی ایران است که استفاده از آن در آشپزی و سبک زندگی مردم ایران متداول می‌باشد. تحقیقات اولیه علمی نشان داده‌اند که زیره سیاه می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

در مطالعه‌ای ۹۰ روزه روی ۷۰ زن، کسانی که ۳۰ میلی‌گرم محلول روغن زیره ۱۰% به صورت روزانه مصرف کردند، به طور چشمگیری کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی که دارونما دریافت کردند، تجربه نمودند. به علاوه این افراد نسبت به گروه دیگر، کاهش قابل توجهی در دریافت کالری کل و کربوهیدرات مصرفی تجربه کردند.

دانشمندان حدس می‌زنند که این اثرات زیره می‌تواند به خاطر تغییرات مثبت در میکروبیوم روده (باکتری های مفید روده) باشد که در تنظیم هورمون ها، متابولیسم یا سوخت و ساز چربی و اشتها تاثیر می‌گذارد.

زیره سیاه برای لاغری
تحقیقات اولیه علمی نشان داده‌اند که زیره سیاه می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

برای لاغری زیره را چگونه مصرف کنیم؟

جهت بهره‌مند شدن از خواص لاغری زیره، طبق یک روش طب سنتی، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره را در مقداری آب به مدت ۵-۶ ساعت بخیسانید. سپس آن را بجوشانید و پس از فیلتر کردن دانه‌ها، نوشیدنی تهیه‌شده را به همراه مقداری آب لیمو مصرف کنید.

روش دیگر استفاده از زیره برای لاغری، مخلوط کردن ۱ قاشق چایخوری پودر زیره با یک قاشق ماست و مصرف آن بعد از وعده‌های غذایی است.

خواص دارویی بابونه برای لاغری

در رابطه با اثر مستقیم بابونه بر لاغری و کاهش وزن، تحقیقات محدود است؛ اما خواص ضد استرس و آرامش‌بخش این گیاه مفید، می‌تواند از چند راه در مسیر کاهش وزن به کمک شما آید.

در هنگام تجربه استرس و اضطراب، بسیاری از افراد تمایل بیشتری به غذا خوردن برای ایجاد آرامش احساس می‌کنند. مصرف بابونه و کاهش استرس به جلوگیری از این عمل کمک می‌کند.

همچنین مصرف بابونه برای آرامش و خواب بهتر توصیه می‌شود؛ خواب خوب و باکیفیت، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در فرایند کاهش وزن و لاغری است. بنابراین می‌توانید دمنوش این گیاه شگفت‌انگیز را قبل از خواب میل نمایید تا از این خاصیت بابونه بهره‌مند شوید.

به علاوه، بابونه با داشتن پلی فنول های فعال، می‌تواند به تنظیم گوارش کربوهیدرات و کنترل جذب قند کمک کند و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، فوایدی را به همراه آورد. همچنین مصرف بابونه بعد از وعده‌های غذایی ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند.

برای لاغری از چه داروی گیاهی استفاده کنیم؟

اسلیم مکس یک داروی گیاهی بسیار محبوب برای لاغری و کاهش وزن می‌باشد که از خواص گیاهان دارویی برای لاغری بهره برده است. این کپسول به افزایش سوخت و ساز بدن (متابولیسم) کمک می‌کند، موجب کاهش سنتز چربی‌ها می‌شود و دارای اثرات آنتی‌اکسیدان و ضدسرطان نیز است. به‌علاوه، این محصول مانع از جذب قند در روده شده و از طریق بهبود پروفایل چربی و کاهش سطح آن به کم کردن شاخص توده بدنی (BMI) افرادی که اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.

کپسول اسلیم مکس حاوی عصاره خشک چای سبز، دانه گشنیز، بذر رازیانه و ریشه کاسنی است که هر کدام از این گیاهان دارویی برای لاغری، به صورت جداگانه اثر خوبی بر کاهش وزن و لاغری به همراه دارند. شرکت گیاهان قائم دارو با قرار دادن این ترکیبات در کنار هم، محصولی ویژه تولید کرده است تا به مسیر لاغری افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، کمک کند.

مطالعات بالینی انجام‌شده تاثیر مصرف قرص اسلیم مکس در کاهش وزن را ثابت کرده‌اند.

قرص لاغری اسلیم مکس قائم دارو
اسلیم مکس یک قرص لاغری گیاهی با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

نحوه مصرف قرص اسلیم مکس

دستور مصرف پیشنهای برای مصرف قرص اسلیم مکس، روزانه ۳ بار هر بار یک کپسول، به فاصله یک ساعت بعد از هر وعده غذایی است.

بنابراین اسلیم مکس نباید قبل از غذا مصرف شود، اما ممکن است پزشک با توجه به شرایط شما مصرف قرص اسلیم مکس را با معده خالی و قبل از غذا توصیه کند.

خانم ها باردار و شیرده و کودکان نباید اسلیم مکس را مصرف کنند.

برای این که با این محصول بیشتر آشنا شوید و اختلالات دارویی و شرایط احتیاط آن را مطالعه نمایید، می‌توانید لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب را ببینید:

مشاهده و خرید اسلیم مکس

مهمترین نکات درباره لاغری و کاهش وزن به روش طبیعی

استفاده از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری در کنار تغییرات و اصلاحات سبک زندگی، بهترین نتیجه را می‌دهد. چند مورد از مهمترین تغییرات و اصلاحاتی که می‌توانید اجرا کنید، شامل موارد زیر است:

  • از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های ترانس پرهیز کنید.
  • از مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • از مصرف زیاد غذاهای حاوی قند پرهیز کنید.
  • تمرینات هوازی (کاردیو) انجام دهید.
  • مصرف کربوهیدرات مخصوصا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش دهید.
  • تمرینات مقاومتی انجام دهید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند خودداری کنید.
  • خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  • فیبر مصرفی خود را با خوردن میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات افزایش دهید.
  • از غذاهای حاوی پروبیوتیک‌ها یا مکمل پروبیوتیک استفاده کنید.
اصلاح رژیم غذایی برای کاهش وزن سالم
در رژیم غذایی خود، مصرف کربوهیدرات (مخصوصا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده) و چربی‌های ترانس را کاهش و فیبر را افزایش دهید.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا با چندین نمونه از بهترین گیاهان دارویی برای لاغری آشنا شدید. سپس یکی از محبوب‌ترین قرص های لاغری گیاهی یعنی اسلیم مکس قائم دارو را معرفی کردیم. نهایتاً، مهمترین نکاتی را که بهتر است در مسیر کاهش وزن سالم خود اعمال کنید، ذکر کردیم.

شما می‌توانید انواع قرص و داروی لاغری گیاهی از جمله اسلیم مکس را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و آسان تهیه کنید.

مشاهده و خرید قرص های لاغری گیاهی

سوالات متداول

برای لاغری چه دمنوشی بخوریم؟

نوشیدن چای سبز برای افزایش متابولیسم و چربی سوزی و دمنوش‌های حاوی دارچین، زنجبیل و زیره می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. همچنین مصرف دمنوش بابونه برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب، برای کاهش وزن مفید است.

گیاه سنا برای لاغری خوب است؟

برخی از دمنوش ها و داروهای گیاهی حاوی سنا ادعا می‌کنند که برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند. اما تحقیقات چنین چیزی را تایید نکرده اند. باید بدانید که مصرف منظم و طولانی مدت گیاه ملین سنا، ممکن است تاثیرات منفی در بافت نرمال روده ایجاد کند و وابستگی به ملین به وجود آورد. همچنین تحقیقی نشان داد که استفاده از ملین برای کاهش وزن، ریسک ابتلا به «اختلال خوردن» را افزایش می‌دهد.

برای لاغری به چه دکتری مراجعه کنیم؟

جهت لاغری و کاهش وزن اصولی توصیه می‌شود به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. همچنین در برخی موارد که فرد دچار اختلالات خوردن است، ممکن است مراجعه به روانشناس مفید باشد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط