طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی چگونه است؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

زنیان به خاطر خواص دارویی‌اش از قدیم‌الایام در طب سنتی استفاده می‌شده است. از فواید این گیاه در طب آیوردا، طب یونانی و طب سنتی کشورهای دیگر نیز بهره می‌برده‌اند و هنوز هم این گیاه به خاطر خواص درمانی‌اش مورد توجه است. یکی از خواص شناخته‌شده گیاه زنیان، کاربردش در کاهش وزن و لاغری است. بسیاری عقیده دارند مصرف زنیان برای لاغری شکم مفید است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب ضمن معرفی خواص زنیان در طب سنتی (در رابطه با برخی از خواص گفته شده، پزشکی مدرن هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد)، به این موضوع می‌پردازیم که طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی چگونه است. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

زنیان چیست؟

زنیان (با نام علمی Trachyspermum) گیاهی با طبع گرم و خشک است و میوه یا به اصطلاح دانه آن، شباهت زیادی به زیره و رازیانه دارد. این گیاه در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای به خصوص به خاطر خواصش برای بهبود هضم غذا دارد.

دانه زنیان (که در حقیقت میوه آن است)، اگرچه طعم و بوی تند و تلخی دارد، طعمی منحصر به فرد به برخی از غذاها در آشپزی اضافه می‌کند. با این حال، مزایای دانه زنیان فراتر از عطر و طعمش است که در بخش بعدی در رابطه با آن صحبت می‌کنیم.

این گیاه به خاطر خواص درمانی‌اش در برخی از داروهای گیاهی که برای لاغری و کاهش وزن و نیز هضم غذا تولید می‌شوند، به کار می‌رود.

گیاهان هم خانواده زنیان
تفاوت ظاهری چند دانه/میوه مشابه به هم (منبع تصویر اصلی انگلیسی: فلیکر)

زنیان چه خواصی دارد؟

قبل از این که به طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی بپردازیم، خوب است کمی با خواص متنوع گیاه زنیان آشنا شویم.

سلامت گوارش

زنیان یک گیاه شناخته‌شده به خاطر فوایدش برای هضم و گوارش غذاست. این گیاه معمولا برای رفع مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و گاز شکم استفاده می‌شود. زنیان حاوی ترکیباتی مثل تیمول است که خاصیت ضد نفخ داشته و کمک می‌کند که ناراحتی شکمی از طریق آرام کردن مسیر گوارش، رفع شود.

تحریک اشتها

در طب سنتی، زنیان یک محرک اشتها به حساب می‌آید. بسیاری بر این باورند که این گیاه به ترشح بیشتر آنزیم‌های گوارشی کمک کرده و با کمک به هضم غذا، به بهبود اشتها می‌انجامد. گرچه افزایش اشتها شاید برای هدف کاهش وزن یا چربی شکمی شما خیلی مطلوب نباشد، اما برای بهره بردن از زنیان برای لاغری شکمی، توصیه می‌شود در صورتی که افزایش اشتها را تجربه کردید، از تکنیک‌های کنترل اشتها (مانند خوردن سبزیجات که پرحجم اما کم کالری هستند) استفاده کنید. در نهایت دانستن طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی نیز می‌تواند به مسیر کاهش وزن شما کمک نماید.

سلامت دستگاه تنفس

زنیان برای مشکلات تنفسی مثل آسم، برونشیت و سرفه استفاده می‌شود. برخی از افراد عقیده دارند که خواص برونکودیلاتور (گشادکننده برونش) و اکسپکتورانت (خلط آور) زنیان به پاکسازی مسیر تنفسی کمک کرده و به تنفس راحت‌تر می‌انجامد.

خاصیت ضد التهابی

زنیان دارای خواص ضد التهابی بود و به بهبود مشکلات مربوط به التهاب مانند آرتروز و درد مفاصل کمک می‌کند.

ضدعفونی‌کننده و آنتی اکسیدان

اسانس روغنی زنیان حاوی ترکیباتی است که خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان دارند. داشتن این ویژگی‌ها کمک می‌کند که با مصرف زنیان برای لاغری شکمی، سیستم ایمنی شما هم از خواص این گیاه بهره‌مند شود.

فواید برای بعد از زایمان

در بعضی از فرهنگ‌ها، دانه زنیان برای مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، جهت تهیه یک نوشیدنی سنتی استفاده می‌شود. گفته می‌شود این نوشیدنی برای تسریع ریکاوری بعد از زایمان، هضم غذا و افزایش تولید شیر مادر شیرده کمک کننده است.

مشکلات پریودی

زنیان می‌تواند کرامپ های پریودی را بهبود داده و به منظم شدن قاعدگی کمک کند. به طور کلی نیز این گیاه در طب سنتی برای سلامت زنان توصیه شده است.

***

حال که با خواص زنیان بیشتر آشنا شدید، به آخرین خاصیت آن یعنی خواص زنیان برای لاغری می‌پردازیم. سپس درباره طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی صحبت می‌کنیم.

خواص زنیان برای لاغری

زنیان به خواص احتمالی اش برای لاغری و کاهش وزن نیز معروف است. در طب سنتی گفته می‌شود زنیان برای بهبود متابولیسم و بهبود گوارش غذا به مسیر کاهش وزن و کنترل وزنتان کمک می‌کند. در واقع زنیان با داشتن فیبر به احساس سیری بیشتر کمک میکند. همچنین تیمول که ماده موثره اصلی زنیان است، در گوارش بهتر غذا موثر است. به علاوه زنیان در کاهش کلسترل و کم کردن التهاب در بدن کمک‌کننده است.

در علم پزشکی مدرن نیز برخی مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که عصاره زنیان به صورت قابل توجهی روی کاهش وزن و درصد چربی بدن تاثیر مثبتی به همراه داشته است. اگرچه برای اثبات علمی اثرگذاری زنیان برای لاغری شکم و لاغری کل بدن نیاز به تحقیقات بیشتر است، اما این گیاه می‌تواند به طور بالقوه یک درمان طبیعی موثر برای کاهش وزن محسوب شود.

طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی

در این بخش چند نمونه از طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی را توضیح می‌دهیم. توجه کنید که کم کردن وزن به صورت موضعی عمل نمی‌کند و روی کل بدن از جمله شکم اثر دارد. (در واقع هیچ داروی گیاهی سالمی برای لاغری موضعی در دسترس نیست.)

آب زنیان

  1. یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در یک لیوان آب به مدت یک شب خیس کنید.
  2. صبح روز بعد آب را صاف کرده و با معده خالی مصرف کنید.

می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل نیز به این نوشیدنی اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

اگر آب زنیان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز مرتب مصرف کنید، می‌تواند به بهبود گوارش، افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک کند.

چای زنیان

یکی دیگر از انواع طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی، به سادگی، درست کردن جوشانده زنیان است:

  1. یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را در یک پیاله آب بجوشانید.
  2. آب را صاف کرده و به عنوان چای مصرف کنید. همچنین می‌توانید بگذارید سرد شود و بعد میل کنید.

یک روش دیگر آن است که قبل از جوشاندن زنیان در آب، آن را روی شعله ملایم تفت دهید، تا وقتی که عطر آن به مشام برسد.

به این نوشیدنی نیز می‌توانید برای ایجاد طعم بهتر، کمی عسل اضافه کنید.

این طریقه مصرف ممکن است در فرآیند گوارش و مدیریت وزن کمک‌کننده باشد.

روغن آروماتیک زنیان

  1. دانه زنیان را خرد کنید و با یک روغن پایه مانند روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. مخلوط را به مدت چند روز بگذارید تا متراکم شود.

این روغن را برای آشپزی و یا به عنوان سس برای سالاد‌ها استفاده کنید. (در مصرف آن میانه روی کنید.)

پودر زنیان

دانه‌های زنیان را خشک کنید و آن‌ها را بکوبید تا به صورت پودری درآید.

یک قاشق کوچک از این پودر را به غذاها یا نوشیدنی‌های خود اضافه کنید تا به عطر و طعم ویژه و نیز خواص آن برای گوارش دست پیدا کنید.

معرفی قرص لاغری هزال حاوی زنیان

قرص لاغری هزال یک داروی طبیعی و گیاهی برای کاهش وزن و کاهش اشتها است که بر اساس ترکیبات توصیه شده در کتب طب سنتی تهیه شده است. این قرص لاغری علاوه بر اینکه به پاکسازی بدن شما می‌کند، تقویت‌کننده معده، کاهش‌دهنده تری گلیسیرید و کلسترول نیز می‌باشد.

این قرص لاغری با استفاده از گیاهان مفیدی مانند موارد زیر تهیه شده است:

  • رازیانه (foeniculum vulgare)
  • زیره سیاه (carum carvi)
  • زنیان (trachyspermum copticum)
  • سداب (ruta graveolens)
  • مرزنجوش (origanum vulgare)
  • و…

اغلب این گیاهان دارویی با خواص چربی سوزی و کاهش‌دهنده وزنی که دارند، شناخته می‌شوند. تاثیرات قرص هزال بر لاغری و کاهش وزن پس از انجام تحقیقات و مطالعات بالینی نشان داده شده‌است. در یک مطالعه، مصرف قرص هزال در طی یک دوره ۸ هفته‌ای یا بیشتر، کاهش توده‌ی چربی، اندازه دور کمر و اندازه دور باسن را نتیجه داده است. بنابراین برای استفاده از خواص زنیان، می‌توانید این قرص لاغری را به عنوان یک طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی در نظر داشته باشید.

خرید قرص هزال

طریقه مصرف هزال برای لاغری شکمی و کل بدن

روزانه ۲ مرتبه، هر بار یک عدد قرص با آب میل شود.

بهتر است در طول روز دو تا سه لیوان عرق زیره نیز مصرف شود.

برای اطلاعات بیشتر، به صفحه هزال (با کلیک روی تصویر بالا) مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره خواص زنیان در طب سنتی و طریقه مصرف این گیاه برای لاغری شکم صحبت کردیم. شما می‌توانید انواع قرص لاغری گیاهی را که از گیاهان دارویی مانند زنیان در ترکیباتشان استفاده کرده اند، به راحتی و با خرید اینترنتی، از داروخانه آنلاین مفیدطب تهیه کنید.

مشاهده و خرید انواع قرص لاغری گیاهی

سوالات متداول

آیا زنیان برای لاغری خوب است؟

یکی از خواص شناخته‌شده گیاه زنیان، کاربردش در کاهش وزن و لاغری است. بسیاری عقیده دارند مصرف زنیان برای لاغری شکم مفید است. این خاصیت زنیان در طب سنتی فرهنگ‌های مختلف نیز مورد توجه بوده است. زنیان با داشتن فیبر، به افزایش احساس سیری کمک میکند. این گیاه همچنین خاصیت کاهش کلسترول خون، ضد التهاب و بهبود گوارش را دارد.

مصرف پودر زنیان برای لاغری مفید است؟

پودر زنیان خواص لاغری زنیان را به همراه داشته و می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. شما می‌توانید دانه‌های زنیان را خشک کنید و آن‌ها را بکوبید تا به صورت پودری درآید و آن را مصرف کنید. این پودر می‌تواند به افزایش حس سیری شما کمک کند.

****

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط