قرص ملاتونین۳ برای چیست؟

قرص ملاتونین۳ برای چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص ملاتونین۳ برای چیست؟ قرص ملاتونین دارویی خواب آور است که برای تنظیم چرخه خواب و بیداری کاربرد دارد. در واقع ملاتونین یک هورمون طبیعی بدن است که در مغز توسط غده صنوبری (پینه‌آل) ترشح می‌شود.

برخی عوامل از جمله افزایش سن، می‌توانند سبب کاهش تولید ملاتونین شوند. کمبود ملاتونین به طور کلی موجب کم‌خوابی شده و یا کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مصرف قرص ملاتونین یا سایر داروهای خواب آور برای درمان این عارضه موثر است. این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفید طب را به بررسی اهمیت ملاتونین اختصاص داده‌ایم. همچنین می‌خواهیم بدانیم که قرص melatonin برای چیست؟ با ما همراه باشید تا نکات مفیدی را در این زمینه کسب کنید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین (Melatonin) هورمونی است که به طور طبیعی در بدن انسان یا بهتر بگوییم در مغز تولید می‌گردد. البته این ماده در آزمایشگاه‌های تخصصی نیز تولید شده و معمولا به شکل قرص در دسترس قرار می‌گیرد. ملاتونین هورمونی است که وظیفه تنظیم ساعات خواب و بیداری را به عهده دارد. وقتی میزان ملاتونین در بدن کاهش یابد می‌توان از داروهای حاوی این ماده، برای جبران بی خوابی یا تنظیم چرخه خواب کمک گرفت. تا اینجا تا حدی متوجه شدیم قرص ملاتونین برای چیست و چه کاربردی دارد. حال به این می‌پردازیم که چگونه عمل می‌کند.

بررسی عملکرد ملاتونین

وظیفه ملاتونین در بدن ما، تنظیم چرخه خواب و بیداری است. وقتی خورشید غروب می کند، تاریکی سبب ترشح ملاتونین در مغز می‌شود. در واقع این هورمون، علائم خواب را در بدن پدیدار کرده و در پی فرآیندهای دیگر ما به خواب می‌رویم. کمبود ملاتونین غالبا مشکلاتی در میزان و کیفیت خواب در پی دارد. به همین دلیل است که سطوح پایین ملاتونین با دارو یا روش‌های دیگر درمان می‌گردد. در بخش‌های بعدی بررسی می‌کنیم که قرص ملاتونین۳ چیست و برای چه افرادی تجویز می‌شود.

اهمیت ملاتونین
وظیفه ملاتونین در بدن ما، تنظیم چرخه خواب و بیداری است.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، فرآیند تولید ملاتونین در بدن ما از تبدیل اسید آمینه تریپتوفان به سروتونین شروع می شود. سپس طی فرآیندهایی ملاتونین از سروتونین ساخته می‌شود. این تبدیل سروتونین به ملاتونین، فرآیندی که است که به عنوان هماهنگ کننده ریتم خواب و بیداری شناخته می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، کمبود هورمون ملاتونین در مغز می‌تواند یکی از فاکتور‌های موثر در بی خوابی یا اختلالات چرخه خواب و بیداری باشد.

قرص ملاتونین ۳ برای چیست؟

قرص ملاتونین ۳ میلی گرم سیمرغ، دارویی خواب آور است که برای تنظیم خواب و درمان اختلالات بی‌خوابی پیشنهاد می‌شود. مشکل بی‌خوابی ممکن است به دلیل اضطراب، مشغله‌های ذهنی، خستگی زیاد، سفر‌های هوایی در مسافت‌های طولانی، یائسگی، افزایش سن و… رخ بدهد. حال قرص ملاتونین۳ برای چیست و چگونه به رفع این مشکل کمک می‌کند؟

قرص ملاتونین ۳ حاوی هورمون ملاتونین است و برای درمان بی‌خوابی کاربرد دارد. همچنین مصرف این دارو برای بهبود عملکرد قلب و کاهش ریسک لخته شدن خون در عروق سودمند است. شما می‌توانید به جای مصرف قرص‌های شیمیایی، قرص ملاتونین ۳ را امتحان کنید. این دارو تاثیر قابل توجهی در درمان بیخوابی دارد و عوارضی هم به همراه نمی آورد.

برای خرید قرص ملاتونین ۳ یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قرص ملاتونین ۳

قرص ملاتونین برای درمان کدام نوع بی‌خوابی موثر است؟

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که قرص ملاتونین۳ برای چیست و چه فوایدی دارد. می‌دانیم قرص ملاتونین حاوی هورمون ملاتونین بوده و می‌تواند بعضی انواع بی‌خوابی یا اختلالات خواب را درمان نماید. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که ملاتونین برای کدام نوع اختلالات خواب، موثرتر واقع می‌شود؟

بی‌خوابی ناشی از پرواز زدگی (جت لگ)

پرواز زدگی یا جت لگ به پدیده‌‌ای گفته می‌شود که در سفرهای هوایی در مسافت‌های طولانی اتفاق می‌افتد. وقتی به مقصد می‌رسید به دلیل تفاوت زمانی بسیار زیاد بین ساعت محلی مبدا و مقصد، بدن شما مدیریت تنظیم خواب را از دست می‌دهد. پیامدهای جت لگ شامل بیخوابی در هنگام شب و خواب آلودگی در طول روز می‌باشد. در این موارد می‌توان از قرص ملاتونین برای تنظیم چرخه خواب کمک گرفت. برای این منظور می‌توانید بعد از رسیدن به مقصد، هر شب یک ساعت قبل از خواب یک عدد قرص ملاتونین ۳ میلی گرمی مصرف کنید.

بی خوابی بر اثر افزایش سن

با افزایش سن، میزان ترشح هورمون ملاتونین در مغز کاهش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از سالمندان با مشکل بی‌خوابی رو به رو هستند. البته میزان کمبود ملاتونین در اثر افزایش سن، در افراد مختلف، متفاوت است. بنابراین ممکن است برخی زنان و مردان در سنین جوانی و میانسالی هم دچار بی‌خوابی‌های ناشی از کمبود ملاتونین شوند. به هر صورت، قرص ملاتونین می‌تواند برای این نوع از بی خوابی هم موثر باشد. پس دانستیم یک کاربرد دیگر قرص ملاتونین۳ برای چیست و چگونه موثر است. درست است که میزان تاثیرگذاری قرص ملاتونین برای کم خوابی در افراد مسن، قابل توجه است اما توصیه می‌کنیم پیش از مصرف دارو، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

اختلالات خواب در میانسالی
ممکن است برخی زنان و مردان در سنین جوانی و میانسالی هم دچار بی‌خوابی‌های ناشی از کمبود ملاتونین شوند.

بی‌خوابی بر اثر اضطراب

اختلالات اضطراب در اغلب موارد می‌تواند عامل مهمی در بی‌خوابی یا کم خوابی باشد. در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که قرص ملاتونین۳ برای چیست و چگونه به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند. اگر دچار اضطراب هستید و این مساله سبب بی‌خوابی شده، با پزشک یا داروساز مشورت کنید و از قرص ملاتونین برای رفع مشکل خواب کمک بگیرید.

مصرف قرص ملاتونین با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر هر نوع دارو یا مکملی مصرف می‌کنید، باید پیش از شروع مصرف ملاتونین با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. داروهای متعددی وجود دارند که ممکن است با ملاتونین تداخل داشته باشند. این داروها عبارتند از:

  • برخی مسکن‌های عضلانی
  • انواع داروهای آرام بخش
  • آنتی هیستامین
  • بنزودیازپین‌ها و سایر داروهای خواب آور
  • داروهای تاثیرگذار بر انعقاد خون
  • داروهای دیابت
  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای ضد تشنج

آیا مصرف قرص ملاتونین عوارض جانبی دارد؟

علاوه بر دانستن این که قرص ملاتونین۳ برای چیست، لازم است درباره عوارض جانبی احتمالی آن نیز اطلاع داشته باشید. مصرف این قرص عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال در موارد نادری، مصرف کنندگان، عوارض جانبی خاصی مانند بثورات جلدی، مشکلات تنفسی، تنگی نفس، ورم دهان، صورت، زبان و لب‌ها یا واکنش‌های شدید حساسیتی نشان داده‌اند.

قرص سیمو اسلیپ حاوی ملاتونین و چند گیاهی دارویی خواب آور مانند سنبل الطیب، گل رازک و گل بابونه است. این دارو نسبت به دوز‌های بالاتر ملاتونین عوارض جانبی کمتری دارد اما می‌تواند موثرتر باشد.

خرید قرص سیمو اسلیپ

آیا مصرف قرص ملاتونین برای کودکان مجاز است؟

برخی متخصصان عقیده دارند، مصرف قرص ملاتونین برای افراد زیر ۲۰ سال مناسب نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم هرگز به شکل خودسرانه داروهای حاوی ملاتونین را به کودکان ندهید. همچنین توجه داشته باشید که در برخی موارد مانند جریان درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، ممکن است قرص ملاتونین تجویز گردد. پس مصرف قرص ملاتونین برای کودکان، فقط تحت نظر پزشک مجاز است.

کلام آخر

خواب کافی و باکیفیت، از جمله مهم‌ترین اصول شادابی و تندرستی است. اگر به نوعی دچار اختلالات خواب شده‌اید، با مدیتیشن، دم‌نوش‌های گیاهی آرامش بخش و روش‌های ساده و خانگی دیگر، این عارضه را درمان کنید. در این مقاله پاسخ سوال قرص ملاتونین۳ برای چیست را بررسی کردیم و توضیح دادیم که این قرص چگونه برای رفع اختلالات خواب کاربرد دارد. چنانچه مساله بی‌خوابی یا کم‌خوابی تبدیل به مشکلی مزمن شده یا بازدهی شما را در طول روز تحت تاثیر قرار داده است، به پزشک مراجعه نمایید.

برای خرید اینترنتی دارو به وبسایت مفید طب سری بزنید. همچنین می‌توانید اپلیکشن این داروخانه آنلاین را نصب کنید و برای خرید قرص خواب و محصولات مورد نظر دیگرتان در آن جست‌وجو کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص ملاتونین به بخش نظرات بروید و سوالات خود را مطرح کنید. داروسازان مفید طب در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

خرید قرص خواب آور گیاهی

سوالات متداول

ملاتونین چیست؟

ملاتونین (Melatonin) هورمونی است که به طور طبیعی در مغز ما تولید می‌شود. البته این ماده در آزمایشگاه‌های تخصصی نیز تولید شده و معمولا به شکل قرص در دسترس قرار می‌گیرد. ملاتونین هورمونی است که وظیفه تنظیم ساعات خواب و بیداری را به عهده دارد.

ملاتونین در چه غذاهایی وجود دارد؟

غذاهایی که منابع خوبی برای ملاتونین هستند شامل آلبالو، تخم مرغ، شیر، ماهی، پسته، بادام، برنج، جو، قارچ و موز است.

قرص melatonin 3mg برای چیست؟

قرص melatonin 3mg که توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود، یک قرص خواب آور است. این دسته از قرص ها حاوی هورمون خواب طبیعی بوده و به رفع اختلالات خواب و بی خوابی کمک می‌کنند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع