چطور قویترین قرص دفع سنگ کلیه را انتخاب کنیم؟

قویترین قرص دفع سنگ کلیه
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

سنگ کلیه یک توده سخت است که ایجاد آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. چهار نوع اصلی سنگ کلیه عبارتند از سنگ‌های کلسیم اگزالاتی، اوریک اسیدی، استروویتی و سیستینی. اگر شما هم به مشکل سنگ کلیه دچار هستید، احتمالا به دنبال قویترین قرص دفع سنگ کلیه هستید تا بتوانید با کمک آن سنگ کلیه خود را دفع کنید. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب، به توضیح مختصری درباره سنگ کلیه و علائم آن می‌پردازیم و چند روش درمان خانگی آن را معرفی می‌کنیم. بعد از آن، تعدادی از گیاهانی را که استفاده از آن‌ها برای دفع سنگ کلیه رایج است و در برخی از انواع شربت یا قرص سنگ شکن کلیه نیز از آن‌ها استفاده می‌شود، معرفی می‌کنیم تا با در نظر داشتن این اطلاعات بتوانید قویترین قرص دفع سنگ کلیه را برای خود انتخاب نمایید. در آخر نیز چند شربت و قرص برای دفع سنگ کلیه را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یک توده سخت است که از مواد موجود در ادرار ساخته می‌شود و می‌تواند اندازه‌های متفاوتی داشته باشد.

بسته به اندازه سنگ (یا سنگ‌های) کلیه، ممکن است فرد اصلا متوجه وجود آن نشود. اما لازم است بدانید که حتی سنگ‌های کوچک نیز هنگام خروج از بدن از طریق مجاری ادراری می‌توانند درد شدیدی ایجاد کنند.

در برخی از موارد برای دفع سنگ کلیه ممکن است به چیزی جز مصرف آب فراوان (و مسکن برای تسکین درد) نیاز نداشته باشید. اما در شرایط دیگر، مثلا وقتی سنگ در مجاری ادراری گیر کند، با عفونت ادراری همراه باشد و یا باعث ایجاد عوارض شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

مواد شیمیایی تشکیل دهنده سنگ کلیه عبارتند از کلسیم، اگزالات، اورات، سیستین، گزانتین و فسفات.

چهار نوع اصلی سنگ کلیه عبارتند از:

  • سنگ‌های کلسیم اگزالاتی
  • سنگ‌های اوریک اسیدی
  • سنگ‌های استروویتی
  • سنگ‌های سیستینی

علائم سنگ کلیه

قبل از اینکه به دنبال قویترین قرص دفع سنگ کلیه باشید، احتمالا با داشتن برخی از علائم به پزشک مراجعه کرده‌ و متوجه شده‌‌اید که به این مشکل دچار هستید. 

سنگ کلیه معمولا تا زمانی که در کلیه حرکت نکند یا از یکی از حالب‌ها عبور نکند علامتی ایجاد نمی‌کند. حالب یا میزنای لوله‌ای است که کلیه و مثانه را به هم متصل می‌کند.

اگر سنگ کلیه در حالب‌ها گیر کند، ممکن است مسیر ادرار را مسدود نماید و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

در این مرحله ممکن است علائم زیر ایجاد شوند:

  • درد شدید در پهلوها و کمر (زیر دنده‌ها)
  • دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله‌های ران پخش می‌شود
  • دردی به صورت موجی که شدت آن در نوسان است
  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار

سایر علائم و نشانه های سنگ کلیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • ادرار کدر یا بدبو
  • نیاز مداوم به ادرار کردن، ادرار بیش از حد معمول یا ادرار در مقادیر کم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت
علائم سنگ کلیه
اگر سنگ کلیه در حالب‌ها گیر کند، ممکن است مسیر ادرار را مسدود نماید و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود.

درمان خانگی سنگ کلیه

پیش از اینکه به شما کمک کنیم تا قویترین قرص دفع سنگ کلیه را برای خود انتخاب نمایید، چند راه ساده را برای کمک به درمان خانگی سنگ کلیه معرفی می‌کنیم:

  • نوشیدن آب فراوان: کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی ایجاد سنگ کلیه است.
  • مصرف آب لیموی طبیعی: لیمو حاوی سیترات است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند.
  • مصرف سرکه سیب: سرکه سیب دارای سیتریک اسید است و می‌تواند به حل کردن رسوبات کلسیم کمک کند. (قبل از مصرف سرکه سیب حتما آن را با آب رقیق کنید.)
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و کافئین: نوشیدنی‌های گازدار، کافئین‌دار و الکلی می‌توانند ریسک ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهند.
  • مصرف آب ریحان: ریحان دارای استیک اسید است که به شکستن سنگ کلیه و کاهش درد کمک می‌کند.
  • نوشیدن آب انار: آب انار برای بهبود عمومی عملکرد کلیه استفاده می‌شود. این نوشیدنی به دفع سنگ‌ها و سموم کمک می‌کند.

قویترین قرص دفع سنگ کلیه

تا اینجا با سنگ کلیه و انواع آن آشنا شدیم و علائم آن را بررسی کردیم. در ادامه با معرفی برخی از رایج‌ترین گیاهانی که برای دفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شما برای انتخاب و تهیه قویترین قرص دفع سنگ کلیه کمک می‌کنیم.

معمولا انواع شربت و قرص سنگ شکن کلیه حاوی یک یا چند مورد از این گیاهان هستند.

گزنه

گزنه از قدیم به عنوان یک داروی دیورتیک یا ادرار آور برای دفع آب اضافی بدن از طریق کلیه‌ها مورد استفاده بوده است. این خاصیت گزنه باعث می‌شود به عنوان درمان کمکی عفونت‌های ادراری نیز مفید باشد، زیرا با افزایش حجم ادرار می‌تواند به دفع باکتری‌ها از کلیه‌ها و مجاری ادراری کمک کند.

برخی از افراد از گزنه برای دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از آن استفاده می‌کنند. همچنین در بعضی از انواع قویترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه از گزنه استفاده شده‌است.

گزنه
گزنه از قدیم به عنوان یک داروی دیورتیک یا ادرار آور برای دفع آب اضافی بدن از طریق کلیه‌ها مورد استفاده بوده است.

کرفس

گفته می‌شود آب کرفس سمومی را که به تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کنند از بین می‌برد. استفاده از آب کرفس در طب سنتی سابقه‌ای طولانی دارد.

آب کرفس همچنین دارای خواص ادرار آوری است و از این طریق نیز می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند. 

افرادی که کلیه آن‌ها مستعد ساختن سنگ‌های کلسیم اگزالاتی است بهتر است از مصرف کرفس پرهیز کنند. زیرا کرفس حاوی مقدار زیادی اگزالات است. 

دم اسب

گیاه دم اسب دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. از گیاه دم اسب برای افزایش جریان ادرار و در نتیجه کمک به دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود. 

با این وجود، توجه داشته باشید که بیش از ۶ هفته مداوم نباید از این گیاه استفاده شود. همچنین استفاده از آن برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

کاکل ذرت

کاکل ذرت حاوی استیگماسترول و سیتوسترول است که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا بسیار موثر هستند.

علاوه بر این، هنگامی که به دنبال انتخاب قویترین قرص دفع سنگ کلیه هستید، احتمالا در ترکیبات برخی از انواع قرص سنگ شکن کلیه، اسم کاکل ذرت را می‌بینید. 

کاکل ذرت یک درمان خانگی عالی برای برخی از مشکلات کلیه است و در درمان بیماری‌های مرتبط با کلیه از جمله ادرار دردناک، عفونت ادراری، التهاب سیستم ادراری، سنگ کلیه و غیره بسیار موثر می‌باشد.

کاکل ذرت
کاکل ذرت یک درمان خانگی عالی برای برخی از مشکلات کلیه است.

خارخاسک

یکی دیگر از گیاهانی که در بعضی از انواع قرص سنگ شکن کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، خارخاسک است. 

در مطالعات حیوانی نشان داده شده که خارخاسک می‌تواند از ایجاد سنگ‌های اگزالاتی در توبول‌های کلیوی جلوگیری کند.

رازیانه

رازیانه گیاهی است که از آن در برخی مناطق در آشپزی استفاده می‌کنند. همچنین به عنوان یک گیاه دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رازیانه دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و فوایدی برای سلامتی دارد.

رازیانه از دیدگاه طب سنتی یک گیاه ضد بلغم و ضد صفرا می‌باشد و یکی از راه های دفع سنگ کلیه از نظر طب سنتی استفاده از این گیاه است.

ریشه کاسنی

بر اساس برخی از تحقیقات، کاسنی می‌تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک کند.

در یک سری از مطالعات، ریشه کاسنی در موش‌ها سطح اسید اوریک سرم را کاهش داد و از آسیب کلیوی احتمالی جلوگیری کرد و به این ترتیب به عنوان یک درمان جایگزین برای کاهش آسیب کلیوی ناشی از سطح بالای اسید اوریک خون معرفی شد .

علاوه بر این، گفته می‌شود ریشه کاسنی دارای خواص ادرار آور است و می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد و سموم بدن را دفع کند. این خاصیت ریشه کاسنی می‌تواند برای دفع سنگ کلیه نیز مفید باشد.

 به همین دلیل در برخی از شربت‌ها و قرص های سنگ شکن کلیه از این گیاه استفاده شده‌است.

ریشه کاسنی
گفته می‌شود ریشه کاسنی دارای خواص ادرار آور است و می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد و سموم بدن را دفع کند.

غذای مناسب بعد از دفع سنگ کلیه

تا اینجا به بررسی نکاتی برای کمک به شما در انتخاب قویترین قرص دفع سنگ کلیه پرداختیم. حالا شاید برایتان سوال باشد که «بعد از دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟».

هنگامی که سنگ کلیه دارید یا بعد از دفع آن، لازم است برای کمک به پیشگیری از رشد سنگ‌های موجود یا تشکیل مجدد سنگ‌ها چند نکته تغذیه‌ای را رعایت کنید.

لازم به ذکر است که رژیم غذایی واحدی برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه وجود ندارد و بیشتر توصیه‌های غذایی بر اساس نوع سنگ کلیه و برای هر فرد به صورت مجزا ارائه می‌شوند. 

در اینجا به چند نکته تغذیه‌ای کلی برای کمک به پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه می‌پردازیم:

  • نوشیدن مایعات فراوان: در روز حدود ۲ تا ۳ لیتر مایعات بنوشید. این مایعات می‌تواند شامل آب، قهوه، لیموناد و موارد دیگر به استثناء آب گریپ فروت، نوشابه و چای باشد. نوشیدن مایعات فراوان به تولید ادرار با غلظت کمتر و حجم بیشتر کمک می‌کند.
  • محدود کردن مصرف غذاهای حاوی اگزالات بالا: از مصرف خوراکی‌های حاوی اگزالات بالا از جمله اسفناج، برخی از توت‌ها، شکلات، سبوس گندم، آجیل، چغندر، چای و ریواس پرهیز کنید.
  • دریافت کلسیم کافی از غذا: مصرف سه وعده لبنیات در روز، به کاهش خطر تشکیل سنگ کلسیم کمک می‌کند. این وعده‌های لبنیات را همراه با غذای اصلی مصرف کنید.
  • پرهیز از مصرف مکمل کلسیم اضافی: مکمل‌های کلسیم باید توسط پزشک بسته به شرایط فرد تجویز شوند.
  • مصرف پروتئین در حد متعادل: مصرف زیاد پروتئین باعث می‌شود کلیه‌ها کلسیم بیشتری دفع کنند و در نتیجه ممکن است سنگ‌های بیشتری در کلیه تشکیل شود.
  • پرهیز از مصرف زیاد نمک: دریافت سدیم زیاد، مقدار کلسیم را در ادرار افزایش می‌دهد و احتمال ایجاد سنگ کلیه را بیشتر می‌کند. مصرف کم نمک برای کنترل فشار خون نیز اهمیت دارد.
  • پرهیز از مصرف مکمل ویتامین C با دوز بالا: بر اساس مقدار مرجع غذایی (DRI) آمریکا، توصیه می‌شود در روز ۶۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید. مقادیر بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز ممکن است باعث تولید اگزالات بیشتری در بدن شود.

معرفی چند شربت و قرص برای دفع سنگ کلیه

تا اینجا به معرفی تعدادی از گیاهانی که برای کمک به دفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند پرداختیم.

اگر به دنبال داروی گیاهی برای سنگ کلیه هستید، می‌توانید با در نظر داشتن خاصیت این گیاهان، قویترین قرص دفع سنگ کلیه را انتخاب کنید. 

داروهای گیاهی دفع سنگ کلیه علاوه بر قرص در اشکال دیگری از جمله شربت و قطره نیز موجود هستند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

شربت اورتیکا برای سنگ کلیه

شربت دفع سنگ کلیه اورتیکا حاوی عصاره گیاه گزنه و ماده موثره کوئرستین است. عصاره گیاه گزنه موجود در این محصول برای کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری نیز بسیار مفید می‌باشد.

اسید کلروژنیک موجود در عصاره گزنه از رسوب اوریک اسید و کلسیم اگزالات در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. اوریک اسید و کلسیم اگزالات از موادی هستند که تجمع آن‌ها در کلیه‌ها باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

همان‌طور که گفته شد گزنه دارای خاصیت ادرار آوری نیز می‌باشد و با افزایش حجم ادرار، دفع سنگ کلیه را راحت‌تر می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه شربت اورتیکا زردبند از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت اورتیکا

شربت اورتیکا
شربت دفع سنگ کلیه اورتیکا حاوی عصاره گیاه گزنه و ماده موثره کوئرستین است.

قرص رودیورتیک برای سنگ کلیه

ممکن است اسم کپسول رودیورتیک را به عنوان یکی از قویترین قرص‌های دفع سنگ کلیه شنیده باشید.

کپسول رودیورتیک حاوی پودر سر شاخه‌های هوایی دم اسب، میوه کرفس، ریشه کاسنی و بذر ترب سیاه می‌باشد که در این مقاله سه مورد از این گیاهان را معرفی کردیم.

ترب سیاه نیز حاوی ترکیبات ضد اسپاسم است و درد شدید هنگام دفع سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. این عصاره گیاهی به افزایش جریان ادرار و حرکت سریع‌تر سنگ در مجاری ادراری نیز کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول رودیورتیک قائم دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول رودیورتیک

کپسول رودیورتیک
کپسول رودیورتیک حاوی پودر سر شاخه‌های هوایی دم اسب، میوه کرفس، ریشه کاسنی و بذر ترب سیاه می‌باشد.

قطره سنکل، قطره دفع سنگ کلیه

قطره سنکل یک قطره دفع سنگ کلیه است که حاوی رازیانه، برگ بو، خارخاسک، دانه زیره سبز، تخم خربزه، کاکل ذرت و دم گیلاس می‌باشد.

مواد مؤثره عصاره‌های گیاهی موجود در قطره سنکل، از جمله پتاسیم، اسیدهای چرب ضروری، فلاونوئیدها، آنتول، فنکون، سینئول و کاروون، خاصیت آنتی کولینرژیکی و ضد اسپاسم داشته و سبب شل شدن عضلات صاف مجاری ادرار می‌شوند. این مسئله باعث تسهیل خروج سنگ کلیه می‌شود.

این مواد همچنین می‌توانند به کاهش درد افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کنند.

شما می‌توانید برای تهیه قطره سنکل گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قطره سنکل

قطره سنکل
قطره سنکل حاوی رازیانه، برگ بو، خارخاسک، دانه زیره سبز، تخم خربزه، کاکل ذرت و دم گیلاس می‌باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که سنگ کلیه چیست و چه علائمی دارد. همچنین تعدادی از رایج‌ترین گیاهانی را که برای درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی کردیم تا برای انتخاب و تهیه قویترین قرص دفع سنگ کلیه گیاهی به شما کمک کنیم.

در آخر نیز به معرفی چند شربت و قرص برای دفع سنگ کلیه پرداختیم.

به خاطر داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا از عوارض جانبی یا تداخلات دارویی احتمالی آن‌ها مطلع شوید.

شما می‌توانید برای خرید انواع مختلف از قویترین قرص دفع سنگ کلیه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب، روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع شربت و قرص دفع سنگ کلیه

سوالات متداول

سنگ کلیه از کجا دفع میشود؟

سنگ کلیه همراه با ادرار و از طریق مجاری ادراری دفع می‌شود.

بعد از دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

هنگامی که سنگ کلیه دارید و یا بعد از دفع آن (برای پیشگیری از تشکیل مجدد) بهتر است چند نکته تغذیه‌ای را رعایت کنید. تعدادی از این نکات عبارتند از: نوشیدن مایعات کافی، محدود کردن مصرف غذاهای حاوی اگزالات بالا مانند اسفناج، شکلات و آجیل، مصرف کلسیم کافی از طریق غذا، پرهیز از مصرف مکمل کلسیم بدون مشورت با پزشک، مصرف پروتئین در حد تعادل و نه بیش از حد، مصرف کمتر نمک، پرهیز از مصرف مکمل‌های ویتامین C با دوز بالا.

کاکل ذرت برای دفع سنگ کلیه خوب است؟

کاکل ذرت می‌تواند به درمان مشکلات مربوط به کلیه از جمله ادرار دردناک، عفونت ادراری، التهاب سیستم ادراری و سنگ کلیه کمک کند.

علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه معمولا تا زمانی که در کلیه حرکت نکند یا از یکی از حالب‌ها عبور نکند علامتی ایجاد نمی‌کند. اگر سنگ کلیه در حالب‌ها گیر کند، ممکن است مسیر ادرار را مسدود نماید و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود. در این مرحله ممکن است علائمی ایجاد شود از جمله: درد شدید در پهلوها و کمر (زیر دنده‌ها)، دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله‌های ران پخش می‌شود، دردی به صورت موجی که شدت آن در نوسان است، درد یا سوزش هنگام ادرار. سایر علائم سنگ کلیه عبارتند از: ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای، ادرار کدر یا بدبو، نیاز مداوم به ادرار کردن، ادرار بیش از حد معمول یا ادرار در مقادیر کم، حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز در صورت وجود عفونت.

برای دفع سنگ کلیه چقدر آب بخوریم؟

معمولا در صورت وجود سنگ کلیه، پزشکان نوشیدن حدود ۳ تا ۴ لیتر (۸ تا ۱۰ لیوان) آب در روز را توصیه می‌کنند. این مقدار آب، مایعات حذف شده بدن را جبران می‌کند و مازاد آن به عبور سنگ کمک می‌نماید. نوشیدن مایعات کافی، علاوه بر کمک به دفع سنگ کلیه، از رشد سنگ‌های موجود نیز پیشگیری می‌کند.

چه گیاهی برای دفع سنگ کلیه خوب است؟

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند به دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از تشکیل آن کمک کنند. تعدادی از این گیاهان دارای خاصیت ادرارآوری هستند و از این طریق به دفع سنگ کمک می‌نمایند. بعضی از گیاهانی که می‌توانند برای رفع مشکل سنگ کلیه مفید باشند عبارتند از: کاکل ذرت، خارخاسک، ریشه کاسنی، رازیانه و گزنه. از این گیاهان در برخی از انواع قرص سنگ شکن کلیه استفاده می‌شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «چطور قویترین قرص دفع سنگ کلیه را انتخاب کنیم؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز درمان این مشکل در شما بستگی دارد که عامل این درد، عفونت ادراری باشد یا صرفا آزردگی و خراشیدگی ناشی از دفع سنگ. که برای تشخیص این موضوع، و تجویز درمان متناسب با آن، باید به پزشک مراجعه کنید.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

  1. من که لذت بردم کلی معلوماتم زیادشده وسپاستگذارم ازشماوافتخارم است خداوندطول عمرتان زیادکندآمین

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      بابت نظرتون متشکریم و خوشحالیم که مطالب مفید بوده
      برای شما آرزوی سلامتی داریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره