قطره میرتکس برای درمان آفت و تبخال
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

قطره میرتکس برای درمان آفت و تبخال دهانی پیشنهاد می‌گردد. این قطره گیاهی، بدون عوارض جانبی و تاثیر شگفت‌انگیز، بهترین راه حل برای خلاص شدن از شر آفت و تبخال دهانی است. افراد بسیاری در سراسر دنیا به این دو عارضه مبتلا هستند اما اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها ندارند. در حالت عادی، افراد مبتلا ب آفت و تبخال دهانی، به طور سالیانه ۳ یا ۴ بار علایم این بیماری‌ها را مشاهده می‌کنند. گاهی اوقات نشانه‌های این بیماری‌ها شدید هستند و مانع از انجام فعالیت‌های عادی روزانه می‌شوند.

می خواهیم در مطالب پیش رو از مجله سلامت، قطره میرتکس برای درمان آفت و تبخال دهانی را به شما معرفی کنیم. برای افزایش آگاهی مخاطبان محترم، بخش‌هایی را به بررسی آفت و تبخال دهانی اختصاص داده‌ایم. امیدواریم اطلاعات لازم درباره این دو بیماری آزاردهنده، به شما در جهت درمان و پیشگیری کمک کند. لطفا با ما همراه باشید.

معرفی قطره میرتکس

قطره میرتکس توسط شرکت داروسازی باریج اسانس تولید و عرضه می‌شود. این قطره حاوی عصاره گیاه مورد است و در درمان آفت و تبخال دهانی کاربرد دارد. گیاه مورد از دیرباز در طب باستانی و سنتی ایران مورد توجه بوده و پیشینیان ما، خواص متعددی برای آن برشمرده‌اند. خواص ضد عفونی کننده، ضد التهاب و ضد ویروس گیاه مورد، می‌تواند در التیام آفت و تبخال دهانی مفید واقع شود. به همین دلیل، شرکت داروسازی باریج اسانس با تکیه بر دانش متخصصان با تجربه و توجه به دانسته‌های طب سنتی، قطره میرتکس را عرضه می‌کند. در هنگام عود آفت یا تبخال دهانی، مصرف قطره میرتکس باعث تسکین درد و محو شدن تاول‌ها و زخم‌ها می‌گردد.

خرید قطره میرتکس

طریقه مصرف قطره میرتکس

روزانه ۵ یا ۶ بار و هر نوبت، ۱۰ قطره از محلول را بر روی پنبه تمیز بریزید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه روی محل آفت یا تبخال نگه دارید. نباید پنبه بیش از مدت زمان توصیه شده روی ضایعه قرار بگیرد. اگر استفاده از پنبه برای ضایعه‌های لب یا درون دهان مشکل است، می توانید از گوش پاک کن تمیز استفاده کنید.

مصرف قطره میرتکس
اگر استفاده از پنبه برای ضایعه‌های لب یا درون دهان مشکل است، می توانید از گوش پاک کن تمیز استفاده کنید.

عوارض جانبی قطره میرتکس

در رابطه با مصرف قطره میرتکس، عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است.

نکاتی درباره مصرف قطره میرتکس

همان طور که در بخش قبلی گفتیم، عوارض جانبی خاصی برای استعمال قطره میرتکس وجود ندارد. با این حال به برخی نکات مهم درباره مصرف این محصول توجه کنید:

– مصرف قطره میرتکس در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

– ممکن است پس از استعمال قطره بر روی تبخال یا آفت، اندکی سوزش یا بی‌حسی موقت در محل ضایعه تجربه کنید. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

– بیماران مبتلا به سرطان، مجاز به استفاده از این محصول نیستند.

– مصرف قطره میرتکس برای کودکان ممنوع است.

– پیش از مصرف این محصول، برای اطمینان بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

– پس از هر بار مصرف، درب قطره را به خوبی ببندید و در محلی با دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که قطره میرتکس، در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

نکته: در ادامه راجع به آفت و تبخال دهانی توضیحاتی ارائه می‌دهیم. به این ترتیب متوجه خواهید شد که در چه مواردی مصرف قطره میرتکس توصیه می‌شود.

آفت دهانی چیست؟

آفت دهانی (Canker sores)، بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان است. این بیماری با زخم‌های کوچک یا بزرگ، دارای ظاهری گرد و کم عمق درون دهان بروز می‌کند. آفت ممکن است در قسمت داخلی لب‌ها، گونه‌ها، بر روی زبان یا کام نرم مشاهده گردد. متاسفانه تا به امروز، علت و مکانیسم به وجود آمدن آفت به درستی مشخص نشده است. با این حال بسیاری از دانشمندان حدس می‌زنند که واکنش‌های ایمنی بدن، سبب اصلی این بیماری هستند.

معمولا زخم‌های آفتی به عوامل و اختلالات نامشخص در سیستم ایمنی بدن بیمار مرتبط هستند. برای مثال وقتی یک مولکول ناشناخته روی مخاط دهانی قرار بگیرد، این حضور به سیستم ایمنی اعلام می‌گردد. در نتیجه، حمله لنفوسیت اتفاق میفتد و زخم یا آفت‌ها به وجود می‌آیند. توجه داشته باشید که محیط مرطوب دهان، مکان مناسبی برای رشد برخی میکروب‌ها و باکتری‌ها است، بنابراین در درجه اول، بهداشت دهان و دندان می‌تواند از ابتلا به آفت (در بسیاری موارد) پیشگیری کند.

نکته مهم: آفت دهانی بیماری مسری نیست اما بهتر است تا درمان کامل عارضه، بهداشت را در این زمینه به دقت رعایت کنید.

علایم آفت

با آگاهی از علایم آفت، می‌توانید این بیماری را از سایر عارضه‌های دهانی تشخیص دهید. برخی علائم آفت عبارتند از:

– زخم‌های کوچک و گرد که به طور ناگهانی و بدون نشانه‌های قبلی، درون دهان به وجود می‌آیند.

– زخم‌ها یا ضایعه‌ها فاقد هر گونه ترشح یا مایع درونی هستند.

– هنگام مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای گرم، غذاهای ترش یا تند و… در محل ضایعه‌ها احساس درد و سوزش شدیدی دارید.

– آفت دهانی به صورت ضایعه‌های تکی بروز می‌کند.

عوامل عود آفت دهانی

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که عامل اصلی به وجود آمدن آفت دهانی مشخص نیست. با این حال عواملی وجود دارند که در بسیاری افراد باعث عود ضایعه‌ها می‌شوند. تعدادی از عوامل عود آفت دهانی عبارتند از:

– خوردن بعضی غذاها مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، فلفل، گردو، بادمجان و…

– مصرف مواد خوراکی غیر بهداشتی مانند میوه نشسته، تخمه آفتابگردان (غیر بسته بندی) و…

– مصرف غذاهای خشکی که باعث التهاب دهان و لثه‌ها می‌شوند مانند ته‌دیگ، آجیل‌های شور و…

ضعف سیستم ایمنی بدن به واسطه تغذیه نادرست، تغییرات هورمونی، بیماری یا عوامل ژنتیکی

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

– مصرف برخی داروها مانند نیکوتین خوراکی، آسپرین، داروهای ضد التهابی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، آنتی بیوتیک‌ها، ضد ویروس‌ها و داروهای ضد فشار خون

– خمیر دندان یا محلول‌های شستشوی دهان حاوی سدیم لوریل سولفات

استرس

– مصرف دخانیات و مواد مخدر

خوراکی‌های مضر برای آفت
برخی خوراکی‌ها مانند انواع فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان باعث عود آفت دهانی یا تشدید آن می‌شوند.

درمان آفت دهانی

معمولا آفت دهانی بعد از چند روز، خود به خود از بین می‌رود. با این حال در صورت مراجعه به پزشک، داروهای خوراکی یا موضعی مانند آنتی بیوتیک‌ها، تتراسایکلین و برخی محلول‌های گیاهی مانند قطره میرتکس تجویز می‌شوند. اگر آفت دارای ویژگی‌های زیر باشد، می‌توانید با محصولات مذکور آن را درمان کنید:

– اندازه ضایعه‌ها کوچکتر از ۱ سانتی متر باشند.

– آفت‌ها چندان آزار دهنده نباشند و مانعی برای تنفس و بلع به وجود نیاورند.

آیا آفت دهانی خطرناک است؟

خیر. آفت دهانی به خودی خود، بیماری خطرناکی نیست و به راحتی با محصولاتی مانند قطره میرتکس درمان می‌شود. همچنین در بسیاری موارد به کمک درمان های خانگی بهبود می‌یابد. چنانچه علایم زیر را مشاهده کردید در اسرع وقت به متخصص گوش، حلق و بینی یا متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید:

– انداز ضایعه‌های آفت بزرگتر از ۱ سانتیمتر باشند.

– ضایعه‌ها در کام یا گلو گسترش پیدا کرده و مانع از تنفس و بلع آسان می‌شوند.

– بیش از ۱۰ روز است که آفت به وجود آمده و بهبود مشاهده نمی‌گردد.

– همراه با آفت دهانی، علایم دیگری مانند تب، کاهش وزن، ضعف و تورم غدد لنفاوی را تجربه می‌کنید.

– بیش از ۴ یا ۵ بار در سال دچار آفت دهانی می‌شوید.

– در دوران بارداری یا شیردهی هستید.

نکته:  آفت‌های دهانی که مکررا عود می‌کنند در برخی موارد می‌توانند نشانه‌ای از ابتلا به ایدز، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، بیماری بهجت یا سرطان دهان باشند.

درمان‌های خانگی آفت دهانی

به این نکته اشاره کردیم که در اغلب موارد، آفت دهانی بدون اقدامات درمانی رفع می‌گردد. اگر دچار آفت شده‌اید و می‌خواهید با روش‌های درمان خانگی آن را درمان کنید، پیشنهادات زیر را در این زمینه به کار ببرید.

– مصرف تمام خوراکی‌هایی که باعث عود یا تشدید آفت می‌شوند، محدود کنید (این خوراکی‌ها را در بخش عوامل عود آفت نام بردیم).

– از مصرف دخانیات بپرهیزید.

– خمیردندان و محلول دهان شویه فاقد سدیم لوریل سولفات مصرف کنید.

– بهداشت عمومی و به ویژه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

-استعمال رب انار بر روی ضایعه‌های آفت می‌تواند به تسریع درمان آن کمک کند. رب انار دارای تانن بوده که نوعی ماده ضد باکتری و ضد عفونت است.

– خوراکی‌هایی حاوی آهن، فولیک اسید و ویتامین مصرف کنید. اگر بدن شما با کمبود یکی از ریزمغذی‌های مذکور همراه است، از مولتی ویتامین بزرگسالان کمک بگیرید. تامین بعضی ویتامین‌ها و مینرال‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

نکته: انواع قطره‌های گیاهی که در داروخانه‌های معتبر عرضه می‌شوند، گزینه مناسبی برای درمان آفت دهانی هستند. پیشنهاد ما قطره میرتکس است که برای خرید آن می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

خرید قطره میرتکس

تبخال دهانی چیست؟

تبخال دهانی نوعی بیماری ویروسی و به شدت واگیردار است. معمولا عامل ابتلا به این بیماری، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس نوع اول است. محیط مرطوب مخاط دهان، محل مناسبی برای رشد این ویروس هستند. در حالت عادی و خفیف، تبخال ۲ یا چند روز بعد از پیدایش، محو می‌گردد. ویروس تبخال همواره در بدن باقی می‌ماند اما به سیستم عصبی کوچ می‌کند. در زمان مناسب که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است، دوباره پدیدار می‌شود. عموما تبخال در همان جایی که برای بار اول وارد بدن شده، عود می‌کند.

نکته مهم: ویروس هرپس سیمپلکس نوع دوم، ویژگی‌های مشابه نوع اول دارد اما عموما در ناحیه تناسلی بروز می‌نماید. توجه داشته باشید که امکان سرایت هر دو ویروس به دهان و آلت تناسلی از طریق رابطه با فرد آلوده (در اغلب موارد) وجود دارد.

علایم تبخال

افرادی که سابقه تبخال دهانی دارند به خوبی با علایم آن آشنا هستند. به طوری که پیش از عود تبخال، می‌توانند آن را حدس بزنند. برخی از علایم تبخال دهانی عبارتند از:

– احساس درد، بی‌حسی یا سوزش روی لب یا اطراف دهان (پیش از عود تبخال)

– ضایعه‌های تبخال ابتدا به صورت حباب‌های کوچک و دسته‌ای مشاهده می‌شوند. در مراحل بعدی، حباب می‌ترکد و زخم بر جای می‌گذارد.

– احساس درد و سوزش روی زخم‌ها (ضایعه‌های تبخال عموما حاوی ترشحات هستند).

عامل عود تبخال دهانی

همان طور که گفتیم عامل اصلی ابتلا به تبخال دهانی، انتقال ویروس از فرد آلوده است. با این حال پس از اولین عود تبخال، عواملی وجود دارند که می‌توانند به تکرار این اتفاق دامن بزنند. برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

– استرس‌های عاطفی

– تضعیف سیستم ایمنی بدن

– قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور آفتاب

– ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا

– تغییرات هورمونی مانند قاعدگی یا یائسگی

– اگزما

– عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

– شیمی درمانی

– برخی اعمال دندانپزشکی

– برخی بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی مانند ایدز

درمان تبخال دهانی

تبخال، درمان قطعی ندارد اما پزشک برای رفع ضایعه‌ها و تسکین درد، داروهای خوراکی مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر را تجویز می‌کند. همچنین پماد‌ها، کرم‌ها و محلول‌های موضعی مانند قطره میرتکس نیز برای تسکین درد یا بهبود ضایعه‌ها به کار می رود. در اغلب موارد تبخال دهانی بیماری مهمی نیست و بعد از چند روز بهبود می‌یابد. اگر علائم زیر را در رابطه با تبخال تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

– بیش از ۱۰ روز از به وجود آمدن تبخال گذشته و بهبود حاصل نشده است.

– تبخال به طور مکرر در دهان یا سایر نقاط بدن بروز می‌کند.

– تبخال با علائمی مانند تب، بی‌حالی و ضعف همراه است.

– تبخال در چشم یا ناحیه اطراف آن بروز کرده است.

قطره میرتکس برای درمان تبخال
محلول‌های موضعی مانند قطره میرتکس برای بهبود ضایعه‌های آفت و تبخال به کار می روند.

درمان‌های خانگی تبخال دهانی

باز هم به این نکته تاکید می‌کنیم که تبخال، درمان قطعی ندارد. بنابراین در رابطه با برخی تبلیغات افراد سودجو گول نخورید. برای اینکه بتوانید به محو شدن ضایعه‌ها و تسکین درد کمک کنید، موارد زیر موثر هستند:

– برای تسکین درد از کمپرس سرد استفاده کنید.

– اگر قرار است در معرض نور مستقیم آفتاب باشید، از چتر یا کلاه کمک بگیرید تا احتمال عود تبخال را کاهش دهید.

– عامل استرس را شناسایی کرده و در صورت امکان آن را از زندگی خود حذف کنید. برای مدیریت خشم و استرس از روانکاو یا مطالب معتبر آموزشی کمک بگیرید.

– مصرف سیگار را قطع کنید یا به حداقل برسانید.

– تغذیه سالم داشته باشید. اگر بدن شما با کمبود برخی ریزمغذی‌ها مواجه شده با مصرف مکمل‌های غذایی مناسب، این مشکل را حل کنید.

نکته: برای تسکین درد و از بین بردن ضایعه‌های تبخال دهانی می‌توانید از محصولات گیاهی مجاز مانند قطره میرتکس کمک بگیرید. برای خرید این قطره روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید قطره میرتکس

نکات بهداشتی در هنگام ابتلا به تبخال دهانی

از آنجایی که تبخال دهانی به شدت واگیردار است باید نکات بهداشتی زیر را تا محو شدن کامل عارضه‌ها رعایت کنید.

– ظروف غذای خود را از دیگران جدا کنید و همچنین آن‌ها را با اسکاچ جداگانه بشویید.

– دیگران را نبوسید.

– رابطه جنسی دهانی نداشته باشید. دقت کنید که تبخال دهانی می‌تواند از این طریق به آلت تناسلی همسر شما منتقل شود.

– پس از بهبود کامل تبخال، حوله شخصی خود را بشویید و در آفتاب خشک کنید.

– ضایعه‌های تبخال را لمس و دستکاری نکنید. اگر به طور تصادفی این کار را انجام دادید، بلافاصله دست‌ها را با صابون بشویید. توجه داشته باشید که لمس ضایعه تبخال می‌تواند این ویروس را به دیگر اجزا مانند چشم‌ها انتقال دهد.

در هنگام بروز تبخال روی لب، از رژلب استفاده نکنید. در صورت استفاده، رژلب را دور بیندازید زیرا ممکن است عفونت به آن منتقل شده باشد.

لمس ضایعه تبخال
ضایعه‌های تبخال را لمس و دستکاری نکنید. اگر به طور تصادفی این کار را انجام دادید، بلافاصله دست‌ها را با صابون بشویید.

تفاوت آفت و تبخال دهانی

برای بسیاری افراد، تشخیص تفاوت آفت و تبخال دشوار است. در این بخش به بررسی برخی تفاوت‌های این دو عارضه می‌پردازیم. با این حال توجه داشته باشید برای تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کنید زیرا در برخی موارد، تشابهات گمراه کننده‌ای بین این دو بیماری وجود دارند.

– آفت‌های دهانی به صورت ناگهانی پدیدار می‌شوند، در حالی که تبخال ۱ یا ۲ روز پیش از عود کردن با حالت سوزش یا بی‌حسی در ناحیه، شما را با خبر می‌کند.

– آفت دهانی مسری نیست اما تبخال به شدت واگیردار است.

– آفت دهانی با عواملی مانند باکتری‌ها یا اختلال در سیستم ایمنی بروز می‌کند اما عامل تبخال، نوعی ویروس است.

– آفت دهانی شبیه به زخم‌های کوچک در داخل دهان است که به صورت تکی مشاهده می‌شوند. تبخال شامل حباب‌های کوچک و دسته‌ای است که عموما روی لب، اطراف دهان یا کنار بینی بروز می‌کند.

سخن پایانی

با کسب اطلاعات دقیق درباره بیماری‌های شایع مانند آفت و تبخال دهانی، امکان ابتلا به آن‌ها را کاهش دهید. همچنین در صورت ابتلا، در کوتاه‌ترین زمان، اقدامات درمانی را آغاز کنید. با رعایت بهداشت، سبک زندگی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن از عود مکرر این عارضه‌ها جلوگیری کنید. برای تهیه قطره میرتکس یا سایر محصولات دارویی و بهداشتی از جمله محصولات درمان آفت و تبخال به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید. سوالات خود را درباره موضوع این مقاله در بخش نظرات ثبت کنید تا داروسازان مجموعه مفید طب پاسخگوی شما باشند.

خرید محصولات درمان آفت و تبخال


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع