درمان درد زانو با گیاهان دارویی و روش‌های خانگی

درمان درد زانو با گیاهان دارویی
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

اگر در زانوهای خود احساس درد و ناراحتی دارید، باید بدانید که تنها نیستید. سالانه افراد بسیاری برای درمان درد زانو به پزشک مراجعه می‌کنند. زانو درد می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزانه مانند ورزش، بالا رفتن از پله‌ها و انجام کارهای خانه اختلال ایجاد کند. برای بسیاری از افراد، ریشه این درد آرتروز است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه اینترنتی مفید طب قصد داریم شما را با درمان درد زانو با گیاهان دارویی و روش‌های خانگی آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درمان درد زانو با گیاهان دارویی

همان‌طور که گفته شد ریشه بسیاری از زانو دردها آرتروز است. آرتروز یک بیماری مزمن و دژنراتیو است که باعث التهاب مفاصل به دلیل از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل می‌شود و شایعترین نوع آرتریت (التهاب مفصل) است.

در صورتی که درد شما شدید است یا علائم شما در حال بدتر شدن هستند، نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارید. کسانی که زانو درد خفیف تا متوسط دارند، می‌توانند با استفاده از برخی از درمان‌های خانگی مانند گیاهان دارویی و پمادهای موضعی درد خود را کاهش دهند.

در ادامه به معرفی راه‌های ساده برای درمان درد زانو با گیاهان دارویی و سایر روش‌های خانگی می‌پردازیم.

زردچوبه برای درد زانو

زردچوبه ادویه‌ای زرد رنگ و گیاهی دارویی است که منشاء آن هند می‌باشد و استفاده از آن سابقه‌ای طولانی در طب آیورودا دارد. آیورودا سیستمی در طب سنتی هند است.

تحقیقات زیادی درباره اثربخشی زردچوبه در تسکین درد وجود ندارد. با این حال، یک بررسی نشان می‌دهد که این گیاه علائم آرتروز را بهبود می‌بخشد. اما نویسندگان این بررسی می‌گویند که برای تایید اثر درمانی زردچوبه بر آرتریت به تحقیقات بیشتری نیاز است.

زردچوبه برای درد زانو
یک بررسی نشان می‌دهد که زردچوبه علائم آرتروز را بهبود می‌بخشد.

همچنین می‌توانید برای تهیه قرص کورکوما دینه (حاوی عصاره گیاه زردچوبه) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص کورکوما

این محصول حاوی عصاره گیاه زردچوبه است که برای عملکرد بهتر کبد، بهبود درد مفاصل، لاغری، سوءهاضمه، رفع نفخ و سایر مشکلات گوارشی بسیار مفید و مؤثر می‌باشد.

زنجبیل برای درد زانو

نشان داده شده که زنجبیل آرتروز را درمان می‌کند و به‌صورت بالقوه می‌تواند جایگزینی برای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد.

در مطالعه‌ای بر روی ۲۴۷ شرکت کننده، درد زانو در ۶۳ درصد افرادی که محصولات درمانی زنجبیل را دریافت کرده بودند، به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. در حالی که در گروهی که پلاسیبو دریافت کردند، ۵۰ درصد از افراد کاهش درد زانو را تجربه کردند.

زنجبیل برای درد زانو
زنجبیل به‌صورت بالقوه می‌تواند جایگزینی برای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد.

پنجه گربه و روماتیسم مفصلی

پنجه گربه (Cat’s claw) یک گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه می‌تواند عملکرد ایمنی را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد. با این حال، آزمایش‌های بالینی کافی با کیفیت بالا برای تایید این ادعاها وجود ندارد.

یک آزمایش بالینی قدیمی‌تر، اثرات ضد التهابی پنجه گربه را بر روی ۴۰ فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) بررسی کرد.

طراحان آزمایش، کاهش ۵۳.۲ درصدی درد مفصل را در افرادی که برای ۲۴ هفته از عصاره پنجه گربه استفاده کرده بودند، گزارش دادند.

پنجه گربه برای روماتیسم
پنجه گربه می‌تواند عملکرد ایمنی را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد.

همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، نشان داد که پنجه گربه بر فعالیت یک آنزیم مرتبط با آرتریت اثر می‌گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، نشان داد اگرچه پنجه گربه احتمالا بی‌خطر است اما دارای فعالیت ضد التهابی نیست.

پنجه گربه در صورت مصرف به مقدار کم، بی‌خطر به نظر می رسد. البته توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف این گیاه خودداری کنند.

اکالیپتوس برای کاهش درد

روغن تقطیر شده از برگ اکالیپتوس خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد ویروسی دارد. فلاونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ اکالیپتوس دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ با استفاده از کشت سلولی دریافت که عصاره برگ اکالیپتوس سطح دو آنزیم التهابی (اینترکولین ۶ و فاکتور نکروز توموری آلفا) را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

افرادی که آلرژی دارند، باید در استفاده از این گیاه احتیاط کنند زیرا بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند.

خواص کندر برای زانو درد

آیا با خواص کندر برای زانو درد و آرتریت آشنا هستید؟ صمغ کندر از پوسته درخت کندر گرفته می‌شود. این صمغ معطر است و ترکیبی محبوب برای استفاده در عطر، عود و اسانس روغنی است.

کندر می‌تواند برای افراد مبتلا به التهاب مزمن مفید باشد. بر طبق Arthritis Foundation، ترکیبات فعال موجود در کندر دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به تسکین علائم آرتریت یا التهاب مفصل کمک کنند.

یک مقاله در سال ۲۰۱۶ که چندین آزمایش بالینی کوچک مقیاس را بررسی کرد، شواهدی برای تایید استفاده از صمغ کندر و محصولات محتوی آن برای مدیریت علائم آرتریت یافت.

نویسندگان این مقاله اظهار نمودند که گرچه کندر یک درمان قطعی برای آرتریت نیست اما ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد با مصرف آن بهبود قابل توجهی در علائم خود مشاهده کرده‌اند.

کندر برای زانودرد
ترکیبات فعال موجود در کندر دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به تسکین علائم آرتریت یا التهاب مفصل کمک کنند.

آلوئه ورا برای درد مفاصل

آلوئه ورا یک گیاه ساکولنت است که به‌خاطر فوایدش برای سلامتی محبوبیت دارد. بسیاری از پمادهای ترمیم زخم و محصولات پوستی حاوی آلوئه ورا هستند زیرا این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

ترکیبات موجود در آلوئه ورا از جمله آنتی اکسیدان‌ها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. همچنین این ترکیبات با جلوگیری از تولید آنزیم‌های التهابی به کاهش التهاب کمک می‌نمایند.

بر طبق مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸، ترکیبات موجود در آلوئه ورا اثرات ضد التهابی مشابه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می‌کنند.

آلوئه ورا برای درد زانو
بسیاری از پمادهای ترمیم زخم و محصولات پوستی حاوی آلوئه ورا هستند چرا که این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

تا این‌جا چند گیاه مفید برای کاهش درد مفاصل را معرفی کردیم. در ادامه به چند روش دیگر برای کاهش درد زانو می‌پردازیم.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول فیتوآرتریت گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کپسول فیتوآرتریت

شرکت گل دارو کپسول فیتوآرتیت را برای درمان خشکی، درد و سفتی مفاصل ناشی از التهاب روماتیسمی تولید کرده است. این کپسول محتوی عصاره خشک زرد چوبه، کندر، عصاره خشک زنجبیل و عصاره گیاه پنجه گربه (Cats claw) می‌باشد.

پماد کاپسایسین برای درد زانو

کاپسایسین ترکیب فعال موجود در فلفل تند یا چیلی است که پماد، لوسیون و چسب‌های پوستی آن می‌توانند درد را تسکین دهند.

کاپسایسین دلیل احساس سوزش یا تندی مربوط به فلفل‌های چیلی است و برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده، سلول‌های عصبی را از مواد شیمیایی که پیام درد را به مغز می‌فرستند، خالی می‌کند. 

یک گزارش در سال ۲۰۱۴، شواهد محکمی یافت که کاپسایسین برای تسکین درد آرتروز مؤثر است. با این حال، محصولات کاپسایسین فقط تسکین موقتی ایجاد می‌کنند. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که چند بار در روز از این محصولات استفاده شود.

به خاطر داشته باشید قبل از استفاده از محصولات کاپسایسین، مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید. همچنین از استفاده از این محصولات روی پوست خراشیده یا زخمی خودداری کنید.

شما می‌توانید برای تهیه پماد فلفل قرمز (کاپسایسین) بهساز دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید کرم فلفل (کاپسایسین)

پماد کاپسیاسین شرکت بهساز دارو، یک پمادکاملاً گیاهی حاوی فلفل قرمز و زنجبیل بوده و برای رفع گرفتگی و کشیدگی عضلات و آسیب دیدگی‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسانس‌ها برای درمان درد زانو

اسانس‌ها که به آن‌ها روغن‌های فرار نیز می‌گویند، عصاره‌های غلیظ گیاهی هستند که با روش های مختلفی از جمله تقطیر و استخراج با حلال به دست آمده و به شکل روغن می‌باشند. این اسانس‌های روغنی که در طب جایگزین مدرن نیز محبوبیت دارند، قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اسانس‌های روغنی یک جزء کلیدی آروماتراپی یا رایحه‌درمانی هستند. مشخص شده در آروماتراپی، رایحه این محصولات گیاهی سیگنال‌هایی را برای تسکین درد به مغز می‌فرستد و مخصوصا می‌تواند برای تسکین درد التهاب مفصل مفید باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، چگونگی تاثیر این نوع رایحه درمانی با اسانس‌ها را بر درد ناشی از آرتروز زانو بررسی کرد. در یک مطالعه، ۹۰ نفر به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که ماساژ آروماتراپی با اسانس روغنی اسطوخودوس دریافت کردند، گروه پلاسیبو یا دارونما که ماساژ با روغن بادام دریافت کردند، و گروه کنترل که ماساژی دریافت نکردند.

درمان با اسانس روغنی در گروه اول (در مقایسه با دو گروه دیگر)، درد ناشی از آرتروز زانو را به‌طور قابل توجهی کاهش داد. 

گیاه همیشه بهار کوهی یا آرنیکا نیز گیاه محبوبی است که از اسانس روغنی آن برای تسکین درد استفاده می‌شود. این گیاه در آمریکای شمالی و اروپا یافت می‌شود و روغن استخراج‌شده از آن برای کاهش درد آرتروز پیشنهاد شده‌است.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موضعی

 داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) داروهای ضد درد رایجی هستند که برای مشکلاتی مانند تاندونیت (التهاب تاندون) و آرتریت (التهاب مفصل) و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها به صورت بدون نسخه قابل تهیه هستند.

 داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موضعی برای تسکین درد مفصل تجویز می‌شوند. این داروهای ضد درد موضعی در اشکال مختلف مانند ژل و کرم موجود هستند و تجویز آن‌ها برای تسکین درد زانو ناشی از آرتروز متداول است.

استفاده از داروهای موضعی
داروهای ضد درد موضعی در اشکال مختلف مانند ژل و کرم موجود هستند و تجویز آن‌ها برای تسکین درد زانو ناشی از آرتروز متداول است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص ضد التهاب مفاصل از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص ضد التهاب مفاصل

ویتامین E برای درد زانو

یک بررسی در سال ۲۰۱۸، دریافت که مکمل ویتامین E به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند برای درد زانو مفید باشد. نویسندگان این بررسی نتیجه گرفتند که ویتامین E می‌تواند با بهبود استرس اکسیداتیو و التهاب مفصل، پیشرفت آرتروز را به تاخیر بیاندازد. با این حال به گفته آن‌ها، به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

متیل سولفونیل متان (MSM) برای کاهش درد زانو

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که این ترکیب مسکن می‌تواند برای درد زانو مفید باشد. یک مطالعه بر روی ۵۰ مرد و زن ۴۰ تا ۷۶ ساله نشان داد که مصرف ۳ گرم متیل سولفونیل متان دو بار در روز درد زانو و عملکرد فیزیکی آن را بهبود بخشید. به گفته محققان مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

قبل از مصرف هر دارویی برای درد زانوی خود برای اطلاع از تداخلات احتمالی با سایر مکمل‌ها و داروها، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص یونی فلکس uniflex لیبرتی سوئیس (برای کاهش قابل توجه دردهای مفصلی) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص یونی فلکس (uniflex)

قرص یونی فلکس لیبرتی سوئیس یک داروی موثر جهت پیشگیری از آرتریت است که دردهای مفصلی و دردهای ناشی از آرتریت را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این محصول دارای فرمولاسیونی متشکل از کلسیم، متیل سولفونیل متان (MSM)، منیزیم، روی، ویتامین D3 و ویتامین K1 است.

سایر روش‌های درمان درد زانو

تا این‌جا با درمان درد زانو با گیاهان دارویی و سایر مکمل‌ها آشنا شدیم. شما می‌توانید برای درمان درد زانوی خود روش‌های زیر را نیز امتحان کنید.

استفاده از درمان‌های سرد یا گرم

استفاده از روش‌های درمانی گرم و سرد می‌تواند به کاهش درد مفصل ناشی از آرتریت کمک کند. به گفته روماتولوژیست‌ها معمولا کمپرس گرم یا چسب‌های گرم کننده، برای زانو درد ناشی از آرتروز بهترین عملکرد را دارند؛ اما در برخی از افراد سرما بهتر درد را کاهش می‌دهد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک درمان جایگزین متداول برای تسکین درد زانو است. با وجود این‌که انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد، اما یک ماساژ ساده با دست یا ابزار ماساژ توسط خودتان نیز می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

ماساژدرمانی برای درد زانو
ماساژ درمانی یک درمان جایگزین متداول برای تسکین درد زانو است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می‌تواند برای درک چگونگی عملکرد زانو و محل دقیق درد به شما کمک کند و ممکن است از درمان دستی و ماساژ، امواج فراصوت برای درمان اسپاسم و تحریک الکتریکی استفاده نماید.

سبک زندگی مناسب برای کاهش درد زانو

شما می‌توانید با استفاده از موارد زیر در سبک زندگی خود، به کاهش زانو درد کمک کنید:

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی کامل که سرشار از غذاهای گیاهی، ماهی، غلات کامل، مغزها و لوبیاهاست می‌تواند به مدیریت علائم آرتریت و درد کمک کند.

نشان داده شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای، روغن ماهی، چای سبز، ادویه‌ها و سبزی‌ها باعث کاهش التهاب و سفتی صبحگاهی مفاصل می‌شوند. 

ورزش

یک بررسی در سال ۲۰۱۳، نشان می‌دهد که ورزش‌های درمانی مانند تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی، شنا و برخی از تمرینات دیگر برای رفع التهاب، تقویت مفاصل و تقویت زانوها کاملا موثر هستند.

تای چی

این تمرین ذهنی-بدنی شامل تمرینات آهسته، مدیتیشن و تنفس ریتمیک است. نشان داده شده‌است که تای چی به بهبود درد زانو و آرتریت کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که این تمرین در افراد مبتلا به آرتروز، درد زانو را کاهش می‌دهد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی می‌تواند برای جسم و روان مفید باشد. می‌توان از موسیقی درمانی همراه با تکنیک‌های فیزیوتراپی استفاده کرد. همچنین موسیقی به تسکین درد و استرس کمک می‌کند.

کاهش استرس

پیدا کردن راهی برای کاهش استرس روانی می‌تواند به کاهش درد جسمی کمک کند. برای کاهش استرس می‌توان از ورزش، گوش دادن به موسیقی و مدیتیشن استفاده نمود. استرس بر قسمتی از مغز که سیگنال‌های عصبی را به بدن (از جمله زانوها) می‌فرستد، اثر می‌گذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی روش‌هایی برای کاهش درد زانو و درمان درد زانو با گیاهان دارویی پرداختیم. زانو درد می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره اثر بگذارد و باعث ایجاد اختلال در آن‌ها شود. 

در صورتی که درد زانو دارید باید برای درمان آن اقدام کنید، مخصوصا اگر این درد ناشی از آرتروز باشد. 

مانند هر مشکل دیگری بهتر است در مورد راه‌های درمان درد زانو نیز با پزشک خود صحبت کنید. همچنین قبل از مصرف هر دارو یا مکملی، برای اطمینان از مناسب بودن آن برای خودتان با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص، پماد و اسپری ضد درد گیاهی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع قرص، پماد و اسپری ضد درد گیاهی

منابع: سایت‌های verywellhealth و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره