قرص نوروبیون برای لاغری تاثیر دارد؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از مراجعه به پزشک به دلایلی همچون سرماخوردگی، ضعف و مواردی از این قبیل، برای شما آمپول نوروبیون تجویز شود. نوروبیون نام برندی از مکمل‌های حاوی ویتامین‌های گروه B است که اکثر ما فرم تزریقی آن را می‌شناسیم. اما نوروبیون به فرم خوراکی و به صورت قرص نیز به بازار ارائه می‌شود که به دلیل راحتی در تهیه و مصرف، طرفداران خود را دارد. در مورد این محصولات سوالات زیادی پرسیده می‌شود که یکی از آن‌ها درباره تاثیر قرص نوروبیون برای لاغری است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

قرص نوروبیون چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد اینکه قرص نوروبیون چیست و چه ترکیباتی دارد صحبت کنیم. در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا قرص نوروبیون برای لاغری می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر. همانطور که گفتیم نوروبیون نام برندی از مکمل‌های ویتامین B است که در دو فرم تزریقی و خوراکی تولید می‌شود. به طور معمول نوروبیون حاوی ویتامین‌های B1، B6 و B12 است. البته در برخی فرم‌های مکمل‌های نوروبین مانند ویال خوراکی نوروبیون در کنار این سه ویتامین B، سایر ویتامین‌های این گروه مانند B2، B3 و B7 نیز به ترکیبات اضافه می‌شوند.

اما فرم خوراکی این مکمل یعنی قرص نوروبیون که در این مقاله مورد بحث ما می‌باشد، از سه ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) تشکیل شده است. افرادی که به هر دلیلی امکان استفاده از آمپول نوروبیون را ندارند، می‌توانند از فرم خوراکی آن استفاده کنند.

ترکیبات قرص نوروبیون

برای اینکه بهتر بتوانیم تاثیرگذاری قرص نوروبیون برای لاغری را ارزیابی کنیم، لازم است ترکیبات آن را به طور دقیق بشناسیم. ویتامین‌های B1، B6، B12 برای سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی ضرورت دارند. در واقع نام‌گذاری این محصول به همین دلیل بوده و نورو (neuro) از کلمه نوروتروپیک برگرفته شده است. منظور از نوروتروپیک ویتامین‌هایی است که برای سلامت سیستم عصبی لازم هستند. در ادامه خواص سه ویتامین موجود در قرص نوروبیون را بیان می‌کنیم:

ویتامین B1

ویتامین ب۱ انرژی لازم برای سلول‌های عصبی را فراهم می‌کند تا عملکرد آن‌ها را ارتقاء دهد. این ویتامین در سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین و کربوهیدرات موجود در غذا موثر است. علاوه بر این ویتامین B1 می‌تواند نقش حمایت‌کننده سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن را داشته باشد.

ویتامین B6

دیگر ویتامین موجود در قرص نوروبیون ویتامین B6 است. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی بدن ایفا می‌کند. همچنین در تنظیم فعالیت هورمون‌ها، تنظیم سطح گلوکز خون و تشکیل هموگلوبین نیز موثر است.

ویتامین B12

اما ویتامین ب۱۲ که در مکمل‌های نوروبیون اهمیت بالایی دارد، در عملکرد سالم اعصاب نقش دارد. این ویتامین به تولید گلبول‌های خون کمک می‌کند. در واقع ویتامین B12 می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و خلق و خو را بهتر کند. همچنین علائم آلرژی، خستگی و افسردگی را رفع کند.

قرص نوروبیون برای چیست؟

مورد مصرف اصلی قرص نوروبیون و محصولات مشابه آن، جلوگیری یا درمان کمبود ویتامین‌های B است. کمبود این ویتامین‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که به اندازه کافی آن‌ها را دریافت نکنید و یا بدن شما برای جذب آن‌ها مشکل داشته باشد. به طور مثال در افراد بالای ۵۰ سال معمولا جذب برخی از ویتامین‌ها در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و از همین رو به مصرف مکمل‌ها احتیاج پیدا می‌کنند. همچنین در افراد گیاهخوار یا وگان نیز احتمال بروز کمبود ویتامین‌های ب، به خصوص ویتامین ب۱۲ وجود دارد. به علاوه، بیماران مبتلا به کم خونی شدید، ضعف، خستگی شدید و یا دوران نقاهت پس از عمل جراحی نیز ممکن است طبق صلاحدید پزشک توصیه شود از این مکمل‌ها استفاده کنند.

مشابه قرص نوروبیون، محصولات دیگری نیز در بازار وجود دارد که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های گروه B هستند. این فرآورده‌ها توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند. به عنوان مثال قرص نورودینون ویتاول، یکی از معروف‌ترین انواع قرص نوروبیون است و حاوی ویتامین‌های B1، B6 و B12 می‌باشد. شما می‌توانید این قرص را از طریق لینک زیر خریداری کنید:

خرید قرص نورودینون

قرص نورودینون برای چیست

خواص قرص نوروبیون برای بدن

در این بخش از مقاله به بررسی خواص قرص نوروبیون می‌رسیم، تا ببینیم آیا از قرص نوروبیون برای لاغری نیز استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم اصلی‌ترین فایده قرص نوروبیون و سایر مکمل‌های مشابه آن، تامین ویتامین‌های گروه B و جلوگیری از کمبود آن‌ها است. این ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در بسیاری از فعالیت‌های داخلی بدن ایفا می‌کنند.

از مهم‌ترین موارد مصرف قرص نوروبیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • حفظ سلامت عضلانی
  • بهبود متابولیسم، رشد و عملکرد سلول‌ها
  • تامین کمبود ویتامین B1 ، B6 و B12 در بدن
  • تقویت سیستم گوارش
  • کنترل ریزش مو

قرص نوروبیون برای لاغری

تا اینجا با قرص نوروبیون، ترکیبات آن و خواص این مکمل به خوبی آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم رابطه قرص نوروبیون و لاغری را بررسی کنیم. پاسخ به این سوال که آیا قرص نوروبیون برای لاغری تاثیر دارد یا خیر، ممکن است کمی مبهم باشد. چرا که ویتامین‌های گروه B موجود در این قرص از یک طرف در بهبود سوخت و ساز موثرند و از طرف دیگر در برخی افراد باعث افزایش اشتها می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B خصوصا ویتامین ب۱ در روند متابولیسم بدن و تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی نقش مهمی دارند. از همین رو کمبود آن‌ها سوخت و ساز بدن را به هم می‌زند. زمانی که مقدار مورد نیاز و کافی از ویتامین‌های گروه B را دریافت می‌کنیم، روند متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها بهبود پیدا می‌کند. اما از طرف دیگر، یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین‌های B کاهش اشتها است، لذا تامین آن‌ها می‌تواند به بازگشت اشتهای طبیعی کمک کرده و کمی باعث زیاد شدن اشتها شود.

با توجه به مطالب گفته شده، نمی‌توان از قرص نوروبیون برای لاغری و با هدف کاهش وزن استفاده کرد. این مکمل در جهت بهبود عملکرد سیستم عصبی و حفظ سلامتی عضلات تجویز می‌شود. در برخی افراد ممکن است باعث افزایش اشتها و مقدار کمی افزایش وزن شود. اما به طور کلی به روند سوخت و ساز صحیح بدن نیز کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون

بهتر است با پزشک خود در مورد روش مصرف قرص نوروبیون مشورت کنید. شما می‌توانید روزانه یک عدد قرص نوروبیون را مصرف کنید. ویتامین‌های B محلول در آب هستند، به این معنی که اگر ویتامین اضافی وارد بدن شود، بدن می‌تواند آن را دفع کند. از همین رو مصرف مکمل‌های ویتامین B در اغلب موارد عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند.

با این حال تاکید می‌کنیم در صورت تمایل به مصرف طولانی‌مدت مکمل نوروبیون و محصولات مشابه آن، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. بهترین زمان مصرف قرص نوروبیون همراه با غذا و یا بعد از غذا توصیه می‌شود.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی قرص نوروبیون که فرم خوراکی آمپول نوروبیون است، اختصاص یافت. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درمورد این مکمل تغذیه‌ای و نکات مصرف آن به دست بیاورید. همچنین به یکی از سوالات پرتکرار شما پاسخ دادیم که قرص نوروبیون برای لاغری نیز تاثیرگذار است یا خیر.

در لینک زیر لیستی از انواع مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، آورده شده است. شما می‌توانید برای خرید بهترین قرص تقویتی بدن از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید بهترین قرص تقویتی بدن

سوالات متداول

قرص نوروبیون را چند روز یکبار بخوریم؟

میزان مصرف این قرص را پزشک شما تعیین خواهد کرد و به شدت کمبود ویتامین‌های B در بدن شما و مورد مصرف آن بستگی دارد. اما به طور کلی مصرف روزانه یک عدد قرص نوروبیون برای کسانی که دچار کمبود ویتامین B هستند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

قرص نوروبیون برای چاقی موثر است؟

قرص نوروبیون یک مکمل چاقی یا افزایش وزن نیست. ولی مصرف این قرص می‌تواند در افرادی که به دلیل کمبود ویتامین‌های B دچار کم اشتهایی شده‌اند، باعث برگشت اشتهای طبیعی آن‌ها شود. و از این طریق مصرف این قرص در برخی افراد ممکن است باعث کمی افزایش وزن شود.

قیمت قرص نوروبیون خارجی چقدر است؟

قرص نوروبیون در برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. یکی از انواع آن، قرص نورودینون ویتال است که نسخه ایرانی نوروبیون بوده و فروش بالایی دارد. این محصول قیمت مناسبی نسبت به نمونه‌های خارجی آن دارد که جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید آن می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط