عوارض قرص استئوکینون
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کلسیم نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند. این ماده معدنی برای سلامت اعصاب، سلول‌ها، عضلات و استخوان‌ها ضروری است. قرص استئوکینون هولیستیکا (osteo quinone) یکی از مکمل های کلسیم پرطرفدار موجود در بازار است که با ترکیبات ویژه خود، جذب کلسیم بالایی را در بدن به همراه دارد. این مکمل خواص زیادی دارد، از جمله این که به جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌خواهیم عوارض قرص استئوکینون را که ممکن است در برخی از افراد به وجود آید، بررسی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قرص استئوکینون چیست؟

قبل از این که به بررسی عوارض قرص استئوکینون بپردازیم، خوب است ابتدا با این مکمل محبوب و ترکیباتش بیشتر آشنا شویم. قرص استئوکینون هولیستیکا یک مکمل کلسیم جامع و غنی است که به افزایش تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف این قرص می‌تواند نیازهای روزانه به کلسیم، ویتامین K2 و ویتامین D3 را تأمین کرده و به کاهش اختلالاتی مانند پوکی استخوان، افزایش فشار خون و عدم هماهنگی ریتم قلبی کمک نماید.

جدول ترکیبات قرص استئوکینون (به ازای یک قرص) را در زیر مشاهده می‌کنید.

مواد موثره مقدار در یک قرص
کلیسم کربنات ۶۲۵ میلیگرم
ویتامین D۳ ۲۰۰ واحد بین المللی
ویتامین K۲-۷ ۴۵ میکروگرم

همانطور که مشاهده می‌کنید، ترکیبات این قرص شامل ویتامین‌ها و ماده معدنی کلسیم است که مصرف میزان کافی آن‌ها برای بدن ضروری می‌باشد. با این حال هر مکمل یا دارویی ممکن است عوارض احتمالی به همراه داشته باشد؛ پس از بررسی مکانیسم اثر و خواص این مکمل، درباره عوارض قرص استئوکینون صحبت می‌کنیم.

خرید قرص استئوکینون

مکانیسم اثر قرص استئوکینون

قرص استئوکینون با داشتن فرمول ترکیباتش، جذب کلسیم را افزایش داده است. وجود ویتامین D3 و ویتامین K2 در این قرص، عملکرد کلسیم در بدن را بهبود می‌بخشد. به عبارتی دقیق‌تر، ویتامین D3 موجود در استئوکینون جذب کلسیم را بهبود می‌دهد و ویتامین K2 با فعال‌سازی پروتئین جاذب کلسیم (استئوکلسین)، به جذب این ماده معدنی به استخوان کمک می‌کند. در واقع کلسیم به سمت توده‌های استخوانی هدایت شده و متراکم شدن آن‌ها را نتیجه می‌دهد. به این ترتیب این قرص می‌تواند از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری کند.

از طرفی ویتامین K2 از رسوب کلسیم در رگ ها جلوگیری می‌کند، به همین دلیل قرص استئوکینون به مکمل کلسیم بدون رسوب هم معروف است. در کل، ویتامین K اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت استخوان‌ها دارد و به تنظیم جریان کلسیم در بدن کمک می‌کند. 

خواص قرص استئوکینون

وجود کلسیم کافی برای ایجاد اختلاف یونی و شروع انقباض ماهیچه ضروری است. همچنین تحقیقات متعددی نشان داده است که کلسیم ماهیچه‌‌های دور عروق خونی را به فاز استراحت برده و فشار خون را کاهش می‌دهد. حضور کلسیم برای تنظیم ریتم قلب نیز واجب است. قرص استئوکینون به انقباضات ماهیچه‌ای نیز نظم می‌دهد. به طور خلاصه کاربردها و خواص قرص استئوکینون به صورت زیر است:

  • مناسب برای افراد مبتلا به کمبود ویتامین K2 ،D3 و کلسیم
  • بهبود جذب کلسیم به استخوان و استحکام استخوان ها و سلامت آن ها
  • جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ ها به کمک ویتامین K2 و D3
  • کمک به انقباض ماهیچه ها
  • بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی
  • تسریع ترمیم شکستگی استخوان
  • پیشگیری از پوکی استخوان (خصوصا در مصرف کنندگان داروهای کورتونی)
  • مناسب برای مادران باردار و شیرده (زیر نظر پزشک)
  • کاهش دردهای استخوانی
  • مناسب سنین رشد و نمو
  • پیشگیری از ایجاد پوکی استخوان پس از یائسگی
ویتامین D3 و ویتامین K2 برای جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ ها
ویتامین K2 و D3 موجود در استئوکینون به جذب موثرتر کلسیم در استخوان کمک کرده و از رسوب کلسیم در رگ ها جلوگیری می‌کند.

حال که با قرص کلسیم استئوکینون هولیستیکا و خواص آن بیشتر آشنا شدید، در بخش بعدی به موضوع اصلی مقاله یعنی عوارض قرص استئوکینون میپردازیم.

عوارض قرص osteo چیست؟

اگر دوز مصرفی توصیه‌شده را رعایت کنید، قرص استئوکینون (osteo quinone) احتمالا عوارضی نخواهد داشت. اما در برخی از افراد، مصرف مکمل کلسیم، یا ویتامین D و ویتامین K، می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی که ممکن است با مصرف قرص استئوکینون رخ دهد، شامل یبوست یا دل درد است. به یاد داشته باشید که اگر پزشک برای شما قرص استئوکینون را تجویز کرده‌است، یعنی تشخیص داده‌است که مزایای این مکمل از ریسک‌ها یا عوارض آن بیشتر است. با این حال اگر هر یک از این عارضه‌ها با گذشت زمان از بین نرفت یا شدیدتر شد، حتما به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

بسیاری از افراد مصرف کننده این مکمل هیچ‌گونه عوارض جدی‌ای تجربه نمی‌کنند. در صورتی که هر یک از عوارض جدی مانند تهوع یا استفراغ، از دست دادن اشتها، کاهش وزن غیرمعمول، تغییر خلق و خو، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر حجم ادرار)، درد استخوان یا عضله، سردرد، افزایش تشنگی، ضعف، خستگی و یا تپش قلب تند را تجربه کردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین ممکن است به ترکیبات قرص استئوکینون یعنی کلسیم کربنات (یا املاح دیگر کلسیم)، ویتامین D و ویتامین K حساسیت داشته باشید. در این صورت با مصرف این قرص، عوارض ناشی از حساسیت را ممکن است تجربه کنید. اگر چنین شرایطی دارید، بهتر است کلسیم لازم را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید و یا با پزشک خود مشورت کنید.

توجه کنید که مصرف میزان بیش از حد از هر ماده مفیدی (مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری)، می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین دوز مصرفی توصیه‌شده توسط پزشک یا بروشور محصول را خودسرانه تغییر ندهید.

به طور کلی نیز برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عوارضی بهتر است قبل از شروع مصرف قرص استئوکینون، با پزشک متخصص خود در مورد شرایط بدن، مشکلات و سوابق دارویی خود مشورت کنید. پزشک برای شما دوز مورد نیاز این مکمل را تعیین کرده و توصیه‌های لازم جهت جلوگیری از تداخل دارویی را به شما گوشزد می‌کند. (مثلا قرص استئوکینون با داروهای ضد انعقاد خون تداخل دارد و اگر این قرص‌ها را مصرف می‌کنید، لازم است به این نکته توجه کنید.)

عوارض مصرف بیش از حد ترکیبات قرص استئوکینون

مصرف مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین K و ویتامین D مانند قرص استئوکینون هولیستیکا به طور معمول برای تقویت سلامت استخوان و جلوگیری از مشکلات مرتبط با استخوان، مانند کاهش چگالی استخوان (استئوپروز) و شکستگی استخوان، مفید است. اما ممکن است مصرف بیش از حد این مکمل‌ها به عوارض منفی منجر شود. برخی از عوارض ممکن عبارتند از:

۱. افزایش سطح کلسیم در خون (هیپرکلسمی): مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شود که ممکن است علائمی مانند تغییرات در تنفس، تشنج، تهوع و استفراغ، ادرار کم و مشکلات گوارشی ایجاد کند.

۲. سنگ کلیه: مصرف زیاد کلسیم ممکن است سبب تشکیل سنگ‌های کلیه شود، که می‌تواند علائمی مانند درد کمری و مشکلات ادراری ایجاد کند.

۳. اثرات منفی بر کلیه: مصرف بیش از حد کلسیم ممکن است بر روی عملکرد کلیه‌ها تأثیر منفی داشته باشد.

۴. عوارض گوارشی: برخی از افراد ممکن است مشکلات گوارشی نظیر تهوع، استفراغ، یا اسهال به علت مصرف بیش از حد کلسیم را تجربه کنند.

۵. تداخلات دارویی: مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم ویتامین K و ویتامین D ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشد. بنابراین، در صورت مصرف همزمان داروها، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف قرص osteo quinone

طریقه مصرف قرص استئوکینون روزانه ۱ الی ۲ عدد قرص همراه غذا و یک لیوان آب، یا مطابق دستور پزشک است. همچنین توجه کنید که:

  • در بیمارانی که داروی وارفارین مصرف می کنند با مشورت و کنترل تست های انعقادی مصرف روزانه ۵۰ میکروگرم ویتامین K بلامانع است.
  • در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک خود مشورت نمایید.
  • بهتر است بین مصرف این مکمل با داروهای دیگر ۲ الی ۴ ساعت فاصله داشته باشد.

خرید قرص استئوکینون

جمع بندی

در این مقاله با قرص کلسیم استئوکینون هولیستیکا آشنا شدید. همچنین درباره عوارض قرص استئوکینون و عواقب احتمالی مصرف بیش از اندازه این مکمل صحبت کردیم. برای تهیه انواع بهترین قرص برای تقویت استخوان و مکمل های استخوان ساز مانند استئوکینون به داروخانه آنلاین مفیدطب که مرجع معتبر فروش اینترنتی دارو است، مراجعه کنید.

مشاهده و خرید مکمل های استخوان ساز

سوالات متداول

قرص استئوکینون برای چی خوبه؟

قرص استئوکینون برای جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش استحکام استخوان ها تولید شده‌است. به علاوه در کنار این ویژگی‌ها، مصرف این قرص، به بهبود انقباض ماهیچه ها، بهبود ریتم ضربان قلب، کاهش فشار خون، بهبود روند انعقاد خون و پیشگیری از رسوب کلسیم در رگ ها نیز کمک می‌کند.

طریقه مصرف قرص استئو چگونه است؟

قرص کلسیم استئوکینون هولیستیکا را روزانه یک تا دو عدد بعد از غذا و با یک لیوان آب میل کنید. اگر پزشک دستور دیگری داده است، توصیه او ارجحیت دارد.

  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و