آیا نعناع فلفلی برای لاغری مفید است؟ خواص نعناع فلفلی برای سلامتی

نعناع فلفلی برای لاغری
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

نعناع فلفلی گیاه معطری است که از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی به وجود می‌آید. این گیاه برای افزودن عطر یا طعم به برخی از خوراکی‌ها، لوازم آرایشی، صابون‌ها، خمیر دندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، این گیاه خوش عطر و طعم دارای خواصی برای سلامتی نیز هست. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی خواص نعناع فلفلی از جمله فایده نعناع فلفلی برای لاغری می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خواص نعناع فلفلی

آیا خواص نعناع فلفلی برای سلامتی را می‌شناسید؟ نعناع فلفلی (peppermint) گیاهی معطر از خانواده نعناع است که ترکیبی از نعناع آبی (watermint) و نعناع دشتی (spearmint) می‌باشد. این گیاه، بومی اروپا و آسیاست و هزاران سال است که به خاطر طعم نعنایی خوشایند و فوایدش برای سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نعناع فلفلی به عنوان طعم‌دهنده به برخی از خوراکی‌ها افزوده می‌شود. همچنین بسیاری از افراد از دمنوش نعناع فلفلی به عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین استفاده می‌کنند.

برگ‌ نعناع فلفلی حاوی چندین اسانس روغنی (روغن ضروری یا اساسی) از جمله منتول، منتون و لیمونن است. خاصیت خنک کنندگی و رایحه شاخص نعناع فلفلی ناشی از منتول است.

افراد از دمنوش نعناع فلفلی برای طعم مطبوع و خوشایندش استفاده می‌کنند، اما این دمنوش می‌تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. لازم به ذکر است که خود دمنوش نعناع فلفلی به ندرت مورد بررسی علمی قرار گرفته، اما مطالعاتی بر روی عصاره‌ نعناع فلفلی انجام شده است. 

در ادامه به خواص دمنوش و عصاره نعناع فلفلی از جمله فایده نعناع فلفلی برای لاغری می‌پردازیم. 

خواص دمنوش نعناع فلفلی برای لاغری

احتمالا تا حالا درباره خواص دمنوش نعناع فلفلی برای لاغری شنیده‌اید. دمنوش نعناع فلفلی به طور طبیعی بدون کالری است و طعمی شیرین و خوشایند دارد که باعث می‌شود انتخابی هوشمندانه برای کاهش وزن باشد.

با این حال، تحقیقات زیادی درباره اثرات دمنوش نعناع فلفلی بر وزن وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است روغن نعناع فلفلی باعث کاهش احساس گرسنگی شود که این مسئله به کمتر غذا خوردن کمک می‌کند و احتمالا منجر به کاهش وزن می‌شود.

در یک مطالعه کوچک بر روی ۱۳ فرد سالم، مصرف یک کپسول روغن نعناع فلفلی منجر به کاهش اشتها شد (در مقایسه با عدم مصرف نعناع فلفلی).

از طرف دیگر، یک مطالعه حیوانی نشان داد موش‌هایی که عصاره نعناع فلفلی دریافت نمودند، نسبت به گروه کنترل، وزن بیشتری اضافه کردند. بنابراین در مورد اثر نعناع فلفلی برای لاغری به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قرص فلوردو حاوی شش گیاه دارویی یعنی سیاه توسه، نعناع فلفلی، ختمی، چای سبز، علف طلایی و انجدان است و برای لاغری استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه قرص لاغری فلوردو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید فلوردو از مفیدطب

این محصول یک قرص لاغری گیاهی قوی است که از طریق مکانسیم‌های مختلفی مانند کاهش جذب قند و رفع اشتهای کاذب به از بین رفتن چربی‌های زائد بدن و لاغر شدن کمک می‌کند. همچنین مصرف این قرص باعث بهبود عملکرد روده و معده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش نعناع فلفلی برای لاغری

شما می‌توانید برای استفاده از نعناع فلفلی، جوشانده آن را تهیه کنید. برای تهیه چای یا جوشانده نعناع فلفلی برای لاغری به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۱ قاشق چایخوری نعناع فلفلی تازه خرد شده
  • ۱ لیوان آب

طرز تهیه جوشانده نعناع فلفلی:

  • آب و نعناع فلفلی خرد شده را در یک قابلمه بریزید.
  • آن را روی شعله قرار دهید و اجازه دهید ۵ تا ۷ دقیقه بجوشد.
  • جوشانده را صاف کنید و در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه نمایید.

روغن نعناع فلفلی برای سردرد

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان شل کننده عضلات و مسکن عمل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش برخی از انواع سردرد شود. منتول موجود در روغن نعناع فلفلی، جریان خون را افزایش می‌دهد و احساس خنکی ایجاد می‌کند که احتمالا باعث کاهش درد می‌شود.

در یک مطالعه بالینی تصادفی بر روی ۳۵ فرد مبتلا به میگرن، استفاده موضعی از روغن نعناع فلفلی روی پیشانی و شقیقه‌ها، پس از دو ساعت درد را به طور قابل توجهی کاهش داد (در مقایسه با پلاسیبو).

یک مطالعه دیگر بر روی ۴۱ نفر، نشان داد استفاده از روغن نعناع فلفلی روی پیشانی به اندازه ۱۰۰۰ میلی‌گرم استامینوفن، برای سردرد موثر است.

با وجود اینکه عطر دمنوش نعناع فلفلی ممکن است به آرامش عضلات و بهبود سردرد کمک کند، هیچ مدرک علمی برای تایید این اثر وجود ندارد. با این حال استفاده از روغن نعناع فلفلی روی شقیقه‌ها می‌تواند به بهبود سردرد کمک کند.

روغن نعناع فلفلی برای سردرد
از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان شل کننده عضلات و مسکن عمل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش برخی از انواع سردرد شود.

نعناع فلفلی برای سندرم روده تحریک پذیر

نعناع فلفلی می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه را تسکین دهد. 

مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که نعناع فلفلی سیستم گوارشی را آرام می‌کند و می‌تواند درد را کاهش دهد. همچنین از انقباض ماهیچه‌های صاف جلوگیری می‌کند که این مسئله می‌تواند اسپاسم روده را برطرف نماید. 

مروری بر ۹ مطالعه بر روی ۹۲۶ فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که حداقل دو هفته تحت درمان با روغن نعناع فلفلی قرار گرفتند، نتیجه گیری نمود که نعناع فلفلی در تسکین علائم IBS به طور قابل توجهی بهتر از پلاسیبو عمل می‌کند.

در مطالعه‌ای بر روی ۷۲ فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، کپسول روغن نعناع فلفلی، بعد از چهار هفته علائم IBS را ۴۰ درصد کاهش داد. این کاهش علائم در افرادی که پلاسیبو مصرف کرده بودند تنها ۲۴.۳ درصد بود.

علاوه بر این، یک بررسی بر ۱۴ آزمایش بالینی بر روی حدود ۲۰۰۰ کودک، نشان می‌دهد نعناع فلفلی دفعات، مدت و شدت درد شکم را کاهش می‌دهد.

همچنین در مطالعه‌ای بر روی ۲۰۰ فرد تحت شیمی درمانی برای سرطان، استفاده از کپسول حاوی روغن نعناع فلفلی بروز و شدت تهوع و استفراغ را کاهش داد.

در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای درباره دمنوش نعناع فلفلی و گوارش وجود ندارد، اما ممکن است این دمنوش نیز بتواند اثرات مشابهی داشته باشد.

نعناع فلفلی برای خوشبو شدن دهان

استفاده از نعناع فلفلی در خمیردندان، دهانشویه و آدامس متداول است. نعناع فلفلی علاوه بر اینکه عطر مطبوعی دارد، دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست که به از بین بردن میکروب‌هایی که باعث ایجاد پلاک دندان می‌شوند، کمک می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث بهبود بوی دهان شود.

در یک مطالعه، بوی بد دهان در افرادی که تحت جراحی ستون فقرات قرار گرفته بودند و از محلول شستشوی حاوی روغن نعناع فلفلی، درخت چای و لیمو استفاده نمودند، بهبود یافت (در مقایسه با افرادی که از این روغن‌ها استفاده نکرده بودند). 

در یک مطالعه دیگر، بوی دهان در دختران دانش آموزی که دهانشویه نعناع فلفلی دریافت کرده بودند پس از یک هفته بهبود یافت (در مقایسه با گروه کنترل).

با وجود اینکه هیچ شواهدی از مطالعات علمی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن دمنوش نعناع فلفلی اثر مشابهی دارد، نشان داده شده ترکیبات موجود در نعناع فلفلی بوی دهان را بهبود می‌بخشند.

نعناع فلفلی برای خوشبو شدن دهان
استفاده از نعناع فلفلی در خمیردندان، دهانشویه و آدامس متداول است.

نعناع فلفلی برای حساسیت فصلی

نعناع فلفلی حاوی رزمارینیک اسید است. این ترکیب گیاهی در رزماری و گیاهان خانواده نعناع وجود دارد. رزمارینیک اسید با کاهش علائم واکنش‌های آلرژیک از جمله آبریزش بینی، خارش چشم و آسم مرتبط است.

در یک مطالعه تصادفی ۲۱ روزه بر روی ۲۹ فرد مبتلا به حساسیت فصلی، خارش چشم و سایر علائم در افرادی که مکمل خوراکی حاوی رزمارینیک اسید مصرف نمودند، کمتر شد (نسبت به گروه پلاسیبو).

با وجود اینکه هنوز مشخص نیست که آیا میزان رزمارینیک اسید موجود در نعناع فلفلی برای اثرگذاری بر آلرژی کافی است یا خیر، برخی شواهد نشان می‌دهند که نعناع فلفلی می‌تواند آلرژی را تسکین دهد.

در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، عصاره نعناع فلفلی علائم آلرژی از جمله عطسه و خارش بینی را کاهش داد. 

نعناع فلفلی برای احتقان سینوس

نعناع فلفلی دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی است و به همین دلیل دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند با گرفتگی یا احتقان سینوسی ناشی از عفونت، سرماخوردگی و آلرژی مبارزه کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد منتول که یکی از ترکیبات فعال نعناع فلفلی است، دریافت جریان هوا را در حفره بینی بهبود می‌بخشد. بنابراین بخار دمنوش نعناع فلفلی به احساس راحتی در تنفس کمک کند.

اگرچه اثرات دمنوش نعناع فلفلی بر احتقان بینی مورد مطالعه قرار نگرفته، اما شواهد نشان می‌دهند که ممکن است برای این مسئله مفید باشد.

نعناع فلفلی برای احتقان سینوس
دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند با گرفتگی یا احتقان سینوسی ناشی از عفونت، سرماخوردگی و آلرژی مبارزه کند.

نعناع فلفلی برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی

در حالی که هیچ مطالعه‌ای درباره اثرات ضد باکتریایی دمنوش نعناع فلفلی انجام نشده است، نشان داده شده روغن نعناع فلفلی به طور موثری باکتری‌ها را از بین می‌برد.

در یک مطالعه نشان داده شد روغن نعناع فلفلی، باکتری‌های متداول منتقل شده از طریق غذا شامل اشریشیا کلی، لیستریا و سالمونلا در آب انبه و آناناس را از بین می‌برد و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین روغن نعناع فلفلی چندین نوع باکتری که منجر به بیماری در انسان می‌شوند، از جمله استافیلوکوک و باکتری مرتبط با پنومونی یا ذات الریه را از بین می‌برد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد نعناع فلفلی چند نوع از باکتری‌هایی را که به صورت متداول در دهان وجود دارند، کاهش می‌دهد. همچنین نشان داده شده منتول فعالیت ضد باکتریایی دارد.

نعناع فلفلی برای درد قاعدگی

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان یک شل کننده عضلات عمل می‌کند، می‌تواند کرامپ‌ها یا دردهای قاعدگی را تسکین دهد. 

هنوز درباره اثرات دمنوش نعناع فلفلی بر این کرامپ‌ها مطالعه‌ای انجام نشده است، اما نشان داده شده ترکیبات موجود در نعناع فلفلی این علائم را بهبود می‌بخشند.

در مطالعه‌ای بر روی ۱۲۷ زن دچار پریودهای دردناک، نشان داده شد کپسول روغن نعناع فلفلی به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در کاهش شدت و مدت درد موثر است.

ممکن است دمنوش نعناع فلفلی نیز اثرات مشابهی در کاهش دردهای قاعدگی داشته باشد.

نعناع فلفلی برای درد قاعدگی
از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان یک شل کننده عضلات عمل می‌کند، می‌تواند کرامپ‌ها یا دردهای قاعدگی را تسکین دهد.

نعناع فلفلی برای بهبود خواب

دمنوش نعناع فلفلی بدون کافئین است و می‌تواند نوشیدنی خوبی برای قبل از خواب باشد. علاوه بر این، نعناع فلفلی به عنوان یک شل‌کننده عضلات می‌تواند به آرامش قبل از خواب کمک کند. با این حال شواهد علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد نعناع فلفلی باعث افزایش خواب می‌شود.

نعناع فلفلی برای بهبود انرژی

دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و خستگی طول روز را کاهش دهد. با وجود اینکه در این رابطه هیچ مطالعه‌ای بر روی خود نعناع فلفلی انجام نشده، اما تحقیقات نشان می‌دهند ترکیبات طبیعی موجود در نعناع فلفلی می‌توانند اثرات مفیدی بر انرژی داشته باشند.

در مطالعه‌ای بر روی ۲۴ جوان سالم، مصرف کپسول روغن نعناع فلفلی، باعث کاهش خستگی در طول یک آزمایش شناختی شد.

در مطالعه دیگری نشان داده شد رایحه درمانی با روغن نعناع فلفلی خواب آلودگی در طول روز را کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

نعناع فلفلی یک گیاه معطر است که از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی به دست می‌آید و برای افزودن طعم یا عطر، در برخی محصولات از آن استفاده می‌شود. همچنین این گیاه معطر می‌تواند برای سلامتی نیز مفید باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی خواص نعناع فلفلی از جمله فواید نعناع فلفلی برای لاغری، سندرم روده تحریک پذیر و برخی از سردردها پرداختیم.

شما می‌توانید برای تهیه قرص لاغری فلوردو حاوی نعناع فلفلی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید فلوردو از مفیدطب

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص لاغری گیاهی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه بزنید:

خرید انواع قرص‌های لاغری گیاهی

سوالات متداول

نعناع فلفلی چیست؟

نعناع فلفلی گیاه معطری است که از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی به وجود می‌آید. این گیاه برای افزودن عطر یا طعم به برخی از خوراکی‌ها، لوازم آرایشی، صابون‌ها، خمیر دندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این فوایدی برای سلامتی هم دارد.

آیا نعناع فلفلی برای لاغری خوب است؟

درباره تاثیر نعناع فلفلی برای لاغری به تحقیقات بیشتری نیاز است اما برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است روغن نعناع فلفلی باعث کاهش احساس گرسنگی شود که این مسئله به کمتر غذا خوردن کمک می‌کند و احتمالا منجر به کاهش وزن می‌شود. در یک مطالعه کوچک بر روی ۱۳ فرد سالم، مصرف یک کپسول روغن نعناع فلفلی منجر به کاهش اشتها شد (در مقایسه با عدم مصرف نعناع فلفلی). در برخی از مکمل‌های لاغری مانند قرص لاغری فلوردو از نعناع فلفلی استفاده شده است.

آیا نعناع فلفلی برای پریودی خوب است؟

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان یک شل کننده عضلات عمل می‌کند، می‌تواند کرامپ‌ها یا دردهای قاعدگی را تسکین دهد. هنوز درباره اثرات دمنوش نعناع فلفلی بر این کرامپ‌ها مطالعه‌ای انجام نشده است، اما نشان داده شده ترکیبات موجود در نعناع فلفلی این علائم را بهبود می‌بخشند.

نعناع فلفلی برای سردرد چه خاصیتی دارد؟

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان شل کننده عضلات و مسکن عمل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش برخی از انواع سردرد شود. منتول موجود در روغن نعناع فلفلی، جریان خون را افزایش می‌دهد و احساس خنکی ایجاد می‌کند که احتمالا باعث کاهش درد می‌شود. در یک مطالعه بالینی تصادفی بر روی ۳۵ فرد مبتلا به میگرن، استفاده موضعی از روغن نعناع فلفلی روی پیشانی و شقیقه‌ها، پس از دو ساعت درد را به طور قابل توجهی کاهش داد (در مقایسه با پلاسیبو).

آیا نعناع فلفلی برای گرفتگی سینوس ها خوب است؟

نعناع فلفلی دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی است و به همین دلیل دمنوش نعناع فلفلی می‌تواند با گرفتگی یا احتقان سینوسی ناشی از عفونت، سرماخوردگی و آلرژی مبارزه کند.

منبع: سایت‌ healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره