فواید روغن نعناع فلفلی برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر

روغن نعنافلفلی برای IBS
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نعناع فلفلی (با نام علمی Mentha piperita)، معمولا به عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده می‌شود. از گذشته تا کنون از برگ‌ها و روغن نعناع فلفلی برای درمان بیماری‌های مختلف از سوزش معده گرفته تا سردردهای تنشی استفاده می‌شده است. به طور کلی تحقیقات علمی از این موارد مصرف نعناع فلفلی پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما یک استثنا وجود دارد و آن کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS است.

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی فواید نعناع فلفلی و مخصوصا تاثیر آن در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید نعناع فلفلی

صدها سال است که برای درمان انواع بیماری‌ها از نعناع فلفلی استفاده می‌شود. گفته‌ها و شواهد محدودی وجود دارند که برگ و روغن نعناع فلفلی ممکن است به درمان موارد زیر کمک کند: 

  • مشکلات شیردهی
  • سوزش سر معده
  • سردرد تنشی
  • تسکین ناراحتی در معاینات دستگاه گوارش

همچنین افراد از ترکیب نعناع آبی و نعناع دشتی برای درمان مشکلاتی مانند گرگرفتگی، پلاک دندان، بدبویی دهان، درد زونا، استرس، تهوع صبحگاهی، تهوع و استفراغ و مجموعه وسیعی از مشکلات دیگر استفاده می‌کنند.

هنوز شواهد کافی برای اثبات فواید نعناع فلفلی در درمان این موارد وجود ندارد.

سندرم روده تحریک‌پذیر

مطالعاتی بر روی اثر نعناع فلفلی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS صورت گرفته است. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۹، نتایج این تحقیقات امیدوارکننده است.

نعناع فلفلی حاوی ال-منتول است. این ماده کانال‌های کلسیم موجود در ماهیچه صاف را مسدود نموده و باعث ایجاد اثری ضد اسپاسم بر ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شود.

به علاوه روغن نعناع فلفلی، دارای فعالیت‌های ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان، تعدیل‌کنندگی سیستم ایمنی و بی‌حس‌کنندگی است، که همه این‌ها می‌توانند به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط باشند.

نعناع فلفلی برای سندرم روده تحریک پذیر
مطالعاتی بر روی اثر نعناع فلفلی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS صورت گرفته است.

تعدادی مطالعه تحقیقاتی انجام شده است تا ارزیابی نمایند که آیا روغن نعناع فلفلی در کاهش علائم IBS بهتر از یک پلاسیبو (دارونما) عمل می‌کند یا خیر.   

در مجموع، نشانه‌هایی وجود دارد که روغن نعناع فلفلی به اندازه داروهای ضد اسپاسم تجویزی موثر است. و این تاثیر باعث شده است کالج گوارشی آمریکایی (ACG) روغن نعناع فلفلی را به عنوان یک درمان خط اول توصیه نماید. 

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۱، نشان داد که کودکان مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، بعد از دو هفته مصرف مکمل روغن نعناع فلفلی کاهش دل درد قابل توجهی را تجربه نمودند. این نتایج بسیار چشمگیر بود و ۷۵ درصد کودکان تسکین درد را تجربه کردند.

می‌توانید برای آشنایی با سندرم روده تحریک‌پذیر و علائم آن مقاله «سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟» را مطالعه نمایید.

عوارض جانبی احتمالی

به طور کلی روغن نعناع فلفلی به خوبی تحمل می‌شود. با این حال گزارشاتی از سوزش معده یا احساس سوزش در ناحیه رکتوم، پس از مصرف نعناع فلفلی برای درمان IBS وجود دارد.

همچنین نعناع فلفلی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک مانند گرگرفتگی، سردرد و زخم‌های دهان شود.

ممکن است در صورت استفاده از روغن نعناع فلفلی روی پوست، دچار درماتیت (سوزش پوست) شوید.

در کل، به نظر می‌رسد مصرف روغن نعناع فلفلی در دوز استانداردی که در آزمایش‌های بالینی امتحان شده است، بی‌خطر است. اگر چه بی‌خطر بودن مقادیر زیاد برگ یا روغن نعناع فلفلی هنوز مشخص نشده است.

دوز مصرفی نعناع فلفلی

هیچ دوز پیشنهادی برای نعناع فلفلی و روغن آن وجود ندارد. مطالعات انجام شده برای بررسی اثرات این گیاه در شرایط مختلف، دوزهای متفاوتی را ارزیابی کرده‌اند.

برای مثال در سال ۲۰۰۷، در مطالعه‌ای که بخشی از یک بررسی تحقیقی درباره تاثیر نعناع فلفلی بر ناراحتی معده بود، محصولی حاوی ۹۰ میلی‌گرم روغن نعناع فلفلی و ۵۰ میلی‌گرم روغن زیره دو تا سه بار در روز تا چهار هفته مصرف شد.

دوز مصرفی روغن نعناع فلفلی
مطالعات انجام شده برای بررسی اثرات این گیاه در شرایط مختلف، دوزهای متفاوتی را ارزیابی کرده‌اند.

در یک مطالعه روی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، از یک تا دو کپسول روکش‌دار (هر کپسول حاوی ۰.۲  میلی‌لیتر یا ۱۸۰ تا ۲۲۵ میلی‌گرم روغن نعناع فلفلی) سه بار در روز استفاده شد.

بهتر است مانند به کار بردن هر درمان دیگری، قبل از مصرف روغن نعناع فلفلی نیز با پزشک خود مشورت نمایید.

چگونه از روغن نعناع فلفلی برای درمان IBS استفاده کنیم؟

روغن نعناع فلفلی هم به صورت روغن مایع و هم به صورت کپسول موجود است. مخصوصا اگر سندرم روده تحریک‌پذیر دارید، خوب است به دنبال کپسول‌های روکش‌دار باشید، چرا که این کپسول‌ها از روغن نعناع فلفلی در مقابل تجمع اسید معده محافظت می‌کنند.

بهتر است هنگامی که محصول یا مکمل روغن نعناع فلفلی را تهیه می‌کنید، بروشور محصول را مطالعه نمایید تا اطلاعاتی درباره محتویات آن به دست آورید. 

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی تاثیر نعناع فلفلی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) پرداختیم و دیدیم که می‌تواند در درمان این سندرم موثر و مفید باشد.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول کولمیگان گیاه اسانس (سندروم روده تحریک‌پذیر) از سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی روی دکمه زیر کلیک نمایید.

کپسول کولمیگان

هر کپسول کولمیگان حاوی ۰.۲ میلی‌لیتر (۱۸۷ میلی‌گرم) Peppermint Oil یا اسانس نعناع فلفلی از گیاه (Mentha piperita L) می‌باشد.

این کپسول با فرمولاسیون انتریک کوتد و با داشتن پوشش مقاوم به اسید، بدون حل شدن در اسید معده از آن عبور کرده و در محیط بازی روده فعال می‌شود و به بهبود علائم IBS مانند اسپاسم و درد شکمی، نفخ و همپنین جلوگیری از زخم معده، کمک شایانی می‌کند.

منابع: سایت‌های verywellhealth و گیاه اسانس

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط