خلط پشت گلو نشانه چیست؟

خلط پشت گلو نشانه چیست
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

خلط پشت گلو، مخاط اضافه‌ای است که از غدد بینی و گلو ترشح می‌شود. در صورتی که خلط پشت گلو داشته باشید ممکن است احساس کنید که این مخاط در گلو می‌چکد و بیش از حد معمول نیاز به صاف کردن گلو دارید. احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده باشد که علت خلط پشت گلو چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت مفید طب خواهیم دید که خلط پشت گلو نشانه چیست و با چند درمان خانگی برای آن آشنا می‌شویم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خلط پشت گلو چیست؟

خلط پشت گلو (postnasal drip) مشکل شایعی است که تقریبا همه افراد در مقطعی از زندگی آن را تجربه می‌کنند. غدد داخل بینی و گلو به طور مرتب برای اهداف زیر مخاط (mucus) تولید می‌کنند:

  • مبارزه با عفونت
  • مرطوب نگه داشتن غشای بینی
  • فیلتر کردن مواد خارجی

شما معمولا بدون اینکه متوجه شوید، مخاط را قورت می‌دهید. اما هنگامی که بدن شروع به تولید مخاط اضافه می‌کند، ممکن است احساس کنید این مخاط پشت گلو جمع شده است. همچنین ممکن است حس کنید از بینی به گلویتان می‌چکد. در این حالت شما خلط پشت گلو دارید.

علائم شایع خلط پشت گلو عبارتند از:

  • احساس نیاز مدام به صاف کردن گلو یا قورت دادن
  • سرفه‌ای که شب‌ها بدتر می‌شود
  • تهوع ناشی از حرکت مخاط اضافه به معده
  • گلو درد
  • بوی بد دهان

یک اسپری گیاهی ضد سرماخوردگی، اسپری دیمونکلد است که حاوی عصاره سرخارگل و مریم گلی بوده و در رفع خشکی و خارش گلو بسیار مؤثر است. این اسپری گلو تأثیر بسیار خوبی در بهبود گلودرد دارد. شما می‌توانید برای تهیه اسپری دیمونکلد از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید اسپری دیموکلند

در ادامه به بررسی علت های خلط پشت گلو می‌پردازیم و خواهیم دید که خلط پشت گلو نشانه چیست.

خلط پشت گلو نشانه چیست؟

حال که با خلط پشت گلو و علائم همراه با آن آشنا شدید، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که خلط پشت گلو نشانه چیست. برخی از مشکلات می‌توانند باعث ایجاد خلط پشت گلو شوند که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم. 

یکی از متداول‌ترین دلایل این مسئله آلرژی یا حساسیت است. اگر برای آلرژی آزمایش بدهید بهتر می‌توانید از محرک‌های آن پرهیز کنید یا در صورت قرار گرفتن در معرض آن‌ها قبل از بروز علائم دارو مصرف نمایید. 

یکی دیگر از دلایل شایع خلط پشت گلو، انحراف تیغه بینی است. یعنی دیواره نازک غضروفی بین سوراخ‌های بینی (تیغه بینی) جا به جا و یا به یک سمت متمایل شده است. این مسئله باعث کوچک‌تر شدن یکی از مجاری بینی می‌شود و می‌تواند از تخلیه مناسب مخاط جلوگیری کند و در نتیجه منجر به ایجاد خلط پشت گلو شود.

سایر علت های خلط پشت گلو عبارتند از:

  • هوای سرد
  • عفونت‌های ویروسی که منجر به سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند
  • بارداری
  • تغییرات آب و هوا
  • هوای خشک
  • غذاهای تند
  • برخی از داروها از جمله بعضی از داروهای فشار خون و کنترل بارداری
  • عفونت سینوسی یا سینوزیت که التهاب سینوس‌هاست
  • گیر کردن یک شی در بینی (شایع‌ در کودکان)
  • بخارات ناشی از مواد شیمیایی، عطرها، محصولات پاک کننده، دود یا سایر محرک‌ها
  • مشکلات تنفسی مزمن مانند بیماری مزمن انسدادی ریه

در برخی از موارد، مشکلی که باعث خلط پشت گلو می‌شود، مخاط بیش از حد نیست، بلکه می‌تواند نشانه ناتوانی گلو در پاک کردن مخاط باشد. مشکلات بلع یا رفلاکس معده می‌توانند باعث تجمع مایعات در گلو شوند که احساسی شبیه خلط پشت گلو ایجاد می‌کند.

محصول گیاهی تیمکس یکی از بهترین شربت‌های ضد سرفه است که از عصاره آویشن باغی در ترکیباتش بهره برده است. شربت تیمکس دارای اثر خلط آور و ضد سرفه است و مصرف آن به بهبود التهابات مجاری سیستم تنفسی نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید برای تهیه شربت تیمکس از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت تیمکس

خلط پشت گلو
یکی از متداول‌ترین دلایل خلط پشت گلو، آلرژی یا حساسیت است.

درمان خانگی خلط پشت گلو

شما می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی برای بهبود خلط پشت گلو استفاده کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

بالاتر قرار دادن سر در هنگام خواب

اگر تجمع مخاط پشت گلوی شما شب‌ها بیشتر می‌شود، می‌توانید از بالش اضافه استفاده کنید و سر خود را بالاتر قرار دهید. این کار باعث تخلیه بهتر ترشحات می‌شود و میزان مخاطی را که در گلو احساس می‌کنید، کاهش می‌دهد.

نوشیدن مایعات

بدن از راه ترشحات پشت حلق آب از دست می‌دهد. نوشیدن مایعات فراوان کمک می‌کند که این مخاط به آرامی جریان پیدا کند و همچنین به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کند. همچنین نوشیدن چای گرم می‌تواند برای کاهش سایر علائم از جمله گلودرد مفید باشد. بخار نیز به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کند.

پرهیز از دود سیگار

دود می‌تواند مجاری بینی را تحریک کند و باعث تجمع مخاط شود. همچنین می‌تواند بر توانایی بدن در پاکسازی مجاری تنفسی تاثیر منفی داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما با درمان‌های خانگی بهتر نشد و بیش از ۱۰ روز ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن علائم زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • مخاط با بوی شدید
  • تب
  • خس خس سینه

این‌ علائم می‌توانند نشانه عفونت باکتریایی باشند که نیاز به آنتی بیوتیک دارد. یک تصور غلط رایج وجود دارد که مخاط زرد یا سبز نشانه عفونت است. این تغییر رنگ مخاط بخشی از پاسخ ایمنی است که در آن نوتروفیل‌های مبارزه کننده با عفونت به آن ناحیه می‌روند. این سلول‌ها حاوی آنزیمی سبز رنگ هستند که می‌تواند باعث رنگ سبز مخاط شود.

در صورت انحراف تیغه بینی، ممکن است جراحی اصلاحی تنها راه درمان خلط پشت گلو باشد. این جراحی سپتوپلاستی نامیده می‌شود و تیغه بینی را محکم و صاف می‌کند.

اگر فکر می‌کنید رفلاکس معده یا مشکلات بلع باعث احساس خلط پشت گلوی شماست، پزشک می‌تواند برای تشخیص و درمان دارویی این مشکلات به شما کمک کند.

شما می‌توانید برای تهیه شربت پلارژین از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید شربت پلارژین

شربت پلارژین حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم است و در درمان و بهبود سرفه، آبریزش بینی، جلوگیری از رشد باکتری و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش قابل توجهی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب گفتیم که خلط پشت گلو نشانه چیست و به چند درمان خانگی برای بهبود آن اشاره کردیم. همان‌طور که گفته شد تجمع مخاط پشت حلق می‌تواند دلایل مختلفی از جمله سینوزیت، بارداری، سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد.

شما می‌توانید برای تهیه انواع شربت گیاهی ضد سرفه از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید انواع شربت ضد سرفه گیاهی

منبع: سایت‌های healthline و MedicalNewsToday


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره