عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز

عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شربت پلارژین کیدز یا شربت پلارژین کودکان، یکی از بهترین داروهای سرماخوردگی کودکان است. این شربت کاملا گیاهی می‌تواند کاهش چشمگیر شدت بیماری‌های تنفسی، برونشیت و سرماخوردگی را برای کودک شما به همراه آورد. همچنین این دارو طول درمان بیماری را به شکل موثری کاهش می‎‌دهد. پلارژین کیدز محبوبیت بالایی در بین والدین کسب کرده و به همان نسبت هم سوال‌های زیادی در رابطه با آن مطرح می‌شود. در این مقاله مجله سلامت مفیدطب قصد داریم به یکی از کلی‌ترین سوالات یعنی عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز و مزایا و معایب این شربت سرفه کودکان پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

شربت پلارژین کیدز چیست؟

شربت پلارژین کیدز یک شربت گیاهی سرماخوردگی برای کودکان است که با داشتن عصاره ریشه گیاه پلارگونیوم و عسل در ترکیباتش، می‌تواند به تسکین گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و سرفه کمک کند. شرکت پارس گیتا دارو این شربت ضد سرفه کاملا گیاهی را در بسته ۱۲۰ میلی لیتری تولید و به بازار دارویی ایران عرضه کرده است.

شربت پلارژین کیدز برای کودکان ۱ تا ۱۲ سال فرموله و تولید شده است.

خرید شربت پلارژین کیدز

برای این که بتوانیم با دقت بیشتری به عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز بپردازیم، بهتر است عوارض و فواید ترکیبات تشکیل دهنده آن را بررسی کنیم.

ترکیبات پلارژین کیدز

شربت پلارژین کیدز حاوی عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم سیدوییدز (Pelargonium sidoides) یا ژرانیوم آفریقای جنوبی، به علاوه عسل است. فواید هر کدام از این دو ترکیب تشکیل دهنده پلارژین کیدز را در ادامه می‌خوانید:

پلارگونیوم

پلارگونیوم یکی از گیاهان دارویی موثر برای سرفه و سرماخوردگی است. محققان طی چند تحقیق روی اثر گیاهان دارویی از جمله پلارگونیوم و اکیناسه (یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی) در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی کودکان، مشاهده کردند که پلارگونیوم (خصوصا در مقایسه با اکیناسه) شواهدی از اثر بخشی بدون عارضه را در درمان عفونت‌های تنفسی نشان داد.

پلارگونیوم همچنین رقیق کننده خلط است، بنابراین از این لحاظ نیز برای سرفه کودک مفید است.

هر ۱۰۰ میلی لیتر از شربت پلارژین کیدز حاوی ۲۲۷.۵ میلی گرم عصاره استاندارد پلارژین (عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم) است.

عسل

عسل معمولا یک خوراکی (و حتی داروی) محبوب در زمان سرماخوردگی و هنگام تجربه علائمی مثل سرفه و گلودرد محسوب می‌شود. استفاده از عسل در یک نوشیدنی گرم مانند آب ولرم و لیمو، می‌تواند سرفه‌های شبانه کودک را کاهش دهد.

علاوه بر خاصیت تسکین گلو و سرفه، عسل دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد ویروس و ضد قارچ است و مصرف آن در زمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی موثر و مفید باشد.

هر ۱۰۰ میلی لیتر از شربت پلارژین کیدز حاوی ۱۵ گرم عسل است. یکی دیگر از فواید وجود عسل در این شربت، ایجاد طعم بهتر در دارو و قابل تحمل‌تر بودن آن برای کودکان است.

شربت پلارژین کیدز
شربت پلارژین کیدز یک شربت سرماخوردگی کودکان است که در ترکیبات خود عصاره ریشه گیاه پلارگونیوم و عسل دارد.

عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز چیست؟

با بررسی بازخورد مصرف کنندگان، به طور کلی نظرات درباره فواید شربت پلارژین کیدز، بسیار مثبت بوده است، در عین حال عوارض چشمگیری هم برای این دارو گزارش نشده است. طبق تجربه بسیاری از افراد، مصرف پلارگونیوم در زمان سرماخوردگی طول مدت بیماری را کاهش داده است بدون آن که عوارض خاصی را به همراه داشته باشد.

با این حال، عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز که به صورت احتمالی ممکن است بروز پیدا کنند، عبارتند از:

عوارض

  • عوارض جانبی احتمالی گیاه پلارگونیم شامل ناراحتی معده، تهوع، اسهال سوزش سر دل یا بدتر شدن علائم تنفسی است. در کودکانی که به گیاه مورد استفاده در پلارژین کیدز حساسیت دارند، امکان ایجاد راش و برخی عارضه‌های پوستی وجود دارد. بنابراین این موارد احتمالی را می‌توان به عوارض شربت پلارژین کودکان نسبت داد؛ با این وجود همانطور که گفتیم این موارد به صورت چشمگیری گزارش نشده است.
  • عوارض جانبی عسل در صورت حساسیت به آن شامل سرگیجه، تهوع، ضعف و ضربان نامنظم قلب هستند. لازم به ذکر است که عسل غالبا به عنوان شیرین کننده یا تسکین دهنده سرفه (مثل وجود آن در شربت پلارژین کیدز)، خوراکی ایمنی بوده و به صورت کلی آلرژی به عسل، نادر است.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض گفته شده در کودک، مصرف دارو را قطع کرده و اگر عارضه‌ای ادامه دار شد یا شدت زیادی داشت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

فواید

  • فواید پلارگونیوم موجود در شربت پلارژین کیدز شامل اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان سرفه، رقیق کننده موکوس و به طور کلی بهبود علائم ناشی از سرماخوردگی است. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره گیاه پلارگونیوم در اطفال، حتی اطفالی که مبتلا به آسم هستند و دچار سرماخوردگی شده‌اند، می‌تواند تا حدود ۳۰% علائم سرماخوردگی و مخصوصاً آبریزش و گرفتگی بینی را بهبود دهد.
  • مصرف پلارگونیوم در هنگام سرماخوردگی و برونشیت حاد، خصوصاً اگر شروع مصرف در ۲۴ ساعت اولِ شروع بیماری باشد، می‌تواند طی ۷ روز باعث بهبود علائم و کاهش طول دوره بیماری شده و نیاز به مصرف استامینوفن را کم کند.
  • فواید عسل که در ترکیبات پلارژین کیدز وجود دارد، شامل خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است. به علاوه  عسل خاصیت تسکین گلودرد و سرفه نیز به همراه دارد.

منع، احتیاط و تداخل

پلارگونیوم که ترکیب اصلی تشکیل دهنده پلارژین کیدز است، حاوی کومارین است که به عنوان ضد انعقاد (رقیق کننده خون) عمل می‌کند. به این دلیل، لازم است از مصرف پلارژین کیدز با داروهای ضد انعقاد تجویزی مانند وارفارین پرهیز کرد، زیرا می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود.

همچنین باید دو هفته قبل از عمل جراحی یا دندانپزشکی، مصرف پلارژین کیدز را قطع کنید.

پلارگونیوم و به طبع شربت پلارژین کیدز باید در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، لوپوس و هپاتیت خودایمنی با احتیاط مصرف شود، زیرا می‌تواند علائم این بیماری‌ها را تشدید کند.

در صورتی که کودک شما این دسته از داروها را مصرف می‌کند یا به یک بیماری خودایمنی مبتلاست، قبل از دادن پلارژین کیدز به او، با پزشک مشورت کنید.

خرید شربت پلارژین کیدز

مزایا و معایب شربت پلارژین کیدز

پس از بررسی عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز، خوب است برای تکمیل اطلاعات درباره این داروی گیاهی برای سرماخوردگی کودکان، به طور خلاصه به مزایا و معایب آن بپردازیم.

مزایا:

  • شربت پلارژین کیدز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • این شربت می‌تواند علائمی مثل سرفه، گلودرد و گرفتگی و آبریزش بینی را به خوبی تسکین دهد.
  • شربت پلارژین کیدز مدت زمان بهبودی سرماخوردگی را کوتاه می‌کند و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد.
  • پلارژین کیدز دارای فرمولی است که خاصیت جذب سریع داشته و خوش طعم است.
  • این شربت برخلاف سایر داروهای رایج سرماخوردگی کودکان خواب آور نیست.
  • این شربت فاقد الکل، رنگ و قند مصنوعی است.
  • مصرف شربت پلارژین کیدز با شربت سرماخوردگی تداخلی ندارد.
  • مصرف این شربت در اطفال مبتلا به فاویسم منعی ندارد. (گیاه پلارگونیوم که در شربت پلارژین کیدز به کار رفته است، جزو خانواده باقلا نیست)
مزایای پلارژین کیدز برای سرماخوردگی
شربت پلارژین کیدز می‌تواند علائم سرماخوردگی مثل سرفه، گلودرد و گرفتگی و آبریزش بینی را به خوبی تسکین دهد.

معایب:

  • تاثیری روی تب ندارد و فقط در رفع سرفه و گلودرد موثر است.
  • جایگزین آنتی بیوتیک نیست (در حال حاضر هیچ داروی گیاهی نمی‌تواند جای آنتی بیوتیک را بگیرد)
  • پلارژین کیدز حاوی عسل است و برای کودکانی که به عسل حساسیت دارند، مناسب نیست.
  • به دلیل وجود عسل در این شربت، در صورت ابتلای کودک به دیابت لازم است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت شود.
  • مصرف پلارژین کیدز برای کودکان زیر یک سال اکیدا ممنوع است.

نحوه مصرف

مقدار مصرف هر دارو را بهتر است پزشک تعیین کند اما مقدار مصرف پیشنهادی این دارو به قرار زیر است:

کودکان ۶ تا ۱۲ سال ۵ میلی لیتر شربت ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب)
کودکان ۱ تا ۶ سال ۲.۵ میلی لیتر شربت ۳ بار در روز (صبح، ظهر، شب)
کودکان زیر ۱ سال مصرف این شربت برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است. به جای این محصول، قطره پلارژین برای نوزادان در این سنین تولید شده است که فاقد عسل می باشد. البته توصیه می‌شود به علت حساس بودن نوزاد، این دارو با تجویز متخصص مصرف شود.

نکته‌های مهم درباره نحوه مصرف پلارژین کیدز:

  1. بیش از میزان تجویز شده مصرف نشود.
  2. پس از بهبود علائم در اثر مصرف پلارژین کیدز، برای جلوگیری از عود مجدد علائم، مصرف دارو را ۲-۳ روز ادامه دهید.
  3. مدت مجاز مصرف شربت‌ها بعد از باز شدن مورد بحث است و بسیار وابسته به شرایط نگهداری آن‌هاست. در منابع مدت مصرف مجاز بین ۳ تا ۶ ماه متفاوت گزارش شده است.
  4. مصرف نباید بیش از ۲ هفته ادامه یابد. مصرف طولانی مدت یا بیش از حد پلارگونیوم ممکن است باعث آسیب به کبد شود. در واقع پلارگونیوم فقط برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز را ضمن معرفی این دارو توضیح دادیم. همچنین به طور خلاصه به مزایا و معایب و مهمترین نکات درباره مقدار و نحوه مصرف این شربت اشاره کردیم. در صورتی که هر سوال دیگری درباره این محصول دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا با نظر متخصصین مفیدطب به آن‌ها پاسخ دهیم. همچنین برای خرید و مشاهده توضیحات تکمیلی پلارژین کیدز، به صفحه آن در سایت یا اپلیکیشن داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

خرید شربت پلارژین کیدز

سوالات متداول

فواید شربت پلارژین کیدز چیست؟

شربت پلارژین کیدز می‌تواند علائمی مثل سرفه، گلودرد و گرفتگی و آبریزش بینی را به خوبی تسکین دهد. این شربت همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و غالبا می‌تواند بدون ایجاد عوارض یا با عوارض کم، طول مدت بیماری را کاهش دهد.

آیا شربت پلارژین کیدز تب بر است؟

خیر شربت پلارژین کیدز تاثیری روی تب کودک ندارد و فقط برای رفع سرفه و گلودرد موثر است.

شربت پلارژین کیدز برای کودکان زیر یک سال مناسب است؟

خیر. مصرف این شربت برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. برای این سنین، قطره پلارژین تولید شده است که توصیه می‌شود با دستور پزشک مصرف شود.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

8 دیدگاه دربارهٔ «عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام هر زمان کودکی محصول دارویی را بیش از دوز تعیین شده مصرف کرد، سریع او را به مرکز درمانی ببرید تا شرایط بررسی و اقدامات لازم برای او انجام شود. با توجه به اینکه حداقل دوز سمی و حداکثر دوز قابل تحمل پلارژین کیدز مشخص نیست و تا به حال اعلام نشده است، نمی شود پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد ولی در هر حال مراجعه فوری به مرکز درمانی ضروری است.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز 

  1. سلام خسته نباشید دختر ۲سال و چهار ماهه دارم آب ریزش بینی داشت ساعت دو و نیم دو سی سی شربت پلاژین کیدز دادم بهش ساعت پنج و بیست خودش از شربت رفت خورد دقیق نمیدونم چقد خورد فوری بهش چای دادم که اثر نکنه الان خاستم بدونم مشکل ایجاد نمیشه عوارض نداره ممنون میشم کمک کنین

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      در وهله اول باید بگویم چای نمی تواند مانع از مسمومیت شود. در ثانی، با توجه به اینکه میزان بلعیده شده از شربت مشخص نیست، نمی توان نظر داد که آیا خطری کودک شما را تهدید می کند یا نه. در موارد این چنینی بهتر است به همراه بسته دارو به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. ضمنا داروها را همیشه دور از دسترس کودکان قرار دهید.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف خربزه یا ملون همراه با عسل هضم سختی دارد. بنابراین بهتر است تا چند ساعت بعد از مصرف ملون از مصرف پلارژین کیدز خودداری کنید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. باسلام و خسته نباشی کودک ما ۳ ماه هست و کمی سرفه و گاهی آبریزش و تب میکن میخواستم ببینم قطره پلارژین بهش بدم یا نه خطرناک

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام استفاده از قطره پلارژین در شیرخوار سه ماهه به میزان هر ۸ ساعت ده قطره، به رفع سرفه و آبریزش بینی کمک می کند و خطری به همراه ندارد. با این حال، باید توجه داشته باشید شیرخواری که تب کرده باید حتما توسط پزشک درمان شود؛ لطفا به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع