تاثیر استرس بر بدن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

استرس، پاسخ طبیعی بدن به تغییر یا چالش است که می‌تواند منجر به واکنش‌های فیزیکی و روانی شود. استرس گاهی می‌تواند برای ما مفید باشد و ما را در مقابل خطرات احتمالی هوشیار و آماده نگه دارد. اما استرس دائمی ممکن است روی بدن تاثیرات جدی بگذارد و مشکلاتی را ایجاد کند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی تاثیر استرس بر بدن می‌پردازیم و در انتها چند روش ساده را برای کمک به کاهش استرس معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

تاثیر استرس بر بدن

استرس بر عمده سیستم‌های بدن از جمله سیستم قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی و عصبی از راه‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. استرس می‌تواند حاد یا مزمن باشد؛ استرس حاد، کوتاه مدت و استرس مزمن بلند مدت است. 

بدن ما استرس‌های کوچک را به خوبی مدیریت می‌کند، اما هنگامی که استرس طولانی مدت یا مزمن باشد، می‌تواند تاثیرات جدی بر سلامتی بدن داشته باشد. در ادامه با چگونگی تاثیر استرس بر بدن آشنا می‌شویم.

تاثیر استرس بر سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است. اثرات استرس بر سیستم عصبی مرکزی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد: در برخی از افراد، استرس می‌تواند محرکی برای سردردهای تنشی و میگرنی باشد. حدود ۷۰ درصد از افرادی که دچار میگرن هستند، می‌گویند که استرس برایشان محرک میگرن است.
  • افسردگی: بسیاری از کارشناسان معتقدند که استرس می‌تواند باعث افسردگی شود. 
  • بی‌خوابی:در طی تجربیات استرس زا، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که باعث تحریک توجه و برانگیختگی می‌شوند. بنابراین، افرادی که استرس دارند ممکن است دچار بی‌خوابی یا بدتر شدن مشکلات خواب شوند.

تاثیر استرس بر سیستم تنفسی

یکی از موارد تاثیر استرس بر بدن، اثرگذاری آن بر سیستم تنفسی است. سیستم تنفسی، اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند و کربن دی اکسید زائد را از بدن خارج می‌کند.

هوا از طریق بینی وارد بدن می‌شود و با عبور از حنجره، نای و نایژه به ریه‌ها می‌رسد. سپس نایژک‌ها اکسیژن را به گلبول‌های قرمز خون منتقل می‌کنند تا از طریق گردش خون به قسمت‌های مختلف بدن برسد.

استرس و احساسات شدید می‌تواند با علائم تنفسی از جمله تنگی نفس و تنفس سریع همراه باشد، زیرا راه هوایی بین بینی و ریه‌ها منقبض می‌شود.

این مسئله به‌طور کلی برای افرادی که بیماری تنفسی ندارند، مشکلی محسوب نمی‌شود، زیرا بدن می‌تواند فعالیت اضافی را برای تنفس راحت، مدیریت کند. اما استرس‌های روانی می‌تواند مشکلات تنفسی را در افرادی که به بیماری‌های تنفسی از جمله آسم دچار هستند، تشدید کند. 

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استرس حاد (مانند استرس ناشی از فوت عزیزان) می‌تواند باعث تحریک حمله‌های آسم شود. علاوه بر این، تنفس سریع (هیپرونتیلاسیون) ناشی از استرس می‌تواند باعث حمله پانیک در افراد مستعد حملات پانیک شود.

تاثیر استرس بر سیستم قلبی عروقی

قلب و رگ‌های خونی با هم همکاری می‌کنند تا غذا و اکسیژن را برای اندام‌های بدن فراهم کنند. فعالیت قلب و رگ‌ها در پاسخ بدن به استرس نیز نقش دارد.

استرس حاد باعث افزایش ضربان قلب و انقباضات شدیدتر ماهیچه قلب می‌شود و هورمون‌های استرس (آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول) به عنوان انتقال دهنده‌های عصبی این اثرات عمل می‌کنند. 

علاوه بر این، رگ‌های خونی که خون را به عضلات بزرگ و قلب هدایت می‌کنند، منبسط می‌شوند و در نتیجه میزان خون پمپاژ شده به این قسمت‌های بدن افزایش می‌یابد و فشار خون بالا می‌رود. پس از پایان دوره استرس حاد، بدن به حالت عادی برمی‌گردد.

استرس مزمن می‌تواند در ایجاد مشکلات بلندمدت قلب و عروق نقش داشته باشد. افزایش مداوم ضربان قلب و بالا بودن سطح هورمون‌های استرس و فشار خون می‌تواند بر بدن تاثیر بگذارد. این استرس بلند مدت و مداوم می‌تواند ریسک ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

علاوه بر این، استرس حاد مکرر و استرس مزمن می‌تواند به به ایجاد التهاب در سیستم گردش خون، به ویژه در عروق کرونری کمک کند. گفته می‌شود این یکی از چیزهایی است که استرس را با حمله قلبی مرتبط می‌کند.

تاثیر استرس بر قلب
استرس حاد باعث افزایش ضربان قلب و انقباضات شدیدتر ماهیچه قلب می‌شود

تاثیر استرس بر معده

استرس می‌تواند باعث شود که درد، نفخ، تهوع و سایر ناراحتی‌های معده را بیشتر احساس کنیم. اگر استرس شدید باشد ممکن است حتی دچار استفراغ شویم. علاوه بر این، استرس می‌تواند باعث کاهش یا افزایش اشتها شود.

بر خلاف باور عمومی، استرس باعث افزایش تولید اسید معده و همچنین باعث زخم معده نمی‌شود. زخم معده در اثر یک نوع عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. اما هنگامی که دچار استرس هستید، زخم معده می‌تواند آزاردهنده‌تر باشد. 

تاثیر استرس بر روده

استرس ممکن است بر روده هم تاثیر بگذارد. استرس می‌تواند باعث بیشتر احساس شدن درد و ناراحتی روده شود. علاوه بر این، می‌تواند بر سرعت حرکت غذا در سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث اسهال یا یبوست شود.

استرس همچنین می‌تواند باعث اسپاسم روده و در نتیجه احساس درد شود. یکی از تاثیرات استرس بر گوارش این است که می‌تواند روی هضم غذا و جذب مواد مغذی توسط روده تاثیر بگذارد و باعث شود تولید گاز ناشی از جذب مواد مغذی بیشتر شود.

استرس به‌ویژه روی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن روده از جمله بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر اثر می‌گذارد. این مسئله ممکن است به دلیل حساس‌تر بودن عصب‌های روده، تغییرات در فلور میکروبی روده، تغییرات در سرعت حرکت غذا در روده و یا تغییراتی در پاسخ‌های ایمنی روده این افراد باشد.

تاثیر استرس بر روده
استرس می‌تواند موجب اسپاسم روده و در نتیجه درد و ناراحتی آن شود.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

یکی از تاثیرات استرس بر بدن این است که می‌تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی شود. هنگامی که استرس حاد اتفاق می‌افتد، بدن با فعال کردن سیستم ایمنی، برای محافظت از خود در مقابل آسیب یا عفونت احتمالی ناشی از خطرات خارجی آماده می‌شود.

اگر استرس ادامه‌دار شود، ترشح طولانی مدت عوامل ایمنی از جمله سیتوکین‌های التهابی می‌تواند باعث التهاب مزمن شود. افرادی که استرس مزمن دارند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین سایر عفونت‌ها هستند. استرس همچنین می‌تواند زمان بهبودی شما را از یک بیماری یا آسیب افزایش دهد.

تاثیر استرس بر باروری

استرس می‌تواند بر سیستم تناسلی مردان و زنان تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه منجر به ایجاد مشکلاتی در میل جنسی، ارگاسم و حفظ نعوظ شود.

استرس همچنین می‌تواند بر تولید اسپرم و بلوغ اسپرم تأثیر بگذارد. زوج‌هایی که در حال تلاش برای بچه دار شدن هستند، اگر هر دو نفر یا یکی از آن‌ها در حال گذراندن یک واقعه استرس‌زا در زندگی باشند، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

تاثیر استرس روی پریود

استرس می‌تواند از راه‌های مختلف روی پریود یا قاعدگی زنان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، سطح بالای استرس می‌تواند با پریود نشدن یا پریود نامنظم، پریود دردناک و تغییراتی در طول دوره پریود همراه باشد.

روش های کاهش استرس

این یافته‌ها درباره تاثیر استرس بر بدن و سلامتی، نباید موجب نگرانی بیشتر شما شود، چرا که می‌توان با کمک روش های کاهش استرس، آن را مدیریت کرد.

تعدادی از راه های کاهش استرس عبارتند از:

  • فعالیت بدنی منظم داشته باشید
  • روی تنفس خود تمرکز کنید
  • پیاده روی کنید
  • به موسیقی گوش دهید
  • مدیتیشن کنید
  • یوگا کنید
  • مصرف کافئین خود را کاهش دهید
  • از مصرف تنباکو و نیکوتین خودداری کنید
  • زمانی را با خانواده و دوستان خود سپری کنید
روش های کاهش استرس
می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی از جمله مدیتیشن و تمرکز بر تنفس، استرس را کاهش داد.

معرفی محصولات

تا اینجا با تاثیر استرس بر بدن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم چند محصول گیاهی آرامبخش را برای کاهش استرس و اضطراب به شما معرفی کنیم:

قرص نوراگل

قرص نوراگل گل دارو، یک داروی خواب آور و آرامبخش گیاهی است که به کاهش اضطراب و استرس و داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. در این محصول از عصاره سنبل الطیب و بادرنجبویه استفاده شده است. ترکیبات موجود در عصاره سنبل الطیب، به کنترل استرس و کاهش فشار خون ناشی از آن کمک زیادی می‌کند.

بادرنجبویه می‌تواند بی‌نظمی تپش قلب را کاهش دهد و در بهتر شدن خلق و خو نقش داشته باشد. علاوه بر این، از عصاره این گیاه برای بهبود بیش فعالی، عدم تمرکز و بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه قرص نوراگل گل دارو از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

قرص نوراگل

قرص والی فلور

قرص والی فلور نیاک، یک داروی گیاهی خواب‌آور و آرامبخش می‌باشد. در این محصول از عصاره سنبل الطیب و گل ساعتی استفاده شده است که هر دوی آن‌ها برای کاهش استرس مفید و موثر هستند.

قرص والی فلور برای کاهش اسپاسم‌های گوارشی ناشی از استرس‌های عصبی نیز بسیار مفید است. شما می‌توانید برای تهیه قرص والی فلور نیاک از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

قرص والی فلور

قطره گل سرخ

قطره خوراکی گل سرخ باریج، یک عصاره گیاهی ضد افسردگی، نشاط آور و ضد استرس است. این محصول همچنین به افزایش میل و قوای جنسی در مردان و زنان کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه قطره گل سرخ باریج از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

قطره گل سرخ

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی تاثیر استرس بر بدن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد استرس می‌تواند بر سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم عصبی، سیستم گوارشی و سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارد.

می‌توان با تکنیک‌هایی از جمله ورزش منظم، یوگا، مدیتیشن و پیاده روی به کاهش استرس کمک کرد.

شما می‌توانید برای تهیه محصولات آرامبخش و انواع شربت خواب آور قوی بزرگسالان از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

شربت خواب آور قوی بزرگسالان


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره