قویترین چربی سوز کبد
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

کبد چرب بیماری شایعی است که روز به روز مردم بیشتری به آن مبتلا میشوند. از آن جایی که این مشکل به خصوص در مراحل اولیه معمولا علائمی ندارد، لازم است برای تشخیص آزمایش و عکس‌برداری انجام شود. خوب است بدانید که بیشتر افرادی که کبد چرب در مراحل اولیه در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، می‌توانند با اقداماتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود، علاوه بر مصرف داروهایی که پزشک توصیه کرده است، این بیماری را درمان کنند و یا تحت کنترل قرار دهند تا پیشرفت نکند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، ضمن صحبت درباره بیماری کبد چرب و راه های بهبود و درمان آن، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی موجود مانند انواع قرص کبد چرب را که به عنوان قویترین چربی سوز کبد شناخته می‌شوند، به شما معرفی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیماری کبد چرب چیست؟

وجود مقداری چربی در کبد نرمال است؛ اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند در عملکرد طبیعی این اندام مهم، اختلال ایجاد کند. اگر بخواهیم بیماری کبد چرب را به سادگی تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که چربی در کبد، به مقدار بیشتر از نرمال جمع می‌شود. هنگامی که کبد چرب در اثر مصرف مقدار زیادی الکل اتفاق می‌افتد، به آن کبد چرب الکلی (Alcoholic fatty liver disease) می‌گویند. اگر کبد چرب در فردی که الکل زیادی مصرف نمی‌کند بروز پیدا کند، می‌گوییم آن فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی (Non-alcoholic fatty liver disease) شده است.

کبد چرب یک بیماری شایع است، به طوری که در بسیاری از نقاط جهان، تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر دچار این بیماری می‌شود. این بیماری به خصوص در مراحل اولیه اغلب مواقع علائمی ندارد. با این حال اگر فردی علائمی داشته باشد معمولا شامل احساس خستگی زیاد و ناراحتی در قسمت سمت راست و بالای ناحیه شکم است.

اگر به این بیماری دچار شده‌اید، مهم است که به فکر درمان آن باشید. چرا که همانطور که گفتیم، بیماری کبد چرب به خصوص اگر بهبود نیابد، می‌تواند عملکرد طبیعی کبد را مختل کرده و در نتیجه در تنظیم قند خون و سم زدایی از بدن مشکل به وجود آید. همچنین ریسک سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان کبد (و نیاز به پیوند) می‌تواند افزایش یابد.

علائم کبد چرب
اگر علائمی از کبد چرب را مشاهده کنید، معمولا شامل احساس خستگی زیاد و نا راحتی در قسمت سمت راست و بالای ناحیه شکم است.

در ادامه این مقاله روش ها و انواع قویترین چربی سوز کبد را معرفی می‌کنیم که در مقابله با کبد چرب به ما کمک می‌کنند.

در بین گیاهان دارویی، قویترین چربی سوز کبد کدام است؟

بهره‌مند شدن از گیاهان دارویی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان بیماری‌ها به حساب می‌آید. بسیاری از افراد طرفدار طب سنتی بوده و معتقدند این طب برای انواع مشکلات سلامتی، راه حلی آماده دارد. بسیاری از درمان های طب سنتی در علم پزشکی مدرن با روش‌های علمی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و محققین زیادی علاقه‌مند به راستی آزمایی تاثیر گیاهان دارویی و مواد موثره آن‌ها بر بیماری‌ها هستند. برای پیدا کردن قویترین چربی سوز کبد هم می‌توان به گیاهان دارویی موثری که در این زمینه شناخته شده‌اند و در داروهای گیاهی نیز استفاده می‌شوند، توجه نمود. در ادامه بهترین و قویترین این گیاهان را معرفی می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم قبل از این که از قویترین قرص های گیاهی حاوی چربی سوز کبد برای کبد چرب خود استفاده کنید، با پزشک معالجتان مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی جلوگیری کرده یا به حداقل برسانید.

خار مریم

خار مریم یکی از انواع قویترین چربی سوز کبد محسوب می‌شود. بیش از ۲۰۰۰ سال است که از خار مریم برای درمان مشکلات کبد و مجرای صفراوی استفاده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند دارای خواص محافظت کننده از کبد باشد.

نشان داده شده که سیلی مارین (عصاره استاندارد خار مریم) اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند به بازسازی سلول‌های کبد و کاهش التهاب کمک کند و برای افراد مبتلا به بیماری کبدی مفید باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل سیلی مارین ممکن است به محافظت در مقابل پیشرفت بیماری کبدی، افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز الکلی و افزایش کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی کمک کند.

آرتیشو (کنگر فرنگی)

کنگر فرنگی یا آرتیشو یک گیاه قوی چربی سوز کبد دیگر است. اگر چه نیاز به تحقیقات انسانی بیشتر برای اثبات علمی این تاثیر وجود دارد، اما برخی مطالعات اثر عصاره برگ آرتیشو بر کاهش چربی کبد را تایید میکنند.

مثلا یک آزمایش با شرکت ۹۰ نفر که مبتلا به کبد چرب الکلی بودند، نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره آرتیشو به صورت روزانه به مدت دو ماه به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

در واقع کنگر فرنگی ترشح صفرا را افزایش می‌دهد که همین به سم زدایی کبد کمک می‌نماید.

چای سبز

چای سبز و ترکیب پلی فنل اصلی آن یعنی اپی گالوکتشین گالات، اغلب در مطالعات مربوط به داروهای گیاهی برای بیماری‌های کبد، مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عصاره چای سبز می‌تواند به درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب کمک کند.

یک مطالعه بر روی ۸۰ فرد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز به مدت ۹۰ روز، به طور قابل توجهی مارکرهای آسیب کبدی (ALT وAST) را کاهش می‌دهد. اگرچه در گروه پلاسیبو نیز کاهش سطح AST و ALT مشاهده شد، اما این کاهش قابل توجه نبود.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای دیگر بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، بهبود قابل توجهی را در AST، ALT و مارکرهای التهابی افرادی که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه پلاسیبو نشان داد. همچنین این درمان تغییرات چربی کبد را کاهش داد؛ به عبارتی نشان داد که میتوان چای سبز را یک چربی سوز قوی کبد دانست.

در نظر داشته باشید که نوشیدن چای سبز برای بیشتر افراد بی‌خطر است، اما در موارد نادر، مکمل‌های عصاره چای سبز با آسیب کبدی حاد مرتبط بوده‌اند. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف قویترین داروهای گیاهی چربی سوز کبدی که حاوی عصاره چای سبز هستند، با پزشک مشورت نمایید.

زردچوبه

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن یعنی کورکومین فواید زیادی برای سلامتی دارند. شواهد نشان می‌دهد زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است. این خواص، این گیاه را به انتخابی محبوب برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی تبدیل می‌کند.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، نشان داد که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم از یک محصول کورکومین به مدت ۸ هفته، میزان چربی کبد و سطح ALT و AST را به میزان قابل توجهی در مقایسه با گروه پلاسیبو کاهش می‌دهد. مطالعات دیگری مصرف کورکومین به همراه پپرین (ترکیب موجود در فلفل سیاه) را مورد آزمایش قرار دادند و باز هم کاهش چشمگیری در مارکرهای التهابی و فاکتورهای مربوط به کبد چرب مشاهده کردند.

کورکومین و پپرین برای چربی سوزی کبد
مطالعه‌ای مصرف کورکومین به همراه پپرین (ترکیب موجود در فلفل سیاه) را آزمایش کرد و کاهش چشمگیری در مارکرهای التهابی و فاکتورهای مربوط به کبد چرب به دست آمد.

زنجبیل

زنجبیل یک ماده غذایی محبوب است که به عنوان یک گیاه دارویی نیز برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی و بیماری‌ها از جمله بیماری کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات مختلفی اثر قوی چربی سوزی زنجبیل در کبد را نشان داده‌اند. مثلا یک مطالعه، در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که به مدت ۱۲ هفته، ۲ گرم زنجبیل مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در ALT، GGT، مارکرهای التهابی و تجمع چربی کبد مشاهده شد (در مقایسه با گروه پلاسیبو).

زنجبیل حاوی ترکیبات قوی از جمله جینجرول و شوگاول است که به مهار التهاب و محافظت در مقابل آسیب سلولی کمک می‌کنند. این مسئله می‌تواند به سلامت کبد کمک نماید. همچنین زنجبیل ممکن است به محافظت از کبد در برابر سمومی مثل الکل کمک کند.

زنجبیل به طور کلی حتی برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی بی‌خطر است. با این وجود، حتما باید قبل از مصرف محصولات زنجبیل با دوز بالا، با پزشک مشورت کنید.

قویترین قرص های چربی سوز کبد کدامند؟

حال که با قویترین گیاهان دارویی چربی سوز کبد آشنا شدید، به معرفی سه تا از محبوبترین داروهای گیاهی کبد چرب که حاوی عصاره یا مواد موثره این دسته از گیاهان دارویی هستند، می‌پردازیم.

کپسول پرولیو باریج

پرولیو باریج یک داروهای گیاهی موثر در پیشگیری و درمان کبد چرب است. این کپسول از انواع قویترین چربی سوز کبد یعنی خارمریم، کنگر فرنگی، زردچوبه و قاصدک در ترکیبات خود استفاده کرده است. پرولیو باریج به عنوان محافظ کبد و صفرا نیز شناخته می‌شود.

هر چهار گیاهی که عصاره آن‌ها در ترکیبات قرص کبد چرب باریج استفاده شده‌است، تاثیر خوبی در حفاظت از سلول‌های کبدی و خنثی کردن ترکیبات سمی در کبد دارند.

برای این که درباره کپسول پرولیو باریج بیشتر بدانید و در صورت تمایل آن را به صورت اینترنتی خریداری کنید، می‌توانید لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب را ببینید:

مشاهده و خرید کپسول پرولیو

پرولیو باریج

قرص لیورگل گل دارو

قرص لیورگل که توسط شرکت مشهور گل دارو تولید شده است، حاوی یکی از قویترین چربی سوزهای کبد یعنی عصاره گیاه خار مریم است. لیورگل در پاکسازی کبد، تنظیم صفرا و چربی خون مؤثر است و به کاهش چربی کبد نیز کمک می‌کند.

این قرص در دو دوز مختلف لیورگل ۷۰ و لیورگل ۱۴۰ میلی‌گرم تولید شده و با قیمتی مقرون به صرفه در دسترس است.

جهت مطالعه اطلاعات تکمیلی درباره قرص لیورگل و خرید اینترنتی آسان این محصول، به لینک زیر در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص لیورگل

لیورگل 70 گل دارو

قرص لیوردین کمپلکس دینه

لیوردین کمپلکس دینه یک محصول چربی سوز خوب برای کبد است که با داشتن ترکیبات عصاره میوه خارمریم، عصاره ریشه قاصدک، عصاره برگ کنگر فرنگی، عصاره ریزوم زرد چوبه، ریزوم زنجبیل و عصاره میوه فلفل سیاه به بهبود کبد چرب کمک می‌کند.

قرص لیوردین کمپلکس عملکرد کبد را بهبود می‌دهد و می‌تواند برای پیشگیری از آسیب های کبدی مورد استفاده قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص لیوردین دینه و خرید اینترنتی آن، به لینک زیر در مفید طب مراجعه کنید:

مشاهده و خرید قرص لیوردین کمپلکس

لیوردین کمپلکس دینه

از کدام راهکارها برای چربی سوزی کبد استفاده کنیم؟

در کنار بهره‌مند شدن از قویترین داروهای گیاهی که حاوی چربی سوز های کبد هستند، برای درمان یا کنترل کبد چرب لازم است کارهای دیگری هم انجام دهید. به‌کار بستن این راهکارها، به شما کمک می‌کند که مسیر سلامت کبد خود را سریعتر و موثرتر طی کنید. در ادامه درباره مهمترین نکات در این زمینه می‌خوانید.

کاهش وزن قویترین راه چربی سوز کبد

اولین و قویترین راه چربی سوز کبد که توصیه می‌شود، کاهش وزن است. کاهش وزن از طریق ورزش و رژیم غذایی برای بهبود کبد چرب، چه الکلی و چه غیر الکلی، مفید است.

در واقع، حتی وزن کم کردن به اندازه ۵ درصد از وزن بدن می‌تواند چربی کبد شما را کاهش دهد. سعی کنید بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن خود را کم کنید تا التهاب در بدن شما کاهش پیدا کرده و ریسک آسیب به سلول های کبد کم شود. با کاهش وزن و لاغری حتی شاید بتوانید مقداری از آسیب وارد شده به کبد توسط بیماری کبد چرب را معکوس کنید.

برای کاهش وزن عجله نداشته باشید و سرعت کم کردن وزنتان را حدود نیم تا یک کیلو در هفته (۲ تا ۴ کیلو در ماه) نگه دارید؛ چرا که کاهش وزن سریع می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اگر نمی‌توانید وزن کم کنید، می‌توانید از پزشک خود درباره عمل‌های جراحی کاهش وزن مشورت بگیرید.

تغییر رژیم غذایی برای چربی سوزی کبد

غذاها و موادی که آن‌ها برای بدن ما فراهم می‌کنند در واقع روی شروع، پیشرفت یا درمان بیماری کبد چرب غیر الکی تاثیر دارند. فاکتورهای تغذیه‌ای که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • یک رژیم غذایی پر کالری
  • یک رژیم غذایی که سرشار از روغن‌های هیدروژنه یا چربی‌های ترانس هستند
  • پروتئین حیوانی به مقدار خیلی زیاد که باعث دریافت چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول می‌شود
  • نوشیدنی‌های شیرین‌‌شده با فروکتوز

فاکتورهای تغذیه‌ای که ریسک ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را کاهش می‌دهند، عبارتند از:

  • مصرف کالری کمتر
  • دریافت پروتئین از آب پنیر یا منابع گیاهی، به جای گوشت و پنیر
  • کم کردن ۷ تا ۱۰ درصد وزن خود
  • اضافه کردن فیبر، چای سبز و قهوه به رژیم غذایی خود

سم زدایی کبد از الکل

اگر به خاطر مصرف الکل به کبد چرب دچار شده‌اید (کبد چرب الکلی)، به نحوی بدیهی است که باید برای سم زدایی کبد از الکل پرهیز کنید.

وزش، چربی سوز قوی کبد چرب

به جرات می‌توان گفت که ورزش کردن به خصوص ایروبیک (هوازی) جزو انواع قویترین چربی سوز کبد محسوب می‌شود. انجام ورزش نسبتا سنگین نیز ممکن است التهاب را کاهش دهد.

به علاوه، تمرین‌های قدرتی و استقامتی مانند وزنه برداری می‌توانند در بهبود کبد چرب مفید باشند.

سعی کنید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط تا شدید را حداقل ۵ روز در هفته و ورزش قدرتی متوسط تا شدید را ۳ روز در هفته انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله قویترین چربی سوز کبد را در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و روش ها و راهکارها معرفی کردیم. همانطور که در مقاله اشاره نمودیم، قبل از مصرف داروها، هر چند گیاهی و طبیعی باشند، لازم است با پزشکتان مشورت کنید تا از عوارض احتمالی و تداخلات دارویی جلوگیری نمایید.

ورزش، رژیم غذایی و کاهش وزن، به علاوه پرهیز از خوراکی ها و مواد شیمیایی سمی از پایه های اولیه چربی سوزی کبد هستند. بنابراین در کنار استفاده از داروها و مواد غذایی مفید، به این موارد نیز توجه نمایید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط