بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه

بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کلیه‌های ما تصفیه‌کننده‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند پروتئین زیادی از آن‌ها عبور کرده و دفع شوند. اما زمانی که بیماری کلیوی به کلیه‌ها آسیب برساند، ممکن است پروتئین‌هایی مانند آلبومین از خون به ادرار نشت پیدا کنند. به طور طبیعی روزانه مقدار مختصری پروتئین از کلیه‌ها دفع شده و وارد ادرار می‌شود. اما زمانی که این مقدار از حدود ۱۵۰ میلی‌گرم پروتئین در روز بیشتر شود، می‌تواند نشان‌دهنده آسیب کلیوی باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد این مشکل کلیوی صحبت می‌کنیم و شما را با بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه آشنا می‌سازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

دفع پروتئین چیست و چه علائمی دارد؟

به افزایش دفع پروتئین از کلیه‌ها در ادرار پروتئینوری گفته می‌شود که عموما نشان‌دهنده آسیب کلیوی است. در حالت نرمال روزانه مقداری پروتئین (حداکثر ۱۵۰ میلی‌گرم) از کلیه‌ها دفع می‌شود که این مقدار طبیعی است. اما در صورتی که کلیه ما به علل مختلف آسیب ببیند، مقدار دفع پروتئین‌هایی مانند آلبومین (پا سایر پروتئین‌های بزرگ خون) از حد نرمال بیشتر شده که به این پدیده پروتئینوری گفته می‌شود.

به طور معمول افرادی که به دفع پروتئین از کلیه مبتلا هستند، در اوایل بیماری یا در موارد خفیف، علائم زیادی ندارند. اما اگر دفع پروتئین شدید باشد علائمی همچون ادرار کف‌آلود، تکرر ادرار، ورم صورت و پاها، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشتهایی، گرفتگی عضلات، پف زیر چشم بخصوص صبح‌ها و تهوع بروز می‌کند. این علائم در واقع نشانه‌های بیماری کلیوی هستند و از فقدان شدید پروتئین در بدن نشأت می‌گیرند.

آیا دفع پروتئین خطرناک است؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، دفع پروتئین از کلیه با مقادیر کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در روز طبیعی است. اما زمانی که دفع پروتئین بیشتر از حد نرمال باشد، دو حالت از پروتئینوری موقت و یا پروتئینوری پایدار ممکن است رخ دهد. در بیشتر موارد به ویژه در پروتئینوری کودکان، علل ایجاد آن موقتی و گذرا هستند. به طور مثال زمانی که دفع زیاد پروتئین به علت مواردی همچون کم آبی شدید، بیماری‌های عفونی همراه با تب بالا، کاهش فشار خون، ورزش شدید، عفونت ادراری، حالت‌های هیجانی و استرس شدید، سنگ کلیه و یا نارسایی قلب اتفاق بیفتد، به آن پروتئینوری موقت گفته می‌شود. چرا که معمولا پس از درمان عامل اولیه، دفع پروتئین نیز به حالت نرمال برمی‌گردد.

اما در پروتئینوری پایدار به دلیل بالا بودن حجم پروتئین از دست رفته، باید جدی‌تر گرفته شود. علل ایجادکننده پروتئینوری پایدار می‌تواند شامل سه دسته اصلی زیر باشد:

  1. بیماری‌هایی که باعث آسیب به کلافه عروقی یا گلومرول کلیه می‌شوند مانند دیابت، فشار خون و گلومرولونفریت
  2. بیماری‌هایی که باعث آسیب به توبول‌های کلیه می‌شوند مانند مسمومیت با سموم و فلزات سنگین
  3. مواردی همچون سرطان یا همولیز داخل عروقی

آیا دفع پروتئین درمان قطعی دارد؟

حال که با مشکل دفع پروتئین زیاد از طریق کلیه‌ها آشنایی پیدا کردیم، با این سوالات مواجه می‌شویم که آیا دفع پروتئین درمان قطعی دارد؟ برای دفع پروتئین چه بخوریم؟ و یا بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه چیست؟

توجه داشته باشید که بیشتر افرادی که دچار دفع پروتئین از ادرار هستند، علائم زیادی ندارند و فقط باید از طریق تست‌های آزمایشگاهی این مشکل تشخیص داده شود. میزان دفع پروتئین ابتدا به وسیله آزمایش نمونه ادرار بررسی می‌شود. در برخی موارد ممکن است آزمایش‌های تکمیلی دیگری مانند اندازه‌گیری سطح کراتینین خون و اندازه‌گیری سطح کلی پروتئین بدن نیز نیاز باشد.

درمان پروتئینوری کاملا بستگی به بیماری زمینه‌ای ایجادکننده آن دارد، چرا که دفع پروتئین از کلیه یک بیماری منفرد نیست. از همین رو درمان دفع پروتئین می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. به طور معمول شایع‌ترین علت دفع پروتئین از کلیه‌ها در افراد بالغ بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون هستند. پس برای این اشخاص داروهای کاهش‌دهنده فشار خون، کنترل دقیق قند خون، رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن و ورزش تجویز می‌شود. در بیمارانی که علت پروتئینوری در آنان سرطان خون، گلومرولونفریت، لوپوس یا موارد دیگر باشد درمان اختصاصی با توجه به بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود.

درمان دفع پروتئین کلیه

بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه

پروتئینوری نوعی اختلال است که خود نشانه بیماری دیگری می‌باشد. در نتیجه نوع درمان و انتخاب بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه با علت آن ارتباط مستقیم دارد. اگر پروتئینوری خفیف و یا گذرا باشد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد ولی برای بیماران مشکوک به نارسایی کلیه، دفع پروتئین خطرناک است. داروهایی که معمولا توسط پزشکان برای پروتئینوری تجویز می‌شود، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک‌ها: در صورتی که پزشک علت پروتئینوری را عفونت تشخیص دهد.
  • انسولین و داروهای خوراکی ضد دیابت: برای افرادی که به دلیل دیابت و سطع قند خون بالا دفع پروتئین زیادی دارند.
  • داروهای فشار خون: جهت جلوگیری از آسیب کلیوی برای بیماران با فشار خون بالا (ممکن است در افراد بدون فشار خون بالا نیز برای کاهش دفع پروتئین تجویز شوند)
  • داروهای مهارکننده آنزیمی: با مهار تولید با عملکرد آنژیوتانسین در درمان فشار خون کاربرد دارند.

درمان خانگی دفع پروتئین کلیه

مشکل پروتئینوری قابل پیشگیری نیست ولی می‌توان آن را کنترل کرد. اگر پزشک دفع غیرطبیعی پروتئین را در شما تشخیص داده باشد، ممکن است برخی توصیه‌های زیر را برای شما داشته باشد.

رژیم غذایی کلیوی را رعایت کنید. این رژیم شامل غذاهایی است که سدیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین کمی دارند. کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون دارند و در شدت مشکلات کلیوی ناشی از دیابت موثر هستند. به طور کلی رژیم غذایی شما باید شامل حدود ۵۰ درصد کربوهیدرات باشد. از شکر اجتناب کنید و در عوض از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده نمایید.

لازم است غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، مانند انواع گوشت‌ها را محدود کنید. اگر علائم پروتئینوری دارید، رژیم غذایی شما باید ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین داشته باشد. مصرف سبزیجات تازه و فیبرها را افزایش دهید. (تا ۵۵ گرم فیبر در روز توصیه می‌شود.) همچنین لازم است مصرف چربی‌ها و روغن‌های اشباع‌شده را محدود کنید.

برای دفع پروتئین چه بخوریم؟

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید و یا به دلیل دفع پروتئین بالا، مشکوک به نارسایی کلیوی می‌باشید، گنجاندن برخی میوه‌ها و گیاهان در رژیم غذایی می‌تواند برای شما مفید باشد. این خوراکی‌ها باید حاوی مقادیر بیش از حد پتاسیم و فسفر نباشند. به طور مثال می‌توانید از میوه‌هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری، تمشک، سیب، انگور، آناناس، خانواده مرکبات استفاده کنید.

از جمله خوراکی‌هایی که می‌توانند برای افرادی که دفع پروتئین بیش از حد دارند، مفید واقع شوند شامل سویا و بذر کتان است. این افراد باید مصرف غذاهای شور، شیرینی‌ها، گوشت قرمز، کره، بادام زمینی، آووکادو، سبزیجات کنسرو شده و گوشت‌های فرآوری شده را به حداقل برسانند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به مشکل پروتئینوری و دفع پروتئین زیاد کلیه از طریق ادرار پرداختیم. سعی کردیم اطلاعات کاملی از علل ایجادکننده این اختلال و روش‌های درمان آن از جمله بهترین دارو برای دفع پروتئین کلیه ارائه کنیم. همانطور که در طول متن اشاره کردیم، درمان دفع پروتئین کلیه به بیماری ایجاد‌کننده آن بستگی دارد. لذا قبل از مصرف هر نوع دارویی لازم است حتما به پزشک مراجعه کرده تا علت بیماری شما شناسایی شود.

شما می‌توانید جهت خرید انواع مکمل‌های تقویت عملکرد کلیه، داروهای مشکلات مجاری ادراری و پاکسازی کلیه به دسته‌بندی زیر مراجعه کنید. این لیست شامل انواع کپسول، شربت و قرص گیاهی است که برای حل مشکلات کلیوی تجویز می‌شوند. برای خرید قویترین قرص دفع سنگ کلیه و سایر محصولات گیاهی روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قویترین قرص دفع سنگ کلیه

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و