بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها کدام است؟

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از مهم ترین دغدغه‌های والدین یک کودک، اشتهای خوب او برای غذا خوردن و دریافت مواد لازم از طریق غذاهاست. در صورتی که به هر دلیلی این اتفاق نیفتد، بسیاری از والدین به دنبال تهیه مکمل‌های غذایی مانند شربت اشتها آور کودکان و شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها هستند. البته برای انتخاب این دسته از مکمل‌ها بهتر است اطلاعات دقیقتری به دست آورد. از طرفی ممکن است تنها مصرف این گونه مکمل‌ها کافی نباشد و استفاده از تکنیک‌های مختلف در کنار آن‌ها، به عنوان نیروی کمکی لازم باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا ضمن ذکر مختصر شایعترین دلایل بی اشتهایی کودکان، بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها را معرفی کنیم.

دلایل ضعف و کم اشتهایی کودکان

قبل از این که به موضوع معرفی بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها بپردازیم، خوب است ابتدا با دلایل شایع کم اشتها بودن کودکان آشنا شویم. این عوامل ممکن است به کم اشتها یا بی اشتها شدن کودک شما بینجامد و در نهایت باعث ضعیف شدن او شود:

  • کمبود آهن یا کم خونی فقر آهن
  • بیماری یا شرایط پزشکی خاص
  • تاخیر در رشد کودک که باعث اختلال در درک گرسنگی می‌شود
  • اختلالات حسی دهانی (Oral sensory problems)
  • مصرف برخی از داروها
  • بدن درد یا درد در دهان
  • اسهال یا یبوست
  • استرس
  • سپری کردن پایان جهش رشد (کودکان هنگامی که رشد نمی‌کنند کمتر میل به غذا خوردن دارند)
  • ریزه خواری و خوردن میان وعده‌های متعدد یا نامنظم بین وعده‌های غذایی اصلی
  • مجبور کردن کودک به خوردن غذا بیش از تمایل او

راه های تقویت و افزایش اشتهای کودکان

همانطور که برای انتخاب بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها ابتدا سن کودک را در نظر گرفته و محصول متناسب با این فاکتور را انتخاب می‌کنید، جهت به کار بردن تکنیک های افزایش اشتهای کودکان نیز به این موضوع توجه داشته باشید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که کودک تازه به دنیا آمده تا ۶ ماهگی بسیار حساس است و برای افزایش اشتها با روش‌های شامل خوراکی، توصیه می‌کنیم که ابتدا با پزشک مشورت کنید. از ۶ ماهگی به بعد که غذای عادی وارد رژیم غذایی کودک می‌شود، می‌توانید تعدادی از مواد غذایی خاص را برای افزایش اشتهای کودک به او بدهید. برخی از مواد غذایی اشتها آور به عنوان راه کمک به افزایش اشتهای کودک ۶ ماه به بالا عبارتند از تخم مرغ، موز، آلو، آب هویج و سیب زمینی. برای کودکان ۸ ماه به بالا نیز می‌توان پنیر و آب لیمو را هم به غذای آن ها اضافه کرد.

همچنین شما می‌توانید تکنیک‌های مختلفی را برای تقویت اشتهای کودکان کم اشتها بر اساس سن آن‌ها انجام دهید از جمله:

تقویت اشتهای کودکان زیر یک سال

  • هنگام شیردهی، کودک را در حالت صاف (مانند ایستاده) قرار دهید.
  • به کودکانی که شیرخشک می‌خورند، وعده‌های کوچک‌تر اما با تعداد بیشتری غذا بدهید (هر ۱ تا ۳ ساعت یک بار).
  • زمان شیردهی را به ۳۰ دقیقه محدود کنید.
  • اگر نوزاد با شیشه شیر تغذیه می‌کند و پس از کمی شیر خوردن سریعا خسته می‌شوند، سر شیشه شیر را با یک سر شیشه کوچک‌تر و نرم‌تر عوض کنید.
  • نوزاد را برای غذا خوردن در شب یا در بین چرت‌های طولانی، بیدار کنید. اجازه ندهید کودک تمام شب یا مدت طولانی بدون غذا خوردن سپری کند (تا وقتی به وزن مناسب برسد).
  • اگر کودک حساس شده یا حواس او پرت شده است، سعی کنید او را در یک اتاق تاریک و ساکت، آرام کنید. از مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا دوری کنید تا کودک آرام شده و برای شیردهی آماده شود.
  • جهت تغییر شیرخشک کودک به یک محصول پر کالری‌تر و با پروتئین بالاتر با پزشک مشورت کنید. بدون تجویز پزشک، شیر خشک را تغییر ندهید.

تقویت اشتهای کودکان یک سال به بالا

  • برای غذا خوردن، برنامه غذایی منظم داشته باشید. معمولا سه وعده غذایی اصلی و دو تا سه میان وعده در روز مناسب است. این وعده‌ها را هر روز تقریبا در یک ساعت مشخص داشته باشید. غیر از آب، از مصرف نوشیدنی‌ها و میان وعده‌های دیگر خارج از این زمان‌ها پرهیز کنید.
  • مصرف مایعات مانند آبمیوه‌ها و شیر را محدود کنید. چرا که مایعات می‌توانند اشتها را کاهش داده و باعث شوند کودک غذای جامد کمتری بخورد. نوشیدنی را در بین یا آخر غذا به کودک بدهید.
  • غذا را در مکانی ساکت و بدون حواس پرتی بخورید.
  • سعی کنید فرصت غذا خوردن با کودکان دیگر را به کودک خود بدهید زیرا این موضوع او را تشویق به خوردن بیشتر می‌کند.
  • همراه کودک غذا بخورید و با او تعامل داشته باشید تا کودک از لحاظ ذهنی درگیر و مشتاق غذا خوردن شود.
  • زمان غذا خوردن را برای وعده‌های اصلی به ۳۰ دقیقه و برای میان وعده‌ها به ۱۵ دقیقه محدود کنید.
  • کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید زیرا اضطراب باعث مقاومت کودک در خوردن می‌شود.
  • از انواع بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها در صورت تشخیص نیاز و تجویز توسط پزشک استفاده کنید.
  • کودک را به فعالیت در زمان قبل از وعده‌های غذایی تشویق کنید.
  • تا حد ممکن تنوع غذایی را زیاد کنید تا کودک رغبت بیشتری به غذا خوردن پیدا کند.
  • برای تقویت کودک می‌توانید غذای او را با مواد پرکالری درست کنید و غذاهای غنی شده با پروتئین مناسب به او بدهید (در این کار زیاده روی نکنید)

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها چه ویژگی دارد؟

حال که درباره مهمترین مباحث مربوط به کودکان کم اشتها صحبت کردیم می‌توانیم به این بپردازیم که برای انتخاب بهترین شربت برای تقویت این کودکان، چه فاکتورهایی را باید مد نظر داشته باشیم.

اولین نکته در رابطه با انتخاب این شربت ها آن است که محصول مورد نظر لازم است با نیازهای کودک شما مطابقت داشته باشد. به عبارتی، ابتدا ریشه ضعف یا کم اشتهایی کودکتان مشخص شود و سپس بر اساس نتیجه، شربت مناسب انتخاب شود. برای این کار بهتر است با پزشک مشورت کنید تا آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم انجام شود.

به صورت کلی در بهترین شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها یا بی اشتها، ترکیبات خاصی در نظر گرفته می‌شود تا ضمن تقویت بدن کودک، خاصیت اشتها آوری و حفظ اشتهای سالم نیز داشته باشد. در ادامه رایج ترین ترکیبات استفاده شده در این شربت ها را ذکر می‌کنیم.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1 و B12 در تقویت اشتها و تنظیم اشتهای کودک به سطح نرمال نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع این گروه از ویتامین‌ها مسئولیت متابولیسم غذاها و تبدیل آن‌ها به انرژی را در بدن به عهده دارند. برخی از ویتامین‌های B همچنین تاثیر مستقیم بر عملکرد مغز و تشکیل سلول‌های خونی و خونسازی دارند. ویتامین‌های B تقریبا در ترکیبات همه انواع بهترین شربت تقویتی برای اشتهای کودکان به کار می‌روند.

ویتامین D

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و در رشد و سلامت استخوانها نقش کلیدی دارد. این ویتامین محلول در چربی در سلامت سیستم عصبی، عضلانی و سیستم ایمنی تاثیر گذار است. یکی از علائم کمبود ویتامین D کاهش اشتهاست.

زینک یا روی

عنصر زینک یا روی ماده معدنی است که به تاثیرش در تقویت اشتها معروف است. این ماده بر هضم و جذب صحیح غذا موثر است. در واقع کمبود زینک اغلب به کم شدن اشتها در کودکان و لاغر شدن آن‌ها منجر می‌شود.

بهبود عملکرد ذهنی و مغزی و تعادل سیستم ایمنی از دیگر وظایف زینک در بدن است.

معرفی بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها

یکی از بهترین شربت های تقویتی برای کودکان کم اشتها، شربت کیدی کر مولتی ویتامین مینرال و لیزین مایر ویتابیوتیکس است. این شربت تقویتی علاوه بر ویتامین‌های مهم گروه B، حاوی زینک، ویتامین D3، آهن، ویتامین C و… نیز می‌باشد. کیدی کر در کنار ترکیبات مفیدی که دارد، حاوی ماده‌ای به نام ال-لیزین هیدروکلراید است. این ماده یک اسید آمینه است که یکی از اثرات آن، افزایش اشتهاست. شربت کیدی کر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان کمک می‌کند و در سلامت عمومی آن ها نقش ایفا می‌نماید.

شربت کیدی کر مایر ویتابیوتیکس با طعم پرتقال برای کودکان اغلب طعم خوشایندی ایجاد می‌کند و این می‌تواند یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها محسوب شود؛ چرا که این دسته از کودکان در حالت عادی تمایل به خوردن غذا ندارند و طعم بهتر شربت به مصرف راحت‌تر مکمل توسط آن‌ها کمک می‌کند.

خرید شربت کیدی کر از مفیدطب

جمع بندی

در این مقاله دلایل شایع کم اشتهایی و ضعیف شدن بدن در کودکان را خواندید. علاوه بر آشنایی با تکنیک ها و راه هایی برای افزایش میل غذا خوردن کودک و اشتهای او، یکی از انواع بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها را معرفی کردیم. در نهایت به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که کودک شما مشکل خاصی مانند ضعف یا بی اشتهایی دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ریشه مشکل کودک شما را تشخیص داده و بر اساس نیاز، دارو یا مکمل تجویز نماید.

شما می‌توانید انواع محصولات مانند شربت های تقویتی برای کودکان را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و آسان خریداری نمایید و در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

خرید شربت های تقویت رشد کودک

سوالات متداول

یک شربت تقویتی خیلی خوب برای کودکان کدام است؟

یکی از بهترین شربت های تقویتی برای کودکان، شربت ویتان (مولتی ویتامین + مینرال) است که به تامین ویتامین‌ها و برخی املاح مورد نیاز بدن کمک کرده و برای افزایش اشتها ، تقویت رشد و بهبود سیستم ایمنی بدن کودکان تاثیرات مثبتی دارد.

شایع‌ترین دلیل کم اشتهایی کودکان چیست؟

دلایل بسیار متنوعی می‌توانند اشتهای کودک شما را کاهش دهند. از شایع‌ترین دلایل، می‌توان به یبوست و ابتلا به مشکلات و بیماری‌های دیگر مانند کمبود زینک اشاره کرد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها کدام است؟»

  1. پسر من ۱۳ سالشه خیلی کم اشتهاست وزنش ۳۲خیلی لاغره
    چه شربتی بهش بدم اشتهاش باز بشه وزن بگیره یکم
    درضمن داروی تشنج هم میخوره
    کاربامازین .کلوبازام .فلوکستین

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام برای افزایش اشتها و تقویت رشد فرزندتان می توانید از شربت سندروس استفاده کنید. این محصول در صرع منع یا احتیاط مصرف ندارد و با داروهای فرزندتان نیز تداخل نمی کند.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام پسر من ۶ ساله که خیلی هم فعالیت داره با وجود اینکه بهترین شربت اشتها هم بهش میدم بازم کهم غذاست آزمایش کامل گرفتم هیچ مشکلیم نداره چیکار کنم اشتهاش خوب بشه ممنون

      1. سلام بچم اصلا اشتها ب غذا نداره غذا تو دهنش نگه میداره قورت نمیده هر شربت اشتها آوری بود دادم گین اپ هم میدم ولی هیچ تعقیری نمیکنه شربت کیدی کر دادم اصلا تاثیر نداره

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          دوست عزیز اگر فرزند شما با توجه به سنش وزنگیری مناسبی دارد جای نگرانی نیست. در غیر اینصورت، برای بهبود اشتها به پزشک مراجعه کنید.
          با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      مقدار و نحوه مصرف شربت کیدی کر
      طبق دستور پزشک و یا به صورت زیر:
      اطفال زیر ۱ سال: نصف قاشق مرباخوری، ۲ بار در روز
      کودکان ۱ تا ۴ سال: ۱ قاشق مربا خوری، ۲ بار در روز
      کودکان ۵ تا ۱۲ سال: ۱ قاشق مربا خوری، ۳ بار در روز
      بزرگسالان: ۲ تا ۳ قاشق مربا خوری ۲ بار در روز
      ۱ قاشق مرباخوری معادل ۵ میلی لیتر می باشد.
      قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع